Kirjoitin tällaisen päivityksen someen, jossa pyydettiin laittamaan sama teksti Klubitukseen, joten tässä se nyt on:
Arvoisat bilejärkkärit ja bilettäjät. Olisi muutama tärkeä sana sanottavana. Sain viime vkl viestin että tiedätkö mitään bileitä tänä viikonloppuna. Samoin molemmat vkl niitä aiemmin. Viimeisen muutaman vuoden aikana näitä viestejä on tullut vähintään joka toinen viikko, välillä useamminkin. Äsken sain viestin ettei kavereiden kutsuminen onnistu Facebook tapahtumaan.
Elämme tilanteessa jossa lukuisilla bilettäjillä on vaikeuksia löytää elektronisen musiikin tapahtumia ja bilejärkkärien on vaikea saada informaatiota bileistä levitettyä bilettäjille. Pandemia on toki vaikuttanut tähän, mutta kyse on muustakin.
Miten tällaiseen tilanteeseen ollaan päädytty? Vuonna kivi ja kuokka informaatio tapahtumista liikkui pääosin flyereiden ja julisteiden voimin. Sen jälkeen tuli web-siteja, jotka helpottivat merkittävästi informaation leviämistä. Tällaisia web-siteja olivat mm. Platinum, Klubitus, Elixiria ja Stealthunit. Näistä erityisesti Klubitus ja sen tapahtumakalenteri oli tehokas tapa levittää infoa bileistä ja löytää bileitä. Parhaimpina aikoina 80-95% suomalaisista elektronisen musiikin tapahtumista lienee ollut Klubituksessa. Flyereitten ja julisteiden merkitys väheni ja usein pelkästään tapahtuman ilmoittaminen Klubituksen tapahtumakalenteriin oli riittävän tehokas keino saada informaatio leviämään. Platinum sittemmin sulautui Klubitukseen, Elixiria kuoli puutteelliseen ylläpitoon ja myös Stealthunit on lopettanut.
Facebookin synty muutti merkittävästi tapahtumatiedottamista. Facebook oli alussa hyvin tehokas tapa levittää tapahtumainformaatiota ja se vakiintui nopeasti Klubituksen rinnalle tapahtuman tiedottamiskanavaksi. Yleensä tapahtumat löytyi sekä Klubituksesta että Facebookista, kuten osa myös muista web-siteista.
Vähitellen kuitenkin osa bilejärjestäjistä laittoi eventit vain Facebookkiin ja Klubituksen tapahtumien määrä alkoi tasaisesti laskemaan. Syitä tähän voi vain arvailla, mutta tässä oma teoriani. 1. Facebookin nähtiin levittävän info valtaosalle tulijoista ja 2. Tapahtuman ilmoittaminen Klubitukseen tai muualle koettiin vaivalloiseksi ja ylimääräiseksi, aikaa vieväksi tehtäväksi. 3. Hieman myöhemmin Klubitukselle tuli FB profiili/botti joka siirsi puoliautomaattisesti tapahtumia FB:stä Klubitukseen, jolloin moni tapahtumajärjestäjä lopetti infojen laittamisen Klubitukseen. Mutta botti lakkasi toimimasta teknisen ongelman takia 1-2 vuotta? sitten, mikä on entisestään vähentänyt Klubituksen tapahtumainfojen määrää.
Facebook (ja koko Meta konserni, johon kuuluu myös Instagram ja Whatsapp) on hitaasti ja varmasti muuttunut huomattavasti huonommaksi alustaksi tapahtumille.
