gallup: dyykkaatko?

169 posts, 9 pages, 69,051 views

phanatic

#101 • • phanatic

shAderNa:
Meitsi dissaa vitusti roskiksest ruokaa dyykkaajii! ruoka pitää ansaita samal taval ku raha ja kaikki muu. Sen etee pitää tehä jotai!

Dissaatko myös marjastajia ja sienestäjiä, jotka käyvät noukkimassa ilmaiseksi rahan arvoista tavaraa maasta? Jos näet kadulla 10 euron setelin, jätätkö sen siihen, koska rahan eteen pitää tehdä jotain?
shaderna

#102 • • shaderna
Löytäminen on eri asia ku ettiminen

--
just tryin` not to give a fuck

innae

#103 • • innae PaskaJätkä
Ruokaa ei ole tullut haettua, mutta retrokoneita ollaan otettu säästöön. Paras löydäs oli kone jossa on lerppuasema ja matriisikirjoitin. Kissan raapimiskiipeilylelun on saanut uuden käytön (oli laitettu roskiksen viereen). Muutenkin jengi heittää pöytiä, tuoleja yms. tavaraa roskiksiin aika hirmuisesti.
Ja jos talous vetäisi niin tiukalle, niin voisin harkita uudestaan tuota ruuan hakua.
Ja asiasta kivekseen, eikö stadissa ole jokin kauppa joka ostaa muista kaupoista ns. vanhaa ruokaa ja myy sitä huomattavasti halvemalla (esim juguja jossa on päiväys tänään, yms.)? Vai oliko se jokin muu kaupunki, mutta hyvä idea :)

--
PaskaJätkä

jont-fu

#104 • • jont-fu Kyny Prinssi

innae:
Ruokaa ei ole tullut haettua, mutta retrokoneita ollaan otettu säästöön.

Ehkä paras "retrokone" minkä ite oon löytäny on 80-luvun sähkökäyttöinen säilyketölkinavaaja, paketissa käyttämättömänä. En varmaan enää pärjäis ilman sitä! Elämässä pitää olla vähän luxusta :D
DiamonDie

#105 • • DiamonDie mediahippi

shAderNa:
Meitsi dissaa vitusti roskiksest ruokaa dyykkaajii! ruoka pitää ansaita samal taval ku raha ja kaikki muu. Sen etee pitää tehä jotai!

Jaa, eikö sinusta roskisten kaivelu ole "minkään tekemistä"? Ainakin raskaampaa työtä kuin monet tekevät.
Metsäpiru

#106 • • Metsäpiru metsäpiruilee
No eipä ole minun juttuni. Ruuan dyykkaamista en ymmärrä, ajatus ällöttää ja kuulostaa muutenkin riskiltä. Ymmärrän kyllä jos joku tavaroita hakee, mutta itse en tekisi sitäkään ellei nyt jotain tosi siistissä kunnossa olevaa hyvää tulisi nokan eteen. Lapsena sitä kyllä pomppi lehtiroskiksissa lukemassa kaikenmaailman lehtiä tai muuten vain hengailemassa *justjoo*
Coon--

#107 • • Coon-- 5,2 mmol/l
Näköjään multa puuttuu tää elämys vielä CV:stä.
Ei oo tullu koluttua roskiksista sen kummemmin ruokaa kuin naapurin sedän kiinni liimaantunutta Kalle lehteä *eiei*. Ei kai oo oikeen mun juttu remuta jossain kaupan roskavajassa notta voisin säästää rahat johonkin "hyödyllisempään?". En usko että harkitsisin tätä vaihtoehtoa edes tosi tiukassa taloudellisessa tilanteessa, en ainakaan ruuan suhteen. Jos joku heittää jotain arvokasta keräily roinaa mistä voi saada jollain markkinoilla hyvät hinnat, saattaa olla että minäkin sortuisin pyllistelemään roska-astioilla ja jätelavoilla *ding*

Kerran kylläkin olen mussuttanut dyykattua safkaa, kaveri (sellanen tosi boheemi anarkisti) oli käynyt nappaamassa jonkin valintamyymälän jätelaarista jotain ihan kelpo murkinaa joka oli vielä paketissa. Oli ihan nannaa eikä hetkeäkään huolettanut että olisin niistä jonkun kuolettavan mikrobitartunnan saanut *hih*
#108 • • greenie Guest
En harrasta itse, mutta tapaillessani erästä luontoemomaista tyttöä, tuli syötyä välillä dyykattua ruokaa. En kärsinyt, ainakaan siitä ruoasta. Mitä tulee dyykattuun ruokaan ylipäätänsä, kun toimii järkevästi käyttäessään ravintonaan dyykattua ruokaa, niin tuskin niistä sen suurempia komplikaatioita tulee.

Kelatkaa, että perunat ja porkkanatkin on otettu maasta!

Ajatus on sinänsä kiehtova, mutta homma kariutuu jo alkumetreillä siihen, että eihän mulla ole edes sopivia vaatteita dyykkaukseen. Jos joku mun tavoin pukeutuva* on roskiksella dyykkaamassa, niin johan sille nauraisi hipitkin, ennen kuin niillä menisi ajatukset sekaisin kesken lauseen "Mee töihin, hippi!" :)

* Jotain Paasikiven, geneerisen pankkiirin ja ihan tavallisen jätkän väliltä.
#109 • • Enkeli Guest
Huonekaluja lähinnä. Lähirode tuonut jo pinkin kirjahyllyn (iha törkeen hieno)
pöydän ja parit tasot himaan. Niin loistava juttu *vink*
white^dot

#111 • • white^dot
On tullu kokeiltua dyykattua safkaakin. Kaverit harrastaa rankasti ja en ma ainakaan kieltaydy hyvasta ruoasta. Pitaa vaan tietaa mita voi ottaa ja mita ei.
Coma

#113 • • Coma

phanatic:
---
shAderNa:

---
Dissaatko myös marjastajia ja sienestäjiä, jotka käyvät noukkimassa ilmaiseksi rahan arvoista tavaraa maasta? Jos näet kadulla 10 euron setelin, jätätkö sen siihen, koska rahan eteen pitää tehdä jotain?

->

shAderNa:
Löytäminen on eri asia ku ettiminen

Eli siis marjastus toimii maailmassasi näin; lähdetään metsään hengaileen muuten vaan ja JOS käy niin kreisi pulla et vahingossa tulee joku lakkapelto vastaan ni sit poimitahan!? Ämpäriähän ei saa olla mukana, koska silloin aikomus olisi kyllä jo etsiä jotain. Tai no, voihan sitä olla samalla hakemassa vaikka vettä jostain rannasta... :] [/sarcasm]

Nomutjoo, takas aiheeseen sen verran, et imo jengi saa kyl kerätä hyötykäyttöön kaikki mikä irti lähtee lain puitteissa. On aina parempi käyttää hyöty loppuun kuin kuormittaa vaik luontoa tai yhteiskuntaa. Eiköhän kaikki kuitenkin osaa käyttää päätään sen verran, ettei jossain seisovassa vedessä lilluvaa vihreää jauhelihaa aleta käyttään.

Ja tietty ns. 'länsimaasokeus' vaikuttaa täälläkin asiaan. Todellisuus kuitenkin on sitä, että 40% maapallon väestöstä elää meidän mittapuiden mukaan aikas ikävissä olosuhteissa ja myös sapuskaolot on sen mukaiset.. 20% väestöstä ei asu edes lähellä puhdasta vettä. Joten nämä pointit huomioonottaen on aika juhlallista, että täällä porukka voi dyykkaa ihan (terveysnormien mukaisesti!) käyttökelpoista tavaraa. Parasta ennen -päivä viittaa kuitenkin vain kliinisten tutkimusten nojalla tehtyihin mikrobikasvuihin ja niillä mikrobeilla ei taatusti ole kalenteria matkassa. Set and setting vaikuttaa tässäkin tapauksessa aika isosti ja järjellä voi arvioida missä mennään. Ja jos jostain mikro-organismeista huolehtii ni ekana kannattais skippaa esim maito. Pyyhkeitäkään ei sais käyttää kun kerran :)

