604 posts, 31 pages, 222,921 views
Anselmi, 9.7.2008 11:02:
---
aada, 9.7.2008 08:31:
Huvittavaa kuinka monet perustelevat lihansyöntiään sillä, että se maistuu hyvältä.
---
Mun mielestä lähinnä kaikki muut perustelut on huvittavia. Lihansyönti on kohtuu itsekästä puuhaa
mittasi sitä millä tahansa mittarilla.
Vampyrella, 9.7.2008 14:10:
Mä syön paljon kasvisperäistä sapuskaa, rehut ja hetelmät ja kaikki on elämän puoli eliksiiriä. Se toinen puoli koostuu meikäläisellä kyllä ehdasta LIHASTA, jota ilman en vaan vois elellä. Mä olen just niitä, jotka perustelee lihansyöntiä mm. sillä, että se vaan on niin saakelin hyvää. Kunnon pihvi, NAM! <3
Ja niin, toinen perustelu on tosiaan se, että haluan syödä monipuolisesti ja saada _kunnolla_ kaikkia ravintoaineita. Kasvissyöjää musta ei sais tekemälläkään. Kait mä sit olen tosi epäeettinen ihminen tässä suhteessa.
(Kananmunani sentään valitsen siten, että ostan aina vain vapaiden lattiakanojen munia :P. Ei kauhiasti muuten huvita maksaa luomu-jauhelihasta 13e, en mä nyt niin rikas ole näillä liksoilla.)
aada, 9.7.2008 14:31:
---
Miksi liha edes on monien mielestä hyvää? Olisiko ainakin osasyynä se, että yhteiskunnassamme on yleisesti hyväksyttyä syödä lihaa? Kuinka moni on edes maistanut maustamatonta lihaa?
...
Suurin syy lihansyönnille taitaakin olla tapa. Se on kulttuuriimme syvästi juurtunut perinne, eräänlainen "normaali". Suurin osa ihmisistä on sen verran laiskoja, etteivät he jaksa omatoimisesti perehtyä siihen, miten ravinnosta saa monipuolisen ja terveellisen ilman lihaa taikka jaksa etsiä itse tietoa tai ajatella asioita, joita heille ei tyrkytetä ja joita heidän ei tarvitse ajatella yhteiskunnan hoitaessa ajattelun heidän puolestaan.
alek szahala, 9.7.2008 11:42:
---
aada, 9.7.2008 08:31:
Huvittavaa kuinka monet perustelevat lihansyöntiään sillä, että se maistuu hyvältä.
---
Niinpä, lähes yhtä huvittavaa kun se, että jotkut päätyvät tiettyyn ruokavalioon eettisten/moraalisten kysymysten kautta.
aada, 9.7.2008 14:31:
---
Lihansyöntiä puolustettaessa argumentin "koska liha on niin HYVÄÄÄ!" avulla, tarkoituksena on usein jonkinlaisen humoristishedonistinen lähestymistavan avulla päättää keskustelu, ilman että lihansyöntiään tarvitsee sen kummemmin perustella. Tällä kannanotolla ei siten niinkään perustella lihansyöntiään vaan pikemminkin sillä halutaan kertoa muille jotain itsestä. Esimerkkinä "tosimiehen kuuluu syödä lihaa" tai vastaavasti naiset kertovat lihansyönnillään, etteivät he "alistu naisen asemaan", jolloin salaatin näpertäminen on monen sadan gramman ronskia pihvin syömistä hyväksyttävämpi valinta.
Miksi liha edes on monien mielestä hyvää? Olisiko ainakin osasyynä se, että yhteiskunnassamme on yleisesti hyväksyttyä syödä lihaa? Kuinka moni on edes maistanut maustamatonta lihaa?
Ana-5000,
---
Liha on ihmisen mielestä hyvää, koska ihminen on sekasyöjä, jonka ruokavalioon kuuluu liha. Samasta syystä ihmisen mielestä esim. ruoho tai uloste ei ole hyvää, koska ihminen ei elä syömällä ruohoa ja ulostetta. Ihminen on lihansyöjä, joka syö lihaa.
Lihansyönti ei ole mikään valheellinen yhteiskunnallinen konstruktio, vaan ihmisen peruselintapoihin kuuluva mieltymys.
Ana-5000, 9.7.2008 14:37:
---
Liha on ihmisen mielestä hyvää, koska ihminen on sekasyöjä, jonka ruokavalioon kuuluu liha. Samasta syystä ihmisen mielestä esim. ruoho tai uloste ei ole hyvää, koska ihminen ei elä syömällä ruohoa ja ulostetta. Ihminen on lihansyöjä, joka syö lihaa.
Lihansyönti ei ole mikään valheellinen yhteiskunnallinen konstruktio, vaan ihmisen peruselintapoihin kuuluva mieltymys.
Ana-5000, 9.7.2008 14:37:
juuco, 9.7.2008 15:07:
Ihminen on metsästänyt ja syönyt lihaa jo kymmenien tuhansien vuosien ajan, joten miksen minäkin tekisi niin?
...sillä poikkeuksella tosin, että metsästän lihani lähinnä ruokakaupasta
Syön lihaa, koska minä voin.
Android, 9.7.2008 15:08:
---
Ihminen on metsästänyt ja syönyt lihaa jo kymmenien tuhansien vuosien ajan, joten miksen minäkin tekisi niin?
...sillä poikkeuksella tosin, että metsästän lihani lähinnä ruokakaupasta
Syön lihaa, koska minä voin.
---
Ihminen on kautta aikojen tappanut toisia ihmisiä. Mikset sinäkin?
Tapa kanssaihmisiä, koska voit.
juuco, 9.7.2008 15:11:
Lihan syöntiä ei toistaiseksi ole vielä kriminalisoitu.
aada, 9.7.2008 14:32:
Ja juuri tälläiseen ajatteluun viittasin edellisessä kommentissani! Kiitos loistavasta esimerkistä.
Android, 9.7.2008 15:14:
Pointti meni ohi. Se, että ihminen tuhansia vuosia on tehnyt jotain, ei tarkoita että se on oikein tai että se pitäisi hyväksyä.
Jone, 9.7.2008 15:16:
Ai niin, et saa syödä lihaa myöskään sen takia, että on julmaa kun eläimiä kasvatetaan ja tapetaan ihan vaan sun safkaksesi. Se on ikävä asia. Lehmät itkee, kettutytöt itkee ja niinpä sun on nyt syytä lopettaa. Paskat sun oikeuksistasi ja haluistasi. 2008 on se vuosi kun meidän kaikkien on vihdoin syytä omaksua kesäkeittohippien ainoa totuus asioista.