MkkA, 3.7.2005 00:16:
Mikä on "vartijoiden" "koulutus"?
Ei pahalla, tietysti poikkeuksia löytyy, mutta meillä päin vartijat ovat lähinnä elämässään muuten epäonnistuneita, agressiivisia pätemisenhaluisia pullistelijoita. Tämä johtunee siitä (ihan omat arvailuni), että koulutus on luokkaa 2 viikkoa, vähän sama kuin noilla jotka mm-rallissa tienposkessa viheltävät siihen pilliin kun auto tulee. Eli ammattitaito on olematon.
Tämä ei siis mitenkään henk.koht. teitä klubbarin vartijoita/järjestyksenvalvojia kohtaan.
'
Mutta jotenkin itsestä tuntuu että kyseessä on jollain tavalla ammatillinen ja sosiaalinen väliinputoaja. Saman tien voitaisiin palkata enemmän poliiseja. Vai onko vartijan palkka niin paljon kyttää huonompi, että se tulee kannattavammaksi??
Hei!
Haistappa paska!
Ja vielä tarkennus: Täysiaikaisen vartijan lupakortin edellyttämä koulutus on 100 tuntia, eikä 60.
Eikä silleen et sillä ois väliä. Ei tätä ammattia kurssilla opita, vaan töissä. Pelkkä ammattinimike "vartija" pitää allaan niin monta erilaista toimenkuvaa, ettei kaikkia vartijoita voida millään niputtaa samaan kategoriaan. Metroväijyn ja soneran respan työsopparissa lukee sama nimike, mutta duuni on
hieman erilaista k.o. kohteissa.
Ihan turha katsoa alaspäin vaan sen takia, että luvan edellyttämä koulutus on lyhyt. Se duuni opitaan kentällä. Vähän niinku mikä tahansa ammatti. Aika harva saa koulusta täydet eväät työnsä tekemiseen. Missä duunissa ammattitaito hankitaan koulutuksella, eikä työtä tekemällä?
Ja missä tää "teillä päin" oikein on?
edit: Tohon vielä et "samantien voitais palkata lisää poliiseja".. Vartija EI TEE POLIISIN TÖITÄ. En tiiä mistä tää harhaluulo oikein on syntynyt, vartijan ensisijainen tehtävä on yleensä ehkäistä asiakkaan kiinteistölle aiheutuvia materiaalivahinkoja. Koko homma sai alkunsa siitä, kun vakuutusyhtiöt päättivät palkata palovartijoita tehtaille, jotta tulipaloriski pienenisi. Vartijan tehtävänä oli havainnoida ja ehkäistä siis tulipaloja, vesivahinkoja, murtovarkauksia, etc.. Vasta viime vuosikymmeninä yksityistä turvallisuutta on alettu tilaamaan sellaisiin paikkoihin kuin liikenneasemat, julkiset kulkuvälineet, ostoskeskuksest, kaupat, etc. Jos tarkkoja ollaan, järjestyksenpidolliset tehtävät eivät oikeastaan edes kuulu vartijoille, vaan järjestyksenvalvojille. Ala on vain kasvanut niin nopeasti ja sellaiseen suuntaan, että käytäntö ja lainsäädäntö raahaa perässä.
Laki suorasanaisesti kieltää vartijoita puuttumasta yleiseen turvallisuuteen ja järjestykseen, se on poliisin tehtävä. Sensijaan esim. juna-asemalla vartijan tehtävänä on turvata matkustajien matkustusturvallisuus ja -mukavuus, ja ehkäistä aseman kiinteistölle koituvia vahinkoja, eli pääasiassa ilkivaltaa.
Yksityisellä turvallisuudella on selkeä paikkansa tällaisessa yhteiskunnassa missä elämmä, missä ketään ei vitun vertaa kiinnosta toiset ihmiset tai yhteinen omaisuus. Kaikki mahdollinen pitää rikkoa ja hajottaa, ja jos jossain makaa elottoman näköinen ihminen, siihen ei varmasti kosketa. Siksi pitää palkata paikalle ihmisiä, jotka työkseen valvovat näitä asioita, ja ilmoittavat poliisille puuttumista vaativista epäkohdista. On täysin epärealistista olettaa että suomessa tällä hetkellä työskentelevät noin 10 000 vartijaa (luku on aika tuulesta temmattu, mutta tota kokoluokkaa se taitaa olla) korvattaisiin poliiseilla.
