Aloitelijalle neuvoa! :(

5 posts, 1 page, 6,711 views

Holstelle

Posts: 4

#1 • • Holstelle
Täällä olis yks innokas aloittelija vailla kokeneempien neuvoja. Olen jonkinverran pläräillyt ja kokeillu mitä kaikkea ite pystyy samaan fl studiolla. Noh kyllähän sitä erilaisia biittejä rummuille ja niitten muokkaaminen nätimmäksi jotenkin onnistuu eipä sitte paljon muuta osaakkaan. Ja on jotenki vaikea lähtä rakentamaan minkään näköstä kun mielessä kyllä pyörii kaikkia ideoita mitä vois tehdä mut sittenkun niitä rupeat koittaa väsätä koneella niin ei tuu kuulookaan. Ei ole oikeen mitään hahmotusta sille että mitä kaikkea pitää säätää et saisit tietynlaisen äänen ja mihin ei tarvi edes koskea. Ei vaan saa siitä itekseen kiinni. Sitten tietenkin on tullut pohdittua et minkälaisesta sitä kannattais edes alottaa? Tekemällä toisten biisejä uudelleen itse? Tekemällä remixiä? Vai ihan omaa "tuotantoa" heti? Tuntuu todella vaikeelta päästä alkuun vaikka yrittää miten. Hirveesti itsellä ei ole musiikillista kokemusta aikaisemmin mutta on sitä joskus koskettimia, bassoa ja vähä kitaraa kokeiltu ja jotain on irti saatu. Sävelkorvaakin sen verta että aika hyvin nuotilleen osannut aina laulella. Ääni ei välttämättä ole hyvä mutta kuitenkin! Xd
kaspe

Posts: 17

#2 • • kaspe
No itse opettelin paljon apinoimalla artisteja joita kuuntelin josta olen jalostellut sitä omaa saundia. Vastaavassa tilanteessa olleena tiedän, että se vaatii vain aikaa ja kärsivällisyyttä opetella asioita tyhjästä. Synteesin perusteet kannattaa ottaa heti alkuun halteriin esimerkiksi. Kaikki tulee aikanaan opettelemalla ja rohkeasti kokeilemalla mitä mistäkin tapahtuu. Kannattaa myös selata netin tutoriaali tarjontaa.
VicTor miKe

Posts: 268

#3 • • VicTor miKe
Komppaan Kaspee, hyviä neuvoja. Kannattaa pyrkiä tekemään sen tyylistä, mitä kuuntelee paljon ja mistä ainakin itse pitää. Ei oo väliä teetkö eka ihan omia, remixejä tai vaikka vain mash-uppeja, kunhan homma on innostavaa. Ajatus vaan aina mukana, niin tekemällä oppii, samalla huomaat myös ne itselle toimivat systeemit.

Opastus auttaa paljon, alussa esimerkki "Boy IN A BAND -7 Day Song Tutorials" on hyviä. Löytyy täältä http://www.boyinaband.com/

Mulla biisin teko lähtee yleensä käyntiin kickistä/bassosta ja pohjanuotin valkkailusta, sen jälkeen snare/ clap, sekä haitsut.

--
Bäng bäng!

chakkimatti

Posts: 11

#4 • • Edited chakkimatti
Warbeats on hyvää settiä. FL Studio tutoriaalei ja ihan yleisesti musiikin tekemisestä:
Warbeat channel
Ja itel ainaki ideoiden hahmotteluun auttaa kiipparil ku pimputtelee vaan meneen ja sit jossain vaihees lopettaa äänittämisen ja poimii ne hyvät viivat sieltä talteen - FL Studios on myös helppo käyttää näppäimistöä kiipparina. Mutta sitten, kun kaikki melodiavaihtoehdot on käyty läpi (ja ne nopeesti on :) ni sit alkaa kaivata biiseihin rakennetta ja sointukuvioita, jollon just musiikin tuntemus on tärkee.
Music Theory 101
Ite alotin musiikin teorian opettelemisen vast ihan tänä vuonna - ja kumminki tullu "musaa" tehtyä jo varttia vaille 20 vuotta. Eli fiilistelemällä kyllä pääsee pitkälle, ku jaksaa yrittää. Tässä mun biisitekele 15 vuoden takaa. Biisistä kyl kuulee et musiikin luomisen palo on kova, mut ei mitään hajua mitä on tekemäs xD
going_on XM from 1999
Ja tietenki sit paljo sitä riman korkeutta määrittelee, et millast musaa haluut tehä. Tässä pari hyvää Youtube-videoo musan tekoprosesseista. Varsinki täst räpin tekemis videosta tykkään ku tos on just sellast hakemista ja rakentamista.
Making Trap Beat in FL Studio
Ja tää on ihan äly hyvä - pitkä ja perusteellinen.
Makin Uplifting trance/
ilmasista VST synista löytyy aina vinhoi saundei ja tulee kyl itel aina inspikset kivoist saundeista. Listaa muutamista hyvistä ilmasista VST synista mun blogikirjotuksessa Budget Bouncing: The Making of 'Being Different' osotteessa:
http://chakkimatti.tumblr.com/post/87317562158/budget-bouncing-the-making-of-being-different

Cheers,

chakkimatti
JFi

Posts: 3

#5 • • JFi
Tuota warbeatsia kattelin itekkin tänään, vähän outoja juttuja ainakin eräässä videossa, tyyppi laitto eq'ssa suoraan sanoen nupit kaakkoon että nyt kuuluu kick, tiedä sitten muista videoista...

Kannattaa joo aloittaa vaikka apinoimalla vaikka jonkun artistin melodiaa ja siitä vaikka tehdä omanlaisensa remixi, siitä se lähtee 8)