Kaupankäynnin etiikkaa

25 posts, 2 pages, 9,032 views

siveys

Posts: 2,492

#1 • • siveys lovely
Tämä kuuluu enemmänkin tänne häröilyn puolelle kuin ostomyyntiosioon.

Mikäli omistan yhden (1) kohutun Unity lipun, jonka olen hankkinut omaan käyttööni, mutta satun arvostamaan esim. 400 euroa taskussani lojuvaa rahaa enemmän kuin kyisestä bilekokemusta niin onko minulla teidän mielestänne oikeus myydä lipuni jos joku tarjoaa siitä minulle 400 euroa?

Vai olisinko tässä kuvitteellisessa tilanteessa myyntipäätöksen tehdessäni automaattisesti saastainen toisten työn hyväksikäyttäjä ja ahne riistäjä, jonka täytyisi välittömästi kieltäytyä ottamasta vastaan 400 euroa plur hengen ylläpitämiseksi? Kuinka moni teistä toimisi näin?
Avatar
#2 • • Dorka Guest
senkus myyt. tietysti on hienoa et bilejärjestäjät ”tekee” bileitä ”nollakustannushintaan”, mutta tässä niin ihanassa maailmassa aina joku siinä välissä rahastaa... joten miksi ei suoraan nostettais unityn lippujen hintaa 15-20e niin jäis ”väliportaaseen” suoraan vähemmän rahaa ja järjestäjien lompakkoon joille ne extra rahat ennemmin kuuluis, kuin mustanpörssin diilareille.

...tietysti jos lippujen hinnat nousee liikaa niin jää aina riski et bile ei myykkään toivotulla tavalla, mutta... ei taida _liiketoiminnassa_ olla kovinkaan helppoa saavuttaa haluttu tasapaino tarjonnan ja kysynnän välillä tai muuten me oltais kaikki miljonäärejä *justjoo*
mniittymaki

Posts: 1,641

#3 • • mniittymaki
se ei oo tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa !!

.m
Mark

Posts: 7,311

#4 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

Dorka:
joten miksi ei suoraan nostettais unityn lippujen hintaa 15-20e niin jäis ”väliportaaseen” suoraan vähemmän rahaa ja järjestäjien lompakkoon joille ne extra rahat ennemmin kuuluis, kuin mustanpörssin diilareille.



siks koska unitylla on periaatteita mihin harvoin törmää. Siks, koska mikään muu organisaatio ei tollasta tee suomessa (no ehkä entropy & hytky?).

Mä tukisin mielelläni unitya ostamalla suoraan kalliimman lipun, mutta koska kys. organisaatiolle bilettäjien fiilis ja hyvien bileiden luonti on pääasia (vai voiko joku kieltää?), ei se lipun hinta ole se tärkein pointti. Boikottiin vaan kaikki lippudillet mitkä kehtaa pyytää yli 11 ekii.

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Avangion

Posts: 2,529

#6 • • Avangion Punakardinaali
Siveyksen alkukommentti menee mun mielestäni hieman ohi pointin. Jos kyse olisikin vain 1 lipusta. Omasta lipusta, josta meinaa luopua. Mutta kun kyse on laskelmoidusta sikailusta. Siitä että ihmiset tarvitsevat 1-2 lippua, mutta ostavat tarkoituksella 5, että lopuilla voi tehdä voittoa! Siinä on ISO ero.

Kyllä itsekin ostettiin velipojan kanssa 1 ylimääräinen lippu 2 aiempaan pileeseen, siltä varalta, että joku kaveri tarvitsee. Se kyllä myytiin molemmilla kerroilla tuntemattomalle, mutta omakustannuthintaan. Ensimmäinen 10 eli ilman bf:ää ja toisesta \”asiakas\” halusi välttämättä antaa muutaman euron extraa...

Loppujen lopuksi mitä ideaa, siinä sikailussa on, kun kyseessä on kuitenkin niin pienistä rahoista. Ts. pikkumaista toimintaa. Ei niillä kuitenkaan rahoiksi pääse.

