Replying to Täydellinen DJ-läppäri:
Veikkaan että tässä on paras DJ-läppäri mitä kohtuuhintaan saa kaupasta. Kokemuksia tai mielipiteitä?
Mä en veikkaa.
Onko tarkoitus vertailla ultrabookeja ylipäätään vai miettiä puhtaasti "parasta läppäriä DJ-käytössä"? Zenbookin peruspaketissa on nimittäin monta perustason kysymystä, jotka tekee siitä ihan pätevän, muttei missään tapauksessa ihanteellisen koneen DJ-käytössä.
Ensimmäinen kysymys on näytönohjain GeForce GT 620M, joka on hieno juttu jos haluaa pelata 3D-pelejä tai tehdä kevyttä graafista suunnittelua. Esim. audion streamaus kovalevyltä vaatii ainoastaan raakaa laskentatehoa. Tämän ohella näytönohjain ei ole LE-malli, joten se käyttää Fermin 35W thermal design poweriin speksattuja siruja joka vaatisi jo omaa lämmönpoistoratkaisua, jota Zenbookin kokoisessa laitteessa ei ole. Mä en suosittelisi integroimatonta näytönohjainta ultrabookiin, jonka alusta ei ole 35W-speksattu.
Toinen kysymys on prosessori Intelin 3517U, jolla on siis on 17W TDP. Prosessori käy 1,9GHz kellotaajuudella, mutta se voidaan hetkellisesti kellottaa 2,5GHz teholle - paino sanalla hetkellisesti. Streamaus vaatii jatkuvaa ja vakaata suoritustilaa: jos ohjelman tehontarve pysyy alle 1,9GHz tai käyttäjä saa throttlattua tähän arvoon niin hieno juttu mutta jos ei, niin äkilliset tehonpudotukset aiheuttaa vitun ikäviä yllätyksiä kesken soiton. Mä en suosittelisi pakollisesti throttlaavaa prosessoria raskaaseen streamaukseen.
Kolmas kysymys on hybridi-SSD. Jos kovalevyssä on hienomekaaninen kirjoituspää se ei siedä potkimista piste, ja keikkailu on potkimista. Mekaanisuus vaikuttaa myös datasiirron nopeuteen ja datanhakuaikoihin, koska data joka tapauksessa bufferoidaan SSD:lle mekaaniselta puolelta. Mä en suosittelisi mekaanista kovalevyä laitteeseen, joka tärisee käytettäessä.
Mä en myöskään pidä siitä, että muistipaikkoja on ainoastaan yksi samaan aikaan, kun 2GB palikka on juotettu piirilevylle. Se tarkoittaa sitä, että muistin hajotessa koko laite menee vaihtoon ja samalla maksimimuisti on ainoastaan 6GB, kun tähän tarkoitukseen halutaan nimenomaan mahdollisimman paljon muistia (tämän luokan laitteissa 8GB).
Kuten mainittu, niin korkea resoluutio on tarpeellinen silloin, kun ruudulla on paljon tavaraa. Tämän suhteen UX32VD on ihanteellinen. Myös laitteen paino (1,3kg) on käytännöllinen siirreltävälle laitteelle.
Mutta mitä sitten tarvitaan, kun haetaan raskaasti streamaavaa laitetta? Anekdoottien mukaan i7-sarjan laitteet käy selkeästi i5:ttä kuumempana idlenä, mikä vähentää laitteen elinikää ja käyttömukavuutta. Verrattain vähäpätöisissä tehoeroissa olisi siis kannattavaa ottaa M-sarjan i5-alusta (jonka ei 35W TDP-luokassa tarvitse throttlata lämmöntuottosyistä). Näytönohjaimeksi riittää integroitu. Kovalevyn tulisi olla SSD. Muistimäärän pitäisi olla 8GB.
Yllättäen esim. Suomessa myytävissä Macbookeissa on tyypillisesti M-sarjan i5, integroitu Intel HD 4000 ja SSD vakiona. SSD yksinään saa koneen vaikuttamaan valovuosia tehokkaammalta kuin mekaaninen vertailulaite, vaikka SSD-alustan prosessoriteho jäisi selkeästi jälkeen. Tässä mielessä siis mac-intoilijat ovat ihan oikealla asialla, eli suosittelevat sellaista tekniikkaa joka on oikeasti hyödyllistä laitteen tarkoitus silmälläpitäen.
Kaikki tämä tekniikka löytyy myös PC-läppärimalleista, mutta tyypillinen läppärikäyttäjä ei ymmärrä teknologiasta hevon vittua tai tajua, että miksi se mac oli niin hyvä lukuunottamatta logoa: sen takia käydään brändisotaa vaikka brändeillä ei ole tekniikan kanssa mitään tekemistä. Macbook-brändin teknologia tulee samoilta sopimusvalmistajilta kuin muidenkin kannettavia tietokoneita myyvien brändien.
Macbook kapsahtaa katajaan ainakin pro-mallien aneemisella resoluutiolla ja kiinteällä muistilla, joka siis todellakin tarkoittaa sitä että kun PC-laitteesta menee mutteri rikki ostat uuden mutterin, mutta kun macista menee mutteri rikki ostat uuden macin. Zenbookia vaivaa tosin sama piirre mutta mun mielipiteeni ko. laitteen yleisestä sopivuudesta DJ-käyttöön tulikin varmaan jo selväksi.
Mitä tässä (tai monessa muussakaan) keskustelussa ei tule esiin on työympäristön realiteetit: ilmankosteus on korkea, laite on jatkuvassa vaarassa saada iskuja ja ympäristö sisältää tyypillisesti mm. rasvaa ja liuottimia. Mikään kuluttajille suunnattu laite ei sisällä varokeinoja tämänkaltaisia vaaroja vastaan. Jos ajatellaan puhtaasti ammattilaistarpeita, niin niitä varten tulisi hankkia ammattilaislaite em. kuluttajakrääsän sijaan.
Ottaen huomioon laskentatehontarve, suojautuminen ympäristöltä ja edellytys helposta siirreltävyydestä (paino alle 1,5kg), tulisi DJ-käyttöön hankkia ns. "rugged book". Nyt julkaisussa olevista malleista esim. Panasonic Toughbook SX2 olisi DJ:n tarpeisiin ideaalinen ja huomattavasti toimivampi ratkaisu kuin mikään tässä keskustelussa esitetyistä malleista. Sen ainoa miinus on "vain" 1333MHz kellotaajuudella toimiva muisti (Zenbook ja macit on 1600MHz), mutta mä en näe näin pientä kaistaeroa merkittävänä näissä teholuokissa.
Kannattaa myös pitää mielessä, että Sandy/Ivy Bridge on arkkitehtuurina tullut tiensä päähän ja Haswell-laitteita pitäisi ilmestyä jo ensi keväänä. Intel lupaa Haswellin ratkaisevan niitä monia ongelmia lämmöntuotossa, energiantarpeessa ja laskentatehossa, joita näissä uusimmissa U-sarjan 17W TDP Ivy Bridge-malleissa on esiintynyt.