Miten kasataan liveshow?

1 post, 1 page, 3,275 views

efinque

Posts: 82

#1 • • Edited efinque
Heippa klubbarin velhot,

nyt kun alkaa olla omiakin biisejä kasassa jokusen verran niin olisi hinku lähteä "tien päälle".

Nyt kysynkin että miten kasataan toimiva liveshow? Mulla on jonkin verran kokemusta näistä kuvioista läppärin/Ableton Liven kanssa mutta ns. dawless-setuppi olisi tällä kertaa kyseessä (tätähän voi koittaa soveltaa muutkin)

Eli, ensinnäkin hahmottelin lavakartan/kanavalistan :

stagemap1.jpg

Sitten koostin Excelillä settilistan pohjan :

Screenshot-20230123-233942-3.jpg

Tähän tulee lista biiseistä, niiden tempo, sävellaji, sekä mm. muistipaikkoja joista taustat löytyy (tyylin "Tr7" b. synth-sarakkeessa tarkoittaa että bassosynan muistipaikassa 7 on ko. biisin bassolinja)

Sitten on vielä kalustolista jota en tähän postaa. Nämä ja kaikkien kappaleiden (myös korvakuulolta nuotitetut, tähän käytin Maestro-nimistä appia) nuotit printtasin ja laitoin omaan kansioonsa.

Roudausta helpottamaan (niistä läppäriseteistä ja ym. softbagien kanssa rundaamisesta viisastuneena) rakensin pari kuljetuslaatikkoa.

Tässä mikrofonitelineille/PA:n johdoille :

case3.jpg

Pikkumikserille :

case4.jpg

Koko backlinelle (miinus kitara eli rumpukone, bassosyna, koskettimet) :

IMG-20230209-134635.jpg

Tässä vielä kuva koko setupista ennen tarranauhojen kiinnitystä lootaan/laitteisiin :

IMG-20230211-133729-01.jpg

Sitten kävin valokuvaamossa teettämässä muutaman A3plus-koon julisteen (jonka itse suunnittelin) :

IMG-20230123-193000.jpg

Lisäksi äänitin demon. Loppu taitaakin olla harjoittelusta (ja keikkojen kalastelusta) kiinni, olen koettanut treenata semmoisen 1-2h/pv viimeisen kahden vuoden ajan. Sain setin rungon kasaan n. parissa viikossa jonka jälkeen olen tehnyt pieniä muutoksia ja lisäillyt kappaleita.

Tosiaan, into tähän hommaan lähti kun näin Lahdessa Anttilanmäen Baarissa n. 10v sitten jotain tyyppejä ihan läheltä veivaamassa happoteknoa, ajattelin että miksei sitä voisi soveltaa konediskoon.

Jos keksitte jotain lisättävää niin kehitysideoita otetaan vastaan!

Hyvää Ystävänpäivää ja kevään odotusta,

-ef

EDIT : taustalakanaa olen harkinnut mutta tarvitsee telineen.. itse setistä sen verran että siinä on n. 12 kappaletta, suurin osa covereita vanhoista ja vähän uudemmistakin biiseistä

EDIT 2 : nyt on tarranauhatkin paikoillaan tuossa backlinen kuljetuslaatikossa.. muutama teippaus kylläkin irtosi kun otin kamoja pois, pitänee koittaa kontaktiliimaa