minkälaiset levarit ja mikseri minulle + random kysymyksiä

16 posts, 1 page, 15,798 views

dirtyhippi

Posts: 3

#1 • • dirtyhippi
Hei!

Olen ennenkin eksynyt tänne klubitus -sivuille, mutta vasta nyt päätin rekisteröityä, koska viime vuosien satunnainen levysoitinhaaveilu räjähti tällä viikolla käsiin ja nyt tuntuu siltä, että on AIVAN PAKKO saada omat levarit kera mikserin.

Olen tehnyt musiikkia jo useamman vuoden ja aika hyvin kaikenlaiset laitteet ja niiden erilaiset ominaisuudet ovat hallussa/tiedossa. Ja tiedossa on myös se, että jos soitin on huono, ei sitä kauaa jaksa soittaa. Ja suurinpiirtein näillä eväillä pitäisi nyt koota oma levarinurkkaus.

Budjetti ei ole aivan lyöty lukkoon, mutta ihan mitään tonnin teknareita en pysty hankkimaan. Jos tonnilla saisin ainakin lähes kaiken tarpeellisen niin olisin tyytyväinen ja jäisi rahaa vähän juustoonkin. (HUOM! saa tarjota omia soittimiakin!)

Eli siis, tarkoitus olisi saada sellaiset levarit, jotka ovat käytettävyydeltään mukavat, ominaisuuksiltaan kohtuullisen hyvät ja kestävyyskään ei ole pahitteeksi. Tulen siis miksaamaan musiikkia sekä scratchailemaan ja mahdollisesti tekemään kaikenlaista, mitä nyt levareilla voi tehdä musiikintuotannossa/kuuntelussa.

Olen ajatellut että ostaisin toiseksi soittimeksi Stanton suoraveto 150 -soittimen. http://www.thomann.de/fi/stanton_str8150.htm , koska kämpässäni on vähän maadoituksen kanssa ongelmia + tuo vaikuttaa ihan näppärältä vekottimelta muutenkin

Toinen soitin voisi olla joku reilusti edullisempi tai vaikkapa käytetty (tarjouksia?). Onko mitään järkeä/väliä, että levysoittimet ovat erilaiset?

Mikseri olisi hyvä olla vähintään kolmiraitainen, koska normaalistikin sotken aika paljon elementtejä päällekkäin, kun musiikkia räpellän. Kolmanneksi "soittimeksi" jossakin vaiheessa hankin esim. macin, mutta aluksi on pakko pärjätä ihan pöytä pc:llä.

Aktiivimonitorit löytyvät jo valmiiksi + luurit (AKG studio monitor) mutta saa kyllä ehdottaa hyviä miksailuluureja + haluaisin tietää, mitä dj:t kuuntelevat luureista silloin, kun he sillei coolisti pitävät luuria korvalla ja vääntelevät vipuja? (levareiden ja miksereiden ominaisuudet ovat vähän hakusessa, koska en ole koskaan päässyt kokeilemaan miksailua... silti tiedän, että homma tulee hoitumaan! )

Klubitus -sivut ovat varmaankin enempi keskittyneet tranceen ja muuhun elektroonisempaan(?). Itse todennäköisesti tulen enempi miksailemaan vähän urbaanimpaa musiikkia, mutta tuskin se asia kauheesti vaikuttaa siihen, että TE tiedätte aika paljon paremmin levareista kuin minä.

Haluaisin saada kerralla sellaisen setin, että homma on mahdollisimman hauskaa! Ja joo, varmaan on montakin vastaavaa ketjua, mutta koska koitan koota custom-settiä itselleni, teen sen ihan omassa ketjussa.

