gallup: dyykkaatko?

169 posts, 9 pages, 69,162 views

#61 • • Equalizer Guest
En vielä mut voi olla et kohta on pakko*muhaha*
UzU

#62 • • UzU [33100]
En tosiaan usko että juuri kukaan täällä dyykkaa rahan puutteesta. Se on vähän sama kuin itse liftaan lähinnä sen vuoksi että se on luontoa säästävää elämysmatkailua, en siksi ettei olis massia.

Oma dyykkaus on kyllä rajoittunut ihan muutamaan esineeseen mitä on avonaisilta roskalavoilta sattunut löytymään. Ruokaa en ole koskaan dyykannut, enkä usko että sitä vaivaudun juuri tekemäänkään, mutta pidän oikein hyvänä sitä että ihmiset dyykkaa. En siis katso sitä mitenkään pahalla, päin vastoin. :)
Exlex

#63 • • Exlex
Minkälaisista paikoista porukat noita ruokatarvikkeitaan dyykkailee? Kaikki lähitienoon markettien yms. lastauslaiturit ja roskiskontit/roskapuristimet on omien havaintojen mukaan suojattu rullakaltereilla tai vastaavilla niin että jo lastausalueelle pääsy on mahdotonta kun kauppa on suljettu.

Niin ja mitenkäs on securitaksen ja falckin henkilöstö suhtautunut?
PieceOfMind

#64 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

jonttu-:

Leipä ja pullathan tosiaan menee huoneenlämmössä pilalle jo muutamassa tunnissa. Tunnen muutaman tyypin jotka ovat myöskin olleet ruokakaupassa töissä ja juuri siksi dyykkaavat, kun tietävät että hyvää ruokaa sieltä saa ilmaiseksi.

Joo, leipä vielä mahtuu munkin potentiaalisten dyykattavien listalle *hymy* Poisheitettävä leipä on meidänkin kaupassa hyvälaatuista, vaikka onkin ohittanut viimeisen myyntipäivän. Mun kokemuksen mukaan leipä on ihan syötävää vielä viikon vikan myyntipäivän jälkeen.

Onneksi tilausjärjestelmän kehittämisen ansiosta meillä lentää nykyään tosi vähän leipää (tai yleensäkään mitään) roskiin. Luulis ja toivois, että automaattinen tilausjärjestelmä otettais käyttöön kaikissa ketjuissa pikkuhiljaa... Vaikka dyykkaaminenkin on ihan ok, niin mieluummin kuitenkin niin päin, että tavaraa tilattaisiin/tuotettaisiin alunperinkin vain sen verran kuin sitä menee, eikä sitä tarvis heittää roskiksiin dyykattavaksi *joo*
PieceOfMind

#65 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Amanita:
---
Lace
Pakastaminen ei tuhoa mikrobeja, ainoastaan hidastaa niiden lisääntymistä. Useimmat mikrobit kuolee vasta riittävän korkeissa lämpötiloissa, mutta kerran pilaantunut on lopullisesti pilaantunut, eikä siitä saa kelvollista pakastamalla eikä keittämälläkään.

---

Eihän ne mikrobit nyt tuhoudu, mutta kun dyykkaan neljä kiloa jauhelihaa, en saa sitä varmaankaan syötyä kaikkea kerralla, mutta kun laitan sen pakkaseen säilöön, voin syödä sitä monta viikkoa.

Viime keväänä tuli elettyä joku puoltoista kuukautta yhden illan lihalöydöksillä.

*joo* Sallittu omalla vastuulla *vink*
dj SäPi

#66 • • dj SäPi Team FFF, allstars
jos löytyy jotain käytettävää, niin why not...

--
Power to the people
Reclaim the streets
Team FFF infinity

Aziz Combat Fighter

#67 • • Aziz Combat Fighter
en dyykkaa, en jaksa lähtee kaupan aukioloajan jälkee kikkailee.. Ehkä vois joskus.
Aziz Combat Fighter

#68 • • Aziz Combat Fighter

jonttu-:
Toisaalta on kummallista että jotkut nimenomaan haluaisivat estää dyykkauksen, miksi ihmeessä? Ollaanko salaa vähän kateellisia siitä että joku saa ruokansa ilmaiseksi ja säästää pitkän pennin? Mun mielestä syömäkelpoisen ruuan lukitseminen roskiksiin pitäis olla laitonta.

Siin on se pointti et yleensä dyykkaajat (vaik kaikki nyt heti huutaa et EN MINÄ!!!!) jättää jälkeensä hirveen sotkun, viskotaan ne kamat ulos sieltä roskiksista ja sotketaan sun muuta. Toinen syy roskatilojen lukitsemiselle on tuhopolttojen tai vahinkotulipalojen ehkäisy. Kyl siihen on muitaki syitä kun se, että yritetään dyykkaajia kiusata. Sehän on kaupallekin vaan etu, jos sieltä viedään turhat paskat pois uusien roskien tieltä, jätehoitomaksut pienenee etc, tosin kauppa kokee siinä sitten hieman tulonmenetystä. Paras tapaa roskikset lukottomina on pitää huolta siitä, että dyykkauspaikka jää parempaan kuntoon kuin paikalle saapuessa. Kaupankin sedät on tyytiksiä kun ne huomaa sen että joku on käynyt siellä sillä tavoin, että roskisalue on siistimpi ku yleensä.
dorisch

#69 • • dorisch gothic girl
mä olen pihi äpärä. siksi dyykkaan (tilaisuuden tullen. välillä tilaisuutta pitää etsiä).
_trap_

#70 • • _trap_ remorseless eating machine
Kyllä, dyykkailen silloin tälllöin. Lähinnä leivät ja pullat löytyvät kaupan takaa. Joskus jotain eineksiä.. Kaikki mitä sieltä roskiksesta kaivan on vielä ihan omassa pakkauksessaan, eli mitään irrallaan pyöriviä sämpylöitä en mukaani ota. Täytyy sanoa, että ne "löydökset" mitkä mukaan lähtevät, ovat iso lisä omalle ruokalautaselle.

Nykyäänhän kun kaikki jätteet tulisi lajitella mahdollisimman tarkasti, biojätteet biojätteisiin ja ne pakkaukset omiin roskiksiinsa niin dyykkaus ei ole mahdollista kovinkaan monessa paikkassa, ellei ole valmis kaivamaan leipiään salaattien ja makkaroiden seasta. Dyykkaajien onneksi kaikkialla ei jakseta ihan joka tavaraa laittaa oikeaan lootaan ja syömäkelpoisiakin elintarvikkeita löytyy.

Harmillista on, että monessa paikkaa dyykkaajiin suhtaudutaan kuin myymälävarkaisiin. Itsekin opintojen ohella kaupassa työskentelevänä olen saanut kuulla vartijoiden ja työkavereideni hyvinkin paheksuvia kommentteja dyykkaajista. Mielestäni se, että käyn sieltä roskien seasta hakemassa jotain nälkääni ei ole keltään pois. Tavara on merkattu hävikkiin eikä sitä enää kukaan itke, kunnes sitten joku erehtyy tämän muille kelpaamattoman tavaran itselleen hakemaan. Ei se, että se hävitettäväksi tarkoitettu makaroonilaatikko päätyy jonkun sitä tarvitsevan lautaselle, ole enää keltään pois. Jokin raja ahneudelle...

Ja me ketkä dyykkaamme, yritetään tehdä se siististi ja ketään häiritsemättä niin ei tule suotta lisäpaheksuntaa tälle touhulle...

--
It is not my place, the 9 to 5 world.

jont-fu

#71 • • jont-fu Kyny Prinssi

Ana-5000:
Siin on se pointti et yleensä dyykkaajat (vaik kaikki nyt heti huutaa et EN MINÄ!!!!) jättää jälkeensä hirveen sotkun, viskotaan ne kamat ulos sieltä roskiksista ja sotketaan sun muuta. Toinen syy roskatilojen lukitsemiselle on tuhopolttojen tai vahinkotulipalojen ehkäisy. Kyl siihen on muitaki syitä kun se, että yritetään dyykkaajia kiusata. Sehän on kaupallekin vaan etu, jos sieltä viedään turhat paskat pois uusien roskien tieltä, jätehoitomaksut pienenee etc, tosin kauppa kokee siinä sitten hieman tulonmenetystä. Paras tapaa roskikset lukottomina on pitää huolta siitä, että dyykkauspaikka jää parempaan kuntoon kuin paikalle saapuessa. Kaupankin sedät on tyytiksiä kun ne huomaa sen että joku on käynyt siellä sillä tavoin, että roskisalue on siistimpi ku yleensä.

Nää on hyviä pointteja. Itsekin olen tällaisia aika paljon miettinyt - joskus pimeässä talvi-illassa vähän syrjäisemmän kaupan takapihalle kävellessä... Joskus tosiaan näkee ruokapakkausten sisältöjä levitellyn ympäri takapihaa ja se on todella kurjan näköistä. Kuitenkin, olen tavannut usein muita dyykkareita roskiksilla ja kaikki ovat pitäneet tärkeänä sitä että paikat jätetään siisteiksi. Herää epäilys siitä, että esim. lähiseudun lapset ovat nähneet dyykkausta ja kiinnostuneet asiasta. En voi ymmärtää miksi joku haluaisi terrorisoida ympäristöä levittämällä roskia ympäriinsä? Eivätkö vanhemmat tai koulu enää opeta meille että ruoka on jumalan lahja ja sitä ei tulisi häväistä? *ding*

Minulle ei sinänsä ole mikään ongelma vaikka dyykkauksesta tehtäisiinkin mahdotonta, kunhan kauppa vastapainoksi pitää huolen siitä että hävikin määrä minimoidaan ja sekin vähä biojäte jota syntyy, käsitellään lain määräämällä tavalla. Tässä on kaupoilla vielä paljon petrattavaa, sillä ainakin ne liikkeet joiden jätekulttuuriin olen päässyt tutustumaan, lajittelevat roskansa todella huonosti. Sen nyt vielä ymmärtää että esim. juusto- tai jugurttipakkausten tyhjentäminen on hidasta ja sotkuista puuhaa, mutta jopa vain kevyesti pussitettuja paistopisteleipiä heitetään sekajätteeseen vaikka ne ehdottomasti kuuluisivat bioroskikseen. Tämä vaatisi tietenkin enemmän työvoimaa...

Pienten lähikauppojen voisi siksi olla kannattavaa kehittää jonkinlainen "kanta-asiakasdyykki" josta kauppaa muutenkin käyttävät saisivat poistoon menneitä tuotteita. Läheskään kaikkiin pakkauksiin merkityt päivämäärät eivät edes ole "ehdottomia tuhoamispäivämääriä", vaan "parasta ennen" -päivämääriä, jonka jälkeenkin tuotteen voi jopa elintarvikelain mukaan antaa käyttöön. Joissakin tapauksissa tällaista tapahtuukin, kun lähiömarket antaa päivän hyllyllä olleet leivät seurakunnan jakeluun seuraavana aamuna. Itseltäni vaatisi kyllä enemmän pokkaa mennä seurakunnan leipäjonoon kuin pistäytyä kaupan takana. Mutta moni varmasti tukisi läsnäolollaan (ja kukkarollaan) sitä kauppaa, joka antaa "dyykkibonusta" kanta-asiakkailleen. Samalla tosiaan vähenisi kaupassa tarvittava työtuntimäärä, kun jonkun ei tarvitsisi joka päivä tyhjennellä maitotölkkejä viemäriin - samoin kuin jätehuoltomaksut, kun pärjättäisiin pienemmällä sekajäteastialla.
Amanita

#72 • • Amanita

jonttu-:
Samalla tosiaan vähenisi kaupassa tarvittava työtuntimäärä, kun jonkun ei tarvitsisi joka päivä tyhjennellä maitotölkkejä viemäriin - samoin kuin jätehuoltomaksut, kun pärjättäisiin pienemmällä sekajäteastialla.

Tyhjennelläänkö noita maitopurkkeja jossain? Meidän kaupassa on vain yks iso sekajäteastia johon kaikki tungetaan sellaisenaan ja lajittelemattomina.
k0pteri

#73 • • k0pteri
Joskus dyykkailen.
sts

#74 • • sts Sama pyynti aitta!
musta sinänsä hauskaa, et jengi käyttää bilettämiseen/sivutuotteisiin vitusti rahaa, ja tän jälkee joutuu dyykkaamaan safkansa... En näe kyllä dyykkaamisessa mitään pahaa, muutama tuttu kuitenkin tätä harrastaa ja olen tuota dyykattua safkaa syönyt, en koskaan tullut kipeäksi tai mitään. Itse vaan en näe mitään intoa lähteä kaivelemaan roskalavoja.
Jo pelkästään sen takia että 5kg rusetti pastaa maksaa tukussa 4e ;) sillä syö jo aika kauan :)
evvk

#75 • • evvk
hyi saatana jotain homeisia leipiä
evvk

#76 • • evvk
pitäsköhän perustaa ravintola joka dyykkaa safkat roskiksesta
Aziz Combat Fighter

#77 • • Aziz Combat Fighter

Mark Hamilton:
hyi saatana jotain homeisia leipiä

Kuka nyt homeisia dyykkaa?

Se idea on siinä, että kaupat heittää roskikseen hirveesti ihan hyväkuntosta tavaraa, jossa on vielä käyttöpäiviä jäljellä.
evvk

#78 • • evvk
Ravintola Rokisdyykarit
rjv

#79 • • rjv neuron tuoppi kiitos

Mark Hamilton:
pitäsköhän perustaa ravintola joka dyykkaa safkat roskiksesta

Turussa sellainen oli jo.

Turusta löytyy kaikki.
kap-pu

#80 • • Edited kap-pu the amazing suction cup boy
hienoo et joku sai replyttyä aiheeseen 3 one-liner postausta vailla mitään sisältöä!

itse en dyykkaukseen kyl kovin hevin venyis, mutta syön kyllä dyykattua ruokaa, jos tarjotaan. :)

muok2: niin ja syytä tuohon omaan venymättömyyteeni on tietenkin se "yh, ruokaa roskiksesta" -mielikuva, kuten olettaa saattaa. ;)

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.