gallup: dyykkaatko?

169 posts, 9 pages, 69,089 views

toma

#141 • • toma Tototoototo
Ihan mielenkiinnosta, kuka on vastannut "en tiedä / en halua vastata" galluppiin ja voisiko hän valaista valintaansa? Sillä en oikein tajua kuka ei tietäisi dyykkääkö vai ei, ja toisaalta "en halua vastata"... Vastasit jo! :D

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

#142 • • Juzba Guest
En ole ikinä eikä tulis mieleenikään.. *eiei* Miksi dyykkaisi? *nauru*
jont-fu

#143 • • jont-fu Kyny Prinssi

Juzba, 21.6.2005 17:41:
Miksi dyykkaisi? *nauru*

Miksi lukisi ensin keskustelua hieman? *nauru*

Minulle ainakin dyykkaus on jännittävä harrastus - ei koskaan tiedä mitä aarteita sieltä roskiksista löytää. Toisaalta aina ei löydy mitään - oppii käsittelemään pettymyksiä. Lisäksi dyykkaamalla saa pienennettyä ruoka-, vaate- ym. kuluja ja siirrettyä säästetyt rahat johonkin muuhun. Lisäksi se on ekologista, kun vaivalla kasvatettua ruokaa ei mene hukkaan (kaatopaikalle tuottamaan kasvihuonekaasuja). Lisäksi saa nostettua aktivistipisteitään ja ehkä tarttuu jotain smäidää vaatteisiin. *ding*
mk

#144 • • mk kixumuusikko

phanatic, 21.6.2005 17:19:
Oletpas sinä kulutusorientoitunut. Jos johonkin tuotteeseen on jo satsattu suuri määrä luonnonvaroja, on tuhlausta heittää se kaatopaikalle, jos se vielä kelpaa jollekin. Kaikkea ei pidä saada ilmaiseksi, mutta pitääkö kaikesta myöskään maksaa? Harrastan myös sienestystä ja marjastusta, sekin varmaan rapauttaa yhteiskuntaa mielestäsi?

Marjastatko esim jonkun pihamaalta tai mansikkapellolta?
jont-fu

#145 • • jont-fu Kyny Prinssi

mk, 21.6.2005 18:42:
Marjastatko esim jonkun pihamaalta tai mansikkapellolta?

Vertauksesi ontuu. Jos heitän jotain roskikseen, yleisesti se ei ole enää minun omaisuuttani. Poliisi voi tutkia roskiksesi ilman kotietsintälupaa. Jonkun määritelmän mukaan roskien omistussuhde siirtyy jäteastian omistajalle eli jätefirmalle, jota ei varmasti sinällään kiinnosta se että joku käy keventämässä astioita. Jäteyhtiö laskuttaa tyhjennyskertojen, ei kilojen perusteella. Jopa bensaa säästyy kun lasti on kevyempi. Roskien jokamiehenoikeutta ei ole kirjoitettu lakiin siinä missä oikeus marjastaa myös yksityisten omistamista metsistä. Pitäisikö?
embie

#146 • • embie Shwoopsie poo
Joskus tarttuu aikakauslehti mukaan kun vien sanomalehtiä keräykseen...siihen on rajoittunut mun dyykkaus.

Elintarvikkeiden dyykkausta en koe mun jutuksi, vaikka mielestäni, ihan hyvää tavaraa heitetään hukkaan, mutta onneksi on niitä, jotka jaksavat nähdä enemmän vaivaa ruokansa eteen.

Kaupassa asioidessa käytän kuitenkin hyväkseni viimeinen myyntipäivä tarjouksia, sekä banaaneja ostaessani suosin yksinäisiä banaaneja (siis niitä, jotka on yksikseen erotettu tertusta), sillä ne ovat niitä, jotka sinne roskikseen kuulemma joutuu kun ihmiset ostaa mielummin isompia terttuja.

Ylenmääräinen bakteerikammo ihmetyttää myös. Entinen poikaystäväni ei voinut käyttää tuotteita, joista viimeinen päiväys oli mennyt, oli kello sitten 00:01 seuraavan päivän puolella *eiei*. Esim. leipä, maito jne. on ihan syötävää niin kauan kuin siinä havaitsee epämiellyttäviä hajuja tai rakenne/ulkonäkö muuttuu.
phanatic

#147 • • phanatic

embie, 21.6.2005 19:26:
Esim. leipä, maito jne. on ihan syötävää niin kauan kuin siinä havaitsee epämiellyttäviä hajuja tai rakenne/ulkonäkö muuttuu.

