Täällä jatkuu http://klubi
tus.org/forum_aihe.php?id=71397;sivu=9999#loppu tämä aihe:
Kyse ei ole vinska purismista vaan vihaan paska laatuisia filejä, jotka on imutettu netistä ja tullaan sen matolaatikon (serato 1-3) kanssa vaihtelemaan piuhoja kesken iltaa. Arvostan esim miten Hawtin ja Loco Dice hoitaa homman. Loco Dice esim matkustaa äänimiehen kanssa joka tulee monta tuntia aikaisemmin mestoille säätämään kaikki kuntoon ja mahdollisesti virittämään PA:ta traktorin mukaan ja filet on kaikki erittäin hyvä soundisia, suurin osa on uudelleen masteroitu tota hommaa varten, toki perus jampalla ei ole äänimiestä varaa ottaa mukaan, mutta pitäisi itse paneutua asiaan kunnolla. Esim Radios Slaven suurin osa fileistä (jotka tikulla tai cdllä) mitä se soittaa, on ajettu kerran analogi kompuroiden läpi ja laitettu soimaan kaikki samalla volalla, siksi syynä että sen setit soundaa tietyn tyyliseltä, ja soi niin maan perkuleen hyvin biisit mitkä normaalisti ei edes potki. Kuulostaa että on aikaa vievää, mutta toisaalta se vie tasan sen ajan mitä biisi kestää ja sehän on ihan järkevä kuunnella levyjä alusta loppuun mitä aikoo soittaa keikoilla.
Sit on näitä djtä jotka tulee serato 1, 2 tai serato 3 boxin kanssa keikalle, imuttanut luokattomia mp3sia ja luukuttaa kamat punaisella seraton läpi särölle, joka saa PAt soundamaan niin paskalle että varsinkin jos olet ollut maksumiehenä kyseiselle PA:lle niin sua vituttaa suunnattomasti, ja vielä kun mietit että artistit ei ole saannut penniäkään rahaa siitä että joku spede on ne biisit imuttanut netistä ja sit se saa vielä sen musan soundaamaan paskalta tulee tuplavitutus. Sitten vielä pahimmassa tapauksessa kaveri tulee jurrissa säätäämään niitä piuhoja niin että kamat pätkii ja paukkuu, todennäköisesti kone kaatuu pariin otteeseen :D
Eli kyse ei ole vinyylipurismista.
Miksi ei sitten ostaisi vinyyliä ?
Homman nimihän on se että vinyylinä esim Cecile Numbers labelin matsku maksaa 7.99e 12 " decksissä
http://www.decks.de/ jonka saa ilman veroja firmalle vielä halvemmalla, kun taas sama julkaisu Wavina maksaa beatprotissa 8.68e
http://www.beatport.com/release/09-12-2011/845367.
Mutta sä saat ladattua ilmaiseksi mp3sen netistä. Jos ajatellaan että olet dj joka haluaa kaikki levyt mitä liikkuu ympärillä, ja sulla on mahdollista joko imuttaa ne tai sitten maksaa se 8e/EP niin kumpi on tässä markkinatilaanteessa se suurempi todennäköisyys? Se että imuttaa 1000 eptä ilmaiseksi vai maksanko niistä 8000e? No mitä väliä sillä on sille imuttajalle? Ei mitään pääasia että on paljon musaa ja "hyvät bileet". Mut se imuttaja ei tajua tai ei halua myöntää että musa soundaa erittäin paskalle plus artisti on jäännyt nuolemaan näppejään, toki on tosi kiva että sen musaa soitetaan ja saa ehkä dj keikkaa sen pohjalta, mut jos ei olekkaan kuin tuottaja niin silloin ei jää mitään käteen.
Toki mä oon ollut bileissä missä 90 % jengistä soittaa tätä paskalaatuista kamaa ja se menee hyvin läpi kun korva on jo tottunut siihen soundiin. Mut sit kun yksi jamppa tulee ja lyö vinyylin tai wav cdn kehiin niin kaikki on et mitä vittua täällä tapahuu? Ostiko joku uuden PA:n? Se ei haittaa yhtään tuolla ulkomailla vaan päin vastoin tietää aina kun jatkaa seraton miehen jälkeen että bileet paranee 50 % soundin takia :D
Siksi mä suositellen itseään kunnioittaville djlle jotka jaksaa roudata levyjä ja tykkää selata niitä vinyyleitä että ostakaa niitä vinyyleitä kun ne on samanhintaisia sen filen kanssa. Toki ymmärrän että joku menee täysin Traktori/Serato maailmaan ja se on erittäin jees, mutta ostakaa niitä Wav filejä ja tukekaa kulttuuria, plus kyl sen kuulee klubilla mikä se laatu on.
Musta tän hetken ehdottomasti järkevin formaatti jos ei diggaa vinyyleistä ja ei halua kikkailla koneen kanssa on pioneer 2000 ja siihen muistitikku. CD:n polttaminen on ihan perseestä, kokemus puhuu, ja teen sitä vieläkin kun joka paikassa ei ole cdj 2000:sia. Tikku vie oikeesti vähän tilaa taskussa eikä paina mitään, ja jos sun setti on WAV filejä tikulla niin se ei todellakaan tule soundaamaan paskalta, päinvastoin noi uudet pioneerit soundaa todella hyvältä. Sit jos diggaa koneesta niin serato 4 tai tracktor pro wav fileilla kuulostaa hyvältä. Kaikki muut vaihtoehdot voit unohtaa ellet sitten ole hima fiilistelijä. Mä suosittelen myös radio dj:lle ostettuja filejä vaikka sitä mp3sta ja wavia ei mummon radiosta erotakkaan, mut se on vaan se periaate mikä kannattaa takoa takaraivoon. Jos lähtee alussa siitä liikenteeseen mistä aita on matalin niin sille tielle jäät.
Mun mielestä panostakaa laatuun ei määrään. Eli pari hyvää levyä viikossa mielummin kuin 100 paskaa. Tiedän paljon ihmisiä millä on miljoona filea mistä vois 995.000 heittää helposti roskiin näin pikkasen liioteltuna. Ostaa sen verran kun lompakko antaa myöden, runsauden pula tulee näille imuttajille sen oon huomannut ja setit on aika paskoja sen takia. Vinyylihommissa on hyvä puoli se että vain harvat ja valitut biisit julkaistaan, paskaa vähemmän ja vähemmän.
Tää julistus ei ole osoitettu kenenkään vaan ihan yleisesti. Älä ainakaan tule meidän mestoihin soittamaan mitään pöllittyä kuraa. Mä lupaan että siihen puututaan. Ihan sama ootko Dj Upi, Orkidea, tai dj Eliot Ness, Pikku Toni, Dj Anonymous tai Dj Spede. Näin se vaan menee.
Mites se Moodyman sanoikaan asian hienosti
"While you`re having the greatest time downloading my music, your freeki girlfriend is playing with my 12 inch... "
PS. Tää ei todellakaan ole vittuilua tai dumaamista, mua on vaan ruvennut viime aikoina vituttamaan toi "pöllityn" kaman soittaminen keikoilla mistä saa vielä rahaa. Mä ymmärrän että hima kuunteluun imutetaan torrentteja. Mäkin teen sitä, esim kaikki uudet Flow artistien albumit mä imutan ja kuuntelen ne esim autossa läpi kun en jaksa istua koneella esim Youtubesta, jos se on hyvä artisti niin sit se buukataan näin siitä hyötyy artistikin. mut ei tulisi mieleenkään mennä soittamaan keikalle sitä albumia. Mut joo, kaikki tekee hommat omalla tyylillään.