ortofon concorde elektro + technics sl 1200

13 posts, 1 page, 5,805 views

tommi_m

Posts: 15

#1 • • tommi_m
en tiä tuleeko oikeeseen paikkaan,mu menköön..

concorde elektron suositusneulapaino on 4g mut teknaris loppuu säätövara 1.5 jälkeen.. woot apua
Caro²

Posts: 5,301

#2 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Myrsky, 12.6.2009 17:53:
en tiä tuleeko oikeeseen paikkaan,mu menköön..

concorde elektron suositusneulapaino on 4g mut teknaris loppuu säätövara 1.5 jälkeen.. woot apua


Lukaseppas tuosta: Mr-dj.org / Alottelijan info / Neulapainon säätäminen :)
tommi_m

Posts: 15

#3 • • tommi_m
toi kaikki on kyl tiedossa. ongelma on että äänivarren päässä olevan painon saa ruuvattua concorde elektron kanssa näköjään max. vain 1.5 grammaan! voiko toi nyt olla mahdollista?
huhtis

Posts: 120

#4 • • huhtis -
kyl pitäs saada 4g painoa tolle rasialle ok. eihän sulla ole sitä ruuvattavaa lisäpainoa siellä äänivarren toisessa päässä kiinni? En kyl tiiä paljoks se vastapainoa on mut ota pois jos on kii.
tommi_m

Posts: 15

#5 • • tommi_m
Aaa, kiitos. Enpäs hoksannu tota lisäpainoo..ihmettinki et mite ei saa ku 1.5 max painoo. otin lisäpainon veks ja nyt on neulapainot kohillaan! Jes
huhtis

Posts: 120

#6 • • huhtis -
rok
Avatar
#7 • • jukebox Guest

Myrsky, 12.6.2009 17:53:

concorde elektron suositusneulapaino on 4g mut teknaris loppuu säätövara 1.5 jälkeen.. woot apua


perusperiaatteiltaanhan tässäkin pätee "wanha kunnon": mikä ei tartu, ei tuo vahinkoa. eli, se että säätövara stoppaa standardiasetuksiin on vain askeleen päässä itse äänivarren pääpainon kääntämisestä tyystin toisin päin, joka jo sinällään saa useimpien hifisti_hikipinkojen niskavillat kiharalle. mutta tuo on varsin toimiva kikka, kun halutaan todellista jämäkkyyttä soitettaessa ja etenkin varmistettaessa esim. cue pisteen nopea haku levyä veivatessa rajullakin otteella ilman pelkoa, että neula tänä aikana menee ks. vaikutuksesta mihin tahtoo.

-itsellä stanton trackmaster II-sk äänirasiat, joiden kohdalla olen henk.koht. hyväksi havainnut pitäytyä jo mainitussa ratkaisussa kokonaiskonseptin osalta. toimenpidehän sinällään ei (sikäli mikäli esim. itse samaa kokeiltuasi päätyisit mahd. siihen mistä puhe) rasioitasi "tapa", vaikka sitä uhkakuvaa jotkin tahot ilmoille manaisivatkin. itse neulallehan jokainen lisägramma synnyttää tunnetusti kuormaa ja antiskatingin extraaminen taasen sivuttaisrasitusta, teit sitten niin tahi näin.
mutta ainakaan mulla ei ole ilmennyt probleemia niin äänen (lue esim.: korkeitten signaalien vääristymät keski- ja matalataajuksien kustannuksella jne.) kuin taasen itse käytönkään kohdalla miltään osin ja sentään samat rasiat kiinni jo useamman vuoden.. toki neuloja on vaihdettu mutta tästä(kin) huolimatta harvoin, kun ei vain tarvetta ole ilmennyt.
Caro²

Posts: 5,301

#8 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

jukebox, 13.6.2009 11:40:
perusperiaatteiltaanhan tässäkin pätee "wanha kunnon": mikä ei tartu, ei tuo vahinkoa. eli, se että säätövara stoppaa standardiasetuksiin on vain askeleen päässä itse äänivarren pääpainon kääntämisestä tyystin toisin päin, joka jo sinällään saa useimpien hifisti_hikipinkojen niskavillat kiharalle. mutta tuo on varsin toimiva kikka, kun halutaan todellista jämäkkyyttä soitettaessa ja etenkin varmistettaessa esim. cue pisteen nopea haku levyä veivatessa rajullakin otteella ilman pelkoa, että neula tänä aikana menee ks. vaikutuksesta mihin tahtoo.

-itsellä stanton trackmaster II-sk äänirasiat, joiden kohdalla olen henk.koht. hyväksi havainnut pitäytyä jo mainitussa ratkaisussa kokonaiskonseptin osalta. toimenpidehän sinällään ei (sikäli mikäli esim. itse samaa kokeiltuasi päätyisit mahd. siihen mistä puhe) rasioitasi "tapa", vaikka sitä uhkakuvaa jotkin tahot ilmoille manaisivatkin. itse neulallehan jokainen lisägramma synnyttää tunnetusti kuormaa ja antiskatingin extraaminen taasen sivuttaisrasitusta, teit sitten niin tahi näin.
mutta ainakaan mulla ei ole ilmennyt probleemia niin äänen (lue esim.: korkeitten signaalien vääristymät keski- ja matalataajuksien kustannuksella jne.) kuin taasen itse käytönkään kohdalla miltään osin ja sentään samat rasiat kiinni jo useamman vuoden.. toki neuloja on vaihdettu mutta tästä(kin) huolimatta harvoin, kun ei vain tarvetta ole ilmennyt.



On kyllä taas sellasia ohjeita, että joku alotteleva kaveri varmasti uskoo ja rupee vielä toimimaankin noin. Tässä pari lisä pointtia painojen ympärikääntämiseen:

Valmistajan ilmoittamat suosituspainot ovat sellaisia painoja joilla neulan toiminta on parhaimmillaan - samoin neulan kestävyys ja levyn uran kestävyys. Neulan kosketuspinta levyn uraan on todella pieni ja mitä enemmän neulaan laitetaan painoa, sitä suuremmalla voimalla se uraa vasten painuu. Mitä suuremmalla voimalla neula uraan painuu, sitä nopeammin levyn ura muuttaa muotoa. HUOM. Kyse ei ole edes siitä, etteikö ura muuttaisi muotoa pienemmilläkin painoilla, mutta isoilla painoilla kyseinen ilmiö tapahtuu moninkertaisella nopeudella. Konemusiikki nyt tuntuu olevan melko kertakäyttöistä paskaa muutenkin - ettei ole niin just vaikka se levy alkaakin 50 käyttökerran jälkeen rohisemaan ja suhisemaan. Uran palamista kannattaa myös nopeuttaa scratchaamalla samaa paikkaa edestakaisin ja näin saadaan aikaiseksi ns "Cue burn". Cue Burn on siis yleensä ensimmäisestä basarista löytyvä suhiseva ja rahiseva basarin isku - em. häiriöäänet ovat tulleet juuri siitä, että ura on kulunut puhki.

Mainitsemasi ongelmien puutteet signaalin vääristymisessä eivät myöskään ole mistään tuulesta temmattu juttu. Pari vuotta sitten toimitin tällekin foorumille äänirasiavertailua, missä oli stantonin 500AL -rasialla soitettu uraa useammalla eri neulapainolla. Kyseessä oli kulunut neula joka soi kaikkein kirkkaimmin lievällä alipainolla. Mitä enemmän painoa lastattiin sitä softimmaksi ja pyöreämmäksi soundi kävi (= tummemmaksi).

Mainitsit myös, ettei vastapainon kääntäminen "tapa rasiaa" ja olet aivan oikeassa. Rasialle ei käy yhtään mitään, mutta neulan kiinnityksestä vastaavalle neulajousitukselle kyllä käy. Stanton on siitä pommivarma rasiavalmistaja, että heidän neularipustus on kaikkea muuta kuin herkkä (= kestää noin ydinlatauksen). Tätä samaa "käännä vaan neulapaino ympäri" en missään tapauksessa, ikiniävikinä suosittelisi kaverille, joka käyttää esm Shuren M35X -rasiaa, tai M-44G askeja. Shuren rasioiden neularipustukset ovat nimittäin aivan toisella tavalla herkkiä - ja samalla kyseisen rasiavalmistajan rasioiden soundi on aivan toisella tavalla herkkä, parempi ja selkeämpi. Mitä herkempi ripustus, sitä herkemmin neula seuraa toistettavaa uraa - sitä herkemmin se myös hajoaa. Ortofon on neulan kestävyydestä sitä sopivaa välimallia. Gradon hifi-dj -askit taas ovat kaikkein herkimmästä päästä. Neulan yleisestä herkkyydestä kertoo myös se, että stanton kestää melko varmasti pyörivälle matolle neulan pudottamisen. Kun taas shure ja grado hajoaa melko varmasti jo ensiyrittämällä (nimimerkillä 2kpl shuren neuloja, 1kpl gradon neuloja ympäri).

Kehottaisin itse jokaista soittajaa harkitsemaan neulapainon kääntämistä pitkään ennenkuin sen tekee. Kikka todellakin tekee neuloista nauloja jotka pureutuu uraan kun heikkopäisen sonnin aisa lehmään, mutta hyvää se ei tee kummallekkaan. Jos on huojuvat pöydät, paskassa kunnossa soittimet - niin sillon ei paljon muu auta. Mutta pitäkää hyvät ihmiset ne neulapainot suosituksissa jos ei AIVAN pakko ole kääntää painoa ympäri.

Tässä vaiheessa varmaan yksi jos toinen ajattelee, "no jos ajaisin neuloja alipainolla!".. Ei, ette tee sitäkään. Mikäli neulan jousitukselle ei anneta riittävää kuormaa, niin neula alkaa "heittelehtimään" urassa ja uraseuranta kärsii. Seurauksena on säröytynyt ääni ja kasvava skippaaminen. Suosituspainoilla siis.

Jos rasiat tarvii tuplapainoa pysyäkseen uralla, nin suosittelen lämpimästi vaihtamaan rasiamerkin stanttonista johonkin parempaan, esm ortofoniin. Ortofonin Elektro oli ainakin männävuosina hyvä seuraamaan uraa, nopea käyttää eikä skippaillut cue-pistettä hakiessa (toisin kun taas grado on tosi herkkä skippaamaan cuettaessa - mutta soundi on aivan toiselta planeetalta verrattuna mihinkään toiseen dj-rasiaan). Itse en ole kokenut koskaan minkään asteisia ongelmia nopean ja vauhdikkaan cue-pisteen hakemisessa seuraavilla rasioilla: Ortofon Pro S, Pro, DJ S, DJ E, Nightclub E, Broadcast. Shure m44g, m447, m35X. Sen sijaan stanttoneiden kanssa on usein ollut pitovaikeuksia. Tuntuu, että kyseinen merkki on oikein tarkotettu ylipainoilla ajamiseen.
Avatar
#9 • • Edited jukebox Guest

Caro², 13.6.2009 23:45:
---
jukebox, 13.6.2009 11:40:
perusperiaatteiltaanhan tässäkin pätee "wanha kunnon": mikä ei tartu, ei tuo vahinkoa. eli, se että säätövara stoppaa standardiasetuksiin on vain askeleen päässä itse äänivarren pääpainon kääntämisestä tyystin toisin päin, joka jo sinällään saa useimpien hifisti_hikipinkojen niskavillat kiharalle. mutta tuo on varsin toimiva kikka, kun halutaan todellista jämäkkyyttä soitettaessa ja etenkin varmistettaessa esim. cue pisteen nopea haku levyä veivatessa rajullakin otteella ilman pelkoa, että neula tänä aikana menee ks. vaikutuksesta mihin tahtoo.

-itsellä stanton trackmaster II-sk äänirasiat, joiden kohdalla olen henk.koht. hyväksi havainnut pitäytyä jo mainitussa ratkaisussa kokonaiskonseptin osalta. toimenpidehän sinällään ei (sikäli mikäli esim. itse samaa kokeiltuasi päätyisit mahd. siihen mistä puhe) rasioitasi "tapa", vaikka sitä uhkakuvaa jotkin tahot ilmoille manaisivatkin. itse neulallehan jokainen lisägramma synnyttää tunnetusti kuormaa ja antiskatingin extraaminen taasen sivuttaisrasitusta, teit sitten niin tahi näin.
mutta ainakaan mulla ei ole ilmennyt probleemia niin äänen (lue esim.: korkeitten signaalien vääristymät keski- ja matalataajuksien kustannuksella jne.) kuin taasen itse käytönkään kohdalla miltään osin ja sentään samat rasiat kiinni jo useamman vuoden.. toki neuloja on vaihdettu mutta tästä(kin) huolimatta harvoin, kun ei vain tarvetta ole ilmennyt.

---

*lootusasento ja kynttilä navassa, hommmmm..


olen "valaistunut".. NOT.
otetaanpa sitten vielä kertauksen vuoksi ja oikeaoppisesti niin jää mahd. päteminen pahan päivän varalle. eli hyvin lyhyesti:
hola, te kaikki stanton master -sarjan äänirasioitten käyttäjät! voitte huoletta (näin halutessanne) kääntää äänivarren vastapainon toisin päin, ilman pelkoa neularipustuksen mahd. hajoamisesta.
terv. ks. konseptia käytännössä soveltava.

..poissuljen täten suosituksestani valtaosan valmistajista muine rasioineen.
Caro²

Posts: 5,301

#10 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

jukebox, 14.6.2009 00:09:
---
Caro², 13.6.2009 23:45:

*lootusasento ja kynttilä navassa, hommmmm..
---
olen "valaistunut".. NOT.