Juuri näin :)
kirsch

#148 • • kirsch kyny hippi

embie, 21.6.2005 19:26:
Ylenmääräinen bakteerikammo ihmetyttää myös. Entinen poikaystäväni ei voinut käyttää tuotteita, joista viimeinen päiväys oli mennyt, oli kello sitten 00:01 seuraavan päivän puolella *eiei*. Esim. leipä, maito jne. on ihan syötävää niin kauan kuin siinä havaitsee epämiellyttäviä hajuja tai rakenne/ulkonäkö muuttuu.

Jep, bakteerikammo *eiei*
Leivän reunaankin tulee helposti homepilkkuja, jos esim. pussi on ollut auringossa päivän. Leipä itsessään on vielä hyvää ja täysin syötävää, sen kun rapsuttaa homepilkut pois.
Kova leipä pehmenee sopivasti mikrossa tai paahtuu leivänpaahtimessa.
Maitoa (ainakin rasvatonta) ja kananmunia voi käyttää vielä viikonkin vanhana.

Itse en enää dyykkaa, kun ei jaksa.
Ikinä en ole ruokamyrkytystä saanut vaikka kaikenlaista pöperöä olen syönyt ja joskus juonut puoli vuotta vanhaa kaljaa *iihhih*
mushi

#149 • • mushi laura

kirsch, 21.6.2005 22:23:
---

Jep, bakteerikammo *eiei*
Leivän reunaankin tulee helposti homepilkkuja, jos esim. pussi on ollut auringossa päivän. Leipä itsessään on vielä hyvää ja täysin syötävää, sen kun rapsuttaa homepilkut pois.
Maitoa (ainakin rasvatonta) ja kananmunia voi käyttää vielä viikonkin vanhana.

Vaikka leivässä näkyisi vain pieni homepiste, ei leipää kannata syödä, koska näkymättömät homerihmastot ovat jo levinneet läpi koko leivän.

http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;175;195;217

kananmunat kyl säilyy yllättävän pitkään, söin just viime viikolla pois sellasii jois oli parasta ennen pvm jostain huhtikuulta.
UzU

#150 • • UzU [33100]

mushi, 21.6.2005 23:12:
kananmunat kyl säilyy yllättävän pitkään, söin just viime viikolla pois sellasii jois oli parasta ennen pvm jostain huhtikuulta.

näin tekee kunhan kylmässä säilyvät. Itse tuossa käytin leivonnassa melkein 2kk "vanhoja" munia.
pirpeli

#151 • • pirpeli
roskat roskikseen, pitäkää Suomi siistinä XD

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Bio

#152 • • Bio The Bullies / Pinky

UzU, 22.6.2005 01:05:
---
mushi, 21.6.2005 23:12:

---

näin tekee kunhan kylmässä säilyvät. Itse tuossa käytin leivonnassa melkein 2kk "vanhoja" munia.

ai ne säilyy niin pitkään.. mä heitin just pois kuukauden vanhat kananmunat.. höh
mushi

#153 • • mushi laura

Bio, 22.6.2005 07:19:

ai ne säilyy niin pitkään.. mä heitin just pois kuukauden vanhat kananmunat.. höh

kannattaa vaa rikkoa johonki toiseen purkkiin eikä suoraan esim taikinaan, ja sit haistaa. kyl sen huomaa hajusta jos on menny pilalle. :)

oon joskus miettiny et miks kaupas munat on aina lämpimässä ja himassa kylmässä. :o
anqqa

#154 • • anqqa tirehtööri

mushi, 22.6.2005 15:16:
---
Bio, 22.6.2005 07:19:
---
kannattaa vaa rikkoa johonki toiseen purkkiin eikä suoraan esim taikinaan, ja sit haistaa. kyl sen huomaa hajusta jos on menny pilalle. :)

sellanen hämärä muistikuva et voi testaa myös upottamalla vesilasiin ja kattoo uppooko vai kelluuko. sitä en muista kummat uppos ja kummat kelluu :D

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

embie

#155 • • embie Shwoopsie poo

oon joskus miettiny et miks kaupas munat on aina lämpimässä ja himassa kylmässä. :o

