Julkkien liimaamisesta heiluu häkki..?

231 posts, 12 pages, 82,267 views

Tripla-T

Posts: 373

#41 • • Tripla-T Räntämäen Lataamo
Kyllä se siitä sitten setviintyy itsekseen. Tarkoitus ei tosiaan ollut nauraa räkäisesti, vaan todeta että näin se homma etenee *vink*

Elämästä selviää hengissä... eiku.

--
Crom ! - Conan Barbaari

pirpeli

Posts: 5,533

#42 • • pirpeli
just kävin nakkaas yhteen aika namiin paikkaan julisteen. uv-valossa se näyttää aika siistiltä!

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Caro²

Posts: 5,301

#43 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Lopsteri produktion:
no eilen poliisi vei teipit ja julisteet mennessään ja uhkaili sakoilla...


Pikkukaupungeissa ei kyl taida olla samaa ongelmaa.. Kotkan ja Lpr:n suunnalla viedään julisteita suoraan eri liikkeiden ikkunaan, ja kyllä ne kaupungillakin saa melko rauhassa tolpissa olla.
Individual

Posts: 10,942

#44 • • Edited Individual HYPNO!

Caro², 11.8.2005 11:56:
---
Lopsteri produktion:
no eilen poliisi vei teipit ja julisteet mennessään ja uhkaili sakoilla...
---

Pikkukaupungeissa ei kyl taida olla samaa ongelmaa.. Kotkan ja Lpr:n suunnalla viedään julisteita suoraan eri liikkeiden ikkunaan, ja kyllä ne kaupungillakin saa melko rauhassa tolpissa olla.



Pitää paikkaansa. Kotkassakin on tietyissä paikoissa ties kuinka vanhoja bilejulkkia sun muita mainoksia ja ilmoituksia. Niihin ei kyllä tosissaan puututa ainakaan täällä. Sinänsä mielenkiintoista, että tietyssa osassa näinkin pientä maata on seuraamukset ja tulkinta aivan erit kuin muualla.
k0pteri

Posts: 62

#45 • • k0pteri
Itse aiheutettua, mutta tuskin on tuomio noin pitkä.
Jone

Posts: 8,258

#46 • • Jone Archibald Haddock

k0pteri, 11.8.2005 12:10:
Itse aiheutettua, mutta tuskin on tuomio noin pitkä.



Mikähän sut saa noin sanomaan? Tuomio on julistettu ja se on juuri niin pitkä kuin uutisessa sanottiinkin. Lisäksi toi "itse aiheutettua"-kohta saa ainakin mut kyl näkemään punaista ja miettimään onkohan juomavedessäsi raskasmetallijäämiä.
Dalifemme

Posts: 1,629

#47 • • Dalifemme Dementia simplex
Ihan kysymyksenä vaan, mihin se raja sitten vedettäisiin? Kuka saa postaa? Kaikki?
Jos Helsingin kaupunki päättäis nyt kääntää kelkkansa ja sanovat "Go ahead, liimailkaa niin paljon julkkia kun sielu kestää" kauanko kestäis ennenkun stadi on täynnä kaikenmaailman kissanristiäisten mainoksia ja muita ilmoja? Ja kuka ois vastuussa niiden poistamisesta kun kys. tapahtuma on ohi. Kuinka moni järkkäsi oikeesti lähtee repii niitä pois seiniltä.

Lontoossa on käytössä näitä tag wallseja mihin jengi saa laittaa julkkansa, mutta harvemmin olen törmännyt sellaiseen mikä ois pätkääkään esteettinen tai mistä edes löytäis mitään infoa sen kaiken sotkun keskeltä.

Henk. koht mun mielestä se ei ole "urbaania" että talojen seinillä on julkkia ja töherryksiä. Mutta se on vaan minä. Tsiigailen mielummin luonnollista tilaa. Ja ennenkuin kukaan saa pikkuhousunsa solmuun, kyllä tagit/maalaukset/julkat voi olla ihan hienojakin jos ovat taidolla tehty mutta taas kaikki on makukysymyksiä.
Abuut 90% niistä julkista mitä stadiin heitetään on ihan hirveetä skeidaa.

