A sad week for the music industry

107 posts, 6 pages, 19,481 views

Avatar
#1 • • x Guest
After hearing about the distribution company Neuton going bankrupt earlier this week, today has seen Pinnacle, another major distributor going under. The knock-on effect of this will be massive for the hundreds of labels working with these distributors whose stock and revenue will be lost. This in turn will affect all the artists on those labels. Labels on Pinnacle include Bedrock, Audio Therapy, Marine Parade, Distinctive Records... full list here

http://www.pinnacle-entertainment.co.uk/labels_list.php

One of the main reasons for this downfall is the illegal files haring and downloading of music. It would be a much needed boost to the whole music industry if people stopped file sharing and illegal downloads. It will be a sorry day when all your favorite artists can't afford to make music and all your favorite labels are gone.

Enjoy the music, support your artists.
Avatar
#2 • • x Guest
Tässä joitain reaktioita Facebookista

Dave Seaman:
I'd like to echo those sentiments entirely. Unfortunately it's too late for a lot of labels and may be for many more yet but we won't go without a fight! Please help us to save ourselves and stop file sharing. Now!


Neil Evans:
We are currently working on something to submit to IFPI, MCPS, BPI, PRS, PPL hopefully as a collective these can do something and lobby a Minister about some of the illegal sites out there.

If you would like to be involved or at least have your say please email us.

[email protected]
[email protected]

It may be to late for some labels but something needs to happen now!


Micah Paul Lukasewich:
nice work neil and mike, this is really shitty news


John Simpson (New York, NY)
me and will always used to leave pinnacle box 'til last to unpack because that's the music we looked forward to most !!
i's just devastating news to the small labels !!


Bramski DC (Netherlands)
agree. i buy about 1500 EUR per year on tracks on beatport and probably another good 1000 eur for cds and old records. good tunes need to be paid!!!
DJ Rx

Posts: 2,527

#3 • • DJ Rx FINRG Recordings
noista talousvaikeuksista on huhuttu jo kuukausia, joten ei kyl ollu yhtään yllätys et ko. lafka meni konkkaan, aika lailla ajan trendejä mukaillen meni toiki kioski nurin...

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

xybo

Posts: 1,100

#4 • • xybo meeple!
Ehkä tästä saadaan jotain positiivistakin irti. Josko vihdoinkin saataisiin teknomusiikki takaisin ug:mmaksi :) - ja se että syytetään ware-mp3:sia kertoo siitä kuinka ajastaan jäljessä kyseiset labelit ja distribuuttorit ovat, onhan tässä jo nähty pitkään trendi missä musiikki on siirtymässä digitaaliseksi ja jopa ilmaiseksi ja rahaa voi enää repiä oheistuotteista ja tapahtumista.
speukka

Posts: 335

#5 • • speukka

petraxx, 3.12.2008 21:45:

One of the main reasons for this downfall is the illegal files haring and downloading of music. It would be a much needed boost to the whole music industry if people stopped file sharing and illegal downloads.



Lasketaanko tuohon laittomaan lataukseen lailliset mp3-kaupat mukaan? Veikkaisin jotenkin, että ei. Mitä tulee vinyyleitä ostettua, niin niitä lafkoja ei tuossa listassa näkynyt. Sen sijaan mitä tuossa jokunen tuttu labeli näytti olevan, niin suurin osa ton tyyppisestä musasta myydään nykyään Beatportissa yms.
Lauri

Posts: 1,051

#6 • • Lauri Devoted
Jep, voisko olla osasyy tässäkin se, että tuokin musiikkibisnes
on riittävän kauan raiskannut niin artistia kuin kuluttajaakin ihan
riittävän kovilla hinnoilla. Ja sitten kun pitäisi mukautua ajan
henkeen, ruvetaan tekemään Suomen Paperiliittomaisia ratkaisuja
kun ei se kymmeniä vuosia vanha toimintamalli enää olekkaan
hirmuisen pätevä.

Kaiken järjen mukaan MP3 musiikin myynti on lähtenyt selkeään
nousuun viimevuosina, eikä se ole minkään muun ansiota kuin
sen, että piratismi valmisti markkinat kaupalliselle puolelle tuossa
menneet 8 vuotta.

MP3:n pitäisi lisäksi olla huomattavan halpa formaatti verrattuna
mihinkään fyysiseen mediaan, jolloin katteen pitäisi olla myös
kohdallaan. Ainoa ongelma on, että ostospaikat ovat vain noin
viisi vuotta aikaansa jäljessä, mutta kyllä se tästä.

Kuluttaja sen artistin liksat maksaa kaikki tyynni, tavalla tai
toisella, joten turha ruveta siihen suuntaan osoittamaan syyttävää
sormea.
speukka

Posts: 335

#7 • • Edited speukka

Lauri, 3.12.2008 23:07:
Kaiken järjen mukaan MP3 musiikin myynti on lähtenyt selkeään
nousuun viimevuosina, eikä se ole minkään muun ansiota kuin
sen, että piratismi valmisti markkinat kaupalliselle puolelle tuossa
menneet 8 vuotta.



Tuosta oli itseasiassa joku aika sitten uutinen, että ensimmäistä kertaa ikinä digitaalinen musiikki on ollut suositumpaa ostettuna, kuin waretettuna. Syy on se, että laillinen on helpommin saatavilla, nopeammin, halvalla ja hyvällä laadulla. Sen lisäksi valikoima on eri meininkiä, kun ei tarvitse riskillä myydä levyjä, joita Pirkko naapurista ei välttämättä ostaisi. Lienee tuokin ollut yksi warettamisen syy aiemmin.

Tuossa itse jakelijan jutussa yritetään mielestäni vain saada sympatiaa, että lähti yksi välikäsi korottamasta musiikin hintoja(tai pienentämästä artistille jäävää rahasummaa)
Homegrove

Posts: 2,102

#8 • • Homegrove Further
Ongelmana ovat tällä hetkelle blogit, eivät p2p. Jotkut bloggaajat katsovat artistin tukemiseksi sen että ostavat biisin jostain digikaupasta, sitten uppaavat sen rapidshareen tai vastaavaan, postaavat blogiinsa ja biisi on kenen tahansa googlen käytön osaavan ladattavissa...

--
Forward thinking house music

Lauri

Posts: 1,051

#9 • • Lauri Devoted

Homegrove, 4.12.2008 22:11:
Ongelmana ovat tällä hetkelle blogit, eivät p2p. Jotkut bloggaajat katsovat artistin tukemiseksi sen että ostavat biisin jostain digikaupasta, sitten uppaavat sen rapidshareen tai vastaavaan, postaavat blogiinsa ja biisi on kenen tahansa googlen käytön osaavan ladattavissa...



No toi nyt on aika kaukaa haettu esimerkki :)
"bloggaajat kaatavat musiikkibisneksen"
Homegrove

Posts: 2,102

#10 • • Homegrove Further
Kyllä ne pienen musabisneksen kaataa.

Blogeihin ei tarvii kuin googlen, ei torrent-softaa tai yms. Ja parasta on että postaajat itse väittää mainostavansa näin vaan artisteja.

Vittu.

Mennään kaikki Turkuun ja soitetaan vaan teknoa jota saa vaan vittu vinyylinä. Saksasta.

--
Forward thinking house music

xybo

Posts: 1,100

#11 • • xybo meeple!

Homegrove, 4.12.2008 22:11:
Ongelmana ovat tällä hetkelle blogit, eivät p2p. Jotkut bloggaajat katsovat artistin tukemiseksi sen että ostavat biisin jostain digikaupasta, sitten uppaavat sen rapidshareen tai vastaavaan, postaavat blogiinsa ja biisi on kenen tahansa googlen käytön osaavan ladattavissa...



