"vokaali" koppi

7 posts, 1 page, 2,340 views

Avatar
#1 • • dietherthomas Guest
Aikeena on rakentaa parin kolmen neliön äänityskoppi kerrontaäänen nauhoitusta varten.

Lähinnä kiinnostaa rakenne ja äänieristys jne.. minkälainen voi olla toimiva ratkasu.

Jotain mitä pitää ottaa huomioon akustiikan ja mittojen suhteen!??!

Vinkkejä, kokemuksia, omia setuppeja.. kaikki luetaan mielenkiinnolla..

ajattelin että tää lienee joksenkin lähellä vokaaleiden äänitystä.

Itellä on jonkun verran varaa paikan valintaan pienestä pihakopista talon ullakkovarasto tilaan. eli ei mitään proo mestoja.

Toinen asia on tietenkin myös mikrofooni valinta.. Löytyykö joitakin suht halpoja todella hyviä mikkejä joita kannattaa tosissaan ajatella hankittavan vai kannattako vaan lainata firmalta Neumannin TLM49:iä
Avatar
#2 • • Darude Guest
Eipä ehkä ihan mitä haet, mutta kuulemma tää härveli toimii yllättävän hyvin demppaajana ja täällä toinen vaihtoehto jossa edellistä vähän vissiin moititaan. :)

Mielestäni tärkeää laulujen nauhoituksissa on kohtuullisen kuivan tilan lisäks myös häiriöttömyys, eli studion ulkopuolisen melun pitäminen poissa, tietokoneen hurinan vaimentaminen, laulajan liikehdinnän ja kuulokkeista tulevan vuodon minimointi, joka varsinkin useita tuplauksia ja harmonioita tehdessä äkkiä kertautuu.

Mulla on itellä pieni, juuri leveäharteisen laulajan oltava "koppi" jossa ei ovea (mutta siihen voi vetää verhon tai raskaan peiton jos siltä tuntuu, joko soundi- tai ujoussyistä). Koko studio on akustoitu ihan kunnolla alan arkkitehdin piirustusten mukaan ja seinässä on ilmarakoa ja kangasta ja päällimmäisenä sellainen reikäinen aaltopelti, joita ainakin mm. Turun leffateattereissa olen nähnyt.

Muista että katto ja lattia ovat myös heijastavia pintoja, ei vain seinät. Mun ajatus on, että tavallaan mitä kuivemmaksi nauhoituksen saa, niin sitä tarkempi se on ja sitä enemmän on vapautta muokata ja efektoida soundia sitten koneella jälkikäteen, mutta pitää muistaa, että on myös studioita, joihin bändit ja laulajat menevät nauhoittamaan juuri sieltä tallentuvan tilan mukaan. Ja sit kannattaa tiedostaa, että se itse suoritus varsinkin tänä teknologian aikana merkitsee melkeinpä aina oikeasti enemmän kuin mikä ero 200e ja 2000e mikrofonilla on. (Siks mä en laulakaan ite ;))
Avatar
#3 • • dietherthomas Guest
noi on mun tarkotukseen vähän turhan hinnakkaita..

muuten kyllä noita kattelin hieman, mut aattelin, että kyllä se koko koppi pitää kuitenkin akustoida vaikka tommosen hankkis.

ulkopuolelta ei juuri meluja tuu ja tietokone melut on kyllä minimissä, eli lähinnä se että sais heijastukset mahd pieniks..

näyttää siltä että kopista tulee suht iso noin kaks kertaa kaks metriä ja seinille villa täytteisiä 10-30 senttiä paksuja elementtejä niitä kun lojuu toisen studio rakentelun jäljiltä jonkun moinen läjä.

ja täytyy tosiaan keksiä jotain sinne kattoon ja lattiaan. oon niitä tässä vähän pohtinu ja mietin, että jos kattoon laittas jonkunsortin akustiikkalevyjä ja lattiaan vaan tuhti matto, ni pääsee varmaan suht helpolla.

taitaa tommoset pikkuspotti valot olla äänettömimpiä valaistukseen??
Avatar
#4 • • Darude Guest
Pikku(halogeeni?)spotit on hiljaisia, joo, paitsi että saa niistäkin häröä kai aikaan jos niissä on huonolaatuinen dimmeri ja ne on jotenkin huonosti kytketty tai samoissa sähköissä musalaitteiden kans (tai jotain, en tiedä tosta juuri mitään, tullu vaan jossain vastaan).

Lattialle vaan matto ja kattoon voi laittaa jotain tai sitten ainakin katon materiaali kantsis olla jotain muuta kuin ihan peilipintaista kovaa matskua.

Sit kun oot saanu sen kopin valmiiks niin luurit päähän ja mikrofoni auki ja höpöttämään, laulamaan, viheltelemään ja kuuntele miltä soundaa. Voihan olla, että se esim. se matto lattialla tekee liian kuivan soundin, sit se vaan veks. Tai voi olla että jos laulat 90 asteen kulmassa seinään, niin soundi on erilainen kuin jos laulaisit naama nurkkaa tai selkä nurkkaa kohti.

Mutta lykkyä pyttyyn! :)
Avatar
#5 • • J-P Guest


Lattialle vaan matto ja kattoon voi laittaa jotain tai sitten ainakin katon materiaali kantsis olla jotain muuta kuin ihan peilipintaista kovaa matskua.



juttuhan on nyt pojat niin (eikö kuulostanut vakuuttavalta?), että jos demppaa tilan täysin, saundista tulee kylmä ja luonnoton.
mä ite jättäisin lattian ihan sellaisekseen (esim. parkettia).
tosin kun näkee mun "studion" voi alkaa epäileen, MUTTA ainakin tipi tuovisen studiolla oli ennen pehmeä lattia mutkö pisti parketin niin loppu yläsävelsarjan buustaaminen täysin...

joten imo: ei ihan kokonaan kannata dempata. vähän heijastuksia niin tulee kiva saundi.
Avatar
#6 • • dietherthomas Guest
joo mä oon jo aika pitkällä ton "suunnittelussa" :)

katon ajattelin melkein jättää sinälleen se kun on jotain ihme pehmeetä levyä ja vähän kuperan muotonen..

lattia on tällä hetkellä muovimattoa ja notkuu.. varmaankin rakennan jonkun tukevamman rakennelman siihen ja matto päälle.

seinistä tulee näillä näkymin joksenkin rikkonaisen muotoiset enkä oo vielä keksiny mitään erityistä mikkipaikkaa. ajattelin sitte valmiissa huoneessa testailla.

ajatus on kyllä itseasiassa saada täysin "kuiva" nauhotusääni, joka voidaan sitte tilaefuilla käsitellä, koska lopputuotosta kuunnellaan ainoastaan kuulokkeilla.

ton näköstä oon ajatellu:

9527_studio3D_1.jpg

ei missään mittakaavoissa, eli toi on vähän ahtaampi, miltä se tohon "ukkoon" verrattuna näyttää
Avatar
#7 • • Darude Guest

joten imo: ei ihan kokonaan kannata dempata. vähän heijastuksia niin tulee kiva saundi.

Jep, niinku sanoin, niin voipi olla, että vähän elävämpi soundi maistuu paremmalta. Niinkuin dietherthomas tuossa sanoi, myöskin itse ajattelen asian niin, että kohtuullisen kuivana kun saa matskun sisälle, niin sitten voi ehvektoida ja prosessoida miten haluaa, mutta tää jos mikä on aivan tasan oikein sillai kuin itestä tuntuu. Tiedän eräänkin suomalaisen huipputuottajan, köhköh, jonka tuottaman ja puoliks kirjoittaman bändin ekan albumin legendaariset vokaalit nauhoitettiin hotellihuoneeseen tehdyssä studiossa, keskellä huonetta, jossa seiniin nojasi pari jotain akustolevyn tapaista ihan kohtuullisen rändomisti aseteltuna ;) Ja tallennus tapahtui ADATille tai DATille josta pätkät sämplättiin ASR-10 sämpleriin josta niitä trigattiin Atarilla. Ei ne viimeiset 10% hifistelyä, vaan ne 90% näkemystä, kato... :)