Itse luulisin tunnistavani ihan A:lla tietynlaista \'artistin\' katkeruutta dj:tä kohtaan, kun monet bilettäjät jotka eivät tunne tarkemmin dj:n teknisiä toimintatapoja, luulevat dj:n esittävän nimenomaan omia biisejään (sävellyksiään). Että vaikkapa koko biisin raidat pystyy erottelemaan teknarilla ja sitten käsittelemään yhtaikaa 24 äänikanavaa djm600:lla samalla kun toisella kädellä sovittaa biisiä uusiksi rakenteita pilkkoen ja täysin uusiin sfääreihin. Tämän kuvan sain muutamalta tyypiltä joiden kanssa keskustelin dj:n ja tuottajan välisistä eroista muutama vuosi sitten, tietysti puolustaen tuottajan \'ylivertaisuutta\'...
Itselleni asialla ei ole enää väliä, mitä muut ihmiset luulevat dj:n tekevän. Se on teknisesti haastavaa työtä, enkä sitä lainkaan vähättele. Pääasia on että hyviä bileitä järjestetään ja että ihmisillä on paikka missä viihtyä, tanssia, etenkin kuulla hyvää musiikkia ja unohtaa kaikki katkera kilpailu joka tuntuu pursuavan yli tässä maailmassa.
Dj:n asema bileiden pääveturina on ilmeinen. Kuinkahan monta hyvää hetkeä olisi jäänyt kokematta jos kaikki dj:t soittaisivat vain omia rävellyksiään lukemattomien huipputuottajien biisien sijasta, jotta vain \'jumalat\' itse saisivat soittaa sen yhden ainoan maagisen hetken vaikkapa Walhallaa paikassa kerrallaan.
Konemusiikki saavuttaa intensiivisimmän vaikutuksen kuulijaansa ainoastaan dj:n kautta. Tietysti myös artistin omissa liveseteissä, mutta minkä teet jos synnytät maailman laajuisesti kysytyn biisin, niin lähde sitä sitten esittämään yksinoikeudella ympäri maailman bileitä joka paikkaan kerrallaan. Ei ehkä onnistu, ellei sitten ole syönyt niin paljon kemikaaleja että kuvittelee esiintyvänsä koko repertuaarinsa kanssa yläilmoissa koko tellukselle.
Musiikki puhuttelee ja koskettaa, se on tärkeää. Tuleeko se dj:n tai säveltäjän sormien kautta, on sivuseikka.
Time is Music.