Facebook on jo vuosia asettanut rajoja sille kuinka monta ihmistä tapahtumajärjestäjä pystyy kutsumaan tapahtumaan, mikä on synnyttänyt tilanteita joissa bilejärjestäjä ei pysty kutsumaan kaikkia halukkaita bileisiin. Samoin Facebook tapahtumien ns. orgaanista näkyvyyttä on rajoitettu merkittävästi takavuosista. Jos FB eventin linkin laittaa statukseen tai ryhmään nii se ei juurikaan enää juurikaan ilmesty ystävien tai ryhmän jäsenien feedeihin tai notifikaatioihin, kuten FB:n alkuaikoina. Osasyynä lienee toki se, että osa käyttäjistä on kokenut tapahtumakutsut spämminä, mutta suurempi syy lienee mainostulot. Meta konsernilla on taloudellinen kannustin rajoittaa kutsuja ja orgaanista näkyvyyttä, jotta sisällöntuottajat ostaisivat platformin mainoksia tapahtumainformaation levittämiseksi.
Facebook on myös jäädyttänyt, sulkenut tai poistanut sisällöntuottajien profiileita tai tapahtumia. Olen kuullut useammasta sisällöntuottajasta, joiden profiilit on ollut suljettuna jossain vaiheessa ja tapahtumista merkittävimpinä esimerkkeinä mieleen tulee Ukrainan sodan vastainen mielenosoitus n. 1kk sitten ja S.U.N. Festival Unkarissa vuonna 2014, joiden tapahtumat Facebook poisti juuri ennen tapahtumapäivää. Facebookin kynnys jäädyttää ja sulkea käyttäjien profiileja on korkea (jolloin tapahtumainfo ei välttämättä kulje käyttäjälle) ja näistä olen kuullut kymmeniä esimerkkejä.
Facebookin käyttöliittymä on myös muuttunut huonommaksi erityisesti tapahtumien osalta ja niitä on paljon vaikeampi selata kuin aikaisemmin tahi löytää haluamansa tapahtuma.
Facebookin käyttäjämäärät vaikuttaisi myös olevan laskussa. Paljon ihmisiä on lopettanut käytön (enkä ihmettele yhtään) ja iso osa uudemmasta sukupolvesta ei tänne ole edes ikinä päätynyt ja Metan platformeista vaikuttaisi suosivan enemmän Instagramia. Yhä useampi sisällöntuottaja alkaa päivä päivältä heräämään uuteen todellisuuteen, jossa sana Metan platformeilla ei enää leviä.
Pystyisikö näitä tiedonvälitys ongelmia ratkoo jotenkin? Mun mielestä pystyy (ainakin Suomen sisällä). Meillä on hieno suomalainen systeemi nimeltä Klubitus, joka on todistetusti toiminut vuosia tehokkaasti tapahtumainformaation levittämiseen. Kaikki pystyvät helposti selaamaan tapahtumia Klubituksessa, myös ne jotka eivät käytä sosiaalista mediaa.
Klubitus on uudistunut jonkin verran FB:n alkuajoista ja erityisesti tapahtuman ilmoittaminen Klubitukseen on muuttunut helpommaksi ja nopeammaksi kuin aiemmin.
Klubitus tapahtumien määrä on tällä hetkellä vähäinen, mutta se on korjattavissa nopeasti.
Kaikki tapahtumajärjestäjät ja valtaosa sisällöntuottajista lienee yhtä mieltä siitä, että Meta konserni rajoittaa liikaa informaation välittymistä tapahtumajärjestäjän ja tapahtumakävijän välillä. Tarvitaan bilejärkkärien yhteinen, kollektiivinen päätös siitä että päivästä X eteenpäin kaikki tapahtumat löytyvät Klubituksesta. Kun kaikki tapahtumat ovat yhdellä kertaa siellä niin myös bilettäjät löytävät tapahtumat, mukaan lukien uusi sukupolvi ja myös ne jotka eivät ole somessa. Bilejärjestäjien pitää itse laittaa infot sinne koska Meta pyrkii rajoittamaan automaattista sisällön kopioimista muualle.
Ehdotan täksi päiväksi Wappupäivää eli toukokuun ensimmäistä (1.5.2022). Jos olet samaa mieltä niin jaa päivitys oman rinkisi bilejärkkäreille ja bilettäjille 😉 Herätetään yhdessä Klubitus tapahtumakalenteri henkiin Wappuna!
