Uskallanko enää bilettää?

9 posts, 1 page, 8,815 views

kajo

Posts: 3

#1 • • kajo
Hyviinkin bileisiin tulee sekalaista sakkia. Osa on sekaisin eikä osaa pitää huolta itsestään. Tulee myöa asiakkaita jotka aiheuttavat häiriöitä tai varastelevat. Tätä tapahtuu. Toivon keskustelua siitä miten järjestäjät sekä osanottajat voivat turvata kaikkien juhlijoiden juhlamielen.

Tässä viestissäni peräänkuulutan erityisesti sitä solidaarisuutta minkä piti kuulua rave-kulttuuriin (peace, love, unity, respect). UG-bileet usein olivat pienen piirin bileitä, joissa vieraat tunsivat toisensa, tai ainakin luulivat luottavansa toisiinsa yhteisten ystävien takia. Näin oli kymmenen vuotta sitten kun olin nuorempi.

Factory Trax bileissa viikko sitten olin juovuksissa ja minulta varastettiin takki. Sen taskuissa oli mm. puhelin jossa oli kaikki tärkeät yhteystiedot. Joku on ehkä nähnyt jotain. Katosiko keneltäkään muulta jotain?

En tiedä, ehkä olen tulossa vanhaksi tai olen sinisilmäinen. Jos joudun Ug-bileisiin lähtiessäni ottamaan vaatekaapista ne vanhimmat ja halvimmat vaatteet siltä varalta että joudun ryöstetyksi, niin bileisiin lähteminen ei ole enää niin mukavaa ja jännittävää kuin se oli aikaisemmin.

Kuinka on? onko bilettäminen riski?
Caro²

Posts: 5,301

#2 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Mulla on kerran kokemuksia Turun suunnalta missä kuvauskeikalla ollessani bäkkärillä kameralaukustani varastettiin rahat lompakosta. Ymmärtääkseni silloisella reissulla lähti myös muiden bäkkäriläisten tavaroiden joukosta paperivaluuttaa.

Mukava juttu oli se, että kyseiset rahat oli tietenkin edellisenpäivän kuvauskeikan liksat - ei niitä luonnollisestikaan paljoa ollut, mutta siinä meni ne bensarahat.
ipe

Posts: 1,845

#3 • • Edited ipe X-Rust / Holvi

Replying to Uskallanko enää bilettää?:

Hyviinkin bileisiin tulee sekalaista sakkia. Osa on sekaisin eikä osaa pitää huolta itsestään. Tulee myöa asiakkaita jotka aiheuttavat häiriöitä tai varastelevat. Tätä tapahtuu. Toivon keskustelua siitä miten järjestäjät sekä osanottajat voivat turvata kaikkien juhlijoiden juhlamielen.

Tässä viestissäni peräänkuulutan erityisesti sitä solidaarisuutta minkä piti kuulua rave-kulttuuriin (peace, love, unity, respect). UG-bileet usein olivat pienen piirin bileitä, joissa vieraat tunsivat toisensa, tai ainakin luulivat luottavansa toisiinsa yhteisten ystävien takia. Näin oli kymmenen vuotta sitten kun olin nuorempi.

Factory Trax bileissa viikko sitten olin juovuksissa ja minulta varastettiin takki. Sen taskuissa oli mm. puhelin jossa oli kaikki tärkeät yhteystiedot. Joku on ehkä nähnyt jotain. Katosiko keneltäkään muulta jotain?

En tiedä, ehkä olen tulossa vanhaksi tai olen sinisilmäinen. Jos joudun Ug-bileisiin lähtiessäni ottamaan vaatekaapista ne vanhimmat ja halvimmat vaatteet siltä varalta että joudun ryöstetyksi, niin bileisiin lähteminen ei ole enää niin mukavaa ja jännittävää kuin se oli aikaisemmin.

Kuinka on? onko bilettäminen riski?



Hei Kajo.

Ihan ensiksi pahoittelut kadonneiden tavaroidesi johdosta. Toiseksi oletko käynyt paikanpäällä kyselemässä tavaroiden ja vaatteiden perään? Bileiden jäljiltä paikalle jäi useampiakin takkeja.

Ensinnäkin yleisömäärään nähden bileet sujuivat varsin rauhallisesti paria pientä insidenttiä lukuunottamatta. Muutamat juhlijat olivat liian juopuneita ja heitä jouduttiin hieman rauhoittelemaan. Näihin bileisiin oli nimenomaan panostettu aiempaan verrattuna siihen että esim. lipunmyynnissä oli lähes koko ajan yksi ylimääräinen "järjestyksenvalvoja" rauhoittamassa tilannetta.

Johtuen biletilan rajallisuudesta tuonne paikalle ei ole mahdollisuutta järjestää vartioitua narikkaa. Lipunmyyntiä vastapäinen naulakko on kokoajan näkyvillä mutta kukaan järjestäjistä ei voi tietää mikäli jonkun takki lähtee väärän tyypin mukaan tai taskusta häviää jotakin. Naulakossa oli myös selvästi esillä lappu että vaatteiden ja tavaroiden jättö on omalla vastuulla.

Itse olen käynyt 15 vuotta X-Rustin järjestämissä bileissä ja olen lähes 10 vuotta ollut itsekin niitä järjestämässä. Tänä aikana en ole nähnyt YHTÄÄN tappelua enkä yhtään huumeöveriä. Erittäin harvoin mitään tavaraakaan katoaa. Toki osa bilettäjistä on varsin tuhdissa humalassa mutta AINA on ollut hyvä meininki ja hyvä yhteishenki! Hauskanpito on pääasia vaikka bileissämme käy todella laidasta laitaan porukkaa. Ikähaarukkakin on 18-40v ja joskus reippaasti yli viisikymppisiäkin näkyy fiilistelemäässä!

Pääasiassa olemme bileistämme saaneet pelkkää kiitosta ja tämä onkin se eteenpän kantava voima jolla näitä hommia jatkossakin järjestetään. Hommaa tehdään talkoovoimin ja kukaan meistä järjestäjistä ei saa palkkaa. Kuitenkin pyrimme aina tekemään hommamme niin hyvin kuin se olosuhteisiin nähden on mahdollista. On valitettavaa että joskus jotakin katoaa mutta korostan että pitäkää myös itse tavaroistanne huolta koska me emme siihen pysty.

Epävirallisesti X-Rustin puolesta ipe

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

pirpeli

Posts: 5,533

#4 • • pirpeli
Tää on kyllä todella harmillinen juttu :/ Aina toivoisi, että kanssabilettäjät kunnioittaisi toisten omaisuutta. Valitettavasti näitä "mätiä (ehkä jopa pissipäisiä) omenoita" löytyy kun väkeä on enemmän. Ketkä katsovat oikeudekseen sotkea paikkoja, töniä/hakata muita tai ketkä varastaa toisen omaisuutta.

UG- bileissä on harvemmin vartioitua narikkaa. Se asettaa haasteita sekä järjestäjille että juhlijoille. Kun narikka on selkeästi merkitty vartioimattomaksi, putoaa vastuu tavaroista aina kuitenkin omistajalle. Itse haluaisin pystyä jättämään tavarani jopa vartioimattomaan narikkaan, mutten koskaan jätä. Olin sitten järjestäjänä tai vieraina muiden juhlissa. Ainoastaan takki (joka on vanha..) saattaa jäädä naulakkoon. Muut tavarat (känny, rahat yms.) kulkevat aina laukussa. Miehillä tää tietty on vähän hankalampaa, kun noi tavarat pitää tunkea vaikkapa housujen taskuihin. Nykyaikana joutuu toteamaan, että IKINÄ EI kannata jättää mitään tavaroita vartioimattomaan taskuun. Se on valitettava tosiasia.

Kuten ipe tuossa mainitsi, siivouksen jäljiltä narikasta kyllä löytyi tavaraa, jota voi kysellä paikan päältä. Ymmärsin kuitenkin, että sun kohdalla se on myöhäistä, koska puhelimen paikannustiedot saatiin selville ja se hiljeni :/

Tulevaisuuden varalta, mulla on muutama sananen sanottavana. Te, jotka tulette/menette kenen tahansa järjestämiin bileisiin. Ne bileet on järjestetty teitä varten, teidän viihtymistänne varten. Niitä EI järjestetä sen takia, että jotkut idiootit saisivat mahdollisuuden edes 3 promillen kännissä pilata muiden illan rettelöinnillä, varastamisella tms. Jokaisen pitää voida luottaa siihen, että omaisuus pysyy tallessa. Jokainen voisi miettiä, miten inhottavalta itsestä tuntuisi, jos omaisuutta katoaisi tai sattuisi jotain muuta todella ikävää. Mä olen myös sitä mieltä, että usein tämmöset ikävät tapahtumat sattuvat tekijän omaan nilkkaan jossain elämänvaiheessa.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Max Power

Posts: 186

#5 • • Max Power Techno hoodlum
IMO ihmiset on pohjimmiltaan hyväntahtoisia mutta kun se itsehillintä menee syystä tai toisesta nolliin/pakkaselle niin alkaa siitä rehdistä suomalaisesta kaduntallaajasta esiin tulla mitä ihmeellisimpä patoutumia, nyt on pakko pölliä jonkun takki kun multa joskus pöllittiin, nyt tekis mieli vetää jotakuta pataan ku joskus ite sain nenille, pakko potkasta tosta autosta peilit ku ne on niin rumat jne jne...

Paras linja tai ohjenuora joka toimii aina, kohtele muita niin kuin haluat heidän kohtelevan sinua, tee hyviä juttuja niin niitä tapahtuu myös sulle. Mulle ainakin tuottaa mielihyvää tilanne jossa tilaisuus olisi voinut tehdä minusta varkaan mutta eipäs tehnytkään vaan juuri päinvastoin, soittaa sille pankkikorttinsa kadottaneelle, viedä se löydetty käsilaukku narikkaan, etsiä se lompakkonsa pöydälle jättänyt jne jne....

Ite oon saanu olla aika rauhallisin mielin bileissä aina lukuunottamatta yhtä stadin reissua, ne tais olla viimiset makasiineilla järjestetyt kekkerit ja vittu että oli perseestä, koko ilta pyörii mitä älyttömimmässä kunnossa olevia nilkkejä ympärillä kokeilemassa taskuja, niin eestä kuin takaa, eikä mikään auttanu vaan aina tuli uutta. No eipä niissä bileissä kyl pahemmin ollu rajoja millään, meno niin vapaata ja mongoloidia ettei paremmasta väliä.

Mut ainahan on niitä jotka ovat elämänsä varrella menettäneet kaikki rajat, käsitteet itsehillintä, itsetunto ja empatia ovat mahdottomia käsittää kun ovat pyyhkiytyneet sieltä takaraivosta tai mistä lienee lohkosta täysin.

Toivottavasti saat kamat takasin tai edes osan, mutta älä nyt rakenna tästä incidentistä itselle mitään patoutumia, se ei johda mihinkään hyvään millään aika välillä.

Lippu korkeella no matter what!
kajo

Posts: 3

#6 • • Edited kajo

Replying to Uskallanko enää bilettää?:

Kiitos Ipe ja Pirpeli vastauksista

Ei näkynyt mun takkia kun kävin katsomassa myöhemmin.
Veikkaan että yksi narikkaan jääneistä takeista kuuluu varkaalle. Hän kun ei voinut ottaa kahta takkia poislähtiessään, eikä ole kehdannut hakea takkiansa jälkeenpäinkään.

Shit happens
Tapi

Posts: 1,437

#7 • • Tapi Dreamstate
Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä joku on ottanut vahingossa takkisi ja jättänyt omansa narikkaan? Tällaisia sattuu usein juuri UG-bileissä, kun ihmiset eivät muista kotiin lähdön koittaessa mihin ovat takkinsa jättäneet ja ottavat erehdyksessä jonkun muun rotsin.

Mitä bilettämiseen ja sen uskaltamiseen tulee, niin muutaman vuoden kokemuksella sanoisin, että juuri UG-bileet on ehdottomasti turvallisin tapa nauttia yöelämästä. Turun kokoisessa kaupungissa ne ovat rajallisen piirin juttu, jossa lähes kaikki tuntevat toisensa ja sosiaalinen paine hyvälle käytökselle ja solidaarisuudelle kanssabilettäjiä kohtaan on huomattava. Tällaisissa tilaisuuksissa ihmiset ovat aika samanhenkisiä, joten erilaiset yhteentörmäykset eivät ole edes todennäköisiä - ihan kuten Ipe tuossa ylempänä kertoi.

Kannattaa laittaa asiasta tietoa vaikkapa Lupituksen lisäksi tapahtuman Facebook-seinälle, jolloin todennäköisyys takkisi löytymiselle kasvaa.
ezzy

Posts: 8,060

#8 • • ezzy Droid-pappa
Kannattaa yleensäkin varautua asioihin ja pitää se kallis luuri ja lompakko minimalistisena ja vaikka housujen taskussa, sillä narikka ei taida ikinä olla vastuussa mistään missään mestassa. Harmi, että tuollaista sattuu, mutta todennäköisempää varmaan on, että se on lähteny erehdyksen saattelemana. Toivottavasti löytyy vielä.

Itselle ei myöskään ole sattunut mitään ihmellisempää negatiivisessa mielessä liki 15 vuoden aikana bileissä. Tappeluita en muista todistaneeni, töykeitä tai todella sekavia ihmisiäkin vain harvoin.
Jago

Posts: 4,039

#9 • • Jago un-trained monkee
Edes klubilla ei kannata perintökoruja jättää narikkaan. Ei ne vastaa niistä, vaikka sinne tavarat pitääkin jättää.
Ja kyllä ugbileisiin kannattaa tietty valikoida tavarat joka sillä perusteella, että pystyt kantamaan ne mukanasi tai sitten ei haittaa vaikka ne olisivatkin siellä kaikille esillä. Aika harvoin tollasta tapahtuu kuitenkaan ug-bileissä

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe