Replying to Klubitus 5 ulos, 7 sisään:
Parhaat bilekuvaajat ovat tainneet siirtyä vähän kaupallisempaan suuntaan - monet parhaista klubbarissa olevista bilekuvista on sellaisilta kuvaajilta jotka nykyään tekevät töitä Sessions2:ssa. Mun käsittääkseni täällä moderaattorit eivät ota kantaa siihen, mitä kuvia ihmiset tänne laittavat, enkä usko että näin on koskaan tehty.
On tehty. Mun lähettämät kuvat aikoinaan (oisko ollu 2007-2009 välimaastossa) eivät koskaan päätyneet galleriaan ku jonku mielestä ne ei ollu riittävän hyvälaatuisia. Sen jälkeen en oo kertaakaan edes yrittäny laittaa sinne mitään :D
Siitä olen itsekin pettynyt että promoottorit eivät enää jaksa ilmoittaa täällä kaikista tapahtumista mitä Facebookista löytyy, mutta on täällä välillä ollut taas sellaisia tapahtumia mitä taas FB:stä ei löydy. Mutta tässäkin vastuu on promoottoreilla - jos heille ei kelpaa yksi ylimääräinen ilmainen mainoskanava, minkäs sille mahtaa...
Promoottorit mainostaa siellä missä käyttäjät on. Varmaan mittareita on paljon, mutta yksi minkä mä oon huomannut: Laserpoint tapahtuma parhaimmillaan keräsi yli 1000 suosittelijaa, Whiteout 2012 (monien kuluttajien näkökulmasta käytännössä sama tapahtuma) keräsi niitä 200, Whiteout 2013 (vaikkakin järkkärit vaihtui mut anyway) keräsi jo alle 100. Suurin osa mun klubbarikavereista ei oo kirjautunu tänne enää moniin vuosiin sisälle jne..
Me ollaan silti edelleenkin laitettu aina klubbariin kaikki tapahtumat, koska on se silti (mun mielestä) paras kanava tavoittaa ne suomalaiset konemusaihmiset jotka vierastavat Facebookkia.
Koskaan ei varmaan enää päästä kultavuosien tasolle, mutta musta tuntuu että jos kävijämäärät halutaan nousuun, niin ulkoasu uudistuksen lisäksi keskustelun moderoinnin suhteen pitäisi skarpata. Täällä on jo monta vuotta vallinnu vähän sellainen keskustelukulttuuri et kaikki vähänkään erilainen (tai inhimmilliset virheet) ammutaan ja haukutaan saman tien alas kaikin mahdollisin internet pilkkakeinoin, sen sijaan et lähdettäisiin rakentamaan konstruktiivista keskustelua, eikä kukaan mode oikeastaan ole puuttunut tähän. Vanhat vanhenee ja heillä ei enää riitä aika forumkeskusteluille ja uusia on aika vaikea houkutella mukaan jos vastaanotto on tollainen ;)