Ps. Disclaimerina: en ole töissä Klubituksella eikä kukaan ole pyytänyt mua promoamaan Klubitusta millään tapaa. Klubituksen ylläpito pohtii paraikaa onko palvelun jatkamisessa järkeä, josta myös on keskustelulanka platformin sisällä. Tapahtumien palaaminen Klubitukseen tuo varmasti lisämotivaatiota, mutta palvelun perustaja anqqa on pitänyt siteä ylhäällä yli 20 vuotta. Se on pitkä aika (ja merkittävä urotyö!) ylläpitää web-palvelua. Avulle saattaisi olla tarvetta. Jos olet IT-alla, on kokemusta tai kiinnostusta web-ylläpidosta tai kehittämisestä niin ole yhteydessä anqqaan.
Pps. Uudemmat miettii varmaan että voiko tollainen julkinen web-site toimia UG-bileitten informaation levittämiseen. Klubituksessa on ollut paljon myös UG-bileitä. Tapa tiedottaa niistä Klubituksen kautta on vähän vaihdellut, mutta aika tyypillistä on ollut, että tarkka tapahtumapaikka on jätetty pois ja tilalle laitettu vaikka Helsinki UG, Pasila UG, Lappeenranta UG, tjsp... Kenties jotain muutakin infoa on jätetty pois tapahtumainfoista. Välillä löytyy kaikki muu paitsi sijainti joka sitten lähellä tapahtumaa julkaistaan joko muita kanavia pitkin tai tilapäisesti Klubituksessa. Toisinaan on ollut vaan tapahtuman nimi, summittainen sijainti ja "ask your local puskaradio" selite. Nämä vanhat tapahtumat on edelleen Klubituksen kalenterissa ja niitä voi selata sieltä kun laittaa kalenterin päiväykseksi esim. jotain 2005-2015 väliltä.
Klubitus löytyy osoitteesta klubitus.org.
Jaa tämä viesti. Äläkä pelkästään share napilla vaan myös esim. yksityisviesteinä. Tällaiset avautumiset eivät ole Metan/Facebookin intressien mukaisia ja tavallisen sharen näkyvyys saattaa olla rajoitettua. Kiitos.
Arvoisat bilejärkkärit ja bilettäjät. Olisi muutama tärkeä sana sanottavana. Sain viime vkl viestin että tiedätkö mitään bileitä tänä viikonloppuna. Samoin molemmat vkl niitä aiemmin. Viimeisen muutaman vuoden aikana näitä viestejä on tullut vähintään joka toinen viikko, välillä useamminkin. Äsken sain viestin ettei kavereiden kutsuminen onnistu Facebook tapahtumaan.
Elämme tilanteessa jossa lukuisilla bilettäjillä on vaikeuksia löytää elektronisen musiikin tapahtumia ja bilejärkkärien on vaikea saada informaatiota bileistä levitettyä bilettäjille. Pandemia on toki vaikuttanut tähän, mutta kyse on muustakin.
Miten tällaiseen tilanteeseen ollaan päädytty? Vuonna kivi ja kuokka informaatio tapahtumista liikkui pääosin flyereiden ja julisteiden voimin. Sen jälkeen tuli web-siteja, jotka helpottivat merkittävästi informaation leviämistä. Tällaisia web-siteja olivat mm. Platinum, Klubitus, Elixiria ja Stealthunit. Näistä erityisesti Klubitus ja sen tapahtumakalenteri oli tehokas tapa levittää infoa bileistä ja löytää bileitä. Parhaimpina aikoina 80-95% suomalaisista elektronisen musiikin tapahtumista lienee ollut Klubituksessa. Flyereitten ja julisteiden merkitys väheni ja usein pelkästään tapahtuman ilmoittaminen Klubituksen tapahtumakalenteriin oli riittävän tehokas keino saada informaatio leviämään. Platinum sittemmin sulautui Klubitukseen, Elixiria kuoli puutteelliseen ylläpitoon ja myös Stealthunit on lopettanut.
Facebookin synty muutti merkittävästi tapahtumatiedottamista. Facebook oli alussa hyvin tehokas tapa levittää tapahtumainformaatiota ja se vakiintui nopeasti Klubituksen rinnalle tapahtuman tiedottamiskanavaksi. Yleensä tapahtumat löytyi sekä Klubituksesta että Facebookista, kuten osa myös muista web-siteista.
Vähitellen kuitenkin osa bilejärjestäjistä laittoi eventit vain Facebookkiin ja Klubituksen tapahtumien määrä alkoi tasaisesti laskemaan. Syitä tähän voi vain arvailla, mutta tässä oma teoriani. 1. Facebookin nähtiin levittävän info valtaosalle tulijoista ja 2. Tapahtuman ilmoittaminen Klubitukseen tai muualle koettiin vaivalloiseksi ja ylimääräiseksi, aikaa vieväksi tehtäväksi. 3. Hieman myöhemmin Klubitukselle tuli FB profiili/botti joka siirsi puoliautomaattisesti tapahtumia FB:stä Klubitukseen, jolloin moni tapahtumajärjestäjä lopetti infojen laittamisen Klubitukseen. Mutta botti lakkasi toimimasta teknisen ongelman takia 1-2 vuotta? sitten, mikä on entisestään vähentänyt Klubituksen tapahtumainfojen määrää.
Facebook (ja koko Meta konserni, johon kuuluu myös Instagram ja Whatsapp) on hitaasti ja varmasti muuttunut huomattavasti huonommaksi alustaksi tapahtumille.
Facebook on jo vuosia asettanut rajoja sille kuinka monta ihmistä tapahtumajärjestäjä pystyy kutsumaan tapahtumaan, mikä on synnyttänyt tilanteita joissa bilejärjestäjä ei pysty kutsumaan kaikkia halukkaita bileisiin. Samoin Facebook tapahtumien ns. orgaanista näkyvyyttä on rajoitettu merkittävästi takavuosista. Jos FB eventin linkin laittaa statukseen tai ryhmään nii se ei juurikaan enää juurikaan ilmesty ystävien tai ryhmän jäsenien feedeihin tai notifikaatioihin, kuten FB:n alkuaikoina. Osasyynä lienee toki se, että osa käyttäjistä on kokenut tapahtumakutsut spämminä, mutta suurempi syy lienee mainostulot. Meta konsernilla on taloudellinen kannustin rajoittaa kutsuja ja orgaanista näkyvyyttä, jotta sisällöntuottajat ostaisivat platformin mainoksia tapahtumainformaation levittämiseksi.
Facebook on myös jäädyttänyt, sulkenut tai poistanut sisällöntuottajien profiileita tai tapahtumia. Olen kuullut useammasta sisällöntuottajasta, joiden profiilit on ollut suljettuna jossain vaiheessa ja tapahtumista merkittävimpinä esimerkkeinä mieleen tulee Ukrainan sodan vastainen mielenosoitus n. 1kk sitten ja S.U.N. Festival Unkarissa vuonna 2014, joiden tapahtumat Facebook poisti juuri ennen tapahtumapäivää. Facebookin kynnys jäädyttää ja sulkea käyttäjien profiileja on korkea (jolloin tapahtumainfo ei välttämättä kulje käyttäjälle) ja näistä olen kuullut kymmeniä esimerkkejä.
Facebookin käyttöliittymä on myös muuttunut huonommaksi erityisesti tapahtumien osalta ja niitä on paljon vaikeampi selata kuin aikaisemmin tahi löytää haluamansa tapahtuma.
Facebookin käyttäjämäärät vaikuttaisi myös olevan laskussa. Paljon ihmisiä on lopettanut käytön (enkä ihmettele yhtään) ja iso osa uudemmasta sukupolvesta ei tänne ole edes ikinä päätynyt ja Metan platformeista vaikuttaisi suosivan enemmän Instagramia. Yhä useampi sisällöntuottaja alkaa päivä päivältä heräämään uuteen todellisuuteen, jossa sana Metan platformeilla ei enää leviä.
Pystyisikö näitä tiedonvälitys ongelmia ratkoo jotenkin? Mun mielestä pystyy (ainakin Suomen sisällä). Meillä on hieno suomalainen systeemi nimeltä Klubitus, joka on todistetusti toiminut vuosia tehokkaasti tapahtumainformaation levittämiseen. Kaikki pystyvät helposti selaamaan tapahtumia Klubituksessa, myös ne jotka eivät käytä sosiaalista mediaa.
Klubitus on uudistunut jonkin verran FB:n alkuajoista ja erityisesti tapahtuman ilmoittaminen Klubitukseen on muuttunut helpommaksi ja nopeammaksi kuin aiemmin.
Klubitus tapahtumien määrä on tällä hetkellä vähäinen, mutta se on korjattavissa nopeasti.
Kaikki tapahtumajärjestäjät ja valtaosa sisällöntuottajista lienee yhtä mieltä siitä, että Meta konserni rajoittaa liikaa informaation välittymistä tapahtumajärjestäjän ja tapahtumakävijän välillä. Tarvitaan bilejärkkärien yhteinen, kollektiivinen päätös siitä että päivästä X eteenpäin kaikki tapahtumat löytyvät Klubituksesta. Kun kaikki tapahtumat ovat yhdellä kertaa siellä niin myös bilettäjät löytävät tapahtumat, mukaan lukien uusi sukupolvi ja myös ne jotka eivät ole somessa. Bilejärjestäjien pitää itse laittaa infot sinne koska Meta pyrkii rajoittamaan automaattista sisällön kopioimista muualle.
Ehdotan täksi päiväksi Wappupäivää eli toukokuun ensimmäistä (1.5.2022). Jos olet samaa mieltä niin jaa päivitys oman rinkisi bilejärkkäreille ja bilettäjille 😉 Herätetään yhdessä Klubitus tapahtumakalenteri henkiin Wappuna!
Ps. Disclaimerina: en ole töissä Klubituksella eikä kukaan ole pyytänyt mua promoamaan Klubitusta millään tapaa. Klubituksen ylläpito pohtii paraikaa onko palvelun jatkamisessa järkeä, josta myös on keskustelulanka platformin sisällä. Tapahtumien palaaminen Klubitukseen tuo varmasti lisämotivaatiota, mutta palvelun perustaja anqqa on pitänyt siteä ylhäällä yli 20 vuotta. Se on pitkä aika (ja merkittävä urotyö!) ylläpitää web-palvelua. Avulle saattaisi olla tarvetta. Jos olet IT-alla, on kokemusta tai kiinnostusta web-ylläpidosta tai kehittämisestä niin ole yhteydessä anqqaan.
Pps. Uudemmat miettii varmaan että voiko tollainen julkinen web-site toimia UG-bileitten informaation levittämiseen. Klubituksessa on ollut paljon myös UG-bileitä. Tapa tiedottaa niistä Klubituksen kautta on vähän vaihdellut, mutta aika tyypillistä on ollut, että tarkka tapahtumapaikka on jätetty pois ja tilalle laitettu vaikka Helsinki UG, Pasila UG, Lappeenranta UG, tjsp... Kenties jotain muutakin infoa on jätetty pois tapahtumainfoista. Välillä löytyy kaikki muu paitsi sijainti joka sitten lähellä tapahtumaa julkaistaan joko muita kanavia pitkin tai tilapäisesti Klubituksessa. Toisinaan on ollut vaan tapahtuman nimi, summittainen sijainti ja "ask your local puskaradio" selite. Nämä vanhat tapahtumat on edelleen Klubituksen kalenterissa ja niitä voi selata sieltä kun laittaa kalenterin päiväykseksi esim. jotain 2005-2015 väliltä.
Klubitus löytyy osoitteesta klubitus.org.
Jaa tämä viesti. Äläkä pelkästään share napilla vaan myös esim. yksityisviesteinä. Tällaiset avautumiset eivät ole Metan/Facebookin intressien mukaisia ja tavallisen sharen näkyvyys saattaa olla rajoitettua. Kiitos.