Itse en ole kyllä hyötykäyttöön kierrättänyt kun käypää tavaraa, mut jos kriittinen tilanne tulis, ruokakin vois olla ihan mahdollista. Varsinkin talvella, kun ulkona säilyy tuotteet vielä paremmin.. Kesällä vois sit kalastaa ja käydä metsässä luonnon antimilla <3

Noh, pitipähän vaan avautua ku tuli tommonen yksisoluinen 'ruoka pitää ansaita' keissi :)
mekaanikko

#114 • • mekaanikko don selecta
Jatketaas sit moderaattorin pyynnöstä täällä:

Specimen, 20.6.2005 12:39:
Saman verran niitä kanoja teurastetaan kentuckyssa päivittäin, meni niistä kaupaksi Outokummun Siwassa 2 tai 3. Jonnekin se liha lähetetään kuitenkin. Kaupan hyllylle ostetaan erissä aina tietty määrä.

Öö.. ei? Miten olis niinku semmonen kysynnän ja tarjonnan laki? Jos ne kananraadot eivät käy kaupaksi, niin sisäänostoa vähennetään ja tätä kautta myös tuotanto pienenee.

Kyllä niitä eläimiä kuolee/rampautuu vihannesten ja viljojen viljelyssäkin. Mieti vaan kuinka monta pieneläintä, hiiriä, jäniksiä, käärmeitä tms, jää traktorin, leikkuupuimirin yms. jalkoihin. Luultavasti niillä on enemmän kärsimyksiä, kun lehmän saadessa piikin niskaansa.

Mitäs luulet että ne kanat, siat ja naudat syövät? Esimerkiksi broileri, josta teurastettuna syömäkelpoista on keskimäärin n. kilon verran, syö elämänsä aikana 3 kg viljaa joka kelpaisi myös sellaisenaan ihmisravinnoksi. Eli ne kärsimykset/kuolemat joita viljantuotanto mahdollisesti aiheuttaa villieläimille moninkertaistuvat kun vilja "kierrätetään broilerin kautta" ruokapöytään, plus sitten se itse broilerin lyhyt elämä.

Pointtihan sinänsä ei ole se, että eläinten teurastus sinänsä tapahtuisi yleensä kovin tuskallisesti. Mutta esimerkiksi juuri broilerit elävät koko ikänsä (36 vuorokautta) hyvinkin sietämättömissä oloissa. Kasvattamon lattialla neliömetrillä on 20-22 lintua eli täysikasvuisina ne muodostavat lähes yhtenäisen tasaisen maton lattialle niin että liikkuminen on melkein mahdotonta. Kasvattamossa on valot jatkuvasti päällä joten lintujen nukkuminen häiriintyy. Broilerilajikkeiden äärimmäisyyksiin asti viedyn jalostamisen seurauksena niillä esiintyy runsaasti kivuliaita jalkavammoja. Kuolleisuus on n. 3 % josta suurin osa on nälkään kuolleita untuvikkoja (jotka tuodaan hautomoon yhden vuorokauden ikäisinä, niin että ne eivät ikinä saa tavata emoaan), lisäksi tappavat sydänvaivat ovat yleisiä. Ulkomailla harrastetaan myös broilerien nokkien katkomista jotteivät ne stressaantuneina nokkisi toisiaan, Suomessa tämä taitaa olla kielletty.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Bio

#115 • • Bio The Bullies / Pinky
En dyykkaa.
Työssä on pakostakin tullu hiukan bakteerikammoiseksi ja sit kun ajattelee et söis jotain vanhentunutta ruokaa. Tosin onhan uusistakin tuotteista löydetty jotain viruksia/bakteereja, mut aika vähän kuitenkin oon kuullu tälläisistä tapauksista. Kuitenkin mulla on suurempi mahis saada joku tauti töissä kun saada vanhentuneesta ruoasta. Periaate kuitenkin on, et tongi roskista ruoan toivossa.

Jos joku haluu dyykata, niin ihan rauhassa. Ei haittaa ollenkaan mua.
ETJ

#116 • • ETJ Failed specimen

mekaanikko, 20.6.2005 13:28:
Öö.. ei? Miten olis niinku semmonen kysynnän ja tarjonnan laki? Jos ne kananraadot eivät käy kaupaksi, niin sisäänostoa vähennetään ja tätä kautta myös tuotanto pienenee.

No täytyy myöntää että en tässä ajatellut loppuun asti, enkä edes kirjoittanut kaikkea mitä ajattelin, laiska kun olen :D Eikä pisnismaailma ollut meikäläisen pääpointtina muutenkaan.

*piis*

Ja mitä tulee meikäläisen kiinnostukseen viljantuotannossa kuolleisiin pieneläimiin niin sitä ei ole. Ei pienennä mun ruokahalua eikä vaikuta siihen mitä ostan kaupasta. Ajattelin jos se jotakuta muuta kiinnostaa.

Osa bakteereista ei kuole elimistössäsi, osa ei iän myötä katoa, osa varastoituu, osa lisääntyy pikkuhiljaa. Ja jonain päivänä kun oot syönyt tarpeeksi jotain, mikä sisältää tiettyjä bakteereja, voi se vaikuttaa terveyteesi. Sitten voit miettiä kannattiko syödä kaupanhyllyltä hävitettyjä tuotteita. Totuus piilee katsojan silmässä, jos uhmaatte varoituksia uhmatkaa, eipä meikäläistä hirveesti nappaa, itse en uhmaa.
pupuankka

#117 • • pupuankka poly-wtf?!
Pikkulintu lauloi et jotkut on joskus dyykanneet ihan tosi kallista tavaraa, kuten kameroita, puhelimia (uusimpia malleja) jne.jne.

Et sellastakin voi sattua.

Mä en muuten söis lihaa roskiksestakaan *poks* mut kyllä ihan ymmärrän niiden ihmisten pointin, jotka syö.
Mongolia

#118 • • Mongolia truenörth

Specimen, 20.6.2005 13:47:
Osa bakteereista ei kuole elimistössäsi, osa ei iän myötä katoa, osa varastoituu, osa lisääntyy pikkuhiljaa. Ja jonain päivänä kun oot syönyt tarpeeksi jotain, mikä sisältää tiettyjä bakteereja, voi se vaikuttaa terveyteesi. Sitten voit miettiä kannattiko syödä kaupanhyllyltä hävitettyjä tuotteita. Totuus piilee katsojan silmässä, jos uhmaatte varoituksia uhmatkaa, eipä meikäläistä hirveesti nappaa, itse en uhmaa.

Joo kannattaa pysyä kotona ja pitää kypärä päässä. Vähän hakemalla haettua imo.
ETJ

#119 • • ETJ Failed specimen

t-e, 20.6.2005 14:03:
Joo kannattaa pysyä kotona ja pitää kypärä päässä. Vähän hakemalla haettua imo.

:DD::DD:D:D:D:D:D:D:D

Need i say/do more?

no sanotaan kuiteski :D

Meikällä ei kyllä mitään bakteerifobioita ole. Jos olis niin enhän mä uskaltais mennä minnekään enkä syödä edes mitään ostettua, kun nykytutkimusten mukaan about kaikki elintarvikkeet/valmistustavat aiheuttavat syöpää :D Mut en kyllä ainakaan ala mitään turhia riskejä ottamaan, että söisin jotain useita tunteja/päiviä seissyitä "pilaantuneita" tuotteita. Jos se roskikseen heitetty tuote ei vielä sisällä mitään ylimääräisiä otuksia, niin ainakin se roskis sisältää. Biojäteastioita ei niin hirveen usein pestä. Sinne samaan läjään dumpataan ne paketeissa olevat lihat, homeiset hedelmät, ties mitkä lietteet mitkä valuvat roskiksen pohjille. Varmaan oot huomannut ne mustaksi pinttyneet, pahalta haisevat, roskiksen reunat/pohjan. Samaa tavaraahan se on, mene vaan nuolemaan jos on nälkä :D
Juhgu

#120 • • Juhgu Virnistelijä

Specimen,
---
Osa bakteereista ei kuole elimistössäsi, osa ei iän myötä katoa, osa varastoituu, osa lisääntyy pikkuhiljaa. Ja jonain päivänä kun oot syönyt tarpeeksi jotain, mikä sisältää tiettyjä bakteereja, voi se vaikuttaa terveyteesi.

Mitäs nämä tämmöiset bakteerit ovat?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)