Aika turhanpäivästä vittuilua sulta jos jakelet oppejas foorumilla ilman pienintäkään ymmärrystä siitä, mitä sen siun rakkaan askin sisällä ihan aikuisten oikeasti tapahtuu. Joskaan kyseinen ymmärtämättömyys ei ole laisinkaan harvinaista dj:lle; joiden ymmärrys loppuu noin 99% siihen, mitä käytännössä "on tullut huomattua". Harmi kun näitä "mitä käytännössä on tullut huomattua"-juttuja ei ajatella sen pidemmälle ja mietitä miksi asiat toimii näin..

Vuosien varrella on tullut mitä himmeempiä uskomuksia ja "tietoja" vastaan jotka kaikki on ollut, mitenkäs muuten, kuin puhdasta faktaa vuosikymmenien kokemuksella *justjoo*

Ei mitenkään väheksyen vuosien kokemusta, mutta joskus saa käyttää myös omia aivoja sen sijaan, että nielee kaikki stoorit mitä DJ Ape on kertonut latodiskossa vuonna 1979.


otetaanpa sitten vielä kertauksen vuoksi ja oikeaoppisesti


En kyllä näe kertomuksessasi mitään oikeaoppista (oikeaoppista olis noudattaa annettuja suosituksia, toimi ne tai ei). Käytännössä toimivaa kertomuksesi kyllä on. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että stantton kyllä kestää mielettömillä ylipainoilla ajamisen. Mutta onneksi äänirasioilla on muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä kestävyys.

Eikö sinun mielestä ole koomista, että äänirasia jolle on annettu suosituspainoksi esm 2-5grammaa on niin sysipaska aski, että sitä JOUTUU käyttämään lähes tuplapainoilla, että se pysyy uralla? Se jos joku, on miun mielestä pikkasen vääristynyt lähestymistapa tähän asiaan. Esm ortofonin vastaava aski (olisiko se nightclub e/s ) tarjoaa paremman uraseurannan puolet pienemmillä painoilla ja kaupan päälle vielä paremman soundin (tosin, kestävyyden kustannuksella).

Stantton on, juujuu, yksi vanhimpia ja eniten käytettyjä dj-askien valmistajia ja on varmasti päässyt jakkaralleen juuri sillä, että rasiat kestää isältä pojalle eivätkä hajoa millään. Tää oli lienee "oldskool"-maailmassa hyvinkin tärkeä ominaisuus kun rasiat maksoi 500-1500mk / kpl ja neulat toista sataa. Mutta kyllä sen nyt ymmärtää vähemmästkin, että se kestävyys tulee kaikkien muiden ominaisuuksien kustannuksella, eritoten tuo painon lisääminen uraseurannan saavuttamiseksi on yksi niistä.


hola, te kaikki stanton master -sarjan äänirasioitten käyttäjät! voitte huoletta (näin halutessanne) kääntää äänivarren vastapainon toisin päin, ilman pelkoa neularipustuksen mahd. hajoamisesta.


Pätee myös oletuskuvassasi olevaan sarjaan, sekä ainakin 600-sarjaan. 800-sarjasta en osaa sanoa.

Tsekkaappa muuten samalla, kun seuraavan kerran vaihdat uuden askiisi uuden neulaan, uiko vanha neula ns pohjassa (rasian alaosa melkein raahaa levyn pintaa)? Jos ui, niin onneksi olkoon, neularipustuksesi on paskana.


PS. Unohdit muuten kertoa, että 50senttisestä saa hyvän lisäpainon jos ei neula pysy takapainon kääntämisestä huolimatta uralla. Täähän oli taannoin erittäin suosittua!

-

PPs. Ja niille, joita asia kiinnostaa, niin neularipustus on käytännössä sama asia kuin jousitus autossa. Kuvitelkaa siitä kuinka hyvin auto pysyy tiessä jos jokainen iskari on pohjassa ja jouset poikki. Jep, kyllähän se pysyy kun on vaan painoa riittävästi.
kääntämisenkään jälkeen uralla.
Avatar
#11 • • jukebox Guest

Caro², 14.6.2009 01:53:
---
jukebox, 14.6.2009 00:09:
---
Caro², 13.6.2009 23:45:

*lootusasento ja kynttilä navassa, hommmmm..
---
olen "valaistunut".. NOT.

---

Aika turhanpäivästä vittuilua sulta ilman pienintäkään ymmärrystä siitä, mitä sen siun rakkaan askin sisällä ihan aikuisten oikeasti tapahtuu. Joskaan kyseinen ymmärtämättömyys ei ole laisinkaan harvinaista dj:lle; joiden ymmärrys loppuu noin 99% siihen, mitä käytännössä "on tullut huomattua".

siis hetkinen! VITTUILUA? täsmentäisitkö tuon henk.koht. käsityksesi osapuilleen selkeästi, jottei jäisi tyystin epäselväksi tähän(kään) suuntaan? ja, kun lukaisee yllä kirjoittamas plörinän niin herää kysymys, että: kukas se puolestaan nyt vittuilee ja kaiken kukkuraksi ratkeaa vieläpä yleistämään? tosin eihän tuo ole mitään uutta hra. "wana-b kaikkitietävältä" tällä saralla paikoin, kun historias zekkaa. <--menkööt tuo siitä "vittuilusta". xD


Vuosien varrella on tullut mitä himmeempiä uskomuksia ja "tietoja" vastaan

jaathan myös nuo uskomukset meidän kaikkien kanssa, jotta tietäisimme täsmälleen ne osiot joita nyt korostat?


Ei mitenkään väheksyen vuosien kokemusta, mutta joskus saa käyttää myös omia aivoja sen sijaan, että nielee kaikki stoorit mitä DJ Ape on kertonut latodiskossa vuonna 1979.

vittu sä olet "hauska" kuin sydänkohtaus.
käytähän toki myös välillä omiasikin sikäli ne omaat ja kilauta vaikka jaakko eräpuulle jos "et vaan osaa".



---

otetaanpa sitten vielä kertauksen vuoksi ja oikeaoppisesti

---

(oikeaoppista olis noudattaa annettuja suosituksia, toimi ne tai ei).

"toimi ne tai EI." jälkimmäiseen jo viitaten: tämäkö siis puolestaan edustaa omaa "oikeaoppista" käsitystäsi asian tiimoilta? vaikka vituillaan olisi ohjeistettuna(kin) niin se olkoon "oikeaoppista"?


Käytännössä toimivaa kertomuksesi kyllä on. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että stantton kyllä kestää mielettömillä ylipainoilla ajamisen.

"hipvitunhurraa!" käsityskykymme kohtaa sentään yhdessä kiistattomassa seikassa.


äänirasia jolle on annettu suosituspainoksi esm 2-5grammaa on niin sysipaska aski, että sitä JOUTUU käyttämään lähes tuplapainoilla

kuka vittu muka on väittänyt että "joutuu" käyttämään???
älä perkele tule asettamaan sanoja mun suuhuni.
nyt on ollut kyse henk.koht. valinnastani sekä vinkistäni samalla muille ks. rasioiden radikaalimmasta käyttösovelluksesta, jota itse tunnut pitävän jonkin tason solvauksena "uskontoasi" kohtaan. way to go fucker!



---

hola, te kaikki stanton master -sarjan äänirasioitten käyttäjät! voitte huoletta (näin halutessanne) kääntää äänivarren vastapainon toisin päin, ilman pelkoa neularipustuksen mahd. hajoamisesta.

---

Pätee myös oletuskuvassasi olevaan sarjaan, sekä ainakin 600-sarjaan. 800-sarjasta en osaa sanoa.

minäpä osaan, kun en aiemmin asiaa huomioinut, eli kyllä, 800-sarjaan pätee kuin päteekin.



Tsekkaappa muuten samalla uiko vanha neula ns pohjassa
Jos ui, niin onneksi olkoon, neularipustuksesi on paskana.

minä en "tsekkaile" sinun sanomanasi yhtikäs mitään mutta tiedänpä kertoa ei ui. en tarvitse "toivotuksiasi" tältä(kään) osin.



PS. Unohdit muuten kertoa, että 50senttisestä saa hyvän lisäpainon

ja jälleen lisää sanojen asettamista suuhun? minä en sattumoisin unohtanut mitään jo tyrkyttämästäs. en vain maininnut ks. seikasta sen enempiä. mutta muistathan myös itse, että pienemmälläkin valuuttapainolla kuin 50c, saa kaltaisesi mielen järkkymään.

-

PPs.

*follw the leader ja käläkäläkäläkälä



ja sitten itse sitä FAKTATIETOA:

ÄÄNIVARSI JA RESONANSSIT

-äänivarren tarkoitus on pitää äänirasia oikeassa asennossa levyn urassa. äänirasia taas muuttaa uran mutkittelut vastaaviksi sähkövärähtelyiksi. varren tulisi liikkua mahd. kitkattomasti sekä vaaka- että pystysuuntaan. jotta se seuraisi levyn mutkia tarkasti ja nopeasti, sen tulisi olla myös suhteellisen kevyt.
toinen vaatimus on resonanssien vähäisyys. resonanssit aiheuttavat tiettyjen taajuuksien korostumista ja ääntä sotkevia jälkivärähtelyjä. niitä voidaan pienentää lisäämällä rakenteen jäykkyyttä ja vaimennusta. äänivarren ja äänirasian massa yhdessä neulan joustavan ripustuksen kanssa muodostavat matalataajuisen resonanssipiirin, aivan kuin jousessa riippuva punnus. resonanssin taajuuden tulisi olla 10 hertsin suuruusluokkaa. jos se on huomattavasti alhaisempi, kiero levy aiheuttaa varren liikkeiden kasvua. tällöin neulan kosketus vaihtelee, syntyy säröä, ja pahimmassa tapauksessa neula hyppää kokonaan urasta. liian ylhäällä oleva resonanssi taas alkaa vaikuttaa kuuloalueen äänten taajuusvasteeseen. resonanssin taajuus voidaan laskea ennalta, kun tiedetään neulan joustavuuskerroin ja äänivarren sekä rasian tehollinen massa. ellet löydä tietoa rasian ja varren ohjekirjasta, niin niitä voi aina kysyä tuotteiden maahantuojilta, joista ainakin ulkokaupat erottuu palvelussa edukseen.
rasian tehollinen massa on sama kuin sen todellinen massa.
alla on laskettu sopivan resonanssitaajuuden antavia yhdistelmiä:

äänivarren + rasian tehollinen massa (g) / sopivimmat rasian joustavuuskertoimet.

8 / 16-49
9 / 14-44
10 / 13-40
11 / 12-36
12 / 11-33
13 / 10-30
14 / 9-28
15 / 9-26
16 / 8-25
17 / 8-23
18 / 7-22
19 / 7-21
20 / 6-20
21 / 6-19
22 / 6-18
23 / 6-17
24 / 5-17
25 / 5-16

..erilaisia tehollisen massan ja joustavuuskertoimen yhdistelmiä, joilla äänivarren ja -rasian matalataajuusresonanssi on välillä 8-14Hz. matalataajuusresonanssia on pyritty joissakin äänivarsissa pienentämään elektronisen tai mekaanisen vaimentimen avulla. myös muutamissa äänirasioissa on samasta syystä neulan edessä harjamainen osa. sopivasti toimiva vaimennin voi parantaa neulan pysymistä urassa kieroja levyjä soitettaessa.

KULMAVIRHE JA SÄÄDÖT

-äänivarren liike uran mukana on helpointa järjestää laakeroimalla varsi toisesta päästä kiinni niin, että se pääsee kääntymään. tästä seuraa, että äänirasia liikkuu levyn päällä ympyrän kehää pitkin, eikä se ole joka kohdassa samassa asennossa. levyä tehtäessä kaiverruskoneen terä sen sijaan liikkuu suoraviivaisesti ja on aina kohtisuorassa uraan nähden. mitoittamalla varsi sopivasti neulan asennon muutokset pysyvät riittävän vähäisinä. äänirasioiden kokoerojen takia rasian asento varressa on yleensä säädettävissä, jolloin kulmavirhe saadaan mahd. pieneksi. on olemassa myös soittimia joissa äänivarsi liikkuu suoraviivaisesti. tällaista vartta nimitetään lineaariseksi tai tangentiaaliseksi. niissä kulmavirhe voidaan periaatteessa täysin poistaa. riippuu kuitenkin toteutuksen laadusta, miten hyvin se onnistuu käytännössä. lineaarivarsi on hyvin tehtynä melko kallis. äänirasian kulma on tärkeä myös pystytasossa. neulan pystykulman pitäisi olla: 20 astetta. kulma riippuu varren korkeuden lisäksi rasian mitoista. siksi parhaissa soittimissa varren korkeus on säädettävissä. kulmaa voi pienentää myös asentamalla rasian ja varren kiinnitysruuvien väliin sopivan paksuinen levy.

NEULANVOIMA JA ANTISKATING

-neula painautuu tietyllä voimalla uraa vasten. jos voima on liian pieni, neula ei seuraa uran kaikkia mutkia kunnolla. tällöin ääni säröytyy ja levyn kuluminen lisääntyy. myös liian suuri neulanvoima lisää kulumista. lisäksi neulan kulma muuttuu ja pahimmassa tapauksessa rasian runko voi ottaa kiinni levyn pintaan. neulaan vaikuttaa myös vaakatasossa voima. kulmavirheen vähentämiseksi äänivarren pää on aina hieman vinossa. se yhdessä neulan kitkan kanssa synnyttää sivuttaisvoiman, joka pyrkii kääntämään vartta levylautasen keskiötä kohti. samalla neula painautuu suuremmalla voimalla uran toista seinämää vasten. sivuttaisvoiman poistamiseksi äänivarressa on mekanismi, jonka nimitys on antiskating. se saa aikaan vastakkaissuuntaisen kääntävän voiman, jonka tähden esim. dj käytössä on suositeltavaa pitää asetus niin alhaisena kuin suinkin.


ps. tuossa mm. muutama suuntaa-antava selonteko itse aiheesta, jotka olen "VUOSIEN VARRELLA FAKTAKSI OPPINUT JA TODENNUT" (kuten itse asian tyylittömästi muotoilit).
tekisipä mieleni kieltämättä jopa hieman vielä läpi luennoida ja jopa syventyä vaikkapa: rasiatyypit (mm ja mc), rasian kiinnitys, neulan hionta, massa ja seurantakyky tahi vaikkapa taajuusvaste ja kuormitus jne. mutta et mielestäni ole vaivan arvoinen, kun tuollaisen pätijän kuvan näissä asioissa itsestäsi olet ojentanut.. ja kah, seurahan tunnetusti tekee kaiketi kaltaisekseen, joten suonet anteeksi yllä olevan oman vastaavani? tai siis eihän sulta mitään kysytä, kun tyytymisesi siihen on.
pidän myös yhä(kin) kiinni jo koetusta sekä etenkin clubiympäristössä (mutta myös bedroom käytössä) hyväksi havaitusta äänivarren vastapainon kääntämisestä stantonien osilta, joka ei vähennä jo kirjoittamani faktatiedon sisäistettyä itseisarvoa niin miltään osin, joka oli/ON hela hoidon "se" ydin, joka herralle piti näin pitemmän kaavan mukaan osoittaa.
ja ethän vastaisuudessakaan pyri pitelemään mulkustani kiinni, kun kusen saati oleta osoittavasi allekirjoittaneelle jotain "uutta" tästä aiheesta.. siinä, kun kastelet vain kenkäsi.

[over and out]
Caro²

Posts: 5,301

#12 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

jukebox, 14.6.2009 04:45:
Aika turhanpäivästä vittuilua sulta
--
siis hetkinen! VITTUILUA?


Onks sulla useinkin tapana tiivistää muiden tekstit joksikin muka-fiksuksi quotiksi? Väännänkö ratapalkista?

No tässä:


*follw the leader ja käläkäläkäläkälä



Tuo jos joku, btw, on sanojen suuhun laittamista ja vittuilua - ihan kirjaimellisesti :)




Vuosien varrella on tullut mitä himmeempiä uskomuksia ja "tietoja" vastaan
---
jaathan myös nuo uskomukset meidän kaikkien kanssa, jotta tietäisimme täsmälleen ne osiot joita nyt korostat?


No jos et itse ole törmännyt yhteenkään hatusta revittyyn uskomukseen vuosien varrella niin ihmettelen suuresti. Suurin uskomus (ja tässä mainitsemisen arvoinen) on ainakin oman kokemukseni mukaan mikserin "nollatason ylittäminen" ja niiden, ah niin kuuluisien, punasten ledien vahtiminen. Onneksi nykyään valmistajat ovat tajunnett vaihtaa ne punaiset ledit esm oransseihin tai sinisiin.. Toi on varmaan tyyppiesimerkki näistä DJ Ape vuonna 1979 -opeista kun soitettiin citronicin ruputiskillä eikä tarinoiden jälkeen ajatella/ymmärretä miten ja miksi nykysillä dj-tiskeillä "nollatason" ylittäminen on enemmän kuin suotavaa (noin soittoteknisesti).



"toimi ne tai EI." jälkimmäiseen jo viitaten: tämäkö siis puolestaan edustaa omaa "oikeaoppista" käsitystäsi asian tiimoilta? vaikka vituillaan olisi ohjeistettuna(kin) niin se olkoon "oikeaoppista"?


Sulle näyttäs oikeaoppinen olevan sitä, mikä toimii käytännössä - mentiin siinä sitten väärille urille tai ei. Ihan kiistaton fakta on se kaikkein simppelin asia, että levyt ja naulat kuluu jos neulapainot ruuvataan tappiin. En vaan voi huonona päivänäkään pitää moista ratkaisua "oikeaoppisena" - ennemminkin paniikkiratkaisuna jos ei muu auta. Tästähän tämä ruljanssi lähti liikenteeseen... (btw. Minusta on oikein mukavaa, että ne HYVÄT biisit jotka olen joskus vinyylinä ostanut, on soittokuntoisia myös 15vuoden kuluttua. Huolimatta siitä, että niitä soitetaan keikoilla vieläkin).

Ainoa ympäristö missä olen itse joutunut käyttämään ylisuuria neulapainoja on rantabileet joissa tuulen johdosta saattoi neula hypätä uralta toiselle. Rantabileissä maksimipainojen lisäksi lasken levarin kannen alas sen jälkeen kun levy on päästetty biittausvaiheeseen. Eipähän tuuli vie mennessään, eikä hiekkapölyä lennä levyn päälle ihan yhtä paljoa :)


äänirasia jolle on annettu suosituspainoksi esm 2-5grammaa on niin sysipaska aski, että sitä JOUTUU käyttämään lähes tuplapainoilla
--
kuka vittu muka on väittänyt että "joutuu" käyttämään???


No "joutuu" on ehkä mahdollisesti turhan karrikoitu ilmaisu. Mutta ihan itse kirjoitit aikasemmin, että olet todennut neulapainon ympärikääntämisen olevan kokonaisvaltaisesti hyvä ratkaisu. Kyllä se valitettavasti minun ajatusmaailmassani menee muotoon: Stanttonin askeilla joutuu käyttämään neulapainoa toisinpäin, että rasiaa pystyy normaalisti käyttämään. Toki voit tässä vedota siihen, että kyse on sinun omasta mielipiteestä, mutta kyllä tuo toimintamalli tuntuu olevan käytännössä kaikilla jotka stanttonin askeilla soittaa (paitsi varmaan Thomaksella).

way to go fucker!


Omg.. Melkein kiehun raivosta *lmao*




PS. Unohdit muuten kertoa, että 50senttisestä saa hyvän lisäpainon
--
ja jälleen lisää sanojen asettamista suuhun? minä en sattumoisin unohtanut mitään jo tyrkyttämästäs. en vain maininnut ks. seikasta sen enempiä. mutta muistathan myös itse, että pienemmälläkin valuuttapainolla kuin 50c, saa kaltaisesi mielen järkkymään.



Mitäs sanojen suuhun asettelua tuossa on. Täytyhän tommonen kikka nyt muistaa kertoa kun sille linjalle on lähdetty.

Joo, eiköhän se nykypäivänä olis ennemmin se 10senttinen jota siihen kelkan päälle sinitarralla laitetaan.. Onneksi ihmiset on vaan ruvennu käyttämään vähän herkempiä askeja niin ei tarvi moisten kanssa tuskastella :)


---


ja sitten itse sitä FAKTATIETOA:

ÄÄNIVARSI JA RESONANSSIT


Ei uutta tietoa tässäkään kappaleessa - joskin tekstin yleinen ymmärtäminen tällä foorumilla verrattuna vinyyliharrastajiin on varmaan vähän niin ja näin...

Tuohon olis muuten kannattanu ihan sivuhuomiona mainita subsonic-filtteristä tai ainakin heittää vinkkinä moisen tekemisestä digijakariin jos bileissä levareita käytetään.. Tosin sen sektorin muistaminen ei varmaan ole uutta tietoa niille jotka ääniä konemusabileisiin rakentelee...



KULMAVIRHE JA SÄÄDÖT


Ja ei uutta tietoa myöskään tässä kappaleessa.



NEULANVOIMA JA ANTISKATING


Unohdit mainita, että sivuttaisliikettä kutsutaan nimenomaan "skating"-ilmiöksi, tästä termi Antiskating... (Tämä on nyt sitä ihan aitoa ja oikeaa pätemistä*).


tekisipä mieleni kieltämättä jopa hieman vielä läpi luennoida ja jopa syventyä vaikkapa: rasiatyypit (mm ja mc), rasian kiinnitys, neulan hionta, massa ja seurantakyky tahi vaikkapa taajuusvaste ja kuormitus jne. mutta et mielestäni ole vaivan arvoinen, kun tuollaisen pätijän kuvan näissä asioissa itsestäsi olet ojentanut..


Eipä noista kela- tai magneettiankkurirasioista tarvi sen enempää ainakaan miulle tulla luennoimaan. Se jos joku olisi melko epäolennaista dj-/klubifoorumilla joissa käyttäjien askit on arvioita 99,99999% magneettiankkurirasioita..

Pätemistä: Unohdit mainita high output mc:t tuosta listastasi.*

Rasian kiinnityksestä oliskin ihan nasta kuulla, mitä sulla on siitä sanottavaa, vai oliko se vaan epätoivoinen yritys päteä*. Neulan hionnastakaan ei sen suuremmin tarvitse mitään laittaa. Uskoisin, että DJ-puolella on kaikilla levyjä soittavilla riittävät perustiedot hallussa tehdäkseen valinta sphericalin ja elliptisen välillä. Jompaa kumpaahan nämä dj-neulat kaikki käytännössä on (erikoishiontoja ei taida olla kuin sen verran, että kyseisen asian voi sivulauseessa mainita).

Massan ja seurantakyvyn - tai taajuusvasteen ja kuormituksen suhteen tuskin tulee myöskään mitään sellaista, mitä ei olisi edes jollain asteella tiedossa tai ihan vähintään loogisesti ymmärrettävissä :)


seurahan tunnetusti tekee kaiketi kaltaisekseen, joten suonet anteeksi yllä olevan oman vastaavani?


Kaikin mokomin. Sinun viestiinhän tässä alunperin vastasin :)


pidän myös yhä(kin) kiinni jo koetusta sekä etenkin clubiympäristössä (mutta myös bedroom käytössä) hyväksi havaitusta äänivarren vastapainon kääntämisestä stantonien osilta...


Tässä ei lienee ollut minkään asteista epäselvyyttä.


...joka ei vähennä jo kirjoittamani faktatiedon sisäistettyä itseisarvoa niin miltään osin, joka oli/ON hela hoidon "se" ydin, joka herralle piti näin pitemmän kaavan mukaan osoittaa.


Se mitä tuossa raapustuksessasi osoitit, ei ollut kyllä minkään asteista uutta tietoa tämän asian ympärillä - vaikka kovasti niin toivoit/luulit :)


ja ethän vastaisuudessakaan pyri pitelemään mulkustani kiinni, kun kusen saati oleta osoittavasi allekirjoittaneelle jotain "uutta" tästä aiheesta.. siinä, kun kastelet vain kenkäsi.


Ensimmäinen viestisi oli niin epätyhjentävästi kirjoitettu, että koin asiakseni olla se hifisti-hikipinko jonka yksinkertaisesti vaan täytyy tuoda myös kolikon toinen puoli esille koska et sitä itse vaivautunut kirjoittamaan. Ei varmaan tekis yhtään haittaa, että kirjoittaa seuraavalla kerralla asiasta sen verran tyhjentävästi (ja kansantajuisesti) että joku levareiden kanssa puljaamista aloittava saisi mahdollisimman hyvän kuvan kolikon molemmilta puolilta?

* Päteminen (joihin tuolla useamman kerran tähdellä viittasin) on mielestäni sitä, että tuodaan tekstissä itsestään selviä asioita esille oman egon buustaamisen ilosta. Voisin vaikka vannoa, että yksikään vähänkään pidemmälle viety asia näissä parissa viestissä ei ole tällä foorumilla kovinkaan monelle dj-harrastajalle itsestään selvää asiaa - vaikka (ilmeisesti loppupeleissä) sinulle (ja muutamalle muulle tietämälleni henkilölle) asia näin onkin.


AINIIN!

Nyt pitää ihan aidosti kysyä, johon jopa toivon saavani vastauksen, mikä on se syy joka sai valitsemaan nimenomaan Stanttonin rasiat? Se ei varmaan ole tullut epäselväksi miksi itse käytän mielummin Gradoa, shurea tai ortofonia (keikkarasioina ortofonin broadcast e).
Avatar
#13 • • jukebox Guest

Caro², 14.6.2009 15:10:
---
jukebox, 14.6.2009 04:45:
Aika turhanpäivästä vittuilua sulta
--
siis hetkinen! VITTUILUA?
---

Onks sulla useinkin tapana tiivistää muiden tekstit joksikin muka-fiksuksi quotiksi?

tuskin sen enempää kuin itselläsikään. joskin oma käsityksesi tästä oli aika prole.

---

*follw the leader ja käläkäläkäläkälä

---

Tuo jos joku, btw, on sanojen suuhun laittamista ja vittuilua

se oli tässä tapauksessa tarkoituskin jälkeen omasi. wow, "älysit". *aplodit*


---

Vuosien varrella on tullut mitä himmeempiä uskomuksia ja "tietoja" vastaan
---
jaathan myös nuo uskomukset meidän kaikkien kanssa, jotta tietäisimme täsmälleen ne osiot joita nyt korostat?

---

No jos et itse ole törmännyt yhteenkään hatusta revittyyn uskomukseen vuosien varrella niin ihmettelen suuresti. Suurin uskomus (ja tässä mainitsemisen arvoinen) on ainakin oman kokemukseni mukaan mikserin "nollatason ylittäminen" ja niiden, ah niin kuuluisien, punasten ledien vahtiminen. Onneksi nykyään valmistajat ovat tajunnett vaihtaa ne punaiset ledit esm oransseihin tai sinisiin.. Toi on varmaan tyyppiesimerkki näistä DJ Ape vuonna 1979 -opeista kun soitettiin citronicin ruputiskillä eikä tarinoiden jälkeen ajatella/ymmärretä miten ja miksi nykysillä dj-tiskeillä "nollatason" ylittäminen on enemmän kuin suotavaa (noin soittoteknisesti).

jep, tuossa ei ollut uutta mikään.

---

"toimi ne tai EI." jälkimmäiseen jo viitaten: tämäkö siis puolestaan edustaa omaa "oikeaoppista" käsitystäsi asian tiimoilta? vaikka vituillaan olisi ohjeistettuna(kin) niin se olkoon "oikeaoppista"?
---

Sulle näyttäs oikeaoppinen olevan sitä, mikä toimii käytännössä - mentiin siinä sitten väärille urille tai ei. Ihan kiistaton fakta on se kaikkein simppelin asia, että levyt ja naulat kuluu jos neulapainot ruuvataan tappiin. En vaan voi huonona päivänäkään pitää moista ratkaisua "oikeaoppisena"

olet oikeaoppisesti opetellut oikeaoppisen sanan.
no, tuo nyt on "vaihteeksi" tyystin oma tulkintasi asiasta, josta allekirjoittaneen osalta olet jämähtänyt kuin kuiva sperma spämmäämään semisti quotaten sitä mitä alunalkaen tarkoitin pienenä piruiluna, mutta jatka toki.. siis oikeaoppisesti.





Ainoa ympäristö missä olen itse joutunut käyttämään ylisuuria neulapainoja on rantabileet

niin, "näin" siis sinun kohdallasi.


---

äänirasia jolle on annettu suosituspainoksi esm 2-5grammaa on niin sysipaska aski, että sitä JOUTUU käyttämään lähes tuplapainoilla
--
kuka vittu muka on väittänyt että "joutuu" käyttämään???

---

No "joutuu" on ehkä mahdollisesti turhan karrikoitu ilmaisu.

hah, ai "ehkä"? kiva, kun itse(kkin) tuon älysit.



Kyllä se valitettavasti minun ajatusmaailmassani menee muotoon: Stanttonin askeilla joutuu käyttämään neulapainoa toisinpäin, että rasiaa pystyy normaalisti käyttämään.

huokaus. no, sinun ajatuksenmatelulla tuo muoto ei tuo muoassaan mitään uutta etenkin, kun jatkat yleistämistä. ai, mitä yleistämistä? väännänkö nyt puolestani siitä ratapalkista pallopäälle? LUE ALLA KIRJOITTAMASI.

kyllä tuo toimintamalli tuntuu olevan käytännössä kaikilla jotka stanttonin askeilla soittaa (paitsi varmaan Thomaksella).


---
way to go fucker!
---

Omg.. Melkein kiehun raivosta *lmao*

vielähän sul on aikaa tuonkin toteutukseen, kun pätemises ei läpäise EDES etulinjaa. *pus*


---

PS. Unohdit muuten kertoa, että 50senttisestä saa hyvän lisäpainon
--
ja jälleen lisää sanojen asettamista suuhun? minä en sattumoisin unohtanut mitään jo tyrkyttämästäs. en vain maininnut ks. seikasta sen enempiä. mutta muistathan myös itse, että pienemmälläkin valuuttapainolla kuin 50c, saa kaltaisesi mielen järkkymään.
---


Mitäs sanojen suuhun asettelua tuossa on. Täytyhän tommonen kikka nyt muistaa kertoa kun sille linjalle on lähdetty.

eikös tuo "kikka" edusta juurikin jo itsesi aiemmin ilmaisemaa epätoivoa ks. suhteen?


---

---

ja sitten itse sitä FAKTATIETOA:

ÄÄNIVARSI JA RESONANSSIT

---

Ei uutta tietoa tässäkään kappaleessa - joskin tekstin yleinen ymmärtäminen tällä foorumilla verrattuna vinyyliharrastajiin on varmaan vähän niin ja näin...

tämän osion ei ollut tarkoitus välttämättä tuoda sitä "uutta" sinulle, vaikka quottaukseni kohde tällä haavaa oletkin. julkitoin tällä ettet ole todellakaan ainoa tällä(kään) foorumilla, joka asioihin on paneutunut. ja sikäli olisin jättänyt nuo kirjoittamatta (siis osiot jotka kirjoitin), veikkaisin pätemiseesi vedoten, että olisit vinkunut sitten taas siitäkin, kun en anna esimerkkejä tiedostani asian tiimoilta.



Tuohon olis muuten kannattanu ihan sivuhuomiona mainita subsonic-filtteristä tai ainakin heittää vinkkinä moisen tekemisestä digijakariin jos bileissä levareita käytetään..


voit toki täydentää vaikka kaikki ne "aukot" kirjoituksissani, jotka koet sen tarpeessa olevan. säästyypähän oma aikani sekä energia hela hoidosta. kukaan tuskin estänee mahd. aikeitasi tuolla rintamalla? lol.



---

KULMAVIRHE JA SÄÄDÖT

---

Ja ei uutta tietoa myöskään tässä kappaleessa.


pänttääthän jo aiemmassa vastaavassa mainitsemani.
ps. et yhäkään ole allu-ainoa, jolle kirjoitukseni kohdensin.. siis faktat. vaikka quottauksesta onkin kyse.



---

NEULANVOIMA JA ANTISKATING

---

Unohdit mainita, että sivuttaisliikettä kutsutaan nimenomaan "skating"-ilmiöksi, tästä termi Antiskating...

jawol, herr komendant! mitä suurimmat sympatiani tästä korjauksesta.
"ja maailma pppelastuu."



(Tämä on nyt sitä ihan aitoa ja oikeaa pätemistä*).

upeaa että huomaat oman tavaramerkkisi. joskaan tuo nyt keltään ole jäänyt tältä(kään) osin huomiotta.


---

tekisipä mieleni kieltämättä jopa hieman vielä läpi luennoida ja jopa syventyä vaikkapa: rasiatyypit (mm ja mc), rasian kiinnitys, neulan hionta, massa ja seurantakyky tahi vaikkapa taajuusvaste ja kuormitus jne. mutta et mielestäni ole vaivan arvoinen, kun tuollaisen pätijän kuvan näissä asioissa itsestäsi olet ojentanut..

---

Eipä noista kela- tai magneettiankkurirasioista tarvi sen enempää ainakaan miulle tulla luennoimaan.

loistavaa. säästän siis jälleen energiaa. ja muistathan toki myös itse toimia vastaavasti? minä kun "tarvitsen" niitä tietoja sitten sitäkin vähemmän.



Pätemistä: Unohdit mainita high output mc:t tuosta listastasi.*

tuolla(kin) voit täytellä niitä "aukkojasi" joista jo ylempänä mainitsin. *plur*



Rasian kiinnityksestä oliskin ihan nasta kuulla, mitä sulla on siitä sanottavaa, vai oliko se vaan epätoivoinen yritys päteä*.

näin lyhyemmän kaavan mukaan, jottei safka jäähdy kaltaises tähden:

-äänirasia kiinnitetään varteen tai siihen liittyvään rasiakelkkaan yleensä kahdella ruuvilla. kiinnitysreikien etäisyys on vakioitu puoleksi tuumaksi (12,5 mm), joten tässä suhteessa ei ole asennusongelmia. ruuvikiinnitteisten rasioiden valinnanvara on suuri. halvoissa soittimissa käytetään usein pistokekiinnitystä (t4p), joka yksinkertaistaa rasian asennusta huomattavasti. ruuveja ei tarvita ja useimmat säädöt jäävät pois. markkinoilla on myös soittimia, joihin sopivat vain saman valmistajan erikoiskiinnitteiset rasiat. rasiaa kiinnitettäessä kannattaa ruuvit jättää hieman löysiksi, jotta rasiaa voi liikuttaa. aseta äänirasian kohdistuslevy lautaselle ja etsi rasian sijoitus, jossa kulmavirhe on mahdollisimman pieni. neulan oikea paikka voidaan määritellä myös joidenkin levysoittimien mukana tulevalla kohdistimella, joka asetetaan kelkan päähän. kun rasian oikea sijoitus on löytynyt, kiristä kiinnitysruuvit tiukoiksi.
äänirasian toiston tarkkuudesta puhuttaessa mainitaan toisinaan käsite seurantakyky. sen avulla pyritään kuvaamaan, kuinka suuria mutkia rasia pystyy seuraamaan äänen säröytymättä. yleensä sitä tutkitaan testilevylle kaiverretulla keskitaajuisella signaalilla. seurantakyvyn arvoissa saattaa olla rasioiden välillä suuriakin eroja, mutta käytännössä niillä ei ole juuri merkitystä. useimmat hifilaatuiset rasiat pystyvät seuraamaan testilevyn uria, jotka vastaavat suurimpia tavallisilla äänilevyillä esiintyviä tasoja. tilanne muuttuu kuitenkin, kun kaiverrus sisältää samanaikaisesti useita ääniä, ja mukana on myös voimakkaita korkeita taajuuksia. tällöin TODELLINEN seuranta tulee esiin, ja rasioiden toiston puhtaudessa ilmenee suuria eroja.

..jos tahdot tykisti lisää tutoria niin lähestythän asiassa allekirjoittanutta privassa, jottet pyri pätemiselläsi pollaasi enempia pakottamaan. en aio alati tuoda ymmärtämättömyyteesi täällä sitä, että "todistelu" tästä tieto/taidosta on muillakin sisäistettynä sekä hallinnassa kuin mahdollisesti sinulla.
"serious, dude.. i'm worry about you."





Neulan hionnastakaan ei sen suuremmin tarvitse mitään laittaa. Uskoisin, että DJ-puolella on kaikilla levyjä soittavilla riittävät perustiedot hallussa

Massan ja seurantakyvyn - tai taajuusvasteen ja kuormituksen suhteen tuskin tulee myöskään mitään sellaista, mitä ei olisi edes jollain asteella tiedossa tai ihan vähintään loogisesti ymmärrettävissä :)

helvetin hyvä, säästyn jälleen vaivalta. tosin nyt, kun tuota tarkemmin tutkailee niin lienee aivan yksi ja sama, jotta mitä siihen suuntaan ammentaa.. "se, kun ei ole sulle mitään uutta". *justjoo*



---

seurahan tunnetusti tekee kaiketi kaltaisekseen, joten suonet anteeksi yllä olevan oman vastaavani?

---

Kaikin mokomin. Sinun viestiinhän tässä alunperin vastasin :)

ja jonka toinen osapuoli jo nyttemmin olet. tämäkään ei etene monotonisesti, ihan vain muistutuksena. *vink*




---

pidän myös yhä(kin) kiinni jo koetusta sekä etenkin clubiympäristössä (mutta myös bedroom käytössä) hyväksi havaitusta äänivarren vastapainon kääntämisestä stantonien osilta...

---

Tässä ei lienee ollut minkään asteista epäselvyyttä.

jeesus, kauanhan se kestikin.


---

...joka ei vähennä jo kirjoittamani faktatiedon sisäistettyä itseisarvoa niin miltään osin, joka oli/ON hela hoidon "se" ydin, joka herralle piti näin pitemmän kaavan mukaan osoittaa.

---

Se mitä tuossa raapustuksessasi osoitit, ei ollut kyllä minkään asteista uutta tietoa tämän asian ympärillä - vaikka kovasti niin toivoit/luulit :)

ja kukas se siellä taas/jälleen mussuttaa sanoja suuhun? jos olisit EDES vaivautunut lopettamaan tuon viimeises ?-merkkiin niin olisit päässyt pälkähästä mutta, kun ei. no, ominaista sinulle. kohta a) aivan ja samaa sanon myös sinun rusnailuistasi arvon "guru", länsirintamalta EI mitään uutta ja siihen ne poju opetuksesi sitten jäävätkin. kohta b) minä en toivonut saati luullut (kuten taas tyrkytit) tämän tienoilta niin yhtikäs mitään. toin yhäkin vain julki sen, jonka ylempää pääset jälleen opettelemaan ja kertaamaan sillä onhan kertaus opintojesi äiti.



---

ja ethän vastaisuudessakaan pyri pitelemään mulkustani kiinni, kun kusen saati oleta osoittavasi allekirjoittaneelle jotain "uutta" tästä aiheesta.. siinä, kun kastelet vain kenkäsi.

---

Ensimmäinen viestisi oli niin epätyhjentävästi kirjoitettu, että koin asiakseni olla se hifisti-hikipinko jonka yksinkertaisesti vaan täytyy tuoda myös kolikon toinen puoli esille koska et sitä itse vaivautunut kirjoittamaan. Ei varmaan tekis yhtään haittaa, että kirjoittaa seuraavalla kerralla asiasta sen verran tyhjentävästi (ja kansantajuisesti) että joku levareiden kanssa puljaamista aloittava saisi mahdollisimman hyvän kuvan kolikon molemmilta puolilta?

tähän tähdätään. toivottavasti myös ILMAN pätemistä siellä suunnassa.




Nyt pitää ihan aidosti kysyä, johon jopa toivon saavani vastauksen, mikä on se syy joka sai valitsemaan nimenomaan Stanttonin rasiat?

heh, on mulla toki muitakin rasioita mutta, kun kerran nyt on ollut tästä tämä hela huljutus niin suon sinulle vastauksen:
tarvitsin taannoin rasiat, joiden kestävyyttä niin scrats- kuin keikkakäytön "rajummanpuoleinen" käyttö ei helpolla hätkähdyttäisi. vertasin verekseltään valikoimaa ja ks. rasiat osoittautuivat mielestäni parhaiten soveltuviksi jo mainittuun ja onhan se kivaa olla oikeassa. ei siinä mitään sen radikaalimpaa. näin.




pistä privaa ensikerralla sikäli jotain yhä tahdot.. alkaa riittämään tää quottailu. *stop*