Itse olen sitä mieltä, että poliiseja toki tarvittaisiin enemmän moniin paikkoihin, esim. aseman poliisin päivystyksen lopettaminen oli todella omituinen veto. Mutta niin kauan kun poliisin resursseja jatkuvasti leikataan, eikä heillä ole mahdollisuuksia valvoa esim. julkisen liikenteen solmukohtia tarpeeksi isolla intensiteetillä, paikalle palkataan vartija. Ja ihan samalla tavalla kuin poliiseissa, lihakauppiaissa, kukkien sitojissa ja kaupan kassoissa sekä insinööreissä, alalla on kaikenmoista väkeä. Pääasiassa asiansa osaavia ammattilaisia, mutta sitten on sen lisäksi tietenkin myös alalle soveltumattomia idiootteja. Minkäänmoinen koulutuksen lisääminen ei estä tätä, saattaa toki hieman vähentää noiden säätäjien määrää kasvattamalla välimatkaa työhönoton ja haalareiden välillä.
Yksityisen turvallisuusalan muutoksien takia on hieman harhaanjohtavaa vertailla kymmenen vuotta sitten tapahtuneita "vartioimistoimenpiteitä" ja arvostella tämän päivän vartijaa niiden perusteella. Ala on muuttunut, kasvanut, aikuistunut ja kehittynyt valtavasti tänä aikana. Ja kuten aikaisemmin mainitsin, saman toimenkuvanimikkeen alle mahtuu tsiljaardi erilaista työtä. Itse olen toiminut piirivartijana valvomassa öisin kierroksilla kiinteistöjä ja juuri näitä palo- ja vesivahinkoja, receptionistina, ja nyt järjestyksenpidollisissa tehtävissä vilkkaalla alueella. Tätä kautta olen itse tavannut varmaankin satoja samaa ammattia tekeviä ihmisiä, ja tähän mennessä olen tavannut ehkä pari-kolme sellaista ihmistä, joille itse esimiehenä antaisin potkut. Eikä sekään johdu siitä, että kyseiset henkilöt olisivat väkivaltaisia tai sadistisia, vaan ennemminkin selkärangattomia vässyköitä, tai sosiaalisesti kyvyttömiä tärisijöitä.
Mutjoo, koulutusta voisi tietenkin lisätä sillä edellytyksellä että nostetaan palkkoja. Ja palkkojen nostaminen johtaisi siihen, että asiakkaalta pitäisi veloittaa enemmän - ja asiakas siirtää senkin maksun jollain tavalla omien asiakkaidensa maksettavaksi. Tälläkin alalla on nyt iso työvoimapula, ja töihin palkataan melkein joka firmaan kuka tahansa, joka täyttää minimikriteerit eli on yli 18 eikä omaa rikosrekisteriä. Se on sääli, mutta sille ei toisaalta voi mitään. Ja niin kauan kun ihmiset katsovat ammattia nenänvartta pitkin ja louskuttavat leukojaan "sosiaalisista väliinputoajista" (otin ton muuten loukkauksena) niin alalle hakeutuu tietyn tyyppistä väkeä. Tällä hetkellä ainakin meillä on helvetin hyvä porukka töissä, mutta jatkuvasti vanhat tekijät lähtevät kouluun tai toisiin töihin, ja tilalle palkataan kehnoa ainesta, josta vuosien saatossa osasta ehkä kouliintuu kovia, taitavia ammattilaisia jotka ymmärtävät työn luonteen tärkeänä ja vaativana asiakaspalveluna. Vartioinnilla on iso yhteiskunnallinen merkitys, ja ehdottomasti suurin osa siitä tapahtuu ns. kulissien takana. Me tehdään tärkeää, arvokasta työtä vaikka siihen välillä kuuluukin ikäviä asioita, kuten ihmisten asioihin puuttumista. Mutta se on osa sitä asiakaspalvelua, palvellaan suurta yleisöä puuttumalla häiriötekijöihin.