Teksti saattaa olla hivenen katkeraa, kun ei velipojan kanssa saatu lippuja, vaikka oltiin Streetbeatissa 2 tuntia avaamisen jälkeen. *iloinen*


TeMpPu

--
HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING.
DO YOU KNOW THAT IN A WORLD FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM?
QUITE ASTONISHING.
-Kuolema (Terry Pratchettin Hogfather [televisioversio])

Blues

Posts: 5,414

#7 • • Blues Koning van Afrika
Kysynnän ja tarjonnan laki
Vain vahvat selviävät
Nopeat syövät hitaat

Niin se vain on..ei mitään moraalia. Joku joku tarjoaa 400e niin myisin ehdottomasti sääliä tuntematta *pahis*

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

Mark

Posts: 7,311

#8 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

Blues:
Niin se vain on..ei mitään moraalia. Joku joku tarjoaa 400e niin myisin ehdottomasti sääliä tuntematta *pahis*



IMO mä en vaihtais ainutlaatusta elämystä rahaan.

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

hallucinogen

Posts: 8,190

#9 • • hallucinogen Edain
Kyllä 400e jo unity-lipun myis*hih*
pääsis vaiks damiin tms kattoo armin van buurenia tai jotain muuta kovaa kun ois sit rahaa *iloinen*

--
pikku-*possu*

Mark

Posts: 7,311

#10 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

hallucinogen:
Kyllä 400e jo unity-lipun myis*hih*
pääsis vaiks damiin tms kattoo armin van buurenia tai jotain muuta kovaa kun ois sit rahaa *iloinen*



voivoi ku on jo lippu, lentolippu ja hotelli sinne *hih*

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

hallucinogen

Posts: 8,190

#11 • • hallucinogen Edain

Mark:
---
hallucinogen:
Kyllä 400e jo unity-lipun myis*hih*
pääsis vaiks damiin tms kattoo armin van buurenia tai jotain muuta kovaa kun ois sit rahaa *iloinen*

---


voivoi ku on jo lippu, lentolippu ja hotelli sinne *hih*

-M



Nokka tukkoon porvari *plur*

--
pikku-*possu*

Mark

Posts: 7,311

#12 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

hallucinogen:
Nokka tukkoon porvari *plur*



*possu**possu**possu* röhröhsnif tukossa on *plur*

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

hallucinogen

Posts: 8,190

#13 • • hallucinogen Edain

Mark:
---
hallucinogen:
Nokka tukkoon porvari *plur*

---


*possu**possu**possu* röhröhsnif tukossa on *plur*

-M



Tietysti voidaan unohtaa äsköiset jos sulla ois iso matkalaukku jossa ois viel jänikselle tilaa *nauru*

--
pikku-*possu*

Karski

Posts: 6,049

#14 • • Karski Pomon kätyri

siveys:
Tämä kuuluu enemmänkin tänne häröilyn puolelle kuin ostomyyntiosioon.

Mikäli omistan yhden (1) kohutun Unity lipun, jonka olen hankkinut omaan käyttööni, mutta satun arvostamaan esim. 400 euroa taskussani lojuvaa rahaa enemmän kuin kyisestä bilekokemusta niin onko minulla teidän mielestänne oikeus myydä lipuni jos joku tarjoaa siitä minulle 400 euroa?

Vai olisinko tässä kuvitteellisessa tilanteessa myyntipäätöksen tehdessäni automaattisesti saastainen toisten työn hyväksikäyttäjä ja ahne riistäjä, jonka täytyisi välittömästi kieltäytyä ottamasta vastaan 400 euroa plur hengen ylläpitämiseksi? Kuinka moni teistä toimisi näin?



On nähdäkseni myös hiukan eri asia
myydä omaan käyttöön alunperin
ostamansa lippu hintaan joka
siitä spontaanisti tarjotaan,
kuin ostaa lippuja varta vasten
jälleenmyytäviksi. Huomaa ero.

'Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka
maksaa' -fraasi edustaa muuten
vastenmielisintä mahdollista kaupankäyntimoraalia.
Ahne ja ylimielinen paskiainen on arkikielen-
käytössäni juuri tällaisia kauppiaita varten
varattu käsitekokonaisuus. *justjoo*
Vetoaminen yleiseen ahneuteen
ja siihen, että joku kuitenkin jossain
vetää välistä kuulostaa jo oksettavalta
luonteen heikkoudelta - terveisiä kaikille
niille jotka eivät pysty vastustamaan
kiusausta.

No, onhan toki niitäkin jotka pitävät ahneutta
suoranaisena hyveenä (vrt. libertaristit),
henkilöitä joille toisten pyyteettömällä
työnteolla rahastaminen on normaalia
ja täysin moraalista inhimillistä toimintaa. *poks*
Itse pidän ahneutta kaikissa muodoissaan
(ja kohtuuden hylkäämistä ylipäätään) yhtenä
ikävimmistä länsimaisen yhteiskunnan
vitsauksista.

Repikää vaan irti kaikki minkä saatte, ette te
tyhmiä ole vaan ne joiden selkänahasta
oma etunne revitte *dissaa*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

Posts: 6,049

#15 • • Karski Pomon kätyri

Mark:

siks koska unitylla on periaatteita mihin harvoin törmää. Siks, koska mikään muu organisaatio ei tollasta tee suomessa (no ehkä entropy & hytky?).



Suurin osa bilejärjestäjistä tähtää edelleen
Suomessa nollabudjettiin - ja harva pääsee
edes siihen. Lippujen hinnoissa ei ole
ilmaa, vaikka monella tällainen kuva
tuntuukin olevan.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Avatar
#16 • • yana Guest

Tres:
Suurin osa bilejärjestäjistä tähtää edelleen
Suomessa nollabudjettiin - ja harva pääsee
edes siihen. Lippujen hinnoissa ei ole
ilmaa, vaikka monella tällainen kuva
tuntuukin olevan.


noin han se on. lisäisin vielä että unity vaan sattuu olemaan siinä siunatussa tilassa että tietää kaikkien lippujen menevän kaupaksi erittäin todennäköisesti ja voi myös laskea budjettinsa aika hyvin sen mukaan.

[muokattu 8.7.2003 17:58]
Blues

Posts: 5,414

#17 • • Blues Koning van Afrika

Mark:
IMO mä en vaihtais ainutlaatusta elämystä rahaan.

-M



En minäkään jos se olisi minulle ainutlaatuinen..

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

siveys

Posts: 2,492

#18 • • siveys lovely

Mark:
IMO mä en vaihtais ainutlaatusta elämystä rahaan.



Näinkö? Sinulla siis ilmeisesti on kylliksi rahaa, jotta saat vatsasi täyteen ja katon pääsi päälle.

Ties mistä nämäkin rahat ovat tulleet, sillä oletettavasti et kuitenkaan käy töissä. Työhän on usein varsin itseään toistavaa, eikä niinkään ainutlaatuisia elämyksiä pursuavaa toimintaa ja varmasti käytät senkin ajan paremmin - hankkien enemmän ainutlaatuisia elämyksiä.

Kuitenkin rahavaraintosi lienevät tästäkin huolimatta varsin suuret, sillä ainakin meidän tavallisten pulliaisten on toisinaan heitettävä penni jos toinenkin mahdollistaaksemme ainutlaatuisen elämyksen. Käytännössä katsoen (olettaen että sinäkin maksat joistakin asioista) rahavaraintosi täytyy olla loputon, jotta et jossain vaiheessa elämääsi joutuisi valitsemaan kulutatko rahasi Mig lentoihin vaiko keltaisella Lamboghinilla Helsingin keskustassa ylinopeutta ajeltuasi saamiisi ylinopeussakkoihin (jotka rahavaraintosi huomioon ottaen olisivat varsin suuret).

Mikäli jätät näistä toisen tekemättä siksi, että sinulla ei yksinkertaisesti ole varaa kumpaankin, etkö silloin vaihda kiistämättä varsin ainutlaatuisen kokemuksen silkkaan rahaan? Tätähän et tekisi..

Ikäväkseni joudun nyt tässä kuitenkin ilmoittamaan, että joillakin ei ole mahdollisuutta tehdä valintaa rahan ja elämyksen välillä tilanteessa kuin tilanteessa. Satun myös itse kuulumaan tähän varsin onnettomaan joukkoon.

Minulla olisikin sinulle tämän johdosta pienoinen pyyntö.. Veisitkö minulta täältä todellisesta maailmasta terveisiä sinne sinun unelmamaailmaasi, että arvostaisin kovasti jos joku sieltä lähettäisi minulle oikein ison pinon rahaa. Voisin antaa vaikkapa ison halin palkkioksi, joka varmasti olisi aivan ainutlaatuinen elämys! *plur*

*edit: Jostain syystä en muista oikein sellaisten autojen merkkejä, joihin minulla ei koskaan tule olemaan varaa..*

[muokattu 13.7.2003 16:00]
Karski

Posts: 6,049

#19 • • Karski Pomon kätyri

siveys:
Mikäli jätät näistä toisen tekemättä siksi, että sinulla ei yksinkertaisesti ole varaa kumpaankin, etkö silloin vaihda kiistämättä varsin ainutlaatuisen kokemuksen silkkaan rahaan? Tätähän et tekisi..



Analogia onnahtelee kautta linjan.
Mark ei nähdäkseni varsinaisesti kiistanyt
sitä, etteikö myös rahalla saisi
kokemuksia (esim. lipun Unityyn), vaan
toi esille sen, että JO hankituista
(ja maksetuista) mahdollisuukista
tällaisiin kokemuksiin ei välttämättä
huvita luopua vain siksi, että joku tarjoaa
siitä vielä enemmän rahaa.

Lisäksi tunnut listaavan porcheinesi
ja suihkukoneinesi ainutlaatuisiksi kokemuksiksi
lähinnä mahdollisimman tuhlailevia
ja pröystäileviä kokemuksia, kun
itse tulkitsin Markin kommentin lähinnä
pieniä ja arkisia elämyksiä arvostavaksi.

Mikä pääpointtisi sitten olikaan Markin
viestiä sarkastiseen sävyyn
kommentoidessasi? Sekö, että
vain ainutlaatuisia kokemuksia myymällä
saa rahaa? *justjoo*

[muokattu 13.7.2003 16:02]

[muokattu 13.7.2003 16:03]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

siveys

Posts: 2,492

#20 • • siveys lovely

Tres:
Analogia onnahtelee kautta linjan.


Analogia?

Mark ei nähdäkseni varsinaisesti kiistanyt
sitä, etteikö myös rahalla saisi kokemuksia


Siveys ei nähdäkseni varsinaisesti väittänyt, että Mark olisi kiistänyt sitä, etteikö myös rahalla saisi kokemuksia.

vaan toi esille sen, että JO hankituista
(ja maksetuista) mahdollisuukista
tällaisiin kokemuksiin ei välttämättä
huvita luopua vain siksi, että joku tarjoaa
siitä vielä enemmän rahaa.


Kerrotko sinä minulle, että mikä merkittävä ero on sillä, että omistaa jotain minkä saa helposti myytyä ja sillä, että omista rahat johonkin jonka voi helposti ostaa? Kyse kuitenkin on siitä, että kumpaa arvostaa enemmän: rahaa (ja sitä kautta esim. ruokaa) vaiko tätä jotakin.

Lisäksi tunnut listaavan porcheinesi
ja suihkukoneinesi ainutlaatuisiksi kokemuksiksi
lähinnä mahdollisimman tuhlailevia
ja pröystäileviä kokemuksia


Mielestäni Mark ei kirjoituksessaan maininnut, että hän ei laske suihkukoneella lentelyä ainutlaatuiseksi elämykseksi. Hän kuitenkin selkeästi ilmaisi, että ainutlaatuista elämystä hän ei rahaksi vaihtaisi. Mikäli Mark ei kyseistä toimintaa laske ainutlaatuiseksi elämykseksi niin kyllä minä varmasti hetken hänen kanssaan keskusteltuani kykenen löytämään myös jonkun toisen varsin paljon rahaa kuluttavan toiminnan, jonka hän laskisi ainutlaatuiseksi elämykseksi. Ajatuksenahan oli vain rinnastaa Markin kommentti todelliseen elämään, jota varmasti myös suihkukoneet (ja niiden kustannukset) edustavat.

itse tulkitsin Markin kommentin lähinnä
pieniä ja arkisia elämyksiä arvostavaksi.


Oletko koskaan kuullut ihmisestä, jolla ei olisi varaa ostaa Unity lippua? Ei. En minäkään. Kaikilla on aina mahdollisuus mennä kaikkiin mahdollisiin bileisiin, jotka vaikuttaa kivoilta.

Mikä pääpointtisi sitten olikaan Markin
viestiä sarkastiseen sävyyn
kommentoidessasi?


Lähinnä vain se, että raha pyörittää aika isoa osaa tästä pallosta ja että kaikilla sitä ei ole niin paljon, että voisi keimailla rahaa väheksyvällä arvomaailmallaan..

Sekö, että vain ainutlaatuisia kokemuksia
myymällä saa rahaa? *justjoo*


Mitä webbisaittia sä luet? Jos se klubitus niin voisit koittaa vähentää niitä hallusinaatioita aiheuttavia päihteitä.. *nauru*