Tota mäkin oon kyl miettiny, mut toisaalta ainakin mun havaintojen mukaan se munahylly on kuitenkin maito tms kylmähyllyjen läheisyydessä, eli ei kuitenkaan ihan lämpimimmässä paikassa.
mekaanikko

#156 • • mekaanikko don selecta

mushi, 22.6.2005 15:16:
---

Syy on varmaan et kun ne munat säilyy ihan OK lämpimässäkin ja kylmäsäilytys maksaa niin miksipä ei kaupassa laittaa niitä lämpimään? Mut kylmässä ne säilyy sit vielä pitempään mistä syystä kai kotona niitä pidetään jääkaapissa.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Kosmikki

#157 • • Kosmikki
Juuh, entisinä aikoina kun opintotuki oli katkolla ja en tiennyt että soskusta saa rahaa, tuli kyllä dyykattua ihan eleiksenikin. Sillon tuli löydettyä ihan arvokkaitakin esineitä, mm. kannettava josta sai satasen (se ilmotti jotakin "no system disk", mutta ostaja halusi välttämättä ostaa sen).
Nykysin en kyllä ruokaa dyykkaa, se oli oma vaihe elämäänsä jolloin toi päiviin kaivattua "rytmiä". Muutenkin musta tuntuu ett suuri osa mielenterveyden ongelmista johtuu siitä ett nykysin elanto on ansaittava vähemmän fyysisillä keinoilla eli kauppaamalla persoonaansa markkinoilla jne.
Tosin ei se dyykkaajanvaisto oo mihinkään kadonnu, vähän aikaa sitten löysin käytävässä lojuneen tuolin, josta sai huuto.netissä 140 euroa . Mutta ruoka en dyykkaa niin kauan kun olen poikamies ja muutenkin. Ellei sitten tule taas eksistentiaalinen kriisi.
mk

#158 • • mk kixumuusikko
Juupajuu. Eipä tästä aiheesta paljoa jaksa väitellä. Talouden ja elintarvikekaupan kiemurat on vähän liian tuntemattomia mulle, että niistä mitään järkevää voisin puhua.
Kunhan vaan muistaisitte sen, että ruokien dyykkaus on terveydelle vaarallista ja monikaan ei vaivaudu hankkimaan oikeaa tietoa esimerkiksi elintarvikkeiden säilymisestä ja bakteeri/homekasvustojen kehityksestä(kuten tässä varmaan on moni jo huomannutkin). Kysyn vaan, että onko se oikein opastaa muita tekemään jotakin josta menee vatsa sekaisin, tai parhaassa tapauksessa kuolee? Siihenhän joka hippi pyrkii, eiks vaa... piis vaa teillekki

Muun tavaran dyykkaus taas on enemmän kun jees, niinkun vaikka lehtien/paperin yms. Harmittaa joskus itekkin kun näkee hyviä tavaroita menossa roskiin. Pitäs olla kyllä sellasia "vaihtopaikkoja" jonne vois viedä kamansa ja sieltä sais joku hakee ne pois.. mut ihmiset on ahneita ja taitas vaan myydä niitä eteenpäin *igor* vaik joidenkin mielestä se on varmaan hyvä asia.

Btw.. dyykkasin nykyset kajarini... eivät ihan vielä roskiksessa olleet, mutta kärryssä menossa sinne :)
Caro²

#159 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Vaihtoehdot ovat taas hieman värittyneet. En dyykkaa. Mutta en koe ko. asiaa mitenkään "Hyi. Ällöttävää". Pikemminkin koen asian kohtuullisen hyvänä ja toimivana tapana hyötykäyttää toimivia laitteita / syötäviä ruokia.

Jos dyykkaamiseksi lasketaan kaupasta vanhentuvien ruokien ostaminen, niin siinä mielessä kyllä. Jos näen roskakatoksella esineen/tavaran jota tarvitsen, niin otan sen matkaan. Mutta kyse ei kuitenkaan ole mitenkään harkitusta- tai laskelmoidusta toiminnasta.

Tästä johtuen vastausvaihtoehto numero 1.
mekaanikko

#160 • • mekaanikko don selecta

mk, 27.6.2005 04:03:
Kysyn vaan, että onko se oikein opastaa muita tekemään jotakin josta menee vatsa sekaisin, tai parhaassa tapauksessa kuolee? Siihenhän joka hippi pyrkii, eiks vaa... piis vaa teillekki

Öh, mainitses yksikin tapaus jossa joku olis kuollut dyykatun ruuan takia?

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia