Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:
---
Jos soittelee jotakuinkin digitaalisesti niin nykyisin se mahdollistaa niin paljon kaikennäköstä muuta toimintaa sen beatmatchaamisen ohella että itse ainakin tykkään lyödä biisit matchiin ja sen jälkeen esimerkiks ruveta säätelee looppikanavia/FX paneelia, ei tarvii käyttää sitä puolta minuuttia siihen biitin matchaamiseen vaan sen voi suunnata johkin seuraavaan toimenpiteeseen. :)
---
Ehtiihän sitä efektiä vääntää matchatessakin ;) korjausliikkeet vaan lennosta!
editoidaan vielä et tietysti hyvä pointti jne jne. luuppi- ja sampledekit S4:ssa on kyl imho ainoo etu muihin setuppeihin verrattuna.
Itse olen soittanut vinyyliä, ceedeitä, kontrollerilla, aikakoodilla... Tällä hetkellä käytössä TKS pro 2, Audio 10, Denon DN-SC2000, mikseri riippuu mestasta, ja sit upouus MBP. (Ei ole muuten ikinä omenapuolella ollut mitään kummosia onkelmia jonkun WLANin, tai vastaavan kanssa...)
Näähän on kaikki loppupeleissä vaan käyttöjärjestelmäkysymyksiä: Ceedeillä saa eri asioita tehtyä paremmin kuin vaikka vinskalla, Traktor lienee yleisöystävällisin vaihtoehto, kun on kaikki biisit mukana, jne...
Vähän siis sama juttu kuin että kitaristit säveltää/soittaa biisit hiukan eri tavalla kuin pianistit, koska soittimien toimintalogiikka on eri. Mun mielestä kaikkee pitää kokeilla kunnolla (jopa kuukausia), ja miettiä, mitä itse tarvitsee. Kuten aikaisemmin sanottukin, niin musatyylistäkin riippuu paljon. Toisaalta ei kannata lukkiutua liikaa siihen, että jää tilaa luovuudelle.
Esim. itse päädyin nykyiseen setuppiini näin: Soittelen pitkälti suorabiittistä housea ja teknoa, mut esim. accapelloilla tulee leikittyä Traktorilla ihan toisella tavalla kuin vaikka CDJ:llä. Jog Wheeli(t) on myös jees, jos haluu vähän sekotella vaikka junkkaa tai steppiä joskus. Lisäks mun mielestä DJ-setti on kokonaisuus, ja sen kasassapitämiseen tietokonepohjainen ratkaisu on erinomainen. CD-kansioiden pläräämisestä pitävät varmaan arvostavat playlistejä, cover arttien esilläpitomahdollisuutta, jne, jotka antaa aivan uutta pontta biisien innovatiiviseen etsintään. Lisäks biisejä voi erilaisten tagien avulla lajitella ihan toisella tavalla kuin missään CD-kotelossa.
Ceedeiden plussana on kyllä se, että ne on luotettava standardi, joskin monessa paikassa muistikorttimahdollisuus on ihan yhtä lailla olemassa. Varsinkin pienemmissä paikoissa kontrollerit ovat hankalia tilanpuutteen takia. Toisaalta sillä perusteella ei kande ruveta rumpaliks, koska ne on bändin isoin soitin. Eikä muuten ole ikinä mullakaan käynyt niin, että ei olis setuppi mahtunut koppiin. Varsinkin tää nykyinen systeemini on todella joustava tilaratkaisujen suhteen :)
Toivottavasti löydät sopivan systeemin itsellesi!
EDIT: Manuaalinen beatmatchaus on so last year (vaikka myönnän usein sitä harrastavani, kun oon laiska beatgriddejä tekemään.)