Mustalaisille kämppä? ja yleistä mustalaishöpinää

312 posts, 16 pages, 135,488 views

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#141 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather
1800-luvulla tehdyssä tieteellisessä tutkimuksessa. Kirjassa nimeltään "Geschichte der Zigeuner, ihrer Herkunft, Natur und Art" (1835) mainittiin romaneista: "Kuka olisi saattanut aavistaa näiden rääsyisten varkaiden joukkion saapuessa Saksaan, että sellaisten irtolaisten jälkeläiset eivät tulisi neljän vuosisadan kuluttua olemaan yhtään sen parempia kuin esi-isänsä."

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#142 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather
Suomalainen tietosanakirja vuodelta 1914 on tätä mieltä mustalaisista: "Elantonsa m. hankkivat kerjäämällä ja varastamalla, petollisella eläintenpuoskaroimisella ... yms. työllä... Henkiset, varsinkin taiteelliset lahjat ovat vähäiset... Tupakkaa polttavat ahkerasti sekä miehet että naiset, vieläpä lapsetkin. Puku on tavallisesti repaleinen...heidän asuntonaan on teltta,... Kiinteäasuntoiset asuvat huonoissa olkikattoisissa savimajoissa. Yleisestä poiketen Suomen m. ovat siistimpiä ja paremmin puettuja kuin muut heimolaiset." Otavan suuri tietosanakirja kertoo vuonna 1962 tällaista: "Säännöllistä työtä m. yleensä karttavat."

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

AnderS

Posts: 470

#143 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:16:
---
Pirpeli, 17.5.2005 18:10:
30-vuotisen elämäni aikana olen nähnyt yhden romanin töissä, itse asiassa viime viikolla. Taisi olla joku tarhatäti, kun lapsukaisia talutteli muiden tätsyjen kanssa. (tai sitte se yritti varastaa ne lapset)

---


Veikkaan jälkimmäistä



Tässä hieman faktaa romanien työkulttuurista(vieraiden kultturien oppitunnilta)
Yksi syy miksi romaneita ei hirveästi näy ns.
normityössä on se että, heidän kulttuurissaan
ei "tavallista" työtä pidetä juuri minkäälaisessa arvossa.
Heidän kulttuurissa on arvokkaampaa saada elanto kaupankäynnillä.

Romanikulttuurissa on paljon sellaista mitä mä en voi ikinä kunnolla ymmärtää,
mutta on siellä myös jotain sellaista mitä voi ihailla.
MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#144 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather

AnderS, 17.5.2005 18:31:

Tässä hieman faktaa romanien työkulttuurista(vieraiden kultturien oppitunnilta)
Yksi syy miksi romaneita ei hirveästi näy ns.
normityössä on se että, heidän kulttuurissaan
ei "tavallista" työtä pidetä juuri minkäälaisessa arvossa.
Heidän kulttuurissa on arvokkaampaa saada elanto kaupankäynnillä.

Romanikulttuurissa on paljon sellaista mitä mä en voi ikinä kunnolla ymmärtää,
mutta on siellä myös jotain sellaista mitä voi ihailla.



Mitäköhän ihailemisen arvosta siellä mahtaa olla????

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

Avatar
#145 • • Pirpeli Guest

AnderS, 17.5.2005 18:31:
---
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:16:
---
Pirpeli, 17.5.2005 18:10:
30-vuotisen elämäni aikana olen nähnyt yhden romanin töissä, itse asiassa viime viikolla. Taisi olla joku tarhatäti, kun lapsukaisia talutteli muiden tätsyjen kanssa. (tai sitte se yritti varastaa ne lapset)

---


Veikkaan jälkimmäistä

---


Tässä hieman faktaa romanien työkulttuurista(vieraiden kultturien oppitunnilta)
Yksi syy miksi romaneita ei hirveästi näy ns.
normityössä on se että, heidän kulttuurissaan
ei "tavallista" työtä pidetä juuri minkäälaisessa arvossa.
Heidän kulttuurissa on arvokkaampaa saada elanto kaupankäynnillä.

Romanikulttuurissa on paljon sellaista mitä mä en voi ikinä kunnolla ymmärtää,
mutta on siellä myös jotain sellaista mitä voi ihailla.



Totta puhut. Vahvat perhe- ja verisiteet, värikäs musiikkikulttuuri, upeat puvut naisilla, siististi pukeutuvat miehet, rakkaus eläimiin..jne. Ei ne niin pahoja ole.
AnderS

Posts: 470

#146 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:30:
Suomalainen tietosanakirja vuodelta 1914 on tätä mieltä mustalaisista: "Elantonsa m. hankkivat kerjäämällä ja varastamalla, petollisella eläintenpuoskaroimisella ... yms. työllä... Henkiset, varsinkin taiteelliset lahjat ovat vähäiset... Tupakkaa polttavat ahkerasti sekä miehet että naiset, vieläpä lapsetkin. Puku on tavallisesti repaleinen...heidän asuntonaan on teltta,... Kiinteäasuntoiset asuvat huonoissa olkikattoisissa savimajoissa. Yleisestä poiketen Suomen m. ovat siistimpiä ja paremmin puettuja kuin muut heimolaiset." Otavan suuri tietosanakirja kertoo vuonna 1962 tällaista: "Säännöllistä työtä m. yleensä karttavat."



Onko sulla joku pakkomielle mustalaisiin
vai haluatko sä vaan jakaa viisautesi meille
kaikille?
MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#147 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather

AnderS, 17.5.2005 18:34:

Onko sulla joku pakkomielle mustalaisiin
vai haluatko sä vaan jakaa viisautesi meille
kaikille?



Jaan vaan taustatietoa *iloinen* jotta ihmisten olisi helpompi muodostaa mielipiteitä ei kai siinä mitään väärää ole????

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

AnderS

Posts: 470

#148 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:36:
---
AnderS, 17.5.2005 18:34:

Onko sulla joku pakkomielle mustalaisiin
vai haluatko sä vaan jakaa viisautesi meille
kaikille?

---


Jaan vaan taustatietoa *iloinen* jotta ihmisten olisi helpompi muodostaa mielipiteitä ei kai siinä mitään väärää ole????



Miten musta tuntuu että uusi kansanliike
on nostamassa päätään?
MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#149 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather

AnderS, 17.5.2005 18:39:


Miten musta tuntuu että uusi kansanliike
on nostamassa päätään?



Toihan onkin mahtava idea *iloinen* Lähdetkö mukaan voit olla mun propagandaministeri.

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

AnderS

Posts: 470

#150 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:41:
---
AnderS, 17.5.2005 18:39:


Miten musta tuntuu että uusi kansanliike
on nostamassa päätään?

---


Toihan onkin mahtava idea *iloinen* Lähdetkö mukaan voit olla mun propagandaministeri.



Sori! Mulla on tekeillä ihan oma
kansanliike...
Avatar
#152 • • Edited Yaminah Guest
Yleensä ulkomaalaisten tekemät rikokset tulee helpommin tietoisuuteen ja se huomioidaan eri tavalla kuin suomalaisten tekemät... Tilastollisesti ei voi sanoa, et ulkomaalaiset tekis enemmän rikoksia kuin suomalaiset, ne vaan pistetään merkille herkemmin, ja vedetään liian pikaisia johtopäätöksiä, sekä leimataan koko ihmisryhmä jonkun yksittäisen tapauksen takia. Nykyään ihmiset kieltävät oman rasisimisen käytöksensä: "En ole rasisti, mutta... " Se johtuu siitä, että nykyään suvaitsevaisuutta eri minoriteettejä kohtaan korostetaan, samalla ku ihmiset jo aikaisessa vaiheessa on omaksunu stereotyyppisen suhtautumistavan näitä kohtaan... Mulla itselläni on huonoja kokemuksia romaneista, mut ei se siltikään vaikuta lopullisesti siihen mitenkä suhataudun heihin kokonaisvaltaisesti... Joo-o.. aika sekavaa tekstiä,mutta silti *hymy*
koo

Posts: 379

#153 • • koo
Oisko tossa jotain alueellisia eroja, miten romanit käyttäytyy? Jotkut täällä keskustelevista ovat kohdanneet useita väkivaltaisia ja uhkaavia romaneja, jotkut taas ei yhtäkään.

Vielä Porvoossa asuessani asuin alueella, jolle oli jostain syystä kerääntynyt monenmoista laitapuolen kulkijaa. Myös romaneja asui paljon, sekä maahanmuuttajia. Ne sen alueen romanit eivät kyllä tehneet yhtään mitään pahaa/pelottavaa. Ne kävi kirkossa, ulkoilutti takkuisia koiria ja pelasi pelikoneella. Varmaan, jos olis mennyt päätänsä niille aukomaan, olisi käynyt hassusti, mutta eihän sellaista nyt järkevä ihminen tekisi muutenkaan. Itse en siis väkivaltaiseen romaniin ole törmännyt kertaakaan.

Enemmän siellä sai pelätä ihan normi suomalaisia sosiaalitapauksia, spugeja ja muuten vaan kajahtaneita.

En muuten oikein tajua, miksi täällä puhutaan "manneista" ja samassa lauseessa "ulkomaalaisten tekemistä rikoksista". Eivätkös mustalaiset ole suomalaisia? Eiväthän ne nyt ole mitään ulkomaalaisia mun käsittääkseni ole...

--
Backstagella on paratiisi.

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#154 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather

koo, 18.5.2005 13:23:


En muuten oikein tajua, miksi täällä puhutaan "manneista" ja samassa lauseessa "ulkomaalaisten tekemistä rikoksista". Eivätkös mustalaiset ole suomalaisia? Eiväthän ne nyt ole mitään ulkomaalaisia mun käsittääkseni ole...



Voi ne suomen kansalaisia olla mut ei se niistä suomalaisia tee.

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

phanatic

Posts: 1,123

#155 • • phanatic

MR*ENIGMA,

Voi ne suomen kansalaisia olla mut ei se niistä suomalaisia tee.



No mikä tekee ihmisestä suomalaisen jos ei se, että on syntynyt Suomessa?
phanatic

Posts: 1,123

#156 • • phanatic

MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:30:
Suomalainen tietosanakirja vuodelta 1914 on tätä mieltä mustalaisista: "Elantonsa m. hankkivat kerjäämällä ja varastamalla, petollisella eläintenpuoskaroimisella ... yms. työllä... Henkiset, varsinkin taiteelliset lahjat ovat vähäiset... Tupakkaa polttavat ahkerasti sekä miehet että naiset, vieläpä lapsetkin. Puku on tavallisesti repaleinen...heidän asuntonaan on teltta,... Kiinteäasuntoiset asuvat huonoissa olkikattoisissa savimajoissa. Yleisestä poiketen Suomen m. ovat siistimpiä ja paremmin puettuja kuin muut heimolaiset." Otavan suuri tietosanakirja kertoo vuonna 1962 tällaista: "Säännöllistä työtä m. yleensä karttavat."



Joo, ja "neekerit ovat iloista ja yksinkertaista kansaa, jolla on hyvä rytmitaju".
Mark

Posts: 7,311

#157 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

phanatic, 20.5.2005 13:09:
no mikä tekee ihmisestä suomalaisen jos ei se, että on syntynyt Suomessa?



öööö... tarvitaan varmaan Suomen kansalaisuuden omaavat vanhemmat? *ding*

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

phanatic

Posts: 1,123

#158 • • phanatic

Mark,
öööö... tarvitaan varmaan Suomen kansalaisuuden omaavat vanhemmat? *ding*



Miksi? Ja käsittääkseni romanit ovat asuneet Suomessa satoja vuosia, eli useimmilla on Suomen kansalaisuuden omaavat vanhemmat.
Mark

Posts: 7,311

#159 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

phanatic, 20.5.2005 13:12:
Miksi? Ja käsittääkseni romanit ovat asuneet Suomessa satoja vuosia, eli useimmilla on Suomen kansalaisuuden omaavat vanhemmat.



jos sä oot matkalla somaliassa ja sulle syntyy kersa matkalla onko se sitten somali vai?

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

o_°

Posts: 224

#160 • • o_°
Eläissäni en ole tavannut rehellistä mannea, muiden "rotujen" rehellisiä edustajia kylläkin. Itä-Helsingissä koko ikäni asunut ja kaaleisia tavannut aivan liikaakin. Viimeisin muisto mustalaisista taitaa olla kun puolituttu manne varasti juuri saamani uuden kännykän. Pelkääminen on turhaa mutta varominen fiksua.