Eikös wareskene ole toiminut juuri näin. Ostaa/hankkii originaalin ja levittää uudestaan. Ei siis mikään uus juttu. Ehkä "rippausta nopeuttaa kun ei tarvitse decoodata. Ollaan kuitenkin siirtymässä kovasti aikakauteen missä labeleita ja välikäsiä ei enää tarvita. Tämän ongelmaksi on tietty tullut, että paskojen "julkasuiden" määrä on suhteessa vielä suurempi kuin ennen.

Uskon siis edelleen kuten monet artistitkin, että rahan saaminen itse musiikista alkaa olemaan uransa lopussa, erikoisemmat formaatit ja muut oheiskrääsät "kerääjille" + bileet voivat tuoda särvintä artistien pöytään.

Kyllä laadukasta ja hyvin tuoettua kamaa on tullut ilman labeleitakin, artistit toki usein on ottanut myös takkiinsa siitä, mutta semmosta se taiteen luomisen tuska on :)
xybo

Posts: 1,100

#12 • • Edited xybo meeple!

Homegrove, 4.12.2008 22:11:
Ongelmana ovat tällä hetkelle blogit, eivät p2p. Jotkut bloggaajat katsovat artistin tukemiseksi sen että ostavat biisin jostain digikaupasta, sitten uppaavat sen rapidshareen tai vastaavaan, postaavat blogiinsa ja biisi on kenen tahansa googlen käytön osaavan ladattavissa...



Eikös wareskene ole toiminut juuri näin. Ostaa/hankkii originaalin ja levittää uudestaan. Ei siis mikään uus juttu. Ehkä "rippausta nopeuttaa kun ei tarvitse decoodata. Ollaan kuitenkin siirtymässä kovasti aikakauteen missä labeleita ja välikäsiä ei enää tarvita. Tämän ongelmaksi on tietty tullut, että paskojen "julkasuiden" määrä on suhteessa vielä suurempi kuin ennen.

Uskon siis edelleen kuten monet artistitkin, että rahan saaminen itse musiikista alkaa olemaan uransa lopussa, erikoisemmat formaatit ja muut oheiskrääsät "kerääjille" + bileet voivat tuoda särvintä artistien pöytään.

Kyllä laadukasta ja hyvin tuoettua kamaa on tullut ilman labeleitakin, artistit toki usein on ottanut myös takkiinsa siitä, mutta semmosta se taiteen luomisentuska on :)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#13 • • Jussi Soro choon!

Lauri, 4.12.2008 22:31:
No toi nyt on aika kaukaa haettu esimerkki :)
"bloggaajat kaatavat musiikkibisneksen"


No IMO toi on aika paha ongelma. Google keskittää ilmeisesti osumiaan tietyille blogisivustoille, ja muutamien tehtävänä on ilmeisesti vain jakaa koko julkaisu heti promovaiheessa ilmaiseksi kaikille.

Ei silti. Biisin julkaisusta (siis tosi megahittibiisin, Armin, Tiesto jne) tulee nykyään kouraan n. 2000 - 3000€ artistille + lisäksi lisenssit kokoelmille jne. Kun miettii että mikä on tulojen suhde artistin levyjulkaisuiden ja keikkaliksojen välillä, niin eipä noilla levymyynneillä kukaan itseään elätä.

Samoin, vinyyli on ollut kuolemassa jo vuosia. Jo silloin kun julkaistiin Miikan kanssa EP Five AM:lla (2004) meille sanottiin, että ihan paras mihin vinyyleillä pääsee on +/-0, mutta jokainen myymätön vinyyli tekee tappiota. Digitaalista jää jo nykyäänkin enemmän rahaa kaikille kuin vinyylistä. Digitaali maksaa sen pari egee ja vinyyli reilun kympin.

Suurempana ongelmana musan ostamiselle kuin p2p-verkot tai blogit mä näkisin dj-miksaukset. Peruskuuntelija ei todellakaan osta kaupasta irtobiisejä, kun se kuuntelee vain miksauksia, joita on netti väärällään. Onko tää huono juttu tai edes jotenkin väärin, on paha sanoo. Yleensä tossa saa ilmaista promoa keikkojaan varten sekä miksauksen tehnyt dj kuin biisit tehnyt artistikin. Olishan se helvetin hienoo jos hyvät biisit ostettais aina kaupoista, mutta se ei tuu ihan oikeesti toimimaan koskaan. Ja aina jos näitä juttuja aletaan säätämään lakien ja tekijänoikeusjärjestöjen kautta, niin voitte olla varma, että UG-konemusiikki ei oo ainakaan ensimmäisenä siellä voittajien puolella.

Mut tosiaan, ostakaa jengi ihan oikeesti sitä musaa, se kannattaa. Se on halpaa, ja kotimaisen artistin tukemisesta tulee hyvä mieli :)
Lauri

Posts: 1,051

#14 • • Lauri Devoted

JussiS, 4.12.2008 22:47:
---
Mut tosiaan, ostakaa jengi ihan oikeesti sitä musaa, se kannattaa. Se on halpaa, ja kotimaisen artistin tukemisesta tulee hyvä mieli :)



Mä ostan heti enenevässä määrin, kun se on helppoa.

:)
djsoma

Posts: 116

#15 • • djsoma
Hyvän biisin (tai levyn) ostamisesta tulee hyvä fiilis, mutta jos erehtyy ostamaan jotain josta ei sitten pidäkään, tuntuu että rahat ovat menneet hukkaan (varsinkin jos ostaa digi-filen jolla ei ole jälleenmyyntiarvoa). Siinä mielessä on kyllä kivaa että saa ladattua lähes kaiken musan koekuunteluun vbr2 tai 320 kbit mp3-laatuisena, minkä pohjalta voi sitten sijoittaa rahansa kaikkein toimivimpiin biiseihin. Tosin kynnys sellaisen raidan ostamiseen, joka jo löytyy kovalevyltä hyvälaatuisena, voi olla aika suuri.

Eli jos joku kappale tuo jotain hyvää elämääsi, maksa siitä, ja seuraavalla kerralla biisi kuullostaa entistä paremmalta. Ihmeellistä mutta on monta kertaa tullut todettua että näin se vain toimii.

Täällä on tullut tehtyä monta hyvää kauppaa, yleensä WAV-filet halvempia kuin 320 MP3:t Beatportissa, mutta valikoima tietty paljon suppeampi.

http://www.dancerecords.com/
ValaX

Posts: 3,891

#16 • • Edited ValaX
Mä tilaan kaupasta etupäässä dj:den mixaus cd:eitä, niin kuinka niistä saadut rahat jakautuu dj:lle, artisteille...?
Lupu

Posts: 317

#17 • • Lupu Supersaha
Ihmeen kauan jaksoi Neuton sinnitellä. Talousvaikeuksia oli jo vuosituhannen alkupuolella ja ilmeisesti jatkuvasti vuosien varrella. Aika taisi ajaa tuosta konseptista tosiaan ohi.

Harmittaa kaikkien niiden pienien labeleiden puolesta, useimmille niille nämä jakelijat jäivät oletettavasti tuhansia, ellei jopa kymmeniä tuhansia euroja velkaa kullekin.
speukka

Posts: 335

#18 • • Edited speukka

JussiS, 4.12.2008 22:47:
---
Samoin, vinyyli on ollut kuolemassa jo vuosia. Jo silloin kun julkaistiin Miikan kanssa EP Five AM:lla (2004) meille sanottiin, että ihan paras mihin vinyyleillä pääsee on +/-0, mutta jokainen myymätön vinyyli tekee tappiota. Digitaalista jää jo nykyäänkin enemmän rahaa kaikille kuin vinyylistä. Digitaali maksaa sen pari egee ja vinyyli reilun kympin.



Ei vinyyli oo kuolemassa mihinkään niin kauan, kun vinyyliä julkassaan. Rahantekovälineenä se ehkä on kuollut, mutta luultavasti jengi, joka sitä tuottaa, ei sitä rahan takia tuotakaan. Rahat saadaan muuta kautta ja kenties tekemällä muuta työtä musiikin tekemisen ja julkaisemisen ollessa vain sivubisnes ja markkinointiväline. Mutta joo vitut siitä saako siitä rahaa, vinyyli on arvokkuutta ja kaikki "kovat jätkät" julkasee vinyylillä. Mp3-julkasuja voi tehdä kuka vaan, niitä julkaisemalla et saa rispektiä piireissä. :)

Eikä vinyyli oo noin kallis. Hardwaxissa viimeeks ostamani levyt oli 8-8.50e / kpl, tuplat ja triplat makso 15-21e, eli CD-albumillinen biisejä maksoi vähemmän mitä normi CD-albumi. Beatportista WAVit olis maksanu enemmän. Junosta saa tilaamalla samaan hintaan, tosin postikulut tulee päälle. Sonar Kollektive myy webbikaupassa julkaisujaan 7e / kpl. Eipä oo liian kallista. Eikä noilla labeleilla näytä menevän ollenkaan huonosti. Luultavasti noilla labeleilla on iso faniporukka, jotka ovat aikuisia töissä käyviä ja niillä on varaa ostaa levyjä ihan vaan supportin vuoksi.

Niinjoo Âme - Rej:kin tais myydä kaks vuotta sitten 20000kpl vinyylinä :)
Homegrove

Posts: 2,102

#19 • • Homegrove Further
Tässä mun pointti paremmin ilmaistuna King Uniquen sanoin GU:lla

2003 - download Napster or equivalent, have the tech savvy to set it up right and then hope that someone online at that time has the track you're after. Then sit in a queue, probably overnight. Possibly the track downloads, possibly it doesn't.

Fast forward to 2008, last week, approx 45 mins after the latest KU release went live on Beatport - you type "King Unique" "Back Cat" into the convenient little Google search bar built into every major browser and the only results that come up are mp3 blogs, torrent sites and music sharing forums, all offering direct download links to file hosting sites that make the track available constantly on a 24 hour basis. Press link, watch tracks download at approx 20 to 200 times the speed of your old Napster connection.

Alternatively, save time and head over to the bit-torrent sites and type in your favourite artist or label's name plus the word 'collection'. If you're lucky some thoughtful chap will have diligently collected every single track and remix and bundled them up in a handy file for you. Why download tracks when you can download a whole catalogue?

--
Forward thinking house music

Avatar
#20 • • x Guest
Mukava, että aiheesta löytyy mielipiteitä ja ideoita! Kyseessähän ei tosiaan ole mikään uusi asia, sekä jakelu- että levy-yhtiöitä on viime vuosina hävinnyt hurjaa tahtia.

Vaikka se 'tehdään ja jaetaan musiikkia ilmaiseksi' on ihan hauska romanttinen hippiajatus, niin tosiasiahan on se, että myös artisteilla on ne samat laskut maksettavina kuin meillä muillakin. Kuten Jussi sanoikin jo, pelkällä musan tekemisellä ei elä enää kukaan, mutta toisaalta kaikista ei myöskään ole deejiiksi tai liveakteiksi. Hannun tossa lainaaman King Unique toinen puolisko kuuluu niihin moniin kiistatta lahjakkaisiin artisteihin, jotka on jo ripustaneet hanskat naulaan.

Toisaalta kun biiseistä / albumeista saatavat tulot laskevat jatkuvasti, myös artistien paineet saada tavara markkinoilla nopeasti kasvaa = skeidan määrä lisääntyy.

Lauri, 3.12.2008 23:07:

Kuluttaja sen artistin liksat maksaa kaikki tyynni, tavalla tai
toisella, joten turha ruveta siihen suuntaan osoittamaan syyttävää
sormea.



Eihän tässä kuluttajista olekaan kyse, vaan tästä uudesta sukupolvesta, jonka mielestä musiikki on kyllä tosi jees ja ollaan niin faneja, mutta joiden mielestä artistille ei kuukausien työstä kuitenkaan mitään korvausta kuulu.