Luomuilu kallista suomessa?

34 posts, 2 pages, 22,165 views

Max Power

Posts: 186

#1 • • Max Power Techno hoodlum
Mitä mieltä kansa on, onko luomuilu kallista suomessa tai kalliimpaa kuin muissa maissa?

Mun mielestä ainakin on, mitään selkeetä linjaa ei ole, jotkut kaupat RYÖSTÄÄ luomutuotteista ja toiset on inhimillisempiä. Hyvä esimerkki oli israelilainen luomu bataatti, eräs kauppaketju mielestäni ryösti (hiukan) kun kilohinta oli 10e ja luomuidylli-puoti pyysi samasta bataatista 4e/kg.

Tyhmähän ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa, kaupankäynnin perus sääntöjä.
sapeli

Posts: 11,768

#2 • • sapeli jokukukamikä?
(Mun mielestä tästä oli joku topikki olemassa, mutta löysin vain yhden vuodelta 2007 mikä liittyi lähinnä ruoan eettisyyteen, eli sinänsä vähän aiheen vierestä - alkakoon siis minun puolestani uusi keskustelu. *hymy*)

Onhan se kallista, mutta itse yritän mahdollisuuksien mukaan suosia ainakin joissain jutuissa luomua. S-Marketista (ainakin Munkan sellaisesta) saa suht järkevän hintaista luomujauhelihaa mitä ostan aina kun olen siellä käymässä, ja hunajan ostan kanssa luomuna. Sellaiset kulutushyödykkeet mitkä kestävät pitkään voi hyvin ostaa luomuna, koska niiden hinta/annos tai hinta/päivä on muutenkin loppujen lopuksi niin pieni.

Luomuruisleipää oon kans ostanut jo pitkään, mikä mun kohdalla meinaa vaan käytännössä sitä että se on lisäaineetonta (Oululaisen luomuruisleipä). Ei maksa mun mielestä yhtään enempää kuin ne muutkaan.

Enemmänkin vois sponssata lähituotettua ruokaa, mutta sitä ei paljoa lähimarketeissa ole näkynyt, eikä keskustassa ruokaostoksilla käyminen ole matkojen kannalta kovin järkevää.

Eli olen vähän tämmöinen puolimatkan hippi! *nauru*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

flatstick

Posts: 343

#3 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Ihan kusetukseen se luomun hinta perustuu. Useimmiten on jopa niin, että luomutuotanto on edullisempaa ja vaatii vähemmän prosessointia (esim luomumaito) kuin vastaava ei-luomu.
Ruoan pitäis olla jokaiselle perusoikeus, ei etuoikeus.. Tämä unohtuu kauppiailta/kauppaketjulta usein, vaikkei kovin tulosvastuullista puuhaa olekaan..

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

Distanz

Posts: 217

#4 • • Distanz
Ihan mielelläni voisin ostaa "nykyhinnoilla" enemmänkin luomukamaa jos tietäisin että osa siitä hinnasta oikeasti menisi luomutuottajille. Toki oon voinu käsittää väärinkin (?) mutta eikös se korkeampi hinta ole just tolla perusteltu.

--
wellwellwell...

Juhgu

Posts: 7,921

#5 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Ei ne kauppiaat ihan vaan kusipäisyyttään niitä hintoja päätä. Siihen vaikuttaa mm. semmoset seikat kuten ostohinta.


Ihan kusetukseen se luomun hinta perustuu. Useimmiten on jopa niin, että luomutuotanto on edullisempaa ja vaatii vähemmän prosessointia (esim luomumaito) kuin vastaava ei-luomu.


Miks sitä sit tehotuotetaan ylipäätään?


Ruoan pitäis olla jokaiselle perusoikeus, ei etuoikeus.. Tämä unohtuu kauppiailta/kauppaketjulta usein, vaikkei kovin tulosvastuullista puuhaa olekaan..


Mitä jos perustaisit paremman kaupan? Sellasen joka jakaa ruoat persnetolla tai vaikkapa ilmasiks koska ruoka on perusoikeus. Mä tuun ainaki asiakkaaks!

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Teknojta

Posts: 1,031

#6 • • Teknojta Shamancore Practitioner
Käsittääkseni hintaa nostaa myös luomulisenssi. Eli vika ei välttämättä ole tuottajissa ja kauppiaissa vaan rattaissa.
Elämäntilanteita on toki monia, mutta ainakin itsellä on työttömänäkin ollessa varaa luomuiluun. Päihteisiin taas ei aina, mutta ei ole tarvettakaan.
Max Power

Posts: 186

#7 • • Max Power Techno hoodlum
Välillä tuntuu siltä ettei siihen oikeen oo varaa mut prioriteeteistahan se kiinni on, venytetään sitten jossain muualla. Oon kyllä säästäny pitkän pennin tuontiluomuilulla, sen mitä voi järkevästi tilata muualta niin saa luvan sieltä tulla, ainakin jos on jopa 75% halvempaa, näin ainakin mausteiden, lisukkeiden etc suhteen.

Toi esimerkki tosta bataatista oli kyllä semmonen jonka molemmat kaupat oli samasta tukusta hankkineet, ei siis selity ostohinnalla ero kun kalliimmalla myyvä on se "iso" ketju jolla varmasti halvemmat tukkuhinnat, IMO.
Amuck

Posts: 2,396

#8 • • Edited Amuck dub-i-dub
http://www.hs.fi/juttusarja/penaali/artikkeli/Kaksi+luomukoria+yhden+hinnalla/1135270158372

Kananmunat on mulle ikuinen irvistelyn aihe. Häkki- ja vapaan kanan munien hintaero ei ole kovin suuri, mutta vapaiden ja luomumunien ero kaksinkertainen. Saatana. Voiko se luomurehu sitten maksaa niin paljon, kun eihän luomumunakanoilla valtavasti paremmat elinolot ole? Mistä saa tilata hintaselvityksen? Karpo??

Eilen kiukuttelin Eat&Joyn ja muiden luksus-desing-maaseutubutiikkien luomulle lyömää hipsterleimaa, miten siitä voi tulla jokapojan ruokaa jos opetetaan jengille että luomu on pumpulijengin luksushyödyke?

Toivottavasti tuosta Aitokaupasta http://www.aitokauppa.fi/ on johonkin. Niin ja Kalliossa on Oma Maa. http://www.omamaa.fi/

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Max Power

Posts: 186

#9 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:

http://www.hs.fi/juttusarja/penaali/artikkeli/Kaksi+luomukoria+yhden+hinnalla/1135270158372

Kananmunat on mulle ikuinen irvistelyn aihe. Häkki- ja vapaan kanan munien hintaero ei ole kovin suuri, mutta vapaiden ja luomumunien ero kaksinkertainen. Saatana. Voiko se luomurehu sitten maksaa niin paljon, kun eihän luomumunakanoilla valtavasti paremmat elinolot ole? Mistä saa tilata hintaselvityksen? Karpo??



Mult on jääny luomumunat ihan väliin just niiden järkyttävän hinnan takia, niitä kun menee sen verta reilusti jotta oon katsonu parhaaksi tyytyä koko kennon hankintaan kerralla, 3,5e/30kpl, ovat kylläkin just niin tehotuotettuja kun vaan voi olla mutta penni venyy sit johonkin muuhun, valintoja valintoja, elämä on niitä täynnä......

btw, tietääks kukaan miksi keltuaiset on välillä sitruunan keltasia ja välillä tumman oransseja, mistä johtuu, rehusta, kanan pahasta olosta, krapulasta vai mistä?
Amuck

Posts: 2,396

#10 • • Amuck dub-i-dub

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:


Mult on jääny luomumunat ihan väliin just niiden järkyttävän hinnan takia, niitä kun menee sen verta reilusti jotta oon katsonu parhaaksi tyytyä koko kennon hankintaan kerralla, 3,5e/30kpl, ovat kylläkin just niin tehotuotettuja kun vaan voi olla mutta penni venyy sit johonkin muuhun, valintoja valintoja, elämä on niitä täynnä......



Noh, onneksi http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/hakkikanalat_kielletaan_koko_eussa_3138607.html

0,11 e/kpl ei vastaa todellisia tuotantokustannuksia - kuten ei lihankaan hinta nykypäivänä, kitistään että ruoka maksaa paljon ja toisaalta luullaan että lihaa pitää syödä a) joka päivä b) paljon. Ei pidä eikä tarvitse!

Mä toivon että sä voisit edes harkita siirtymistä vapaan kanan muniin. Edes joka toinen kerta. :)

...
Ja tässä mä sanon että ruuasta pitää maksaa oikea (korkea) hinta, ja toisaalta kiukuttelen että luomu ja lähiruoka on liian kallista. Selventääkseni asiaa: en siis kitise siitä että ruoka maksaa - JOS se maksaa oikeista syistä. Oikeita syitä ovat tietysti tuotantokustannukset ja eläinten hyvinvointi, tuottajan ja muiden ketjuun osallistujien palkka, ekologisuus ja eettisyys. Imagoa, designsisustusta, markkinointia, kallista kauppapaikkaa ydinkeskustassa, kaupan älyttömiä voittoja ja yletöntä byrokratiaa mä en halua euroillani tukea.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Max Power

Posts: 186

#11 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:

Mä toivon että sä voisit edes harkita siirtymistä vapaan kanan muniin. Edes joka toinen kerta. :)



no, jos se sun tunnontuskia yhtään helpottaa niin lupaan ainakin tutkia kyseisen tuottajan toimia ens kerralla kun salkun kotiin kannan, nyt kun en muista jotta mikä tilan nimi oli ;)

mut enivei, täyskennon hintaa ei voi verrata 6 / 12 paketteihin, ne on aina huomattavasti halvempia mut niitten kysyntä taitaa olla aika vähästä kun suurimmalle osalle kansaa siinä tusinassa on jo liika munaa.
blender

Posts: 2,552

#12 • • blender Arcade | KAIKU

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:

http://www.hs.fi/juttusarja/penaali/artikkeli/Kaksi+luomukoria+yhden+hinnalla/1135270158372

Kananmunat on mulle ikuinen irvistelyn aihe. Häkki- ja vapaan kanan munien hintaero ei ole kovin suuri, mutta vapaiden ja luomumunien ero kaksinkertainen. Saatana. Voiko se luomurehu sitten maksaa niin paljon, kun eihän luomumunakanoilla valtavasti paremmat elinolot ole? Mistä saa tilata hintaselvityksen? /



eihän tuohon selvitystä tarvita, kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnan. Pieni volyymi tuottajalla saa hinnan nousemaan, kaupassa tuotto on kuitenkin samaa luokkaa molemmilla..ja toinen juttu on toi kilpailu sit. kovasti liikkuvat tuotteet yleensä kilpailutetaan ja tästä voi johtua sit vapaan "alituotto" hinta suhteessa luomun ns "normaalituotto" hintaan.

ja mitä yleensä tulee luomun kalleuteen niin pätee sama homma kuin yllä.
Leppäkerttu

Posts: 225

#13 • • Edited Leppäkerttu

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:


Kananmunat on mulle ikuinen irvistelyn aihe. Häkki- ja vapaan kanan munien hintaero ei ole kovin suuri, mutta vapaiden ja luomumunien ero kaksinkertainen. Saatana. Voiko se luomurehu sitten maksaa niin paljon, kun eihän luomumunakanoilla valtavasti paremmat elinolot ole?



Vastaus: ON! Ns. Vapaat kanat on sullottu valtaviin (5000-15000kanaa/halli) teollisuushalleihin, joissa yksittäistä kanaa kohti on A4 arkkia vastaava tila- Tämä aiheuttaa eläimille stressiä, joka johtaa kannibalismiin. Kannibalismin voi laukaista esim. punainen väri naapurikanan kloakassa, jonka takia linnut ovat värillisten lamppujen alla etteivät näkisi punaista. Sanomattakin on selvää etteivät ne siis myöskään ulkoile tai muuten näe auringonvaloa tai luontoa elämänsä aikana. Niiden vuorokausirytmiä säädellään lampuilla, jotta ne saadaan munimaan mahdollisimman paljon, mahdollisimman lyhyessä ajassa.

Vertaa: Luomukanoilla täytyy säädösten mukaan olla mahdollisuus ulkoiluun ja alue/kana on paljon suurempi (huom! Ei kuitenkaan niin suuri, että puhuttaisiin oikeasti inhimillisestä tuotannosta välttämättä, moni luomutila on ns. tehotuotantotila kuitenkin). Kanojen virikevaatimuksissa ja pesien maksimikanamäärissä on muistaakseni myös tiukemmat säännöt kuin perinteisessä tuotannossa.

edit. En ymmärrä munien hinnoista whinettämistä. Jos hintaero kennossa on 1e niin täytyy syödä aika saatanasti niitä munia ennen kuin on menettänyt edes oluttuopin verran rahaa enemmän. Eikö sitten voisi syödä niitä munia vähän vähemmän, jos ei ole laittaa sitä 2euroa 1e sijaan siihen munaboksiin?

edit2. Jos osaa laittaa ruokaa, niin ei kyl tarvitse kananmunia ruuanlaitossa muuhun kun munakkaaseen, joten ei luulis ihan kauhean vaikeaa olevan olla vaikka ilman jos ihan oikeasti se eläinten hyvinvointi kiinnostaa.
ramsau

Posts: 403

#14 • • Edited ramsau chuck my norris

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:



edit2. Jos osaa laittaa ruokaa, niin ei kyl tarvitse kananmunia ruuanlaitossa muuhun kun munakkaaseen, joten ei luulis ihan kauhean vaikeaa olevan olla vaikka ilman jos ihan oikeasti se eläinten hyvinvointi kiinnostaa.



En nyt tieda oliko tama vitsi tai provo, mutta kananmuna ja siina oleva keltuainen seka valkuainen ovat ruoanlaitossa suhteellisen isossa osassa. Soufflet, kroketit, kakut, leivonnaiset, murekkeet (laatikot) majoneesi, keitot (klarifiointi), kastikkeet (hollandaise) ym. Kananmunaa yleisesti pidetaan keittiossa liimana joka sitoo ainesosia yhteen. Tama siis jos osaa laittaa ruokaa.

Sitten, kannattaa ihan oikeasti miettia kaytetaanko sita "luomu"-sanaa aina oikein ja oikeassa asiayhteydessa. Mielestani sanaa lyodaan nyt ihan jokapaikkaan, vaikka ruoka ei olisikaan orgaanista lahiruokaa joka olisi mahdollisimman puhdasta. Mieleen heraa kysymys: mita orgaanista on orgaanisessa ruoassa? Ehka puhtain esimerkki tasta on se etta ylla puhutaan ns. tehotuotantotilasta joka myy luomua. Miten se ylipaansa voi edes olla mahdollista?

Varmimmiten puhdasta ruokaa saa ostettua suoraan maatilalta, tai maatilamarketeista (=kauppahalli, -tori) mutta tahan vuodenaikaan kyseinen on valitettavan vaikeaa, varsinkin Suomessa.
Jago

Posts: 4,039

#15 • • Jago un-trained monkee

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:


---
En nyt tieda oliko tama vitsi tai provo, mutta kananmuna ja siina oleva keltuainen seka valkuainen ovat ruoanlaitossa suhteellisen isossa osassa. Soufflet, kroketit, kakut, leivonnaiset, murekkeet (laatikot) majoneesi, keitot (klarifiointi), kastikkeet (hollandaise) ym. Kananmunaa yleisesti pidetaan keittiossa liimana joka sitoo ainesosia yhteen. Tama siis jos osaa laittaa ruokaa.


Hyvin oftopic, mutta jos teen "jauhelijakastiketta" eli lähinnä siis lihaa, hirveesti kasviksia ja kermaa auttaisko muna siis sen paksuntamisessa ollenkaan, kun en halua käyttää mitään jauhoja/maizenaa yms.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Leppäkerttu

Posts: 225

#16 • • Leppäkerttu

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:


---
En nyt tieda oliko tama vitsi tai provo, mutta kananmuna ja siina oleva keltuainen seka valkuainen ovat ruoanlaitossa suhteellisen isossa osassa. Soufflet, kroketit, kakut, leivonnaiset, murekkeet (laatikot) majoneesi, keitot (klarifiointi), kastikkeet (hollandaise) ym. Kananmunaa yleisesti pidetaan keittiossa liimana joka sitoo ainesosia yhteen. Tama siis jos osaa laittaa ruokaa.



Meinaatko ettei muna-allergiset, kasvissyöjät tai varsinkaan vegaanit osaa laittaa ruokaa, kun eivät ole tuuppaamassa munaa jokaiseen laatikkoon? Kakut, leivonnaiset, murekkeet ja keitot voi valmistaa erittäin helposti ilman munaa.
Majoneesia tai hollandaisea en munattomana lähtisi tekemään, mutta kumpikaan ei esimerkiksi mun ruokavalioon mitenkään oleellisesti kuulu. Jos nyt mietitään niin aika harva varmaan vääntää mitään souffleja niin paljon, että joutuu useilla kymmenillä euroilla ostamaan kananmunia, jolloin sillä eettisemmän ja supertehotuotetun hinnanerotuksella olisi jotain merkitystä.
hiphei

Posts: 493

#17 • • hiphei
Tietyt luomutuotteet ovat mielestäni hirmu kalliita, mutta onneks useimmiten on valinnanvaraa, voi tehdä hintakartoitusta ja mahdollisuus kasvattaa itse masun täydeltä sapuskatarpeita. Mitä vähemmän niitä välikäsii ja mitä lähempää ruoka tulee sitä parempi, mielestäni.
Jos haluaa päästä halvemmalla, niin onhan olemassa mm. kasvimaapalstat, missä voisi kesä/syksy kauden itse kasvattaa pookkanaa, pottua jne. Niistä kokaten,säilöen, kuivaten jne. saa pitkälle talveen asti VARMUUDELLA läihituotettua, halpaa ja ennenkaikkee itse kasvatettua.
Yrttejä ja tomaattii partsille kesällä jne. Sienimetsään, marjaan ja kalaan tän kääkän ois tarkoitus omatoimisen kasvatuksen lisäksi mennä.
Elikkäst pointti oli se, että jos vain mahdollista/aikaa kannattaa kasvattaa itse osa mitä suuhunsa laittaa ja tarpeen/rahatilanteen mukaan ostaa luomua kaupasta, hallista jne.

Mua on vaivannut "eko" vaatteet, mitkä törkeen hintaisia useimmiten..
Toki ymmärrän, että käsitöillä on vaikea itsesä elättää(on kokemusta),
Se ei vaan mahdu mun päähän, miksi joku uudeksi tuunattu maksaa
tuunattuna 5 kertaa enemmän, kuin alkuperäinen?
Max Power

Posts: 186

#18 • • Max Power Techno hoodlum
jottei menis liian vakavamieliseks ni kevennetään hiukan

Amuck

Posts: 2,396

#19 • • Amuck dub-i-dub

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:


---
Mä toivon että sä voisit edes harkita siirtymistä vapaan kanan muniin. Edes joka toinen kerta. :)
---
no, jos se sun tunnontuskia yhtään helpottaa niin lupaan ainakin tutkia kyseisen tuottajan toimia ens kerralla kun salkun kotiin kannan, nyt kun en muista jotta mikä tilan nimi oli ;)


Kyllä se vähän. :)

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Amuck

Posts: 2,396

#20 • • Amuck dub-i-dub

Replying to Luomuilu kallista suomessa?:


eihän tuohon selvitystä tarvita, kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnan. Pieni volyymi tuottajalla saa hinnan nousemaan, kaupassa tuotto on kuitenkin samaa luokkaa molemmilla..ja toinen juttu on toi kilpailu sit. kovasti liikkuvat tuotteet yleensä kilpailutetaan ja tästä voi johtua sit vapaan "alituotto" hinta suhteessa luomun ns "normaalituotto" hintaan.

ja mitä yleensä tulee luomun kalleuteen niin pätee sama homma kuin yllä.



Kiitti, mä jotenkuten hahmotan miten tuotteen hinta muodostuu, mutten ymmärrä miksi sä väität että mun kiinnostukseni tarkempaan erittelyyn on turha.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco