Edirol UA-1EX napsuu välillä ilkeästi.

7 posts, 1 page, 2,939 views

Avatar
#1 • • Ihokas Guest
Moi.

Ostin tuossa reilu vuosi sitten Edirol UA-1EX usb-äänikortin. Siinä on välillä sellainen omituinen piirre että kortti napsuu satunnaisesti monitorikäytössä. Kuulostaa ikävältä ja tuskin tekee hyvää monitoreillekaan.

Kortissa pitäis olla uusimmat ajurit. Napsumista esiintyy ihan softasta riippumatta, myös ihan winamp:ia käyttäessä.

Onko kyse jostain häiriöistä sähköverkossa vai mistä tuo ilmiö johtuu?

Sama napsuminen on toistunut parissakin eri käyttöpaikassa ja eri kaiuttimilla, joten vähän epäilyttää että kyse olisi jostain sähköverkon häiriöistä (tosin voihan noita esiintyä maasta ja paikasta riippumatta) tai kaiuttimiin liittyvä ilmiö.

Pitääkö vain investoida parempaan äänikorttiin? Aika budjettiluokkaa tuo UA-1EX tietenkin on. Voisko ongelman kiertää jollain sähköverkon häiriöitä suodattavalla jatkorasialla?
Avatar
#2 • • roisto ratissa Guest
onks läppärissä kiinni ja onko eroa sillä onko läppäri akulla vai laturissa.
Avatar
#3 • • master bator Guest
Mä ostin joskus viime vuonna pöytäkoneeseen Terratecin USB-äänikortin ja siinä oli samanlainen ongelma. Mitkään päivitykset sun muut eivät auttaneet. Ne napsumiset menivät myös nauhoituksiin, eli kyse ei ollut vain äänen toistamisesta. Tein lopulta niin, että palautin mokoman ja ostin PCI-äänikortin niin eipähän ollut enää mitään tuollaisia ongelmia.

Taitaa ihan yleisesti ottaen olla vähän tyhjä arpa ostaa USB-äänikortti halpis-osastolta. Halvat PCI-kortit ovat tuntuneet toimivan hyvin, mutta halpojen USB-korttien kanssa taitaa tulla lähes poikkeuksestta ongelmia. Sellainen mielikuva mulle ainakin on tullut, korjatkaa toki jos olen väärässä :)
Avatar
#4 • • roisto ratissa Guest

Mä ostin joskus viime vuonna pöytäkoneeseen Terratecin USB-äänikortin ja siinä oli samanlainen ongelma. Mitkään päivitykset sun muut eivät auttaneet. Ne napsumiset menivät myös nauhoituksiin, eli kyse ei ollut vain äänen toistamisesta. Tein lopulta niin, että palautin mokoman ja ostin PCI-äänikortin niin eipähän ollut enää mitään tuollaisia ongelmia.

Taitaa ihan yleisesti ottaen olla vähän tyhjä arpa ostaa USB-äänikortti halpis-osastolta. Halvat PCI-kortit ovat tuntuneet toimivan hyvin, mutta halpojen USB-korttien kanssa taitaa tulla lähes poikkeuksestta ongelmia. Sellainen mielikuva mulle ainakin on tullut, korjatkaa toki jos olen väärässä :)



edirol ua-20 teki samaa kahdella eri läppärillä, pc ja mac. ei väliä sillä oliko verkkovirrassa kiinni vai akulla. keikalla äärimmäisen paskamaista, galvaaninen erotin/systeemi saattaa auttaa mutta se ei välttämättä tee soundille hyvää + maksaahan sekin. edirol fa-101 tekee samaa silloin kun kone on verkkovirrassa kiinni, mutta kun läppäri on akulla toiminnassa ja kortti ottaa suoraan virran firewiren kautta ei mitään ongelmaa, ja onhan noissa omat maadoitusmahdollisuudetkin. musta mututuntuu että tää on ihan yleinen ongelma josta ei vain kovin paljon ole yleiskattavaa tietoa tarjolla, tai sitten se tieto vaan on kiven alla piilossa:

verkkovirta ja ulkoiset edirolit = napsumista/brummia ym. ongelmia? muutenhan noi on hyviä kortteja.

niin ja sainhan mä yhteen aikaan sähkäreitäkin semmosesta!! :D *zap* tosin vikahan voi olla käyttäjässäkin.. jos joku tuntee paremmin asianlaidan oisin myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksia.
Avatar
#5 • • Ihokas Guest

onks läppärissä kiinni ja onko eroa sillä onko läppäri akulla vai laturissa.



Läppärissä kiinni, yleensä letkun päässä kun Acerissa on niin paska akku.

Just taas napsahti, höh.... tulee sääli noita uusia pönttöjä, pitäis olla joku limitteri välissä ettei menis pöntöille asti nuo piikit.



Ermh... asian vierestä, tästä Acerista pamahti sisäinen äänipiiri kun kytkin "euron" miniplugi-haaroittimen kuulokeulostuloon.... toinen kanava meni lopullisesti mykäksi, se oli osasyy tuon Edirolin ostamiselle. Taitaa tuo nykyelektroniikka olla aika herkkää kaikille häiriöille yms.
Avatar
#6 • • aleksivirta Guest

Ermh... asian vierestä, tästä Acerista pamahti sisäinen äänipiiri kun kytkin "euron" miniplugi-haaroittimen kuulokeulostuloon.... toinen kanava meni lopullisesti mykäksi



Ootko ihan saletti et se on poksauttanut äänipiirin? Kuulostas siltä että vois olla yhtä hyvin käynyt paska tsägä just tuolloin, ja katkennut ihan tyyliin siinä läppärin liittimessä kontakti tai jotain tommosta. Sitä nimittäin käy harvinaisen usein, ne liittimet ei yleensä oo mitenkään hirveen kehuttavan laatusia tai kovin tiukasti kiinni mekaanisesti.

Taitaa tuo nykyelektroniikka olla aika herkkää kaikille häiriöille yms.



Ongelma havaittu:

Acer


Edirolin



:) No ei vaan.

Toisaalta tossa kuittailussa on totuuden siemen sikäli että kun ostaa halpaa niin sit saa halpaa, ja mun mielestä kannattaa enemmänkin olla kiitollinen siitä jos kaikki on toiminu ihan ongelmitta. Aika usein se korkeempi hinta selittyy ihan oikeasti sillä että on tehty tarpeeks R&D:tä jollain osa-alueella että vältytään sit ainakin joiltain ongelmilta, ja käytetty mahdollisesti korkealaatusempia osia samasta syystä. Ei aina, joskus se on vaan merkkilisää tai se hinnan vaikutus koskee jotain itelle epäolennaisempaa juttua.

Just kun kuulee esimerkiks tarpeeks 1) jengin tilityksiä siitä miten Acerin läppäreissä kusee + hajoilee jutut x, y ja z ja 2) jengin tilityksiä siitä miten Ediroleissa tulee mielenkiintosia häiriöitä jollain tietyllä virransyöttötavalla tms (kyllä, näitä on muuten tullut kuultua useammalta tutulta jo) niin kyllä siitä jotain yleistystä pitäs varmaan itelläkin jäädä käteen.

Mut toisaalta, outoja ongelmia voi kyllä ilmetä ihan missä vaan. Yhtenä esimerkkinä ihan se että läppäreissä on lähes poikkeuksetta virtalähteet tosi köyhiä (varmaan sekä tilankäyttö- että kustannussyistä) ja on enemmän sääntö kuin poikkeus että maakiskossa on kaikenlaista roskaa joka sit menee kyllä läpi kaikkeen mahdolliseen läppärin yhteydessä olevaan. Sama juttu voi ilmeisesti ja oletettavasti olla kaikenlaisessa kulutuselektroniikka-oheislaitteessa kuten flattinäytöissä. Yritä siinä sitten harrastaa jotain ylitsevuotavaaa hifistelyhehkutusta kalliista no-bullshit -laitteista, kun kuitenkin ongelmia voi aina tulla odottamattomista paikoista alimitotetuista ja häiriöisistä virtalähteistä kummallisiin designkämmeihin.

edit: Mähän oon siis viimeset pari vuotta säästynyt ihan tyystin kaikilta tollasilta ongelmilta, lukuunottamatta yhtä tosi isoa WTFää joka johtui tavalla tai toisella luultavasti tosta virtaongelmasta. Aiemmin rock solid äänikortti alkoi tippuilla kyydistä sen jälkeen kun pistin läppäriin kiinni ulkosen näytön + näppiksen + hiiren... Näyttö irti, problem solved.
Avatar
#7 • • Roz Guest
Mulla oli Acerin kanssa juuri sellainen ongelma, että äänet napsui niin omalla piirillä kuin m-audion usb-kortillakin. Siihen auttoi se, että otti ACPIn pois päältä, eli ne läppärin perusominaisuudet, kuten nukkumisen yms... On tästä aiemminkin tainnut olla tälläkin foorumilla puhetta. Acer on vaan niin ":("