Vinkkejä ja kaikenlaista voi tässä ketjussa myös kertoa ihan niin paljon kuin mitä mieleen tulee ja mitä moderaattorit antavat myöten
Traba

Posts: 157

#3 • • Traba [Säde, Battle Royale, Brothers in Techno]
Ite ostin Numark Pro TT 2:set, hintaa tuli 150e/pari rasioilla ja neuloilla. En voi muutakuin kehua. Monet teknarifanit on näitä kehunu ja sanonu ettei häpeä niiden rinnalla, raaputtelu on muutaman mielestä ollu jopa parempaa. Mutta näitä on todella vaikea löytää, jos osuu kohdalle niin osta pois.

Jos ite ostaisin nyt uudet levarit, niin ne olisivat nuo stantonit.
Oj

Posts: 1,349

#5 • • Oj Keep it FILTHY
Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille Ei ehkä olis uutta threadia tarvinu tehä?

--
Worth dying for, worth killing for, worth going to hell for!![/CODE][CODE]Worth dying for, worth killing for, worth going to hell for!![/CODE]

dirtyhippi

Posts: 3

#6 • • dirtyhippi
Kyllä musta nyt tuntui siltä, että uusi thread ei ole pahitteeksi, koska kysymyksiä saatan keksiä jatkuvasti lisää ja vanha thread vois mennä entistä sekavammaks, jos siellä kyselisin kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Vastailkoot he, joita ei nyypän tyhmät ja tuhanteen kertaan toistetut kysymykset haittaa

Kiitoksia tuosta dj -linkistä. Lukaisen sen ajatuksen kanssa läpi kunhan töistä pääsen pois. Tosiaan, tarkoitus on miksailun ja dj häröilyn lisäksi käyttää levareita musiikintuotannossa äänilähteenä eli siis kaikenlaisia scratchailuja ja mitä lie ääniä tulen varmasti nauhoittamaan aika paljon jne.


Neuloista, kuinka usein neulat katkeilee? Tyhmä kysymys sikäli, mutta itse tulen käyttämään aluksi vain kotikäytössä ja tod.näk. aika varovasti. Voinko olettaa, että tällöin ensimmäisellä neulalla pärjää esim puoli vuotta? Kai sitä kannattaa joku neula/rasia varalle hankkia.

Tuosta 3 kanavaisesta mikseristä, ehkä minulle sittenkin riittää aluksi se 2 kanavainen :D Sitten kun osaan nopeasti miksailla sillä, niin olen kai jo niiiin rikas, että voin hankkia sen 3 kanavaisen.. mutta joo, tarjotkaa, jos on toimivaa/ehjää/hyvää/ nurkissa pölyttymässä.

jatkan tätä ketjua aina vähän väliä ja kyselen kaikenlaista, koittakaa olla heittaamatta
Traba

Posts: 157

#7 • • Traba [Säde, Battle Royale, Brothers in Techno]
Ostin noi Numarkit joku pari vuotta sitten ja niiden mukana tuli käytetyt neulat. Edelleen käytössä :) Ei ehkä ääneltään puhtaimmat, mut hard technossa se vaa parantaa soundia :D

Ei neulat ihan helpolla katkeile, ellei sit kännissä soita jatkuvasti
Funktion

Posts: 1,720

#8 • • Funktion over 9000
Kyllä tonnilla melki jo sais teknarit ja mikserin.

Eri asia sitten on se että haluutko tosiaan ostaa vinyylisoittimet. Sanokoon vinyylifanit ihan mitä tahtoo, on se kohtalaisen kuollu formaatti paria genreä lukuunottamatta.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

UzU

Posts: 2,361

#9 • • UzU [33100]

Replying to minkälaiset levarit ja mikseri minulle + random kysymyksiä:

Kyllä tonnilla melki jo sais teknarit ja mikserin.

Eri asia sitten on se että haluutko tosiaan ostaa vinyylisoittimet. Sanokoon vinyylifanit ihan mitä tahtoo, on se kohtalaisen kuollu formaatti paria genreä lukuunottamatta.



Vinyylisoittimien sekä levyjen myynti on jatkanut kasvuaan jo useamman vuoden. Ja monihan käyttää vinyyleitä ihan vain aikakoodilevyjen soittamiseen. On kuulemma mukavampi tuntuma kuin cd:llä ;)
thomas

Posts: 5,618

#10 • • thomas

Replying to minkälaiset levarit ja mikseri minulle + random kysymyksiä:


---
Kyllä tonnilla melki jo sais teknarit ja mikserin.

Eri asia sitten on se että haluutko tosiaan ostaa vinyylisoittimet. Sanokoon vinyylifanit ihan mitä tahtoo, on se kohtalaisen kuollu formaatti paria genreä lukuunottamatta.
---


Vinyylisoittimien sekä levyjen myynti on jatkanut kasvuaan jo useamman vuoden. Ja monihan käyttää vinyyleitä ihan vain aikakoodilevyjen soittamiseen. On kuulemma mukavampi tuntuma kuin cd:llä ;)



allekirjoitan.
Yallu

Posts: 1,910

#11 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Tämä on nyt melkoisen kaksipiippuinen juttu.. Toisaalta vinyylillä soittamisesta saa skene-pisteitä, ja mikäli osaa soittaa huonoilla vinyylisoittimilla, osaa soittaa oikeastaan millä tahansa. Mutta.. Kuten ekassa postauksessa jo todetaan, rahaa ei ole laittaa vaikka huru mycket, vaan rahan määrä on rajallista.. Eli halutaanko laittaa soittimiin kiinni rahaa +700€ ja vinyyleihin á 10€, vai soittimiin ~500€ ja biiseihin á 2€? Ottaen huomioon että nyky kontrollereilla voi skrätsätä yms., niin onko vinyylin hankkiminen todellakin pakollista?

Skene on muuttunut viimevuosina melkoisesti ja vinyyli puristien määrä on laskenut roimasti. Enää digitaalista soittajaa ei pidetä NIIN suurena takinkääntäjänä, feikkinä jopa, vaan kontrollereista on tullut arkipäivää.. Tiedän että vinyyliltä soittaminen kuulostaa (siis itse fyysinen soitto, ääneen en puutu) "mageelta", ja onhan se sitä, kunnes tajuaa tuhlanneensa pienen omaisuuden levyihin, eikä oma katalogi ole vielä lähelläkään sitä mitä haluaisi..

Eli niille kenen mielestä tl:dr, Vinnyylit on kivoja, mutta kalliita; kontrollerit on edullisia, muttei niin katu-uskottavia..
juu-zo

Posts: 577

#12 • • juu-zo *KoneHuone*

Replying to minkälaiset levarit ja mikseri minulle + random kysymyksiä:

Tämä on nyt melkoisen kaksipiippuinen juttu.. Toisaalta vinyylillä soittamisesta saa skene-pisteitä, ja mikäli osaa soittaa huonoilla vinyylisoittimilla, osaa soittaa oikeastaan millä tahansa. Mutta.. Kuten ekassa postauksessa jo todetaan, rahaa ei ole laittaa vaikka huru mycket, vaan rahan määrä on rajallista.. Eli halutaanko laittaa soittimiin kiinni rahaa +700€ ja vinyyleihin á 10€, vai soittimiin ~500€ ja biiseihin á 2€? Ottaen huomioon että nyky kontrollereilla voi skrätsätä yms., niin onko vinyylin hankkiminen todellakin pakollista?

Skene on muuttunut viimevuosina melkoisesti ja vinyyli puristien määrä on laskenut roimasti. Enää digitaalista soittajaa ei pidetä NIIN suurena takinkääntäjänä, feikkinä jopa, vaan kontrollereista on tullut arkipäivää.. Tiedän että vinyyliltä soittaminen kuulostaa (siis itse fyysinen soitto, ääneen en puutu) "mageelta", ja onhan se sitä, kunnes tajuaa tuhlanneensa pienen omaisuuden levyihin, eikä oma katalogi ole vielä lähelläkään sitä mitä haluaisi..

Eli niille kenen mielestä tl:dr, Vinnyylit on kivoja, mutta kalliita; kontrollerit on edullisia, muttei niin katu-uskottavia..



Tai ostaa ne vinyylisoittimet ja softan ja maksaa niistä biiseistä edelleen sen 2 egee.

--
Respect is not given, it is taken

Yallu

Posts: 1,910

#13 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to minkälaiset levarit ja mikseri minulle + random kysymyksiä:


---
Tämä on nyt melkoisen kaksipiippuinen juttu.. Toisaalta vinyylillä soittamisesta saa skene-pisteitä, ja mikäli osaa soittaa huonoilla vinyylisoittimilla, osaa soittaa oikeastaan millä tahansa. Mutta.. Kuten ekassa postauksessa jo todetaan, rahaa ei ole laittaa vaikka huru mycket, vaan rahan määrä on rajallista.. Eli halutaanko laittaa soittimiin kiinni rahaa +700€ ja vinyyleihin á 10€, vai soittimiin ~500€ ja biiseihin á 2€? Ottaen huomioon että nyky kontrollereilla voi skrätsätä yms., niin onko vinyylin hankkiminen todellakin pakollista?

Skene on muuttunut viimevuosina melkoisesti ja vinyyli puristien määrä on laskenut roimasti. Enää digitaalista soittajaa ei pidetä NIIN suurena takinkääntäjänä, feikkinä jopa, vaan kontrollereista on tullut arkipäivää.. Tiedän että vinyyliltä soittaminen kuulostaa (siis itse fyysinen soitto, ääneen en puutu) "mageelta", ja onhan se sitä, kunnes tajuaa tuhlanneensa pienen omaisuuden levyihin, eikä oma katalogi ole vielä lähelläkään sitä mitä haluaisi..

Eli niille kenen mielestä tl:dr, Vinnyylit on kivoja, mutta kalliita; kontrollerit on edullisia, muttei niin katu-uskottavia..
---


Tai ostaa ne vinyylisoittimet ja softan ja maksaa niistä biiseistä edelleen sen 2 egee.



No toi on mun ajatusmaailmassani sellainen välinputoaja ratkaisu, mennään mielummin kaikki tai ei mitään mallilla..
dirtyhippi

Posts: 3

#14 • • Edited dirtyhippi
Kiitoksia vaan vastauksista.

Itsekin olen sitä mieltä, että LP -levyt kuulostavat mageelta ja saan myös ihan mahdottomat kiksit, jos esim. löydän kirpputorilta mielenkiintoisen LP -levyn muutamalla eurolla. Eikä sen LP:n tarvitse olla mitään Bobby Womackia. En nyt varsinaisesti ole alkamassa miksikään DJ:ksi, paitsi tietenkin itselleni. Olen kuluttanut aikaa varmaankin satoja tunteja, kun olen spotifysta, youtubesta, torrenteista, kavereiden kovalevyiltä jne jne kuunnellut aivan satunnaisia artisteja ja rippaillut biisejä, joita sitten olen mahdollisesti samplaillut ja miksaillut omiin soitteluihin ja muihin biiseihin saamalla siten aikaiseksi jonkinlaista instrumental hip hoppia. Useiden satojen looppailujen ja miksailujen jälkeen olen vain aivan totaalisen kyllästynyt mp3 -formaattiin ja niistä rippailuun. Tajuttoman tylsää touhua, eikä sampleakaan voi "soittamalla" juuri muokata, vaan pitää sitten jollakin FL studiolla saattaa sample solmuun hiirennappia painelemalla ja VST:n vipuja vääntelemällä.


Ja koska tykkään kuunnella itselleni täysin tuntematonta musiikkia, ovat kirpputorien halvat LP:t siihen täydellistä kuunneltavaa. Myöskään mitään genrerajoituksia ei ole, joten penkominen on entistä hauskempaa!

Ja näillä eväillä olen sitten pikkuhiljaa päätynyt siihen ratkaisuun, että haluan LP soittimet, tai soittimen. Kahden levyn miksailu kiinnostaisi, mutta toisaalta, voisi minulle riittää yksi hyvä levysoitin ja DJ mikseri. Ja juuri sen takia haluan levarit, että voin tuhlata kaikki rahani kirpputorien random -LP levyihin ja kuunnella niitä itsekseni synkkinä syysöinä ja parasta on ehdottomasti se, että vähän voi manipuloida musiikkia eli siis leikkiä levarilla (tempo, pitch jne) siinä samalla kun kuuntelee ja tarvittaessa sitten nauhoitella samplet talteen :)

Kysymyksiä:

- Eikös DJ mikserin kautta saa esim tietokoneen äänet kuulumaan, kunhan vaan omistaa aktiivikaiuttimet? RCA -lähdöt äänikortista löytyvät kyllä. Ja näin ollen voisi sitten harjoitella sitä wakawakailua ja ehkäpä myös nauhoittaa miksauksia koneelle (löytyy myös input)?

- Löytyykö jotakin nettisivua, jossa on vertailtu eri äänirasioiden/neulojen soundeja? Haluaisin kuulla, miten se "legendaarinen" Shure 447 ääntä muuttaa verrattuna johonkin originaaliin neulaan.

- Onko muita vaihtoehtoja, joissa ei tarvitse maadoitusta kuin tuo Stanton STR8 150? Olen siis ymmärtänyt, ettei tuota mallia tarvitse erikseen maadoittaa..

- Looppaaminen levarilla - onko mahdollista? Eli siis, löytyykö levareista sellaista ominaisuutta, että saa jonkin kohdan levystä looppaamaan? Veikkaan, että ei, mutta mistäs sitä tietää, vaikka voisikin? Voiko levarin ja mikserin väliin laittaa efektejä (esim sellainen looppaus -pedaali tai vaikka delay, reverb jne.. )

- Osaan vastaukset löytyy tuolta dj-org -sivuilta. Huomasin, kun tässä vähän lisää sivuja lueskelin.. älkööt siis vastailko niihin kysymyksiin, mutta jos on jotakin muuta kysymykseen/aiheeseen liittyvää sanottavaa niin sanokaa vaan
¡ Previous post a couple of years ago !
Jupe

Posts: 571

#15 • • Jupe
Empä uutta viitsi perustaa niin kyselen tässä viisaammilta?

Paljonko hinta nykyää hyväkuntoisella teknarin SL 1200 mk5:sella? (vai onko se musta 1210)
Amazonista 900dollaria kpl uusi, täällä mk2 400€...?

Mitä noista kehtaisi nykyään pyytää?

--
"Meidän päiviemme moduulikäsitteestä on kokonaan poistettu antiikin vaatimus suhdekauneudesta." -Aulis Blomstedt

VicTor miKe

Posts: 268

#16 • • VicTor miKe

Replying to minkälaiset levarit ja mikseri minulle + random kysymyksiä:

Empä uutta viitsi perustaa niin kyselen tässä viisaammilta?

Paljonko hinta nykyää hyväkuntoisella teknarin SL 1200 mk5:sella? (vai onko se musta 1210)
Amazonista 900dollaria kpl uusi, täällä mk2 400€...?

Mitä noista kehtaisi nykyään pyytää?



Musta, musta mk5 on 1210, mutta Huom onhan noita muitakin versioita mustana. Nopeella googletuksella, muusikko.net:ssä myynnissä 3kpl. Yksi toimiva, vähän käytössä kulunut 360€ ja hyväkuntoinen pari 850€. Yllättävän halvalla lähtee. Itse kokeilisin vähän kovempaa hintaa.

--
Bäng bäng!