Tosta tuomiosta tulee vaan mieleen, et kundi on varmasti aikasemmin saanu jostain tuomion tai varoituksen. Ei kukaan noviisi puhtailla papruilla tuollaista tuomiota saa. Vähän vaikea sanoa kun en tunne tapausta koknaan.
Karski

Posts: 6,049

#48 • • Edited Karski Pomon kätyri

Jadis, 11.8.2005 12:29:
Jos Helsingin kaupunki päättäis nyt kääntää kelkkansa ja sanovat "Go ahead, liimailkaa niin paljon julkkia kun sielu kestää" kauanko kestäis ennenkun stadi on täynnä kaikenmaailman kissanristiäisten mainoksia ja muita ilmoja? Ja kuka ois vastuussa niiden poistamisesta kun kys. tapahtuma on ohi. Kuinka moni järkkäsi oikeesti lähtee repii niitä pois seiniltä.



Siis tähän astihan noihin ei olla
puututtu vaikka se onkin aina ollut
kiellettyä, tilanne on vaan nyt tiukentunut.

Eli käytännössä tähän asti tilanne on just ollu
se, että kuka vaan on vopinut liimata
mitä tahansa julisteita, ilman seuraamuksia.

Ja onko stadi tähän mennessä ollu 'täynnä'
noita ilmoituksia? Ei?

Ja mitä tulee esteettisyyteen, niin mä suorastaan
haen tällasia julisteseiniä aina vieraissa
kaupungeissa, ne on ihan vitun esteettisiä.
Niissä tiivistyy koko urbaani kaupunkikulttuuri.

101-0115_IMG.jpg

Jaa niin, luonnollinen tila olis muuten sellanen jossa
ei olis niitä rakennuksiakaan, käsittääkseni.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Dalifemme

Posts: 1,629

#49 • • Edited Dalifemme Dementia simplex

Tres, 11.8.2005 12:34:

Siis tähän astihan noihin ei olla
puututtu vaikka se onkin aina ollut
kiellettyä, tilanne on vaan nyt tiukentunut.


Siinäkin varmasti on sýitä takana miksi
toleranssi on tipahtanut tonne nollan puolelle.
Kenties julkkien ja tagien määrä on lisääntynyt
juuri tämän huomiotta jättämisen takia.



Eli käytännössä tähän asti tilanne on just ollu
se, että kuka vaan on vopinut liimata
mitä tahansa julisteita, ilman seuraamuksia.


Kyllä niitä sakkoja on jaettu. Ne ei vain ylitä uutiskynnystä.


Ja onko stadi tähän mennessä ollu 'täynnä'
noita ilmoituksia? Ei?


Mikä sanoo että asia ei olis muuttumassa?
Mun mielestä tämä asia kulkee
käsi kädessä kaupungin pyrkimysten kanssa
pitää puistoalueet jne siisteinä. Ainakin kaupungin
yleiskuva on mun mielestä romahtanut jonkin verran.
Kävelee aamulla steissin läpi tai kaisiksen puiston läpi,
alue on aivan järkyssä kunnossa. Paskaa joka paikassa.
Mun mielestä myöskään roskainen stadi ei ole "urbaani"

Kyllähän kaupungin pitää olla asutun näköinen mutta
rajat täytyy vetää jonnekin. Sitä mukaa kun Helsingin
asukasluku kasvaa, vaikeutuu myös kaupungin tehtävä hoitaa
perupalveluita kuten kaupunkikuvan siistimistä.
Jos ei ole tarpeeksi tiukat sanktiot olemassa ja stadi ei
ole valmis käyttämään niitä, en usko että kaupungin
asukkaat tahdollaan pitävät kaupungin siistinä.
Tai mistä mä tiedän. Ehkä kaikki alkaakin käyttämään
sitä roskista. What do u think?

Edit:
On monenlaista luonnollista. Käsistit varmaan tahallasi
väärin mistä luonnollisesta tässä oli kyse.


Ja mitä tulee esteettisyyteen, niin mä suorastaan
haen tällasia julisteseiniä aina vieraissa
kaupungeissa, ne on ihan vitun esteettisiä.
Niissä tiivistyy koko urbaani kaupunkikulttuuri.



To each it's own. Kun näkymä ikkunasta 5v on kuin toi sun kuva,
alkaa kaipaamaan muuta.
UnityF

Posts: 15,721

#50 • • UnityF joo just se
Mun mielestä helsinki voisi tehhä pari sellaista pyöreetä tolppaa jonne saa liimaa rauhassa julisteita niin koko kaupunkiin vaikka 10 ripoteltuna tasaisesti kaikkialle (ostoskeskukset ym paikat jossa on paljon populaa).. siinä vaiheessa loppuisi tolppiin liimaamiset ym ym. TAI sitten jos liimaa siitä huolimatat tolppiin ym niin niistä saisi rangaista esim kyseistä bilejärjestäjää tjsp. Et kun tarjolla olis lailiset paikat niin jättäis ne laittomat rauhaan. Silleen säästyisi paljon siivouskuluja ja yleiskuva pysyisi siistimpänä kuin nyt kun nyt tuntuu et jokaisessa tolpassa on joku tarra ym.
Mun mielestä noista "juliste" tolpista ei olis kuin hyötyä koko kansalle ja se jota kiinostaa tietää mitä kaupungilla tapahtuu niin tietäis mistä kattoo.. *hymy*
z

Posts: 1,146

#51 • • z
Ainakin Turussa juliste-hommassa oli välillä sellainen mielenkiintoinen tilanne, että merkittävä osa julisteista oli ns. perinteisten ravintoloiden mainoksia. Itseäni se pisti aika paljon silmään, että esim joku nimeltä mainitsematon SK-paikka tai GM-paikka mainostaa omia iltojaan laittomasti. Periaatteessa sama juttu toki muidenkin ravintoloissa järjestettävien tapahtumien kanssa: julisteita liimaillaan (osaksi), jotta ravintolat saisivat lisää asiakkaita ja rahaa. Osa ravintoloista myös ihan suoraan maksaa tapahtumajärjestäjän juliste-kuluja.

Tänä kesänä (vai jo hieman aiemmin?) kaupunki on viimein ruvennut lähettämään julisteiden poistopyynnöt suoraan ravintoloille. Karu vaihtoehto olisi tietysti putsata ja lähettää ravintolalle suoraan vaan pesulasku ja tehdä vielä ilmoitus poliisille *hymy*. Ilmeisesti kunniallista ravintolayrittäjää ja yksittäistä julisteliimaajaa / voittoa tavoittelematonta bilejärkkäriä kohdellaan kuitenkin vähän eri tavoin.
Jone

Posts: 8,258

#53 • • Jone Archibald Haddock

Vettis, 11.8.2005 13:11:
klip



Jos on millään aikaa koululta ja duuneilta, niin otan tohon kyllä osaa. Kontribuutioni valmistuessa (jos se siis valmistuu) postaan sen myös tähän topiciin.
phanatic

Posts: 1,123

#54 • • phanatic

Jadis, 11.8.2005 12:29:
Ihan kysymyksenä vaan, mihin se raja sitten vedettäisiin? Kuka saa postaa? Kaikki?
Jos Helsingin kaupunki päättäis nyt kääntää kelkkansa ja sanovat "Go ahead, liimailkaa niin paljon julkkia kun sielu kestää" kauanko kestäis ennenkun stadi on täynnä kaikenmaailman kissanristiäisten mainoksia ja muita ilmoja? Ja kuka ois vastuussa niiden poistamisesta kun kys. tapahtuma on ohi. Kuinka moni järkkäsi oikeesti lähtee repii niitä pois seiniltä.



Tampereella ei ainakaan puututa liimailuun ja siltikään kaupunki ei ole täynnä kaiken maailman kissanristiäisten mainoksia.

Henk. koht mun mielestä se ei ole "urbaania" että talojen seinillä on julkkia ja töherryksiä. Mutta se on vaan minä. Tsiigailen mielummin luonnollista tilaa. Ja ennenkuin kukaan saa pikkuhousunsa solmuun, kyllä tagit/maalaukset/julkat voi olla ihan hienojakin jos ovat taidolla tehty mutta taas kaikki on makukysymyksiä.
Abuut 90% niistä julkista mitä stadiin heitetään on ihan hirveetä skeidaa.



Mä oon tota mieltä myös - tosin mainoksista, en niinkään julisteista. Mainokset eivät ole urbaaneja, katselisin mieluummin vähemmän kaupallista kaupunkikuvaa, ainakin 90% mainoksista on skeidaa. Julisteet sentään joskus herättävät ajattelemaan - Loesje, kansalaisjärjestöjen julisteet, mainosten tarkoitus on vain saada ihmiset ostamaan.

Jos kaupunkitila on yhteinen, miksei sitä saisi yhdessä käyttää?
z

Posts: 1,146

#55 • • z

phanatic,
Jos kaupunkitila on yhteinen, miksei sitä saisi yhdessä käyttää?



<tylsä vastaus>
Niin saakin. Ja yhteisistä käyttötavoista päätetään yhdessä esim kunnanvaltuustossa ja eduskunnassa.
</tylsä vastaus>
happosepi

Posts: 1,070

#56 • • happosepi
Itse asustelen Jyväskylässä, eikä täälläkään puututa julisteiden liimaamiseen millään tavalla. Tai en ainakaan ole kuullut, että kukaan tuttu olisi koskaan sakkoja tms. saanut. Tästä huolimatta näitä julisteita ei näytä olevan mitenkään häiriöksi asti joka paikassa, ja luulisin että siihen on syynsä. Nimittäin se, että yleisesti ottaen julisteita laitetan niihin yksiin ja samoihin pylväisiin, sähkökaappeihin yms. kohteisiin, eikä homma ole lähtenyt rönsyilemään aivan käsistä niin että julisteita löytyisi esim. näyteikkunoista ja asuintalojen seinistä. Kun nämä vuodesta toiseen samoissa paikoissa olevat julisteet eivät tunnu ihmisiä suuremmin häiritsevän, ei poliisikaan asiaan sen aktiivisemmin puutu, ellei nyt sitten aivan partion nenän edessä liimaile.

Itsekin olen julisteita monesti liimaillut, ja pitänyt huolen siitä, että hommassa on "joku roti", eli julisteita vain niihin paikkoihin joissa niitä jo ennestään on, eikä mihin sattuu. Olisiko niin, että Helsingissä suuren bilemäärän aiheuttaman mainostulvan aikaansaama runsas julisteiden liimailu ja näkyvämpien julistepaikkojen etsiminen on mennyt ns. överiksi, ja kaupunki on tähän sitten kyllästynyt? Tämä vain arvauksena. Ns. sallitut mainostolpat ja seinät kuulostaisivat ihan hyvältä ratkaisulta ongelmaan.
Jone

Posts: 8,258

#57 • • Edited Jone Archibald Haddock

miikkah, 11.8.2005 15:24:
<tylsä vastaus>
Niin saakin. Ja yhteisistä käyttötavoista päätetään yhdessä esim kunnanvaltuustossa ja eduskunnassa.
</tylsä vastaus>



Jos kaupunkitilaa saa käyttää ainoastaan sellaisiin asioihin, joista on yhdessä päätetty ja kaikkia miellyttäviksi havaittu on tuloksena se ettei kaupunkitilaa käytetä koskaan yhtään mihinkään. Vaikka voisi äkkiseltään kuvitella että tämä palvelisi suurinta osaa porukasta ja heidän näkemystään kaupunkitilan oikeasta käytöstä (eli että majoriteetin mukaan parasta tilankäyttöä olisi olla käyttämättä sitä ollenkaan) on tämä ehdottoman väärä ajatuskuvio - jokaiselta kun löytyy kuitenkin yksilöllinen näkemys asiasta tarkemmin kyselemällä. Juuri tän vuoksi musta onkin äärimmäisen hyvä että monet ihmiset valtaavat oman pienen palansa kaupunkia omin lupineen ja ilmentävät sitä omaa näkemystään jotenkin vaikka ko. näkemys eroaisi aivan helvetisti omastani. Ihmiset kun eivät lajina tai massoittain ajateltuna ole musta mitenkään kiehtovia (lähinnä olemme IMO kuvottava laji), mutta yksilötasolle mentäessä en keksi äkkiseltään kivempaa juttua kuin päästä kurkkimaan jonkun sielunmaisemaa ja ajatelmia siten, että tämä asettaa sen/ne vapaaehtoisesti muiden tarkkailtavaksi.

Vaatimus siitä että kaupunkitilan käytöstä päätetään yhdessä ja ainoastaan kaikkia miellyttäviä juttuja voi siinä ilmaista on ihan tismalleen sama asia kuin vaadittaisiin kaikkia meitä asettumaan samaan homogeniseen muottiin ja luopumaan niistä asioista, jotka tekevät susta Miikkah:n ja musta Jonen.

-

Asian ulkopuolelta mainittakoon että mä en edes huomannut tageja, graffiteja, julisteita, tarroja ja muuta sen sellaista katukuvassa ennenkuin ihan omaehtoisesti ja tieten tahtoen rupesin erityisesti kiinnittämään niihin huomiota tossa reippaat kymmenen vuotta takaperin. Sitä ennen niiden olemassaolo ei vaan koskaan koskettanut mun jokapäiväistä elämääni sen vertaa että olisin rekisteröinyt ne ympäriinsä kävellessäni ja mä olen sentään aina ollut aika visuaalisesti suuntautunut ihminen. Täten uskaltaisin väittää väitteen siitä, että ko. asiat häiritsevät väestön majoriteetin elämänmenoa olevan hatusta vedetty. Suurin osa populasta kun ei edelleenkään kiinnitä noihin mitään huomiota.
Jone

Posts: 8,258

#58 • • Jone Archibald Haddock
Oon nyt sen verran liekeissä tästä aiheesta, että on aivan pakko tukottaa foorumia ja postata toistakymmentä kuvaa, jotka otin tunnin aikana kahden korttelin alueella Helsingissä taannoin. Huomaatteko edes näitä kävellessänne? Itse sain suorastaan metsästää osaa katseellani ja mun mielestäni niissä oli tosi vinkeitä ajatelmia.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

008.jpg

009.jpg

010.jpg

011.jpg

012.jpg

Kuinka paljon häkkiä ansaitsee ihminen, joka laittaa seinälle tarran, jossa lukee sanoma "kyllä se siitä?" Entä monellako raipaniskulla tulisi palkita kanssaihminen, joka sanoo sulle tarralla että "make it count?" Mikä on "pussaa tai kuole"-repäisyn hinta sakkoina?

Paskaa päivää ja mustia ajatuksia ei juuri mikään neutralisoi omalla kohdallani tollasia tuntemattoman ihmisen meille kaikille tekemiä tsemppauksia paremmin.

Sit sellasena normipäivänä musta on hauska spekuloida sillä mitä liikkuu sellaisen yksilön nupissa, joka pyytää lupaa rakastamiseen tai toisen, joka sanoo et "no hope for the kids." Jotain siellä täytyy liikkua, koska muuten ne olis kirjoittaneet jotain ihan muuta tai jättäneet kirjoittamatta.

Monet pitävät noita varmasti visuaalisena saasteena, mutta mulle ne jotenkin kertoo siitä ettei toivo oo ihmisten suhteen ihan vielä kokonaan menetetty.
Lauri

Posts: 1,051

#59 • • Lauri Devoted
Olikohan tämä Nöjesguidenin uutisoima tapaus se sama, jossa joku neropatti liimasi julisteita jcdecauxin vai maximedian omistamien mainospaikkojen päälle, eli maksettujen mainosten päälle?
phanatic

Posts: 1,123

#60 • • phanatic

Lauri, 11.8.2005 17:00:
Olikohan tämä Nöjesguidenin uutisoima tapaus se sama, jossa joku neropatti liimasi julisteita jcdecauxin vai maximedian omistamien mainospaikkojen päälle, eli maksettujen mainosten päälle?



Ei. Ja voi apua, ihan maksettujen mainosten päälle! Kaikki eivät saa mielipidettään noihin mainoskyltteihin edes rahalla (Animalia), joten sananvapaudesta on huolehdittava muilla keinoin. Minulle ei ole kukaan maksanut siitä että joudun katselemaan paskamainostulvaa kadulla kulkiessani. Puhelinmarkkinoinnin sentään voi kieltää.