Ableton Live -opetusta

81 posts, 5 pages, 79,639 views

Fanu

Posts: 207

#1 • • Edited Fanu Fanu
Hola.

Olen (ideatasolla vasta) mietiskellyt, että jossain vaiheessa alkaisin antaa opetusta Ableton Live -ympäristössä.

Takana on monen vuoden kokemus Ableton Livestä, sen käyttämisestä musiikin luomisessa sekä live-esiintymistilanteissa ja myös niin ryhmä- kuin yksityisopetuksesta kielenopettajatyössä (olen FM Helsingin yliopistosta, ja sivuaineinani olivat mm. opettajan pedagogiset opinnot).
Olen harrastanut konemusiikkia 20 vuotta, josta onkin tullut elämäntapani ja osittain jopa työni (http://www.fanumusic.com / https://www.facebook.com/FanuMusic).
Kokemusta artistina olemisesta, musiikin julkaisemisesta ja muusta artistielämästä minulla on n. 10 vuoden ajalta.

En ole vielä vienyt ideaa kouluttamisesta sen pidemmälle, koska minulla ei ole ollut aikaa kaikilta arjen kiireiltä työstää asiaa sen kummemmin, mutta isketään vaikka tämä asia tänne netti-ikuisuuteen, niin jospa tästä saisi jotain pontta purjeisiin tai kuumotusta omaan niskaan aina, kun tämän näkee.

Periaatteessa itsenikin tulisi ensin hieman oppia, miten osaamansa asiat opettaa (tämän haasteen olen saanut huomata jo kielenopettajana), joten ensi alkuun voisi joskus vaikka kahvikupposen äärellä vapaamuotoisesti kuikistella joitakin Ableton-hommia – pientä korvausta vastaan – jos halukkaita "yksityisoppilaita" sattuisi löytymään.
Majailen Helsingissä.

Virallinen Abletonilta saatava Certificatekin kiinnostaa (Ableton ikään kuin "sponsoroi" minua artistina), mutta se ehkä sitten hieman myöhemmin.

Ideaalia olisi tietenkin järkätä kouluttelua ryhmille, mutta ehkä sitä sitten tulevaisuudessa, jos saisi hommat vetämään.

Kiinnostuneet voivat huudella:
[email protected]

-Janne
Jimmyfi

Posts: 904

#3 • • Jimmyfi
ja tuota kurssiahan voisi vaikka mainostaa vähän kansalaisopistossa ja alueen musiikkiopistoissa.varmasti sinne porukka löytyy

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!

MRC

Posts: 1,346

#4 • • Edited MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik
Aika hyvä idea. Voisin olla jopa kiinnostunut :)

vieläku joku vois tehdä saman cubasella :P

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!

schiba

Posts: 365

#5 • • schiba
Peikkua ylös tälle idealle :) Myös cubaselle! Sellainenkin voisi olla, että teet ensin nettiversion sun opetusmateriaalista, sillekkin varmaan voisi olla kysyntää :)
walkout__

Posts: 401

#6 • • Edited walkout__ DJ
Virallinen Certifikaatti tasolla ks. Certifikaatti ei välttämättä ole kovin uskottava, koska et edusta varmaankaan virallista oppilaitosta, joka on tunnettu. Siis tarkoitan onko siis Certifikaatti paperilla mitän arvoa esim. CV:ssä.

Mutta musiikki ohjelmien kursseille silti voisi olla kysyntää, jos ne kurssit eivät ole kovin kalliita. Varsinkin jos ne saa halvemmalla kuin virallisesta oppilaitoksesta missä kurssit voivat maksaa muutaman tuhat euroa. Mun tuloillla ei makseltasi virallisten ja tunnettujen oppilaitosten kurssimaksuja.

Kurssit voisivat toimia parhaiten luokkaopetuksena vaikkakin tällaisissa kulut kurssin pitämisesta voivat olla niin kovat että halpoja hintoja ei voi pitää. Verkkokurssit olisi halpoja tuoteuttaa mutta kun ei ole livenä opettajaa jolta voi kysyä niin minulle ainakin opiskelu olisi hankalaa.
Fanu

Posts: 207

#7 • • Edited Fanu Fanu

Replying to Ableton Live -opetusta:

Virallinen Certifikaatti tasolla ks. Certifikaatti ei välttämättä ole kovin uskottava, koska et edusta varmaankaan virallista oppilaitosta, joka on tunnettu. Siis tarkoitan onko siis Certifikaatti paperilla mitän arvoa esim. CV:ssä.



Ableton kouluttaja -sertifikaatti on hyvinkin uskottava siinä mielessä, että se annetaan vain niille, jotka osallistuvat (hyvin harvoin) pidettävään, viralliseen, Abletonin itsensä järjestämään tilaisuuteen, jossa kouluttajan tietotaito testataan viikonlopun kestävällä kurssilla.
Kys. "arvonimi" annetaan riittävän tietotaidon sekä opetuskyvykkyyden osoittaneille.
Kys. sertifikaattia ei saa (ainoastaan) rahalla (=1000 EUR + alv).
Ei-sertifioitu opettaja voi toki olla ihan täysin yhtä pätevä kuin sertifioitu, mutta ainakin tuo kertoo sen, että osaamista on todistettu viralliselle taholle.
Itselläni on monen vuoden kokemus Ableton Livestä, sen käyttämisestä musiikin luomisessa sekä live-esiintymistilanteissa sekä myös opettamistehtävistä, joten olen melko varma, että olisin melkoisen kyvykäs moiseen.
Nojoo, eihän sitä paperilapulla kuitenkaan ketään viisasteta ;)

Verkko-opetus olisi varmaankin nykypäivää.

Ideana tämä on itselläni vielä lapsenkengissä – lähinnä siis sen vuoksi, että aikaa edistää kyseistä suunnitelmaa ei tosiaan kaikilta velvollisuuksilta ole juuri ollut, ja siksi ajattelin aloittaa tarjoamalla yksityisopetushenkistä Live-koulutusta, jotta voisin soveltaa sitä mahdollisesti myöhemmin isommille ryhmille.
Fanu

Posts: 207

#8 • • Fanu Fanu
Pistinpä videomuotoon erään drum rack -tutoriaalin.

Fanu

Posts: 207

#10 • • Fanu Fanu

Replying to Ableton Live -opetusta:

Tossa on käytössä Ableton Live:


Tälläista haluasin oppia soitteleen.



Juu.
Jätkä heittää parilla napinpainalluksella soimaan ennalta duunatut luupit ja soittelee Liveen sisään skrätsinpätkiä vinyyliltä.
Sisääntulokanavalla delay käytössä.
Vinyylin pyörimisnopeutta säätämällä renkslataan soivan saundin sävelkorkeutta.
VicTor miKe

Posts: 268

#11 • • Edited VicTor miKe
Meikäläinen on kiinnostunut, sillä pitkään ollut siirtymävaihe Reasonista -> Liveen. Vaikka en Fanua henk.kohtaisesti tunnekkaan, niin herran tuotokset puhuu puolestaa ja aina on hyvä saada uusia näkökulmia omiin mallaihein.

Pistän mailia tulemaan.

Btw. walkout__DJ postaamassa videossa crossfader liukuu laittoman hyvin, oon kateellinen :P

--
Bäng bäng!

Fanu

Posts: 207

#12 • • Fanu Fanu
Tein opetushengessä pari videota lisää.


Tein samplejen "slaissauksesta" tutoriaalin, koska siitä aloittelevat Live-headzit ovat kyselleet aika paljon.


Tässä kustomoidun slicing-presetin teko, jolla jokainen pääsee laittaa haluamansa parametrit potikoiden ohjaukseen:



Victor: Palaan pian asiaan! Hieman kiirusta on pukannut.
Fanu

Posts: 207

#13 • • Fanu Fanu


Tässä tämä hiljattain keksity "hax0r" tuohon nopeaan drum rack -mappaukseen.

Muutaman kiinnostuneen kanssa ollaan oltu jo yhteydessä – jutellaan lisää ja yritetään saada hommat pikkuhiljaa rullaamaan.
Pahoittelen hitaita vastauksia; työtä, hommaa ja projekteja on enemmän, mitä joutaisi aina vuorokaudessa tekemään, mutta hiljaa hyvä tulee – toivottavasti – ja jospa kohta saadaan ainakin ruohonjuuritasolla jotain liikkeelle!
Fanu

Posts: 207

#14 • • Fanu Fanu
Muutamien Livestä kiinnostuneiden kanssa olen jutellut mahdollisesta netin kautta tehtävästä opetuksesta, mikä on hyvä idea.
Tähän mennessä en ole löytänyt sopivaa softaa, joten kysytäänpä, jos täältä löytyisi tietoisia.

Seuraavat asiat tulisi olla mahdollisia:
-videomatskun jakaminen reaaliajassa (nettikamera)
-mieluusti useammallekin osallistujalle
-desktopin jakaminen
-full screen (tai ainakin mahdollisimman isoksi venytys)
-audion jakaminen (koneen omasta äänikortista; EI siis line-in, kun kerran koneen sisältä tulisi jakaa)

Joitakin olen tässä haeskellut, mutta kaikki ovat tähän mennessä kaatuneet tuohon viimeiseen.
elysion

Posts: 1,036

#15 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

Replying to Ableton Live -opetusta:

Muutamien Livestä kiinnostuneiden kanssa olen jutellut mahdollisesta netin kautta tehtävästä opetuksesta, mikä on hyvä idea.
Tähän mennessä en ole löytänyt sopivaa softaa, joten kysytäänpä, jos täältä löytyisi tietoisia.

Seuraavat asiat tulisi olla mahdollisia:
-videomatskun jakaminen reaaliajassa (nettikamera)
-mieluusti useammallekin osallistujalle
-desktopin jakaminen
-full screen (tai ainakin mahdollisimman isoksi venytys)
-audion jakaminen (koneen omasta äänikortista; EI siis line-in, kun kerran koneen sisältä tulisi jakaa)

Joitakin olen tässä haeskellut, mutta kaikki ovat tähän mennessä kaatuneet tuohon viimeiseen.



Onko sulla mikä käyttöjärjestelmä käytössä? Mäkillä ton audion routtaus virtuaalisesti vois onnistua Soundflowerilla tai Jackillä. Windowsille löytyy ehkä vastaavia softia, mutta itellä ei oo niistä sen kummemmin tietoa.

Ite on tullut telcoiluun käytettyä TeamVieweriä, joka on toiminut omissa tarkoituksissa varsin kivasti. En tosin ole koskaan tota audiopuolta testaillut.
Fanu

Posts: 207

#16 • • Fanu Fanu
Jesh, sain homman toimiin Soundflowerin + Skypen kautta juuri niin kuin pitääkin :-)
elysion

Posts: 1,036

#17 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

Replying to Ableton Live -opetusta:

Jesh, sain homman toimiin Soundflowerin + Skypen kautta juuri niin kuin pitääkin :-)



Hienoa! Tsekkailin tossa muuten noi sun opetusvideot YouTubesta läpi ja tuli mieleen, että oisko noihin videoihin mahdollista saada semmosta hiiren klikkien hailaittausta ts. kun klikkaat johonkin kohtaa, niin siihen kohtaan tulee joku pallura kertomaan, että sitä kohtaa klikattiin. Joissain tapauksissa voisi selkeyttää tota esitystä.

Olen itsekseni koittanut tota Liveä vähän opetella jo jonku aikaa melko heikoilla tuloksilla, joten olisin myös kiinnostunut osallistumaan verkkokoulutukseen. Onko suunnitelmissa alottaa ihan perusteista, vai keskittyä ennemminkin joihinkin tiettyihin Liven featureihin?
Fanu

Posts: 207

#18 • • Fanu Fanu

Replying to Ableton Live -opetusta:


---
Jesh, sain homman toimiin Soundflowerin + Skypen kautta juuri niin kuin pitääkin :-)
---


Hienoa! Tsekkailin tossa muuten noi sun opetusvideot YouTubesta läpi ja tuli mieleen, että oisko noihin videoihin mahdollista saada semmosta hiiren klikkien hailaittausta ts. kun klikkaat johonkin kohtaa, niin siihen kohtaan tulee joku pallura kertomaan, että sitä kohtaa klikattiin. Joissain tapauksissa voisi selkeyttää tota esitystä.

Olen itsekseni koittanut tota Liveä vähän opetella jo jonku aikaa melko heikoilla tuloksilla, joten olisin myös kiinnostunut osallistumaan verkkokoulutukseen. Onko suunnitelmissa alottaa ihan perusteista, vai keskittyä ennemminkin joihinkin tiettyihin Liven featureihin?



Kiitos kommentista!

Juu, on mahdollista saada klikkaukset näkyviin; ostin juuri paremman softan videoiden tekoon, ja sillä pystyy saamaan klikkaukset esille.

Suunnitelmissa on tarjota niin perusteiden kuin yksityiskohtaistempienkin asioiden opetusta.

En ole vielä(kään) kerennyt alkaa muokata tarjotinta, valitettavasti, mutta käyn siihen piakkoin.
Kaikenlaiset velvollisuudet ovat pitäneet huolen siitä, että aikaa ei juuri ole ollut.
Tilanne on ikään kuin opettajalla ilman omaa opetussuunnitelmaa: tietoa, taitoa ja intoa on, mutta tässä vaiheessa ei vielä kurssitarjotinta.
Palaan asiaan kaikille yhteyttä ottaneisiin piakkoin, kunhan homman (ja pölyn) määrä hieman laskee.

Kohtapuoliin on tulossa simppeli saittikin firmalle, jotta on jotain, mitä näyttää.
Fanu

Posts: 207

#19 • • Fanu Fanu
Kävin tänään neuvottelemassa Valmennustiimi Eximian kanssa koulutuksen järjestämisestä heidän tiloissaan.
Ainakin perustason Live-koulutusta tällä tavoin on tulossa tarjolle ensi vuonna.

Alan suunnitella koulutusrunkoa ja -tarjotinta niin kurssimuotoiseen opetukseen kuin yksityisopetukseenkin piakkoin.

Tämäkin siis vielä suunnitteluasteella, mutta laitetaan homma rullaamaan; pääsen varsinaiseen suunnittelutyöhön n. kuukauden sisään.
Fanu

Posts: 207

#20 • • Edited Fanu Fanu
Yhteydenottoja on tullut mukavasti, ja laitetaanpa tänne taas hieman päivitystä / kertausta.

Homma on tosiaan sillä asteella, että minun tulisi alkaa suunnittelemaan tarjontaa.
Lisäksi on tiedossa se, että ensi keväälle saadaan varmaan Eximian kautta järjestettyä kurssimuotoinen, kenties parin päivän peruskoulutus halukkaille; tämän lisäksi tulen tietenkin antamaan opetusta myös yksityisesti ja tuon kurssin ulkopuolella, joten mitenkään eksklusiivinen se ei siis ole.

Saittikin on kohta valmis, ja sen voisin julkistaa vähän ajan kuluttua, kunhan olisin valmis ryhtymään mahdollisiin työtarjouksiin.

Oma henkkoht tilanteeni on siis se, että olen tässä vielä "kahden tulen kuumotuksessa" – freelancerina ja artistina – ja tällä hetkellä hommaa on vielä työpöydällä sen verran, että en kerkeä ihan vielä alkaa suunnittelemaan koulutusta, mikä on kyllä listalla seuraavana, ja odotankin kovasti sitä, että pääsen paneutumaan siihen ja saamaan asian eteenpäin.
Olen kyllä melko fiiliksissäni siitä, että pääsen vihdoin edistämään pitkään ideatasolla muhinutta projektia.
Suunnitelmanani on raivata hetkeksi aikaa pöydältä pois kaikki muut työprojektit sekä artistihommat, jotta voisin keskittyä 100% koulutuksen suunnitteluun, jotta voisin alkaa sitä tarjoamaan kaikille kiinnostuneille.
Olisi kingiä saada vähintäänkin yksityisopetushommat liikkeelle vaikkapa loppuvuodesta.

Kaikki kiinnostuneet voivat laittaa yhteystietojaan osoitteeseeni [email protected] ja voin pitää kaikkia ajan tasalla :-)