Apple iPhone

497 posts, 25 pages, 144,105 views

Avatar
#41 • • Tapi T Guest
akir0n aloitteesta splitattu Audio Techin puolella olevasta iPod-topiikista.




21:08 <@akir0> meikälle crediitit ni saan pesää plattari-tepseiltä
Avatar
#42 • • Daniel Braun Guest



21:08 <@akir0> meikälle crediitit ni saan pesää plattari-tepseiltä


:D:D:D
Avatar
#43 • • ville Guest


Ja sinä taas yrität luoda itsestäsi foorumeilla kaikkitietävän ellitistin kuvan, roolin joka tietää kaikesta kaiken...



Ihan miten sä haluat asiat nähdä.

Sanotaan näin, että olen töiden puolesta tekemisissä yrityspuolen ihmisten kommunikaatiotarpeiden kanssa. Mä en näe, että iphone tarjoaa tähän _segmenttiin_ mitään nykyisillä spekseillä, mutta kuitenkin puhelinta mainostaan älypuhelimena. Tämä segmentti on kuitenkin se, joka ostaa valtaosan näistä kalliista puhelimista.


Minä taas väittäisin että 3G ei löydy välttämättä jokaisesta "älykoneesta" Nokian julkaisemissa koneissa kuluvan vuoden aikana...



Mistä lyödään vetoa?


Mitä sinä älypuhelimella tarkotat?
Muut valmistajat toki tarjoavat tietylle käyttäjäkunnalle monipuolisempia koneita, se on selvä.



Älypuhelin: push-email, kontaktit, kalenteri. Kaikki synkkaa yrityskantaan. Tämän lisäksi Internet sekä jotain personal juttuja kuten muistiota. Alkeelliset tekstinkäsittelyominaisuudet. Mahdollisuus asentaa 3rd party softia. Jotain multimediaa, kuten soitin, nauhotin jne.

Hassua, että tuolla sisustuspuolen topicissa puhut laadun mittarina myös muotoilua jne jne ja tässä vähättelet sen osuutta iPhonen puolesta.



Mä en pidä ton puhelimen muotoilua maailmaa mullistavana. Toi on käytännössä kosketusnäyttö, ei muuta. Käytettävyys voi sitä olla, se selviää aikanaan.


Vastataan tähän sitten sinun tavallasi:
Kerro toki lisää, enpä tuollaista tiennyt...



Lyhyesti sanottuna puhelin on paljon monimutkaisempi laite kuin mp3 soitin, joka tekee vain yhtä tehtävää. Matkapuhelin saattaa kommunikoida samanaikaisesti usean tukiaseman kanssa, käyttäjä saattaa selata puhelinmuistiota ja soittaa mp3 biisiä. Toimintoja on hirvittävä määrä samaan aikaan ja kaikki syövät tehoa eri tavalla. Prosesseja on käynnissä kerrallaan paljon enemmän kuin mp3 soittimessa. Yksi suurimmista tekijöistä joka akkukestoon vaikuttaa on kommunikointi tukiasemien kanssa, sopivan sähkömagneettisen säteilyn tuottaminen vaatii kuitenkin kohtalaisesti energiaa.

Tästä johtuen akkukeston ilmoittaminen puhelimessa on aika paljon haasteellisempaa kuin vaikkapa mp3 soittimen.


Mutta, ihmettelen sitä järjetöntä kitinää siitä mikä täällä on syntynyt tosta iPhonen valmiusajasta.
Nokialaisissa esimerkiksi akku ei kestä 16 tuntia musiikkia kuunneltaessa... ;)



En tiedä, en ole edes katsonut mikä sen valmiusaika on.

Usein akkukesto ja tehokkuus ovat toistensa vastakohtia. Kyllähän puhelimesta kuin puhelimesta saisi nopean kun sisälle lataisi kunnon prossun. Ongelma vaan on, että tällöin se akku tuppaa hyytymään aika nopeasti.

En tiedä, mutta voi olla, että iphonessa on tehokas prosessori, joka syö akun nopeammin kuin nokian kommarissa.

Kokonaisuudessaan itse olen aika tyytyväinen nokian akkukestoon, mielenkiintoista on nähdä miten apple tulee onnistumaan tässä.


Se että jos se sulle ei o toimivin ratkaisu puhelinrintamalla, ei tarkoita sitä että se olis sitä kaikille.



Ei todellakaan.

Mutta muutama pointti, mikä imo tekee iphonesta hankalan myytyvän:

Jos laite maksaisi vaikka se 600e, niin se on 6x enemmän kuin vaikkapa nokian puhelimen keskihinta. Kannettavien tietokoneiden suosituin hintaluokka alkaa kohta olla samaa tasoa.

Tätä kallista hintaluokkaa ns älypuhelimia, myydään 100 000 000 vuodessa. Käyttäjät ovat usein teknisesti edistyksellisiä ja monesti yrityskäyttäjiä. Apple ei ole hyvä kummassakaan kategoriassa.

On täysin mahdollista, että apple onnistuu brändäämaan tuon laitteen niin hyvin, että henkilöt, jotka aiemmin olivat valmiita maksamaan puhelimesta 300e, ovatkin nyt valmiita tuplaamaan tuon summan. Helppoa tämä ei ole. Itse en usko, että tämä edes onnistuu.


Osta mac niin ymmärrät mitä esimerkiksi minä arvostan näissä koneissa.



Se on hyvä että niitä arvostat, niin tekee moni muukin. Mutta lopulta MAC:ä myydään aika vähän ja ne ovat tunnettuja siitä, että ihan kaikkea niillä ei voi tehdä.

Jos käytettävyys on tärkeämpää kuin ohjelmistojen monipuolisuus, mac on varmasti hyvä valinta. Itselleni se ei sitä ole.


Kuten sanoin, mulla on lähestulkoon samat ominaisuudet omasssakin kapulassani joka maksoi alle 300,-



Nimeomaan ja juuri tän takia ton puhelimen voittokulku ei ole kovin taattu.

Ehkä joku on valmis maksamaan vaikka 300e enemmän nimestä apple ja vähän paremmasta käytettävyydestä.
Avatar
#44 • • vaavu Guest
Ihan mielenkiintoista keskustelua täällä käyty puhelinten akunkestosta, ominaisuuksista ja nopeudesta. Nämä asiat kun usein liittyvät aika voimakkaasti toisiinsa - jos yhtä ryhtyy kovasti parantamaan, muut tuppaavat kärsimään seurauksena.

Yksi Nokian puhelinkehityksen drivereista on ollut alusta lähtien akunkulutuksen minimoiminen kuitenkin niin, että puhelimen toiminnot voivat olla kompleksisia. On mielenkiintoista nähdä, miten Apple pystyy vastaamaan tähän. Applella on totta kai jonkun verran kokemusta sulautetusta softasta mobiililaitteisiin, mutta kuinka paljon verrattuna Nokiaan? Ja onko Applella kuinka paljon kokemusta juuri monimutkaisten sulautettujen ohjelmistojen akunoptimoinnista?

Yksi syy siihen, miksi Nokia ei ole pystynyt kovinkaan hyvin vastaamaan superohuiden puhelinten tarpeeseen, on juuri tämä tasapainoilu akunkeston ja ominaisuuksien välillä. Kyse ei ole siis siitä, että Nokian puhelimet käyttäisivät jotenkin enemmän akkua, vaan siitä, että Nokian puhelimissa on paljon toimintoja, jotka tekevät softasta raskaan. Nokian komponenttiarkkitehtuuri on sellainen, että sieltä on aika vaikea stripata pois ominaisuuksia. Tämän vuoksi Nokian on ollut vaikea tehdä puhelimia, joissa on riittävän pieni ohjelmisto ja siten riittävän pieni akunkulutus.
Avatar
#45 • • tumpsi Guest

prkl, quu kerkes osittain eka.
Ainoo mikä tossa iPhonessa on toi mutsisensorinen näyttö...


gorillakm8.jpg


mun 2 senttii:


eiks kosketusnäyttö syö vitusti enemmän akkuu ku tavallinen?

en tajuu mikä tos on niin ihmeellistä. onks Jobs tosiaan noin karismaattinen, et vuosi vuodelta tuotteet vaan kallistuu ja "normalisoituu" kilpailijoihinsa nähden. silti nää appleuskovaiset selittää suu vaahdos kuinka kaikki on uutta ja ihmeellistä, vaikka jokainen tossa luurissa tuleva ominaisuus on nähty esim nokial jo vuosia sit :D
Avatar
#46 • • Tapi T Guest

Mitä sinä älypuhelimella tarkotat?


Älypuhelin taitaa olla puhelin, jossa on sähköpostit, nettiselaimet yms ohjelmia. Kai vähän niinku tietokoneen ja puhelimen yhdistelmä.

Nokian Symbian-sarjan luurit ovat tässä muihin markkinoilla oleviin nähden ylivertaisia - kiitos selkeän käyttöjärjestelmän ja lähes rajattomien laajennusmahdollisuuksien. Bugeja löytyy riittämiin ensimmäisistä malli- ja ohjelmistoversioista, mutta onneksi niitä päivitetään suht' tiheään ja päivitykset voi asentaa itse datakaapelilla.

Mutta kukaan ei tarjoa Applen luomaa konseptia.


Tää on varmaan se senytvaannäyttäähyvältäollauusmedianörttijatökkiäiphonealattekuppinokanedessä-konsepti? ;)
Avatar
#47 • • vaavu Guest

näyttää siltä että jengi kokoajan missaa iphonen tärkeimmän myyntipointin eli käytettävyyden (josta tietysti on vaikea sanoa mitään varmaa ennenkuin luuri on kädessä). ei tavallinen käyttäjä katso speksejä insinöörin näkökulmasta, kunhan laite tuntuu helpolta käyttää, ominaisuudet suunnilleen kondiksessa ja sleekki ulkoasu on plussaa.



Tämä on ihan totta. Kännykät ovat teknisenä innovaationa jo sen verran vanhaa kauraa, että tekninen kehitys, ts. toiminnallisten ominaisuuksien määrä on jo ajanut useimpien ihmisten tarpeiden ohi. Kun teknologia kypsyy, myös suuri massa siirtyy käyttämään sitä. Tämä suuri massa ei kuitenkaan halua ostaa viimeisimpiä featureita, vaan käyttökokemuksen ja palveluita. Tällöin toimintojen rinnalle nousevat muut seikat, kuten käytettävyys, luotettavuus, brändi, hinta.

Tässä suhteessa Nokia on jäänyt vähän jälkeen, kun se on keskittynyt enemmän toiminnallisuuksiin. Tosin nyt on kyllä selvästi havaittavissa muutosta. Ongelmaksi vain saattaa tulla, että Nokia on naimisissa sympparin kanssa liian tiiviisti, ja sympparin rajoitukset tulevat vielä pitkään ohjaamaan Nokian tuotekehitystä.


esim. kaikkien nokialaisten käyttöliittymät on suoraan ysäriä, ja lisäksi suuressa osassa malleja onnettoman lagisia.



Aika epätodennäköistä, että lagitus (=huono suorituskyky) johtuisi käyttöliittymästä. Kyllä se todennäköisin syy siihen hitauteen on koko suoritusketjussa, käyttöjärjestelmä ja ohjelmisto mukaan lukien.

Jos Apple tulee olemaan huomattavasti nopeampi samoilla ominaisuuksilla, on ihan väistämätöntä, että myös akun kesto tulee olemaan huonompi.
Avatar
#48 • • R24 Guest

Tätä kallista hintaluokkaa ns älypuhelimia, myydään 100 000 000 vuodessa. Käyttäjät ovat usein teknisesti edistyksellisiä ja monesti yrityskäyttäjiä. Apple ei ole hyvä kummassakaan kategoriassa.

Ehkä joku on valmis maksamaan vaikka 300e enemmän nimestä apple ja
vähän paremmasta käytettävyydestä.



Sä oot asian ytimessä. Mä oon tänään puhunut n.10 ihmisen kanssa jotka eivät ostaisi älypuhelinta, mutta ostaisi iPhonen heti tänään jos se olisi mahdollista. Todenäköisesti jos puhelin olisi tullut tänään myyntiin sitä olisi myyty välittömästi satoja tuhansia. Jos Apple saa saman hypen aikaan sitten kun puhelinta voi oikeasti ostaa, niin sitä tullaan myymään hyvin paljon. Nokialaiset on hyvin epä mediaseksikkäitä eikä ketään kiinnosta niiden uusien mallien julkaisut.

Sillä onko joku muu puhelin nörttiteknisesti parempi kuin iPhone ei ole mitään merkitystä. Ei ollut silloin kun VHS jyräsi Betan eikä ole nyt.

PS3 ja XBOX360 on spekseiltään paljon kovempia kuin WII, mutta silti mä haluan mielummin Wiin.

Jos käytettävyys on tärkeämpää kuin ohjelmistojen monipuolisuus, mac on varmasti hyvä valinta. Itselleni se ei sitä ole.



Täysin totta. Siksi 99% leffoista ja hittilevyistä tehdäänkin juuri mäcillä. Samasta syystä iPhone menee kaupaksi. Moni tietää että Applen tuotteet toimii. Samaa ei voi sanoa juuri mistään tietokoneita tai elektroniikkaa valmistavasta brändistä.

On kuitenkin täysin mahdollista että puhelin on käytännössä ihan susi. Sitä kun ei vaan vielä kuukausiin voida tietää.

Kymppi uutisissa kerrottiin äsken että iPhonen julkaisu laski Nokian pörssikurssia. Vaikka puhelinta ei koskaan edes laitettaisi myyntiin on Apple voittaja. Tälläisiä threadeja on tänään tuhansia ympäri maailmaa ja ne viimeisetkin jotka eivät olleet kuulleet Applesta tietävät siitä nyt.

Steve Jobs on maailman paras markkinamies.
Avatar
#49 • • R24 Guest


en tajuu mikä tos on niin ihmeellistä. onks Jobs tosiaan noin karismaattinen, et vuosi vuodelta tuotteet vaan kallistuu ja "normalisoituu" kilpailijoihinsa nähden. silti nää appleuskovaiset selittää suu vaahdos kuinka kaikki on uutta ja ihmeellistä, vaikka jokainen tossa luurissa tuleva ominaisuus on nähty esim nokial jo vuosia sit :D



Toihan on juuri sitä guruilua. Laitetaan vanha paska uusiin kuoriin paremmalla käytettävyydellä ja myydään se uutena. Voip puhelut on olleet kehissä jo vuosia, mutta vasta Skype sai markkinoitua sen massoille. Jos Nokia olisi alunperin laittanut sen puhelimen parempiin kuoriin ja tehnyt niistä mukavampia käyttää, ei applella olisi nyt mitään saumaa.
Avatar
#50 • • Daniel Braun Guest

Sanotaan näin, että olen töiden puolesta tekemisissä yrityspuolen ihmisten kommunikaatiotarpeiden kanssa. Mä en näe, että iphone tarjoaa tähän _segmenttiin_ mitään nykyisillä spekseillä, mutta kuitenkin puhelinta mainostaan älypuhelimena. Tämä segmentti on kuitenkin se, joka ostaa valtaosan näistä kalliista puhelimista.


Olet oikeassa, mutta kuitenkaan tämäkään ei tarkoita sitä etteikö jollekulle iPhone olisi se "täydellisin" kone...
Sama kun joku maksaa 10 000,- vertusta tms joka vaan on niin "blingblig" vailla oikeesti niitä "älyominaisuuksia"


Mistä lyödään vetoa?


Vetoa en lyö, uhkapelejä en harrasta.
Mutta, melkeinpä väittäisin että Nokialla s40 käyttis käy pikkuhiljaa enemmän ja enemmän sulautumaan s60 käyttiksen kanssa, onhan se jo nähtävissä.
Uskoisin että sieltä tulee joku mp3 kapula s60 3rd edition käyttiksellä, ilman 3G ominaisuuksia.
Ja tämä siksi jotta hintaa saadaan poljettua ja rinnalle sama malli toisenlaisilla kuorilla ja sillä 3G:llä.
Kuten Nokialla on ollut tapana noita luureja tehdä ;)


Älypuhelin: push-email, kontaktit, kalenteri. Kaikki synkkaa yrityskantaan. Tämän lisäksi Internet sekä jotain personal juttuja kuten muistiota. Alkeelliset tekstinkäsittelyominaisuudet. Mahdollisuus asentaa 3rd party softia. Jotain multimediaa, kuten soitin, nauhotin jne.


Mun mielestä noi kriteerit nykypäivänä täyttää monet muutkin puhelimet kuin "älykoneet".
Mm. Nokia s40 käyttöjärjestelmässä on mahdollisuus s-posteihin (push-emailista en nyt o varma) selaimet (enkä tarkoita wap selainta) + periaatteessa kaikki mitä mainitsit.
Samoin tekevät monet uudet Samsungit, SE:t jne jne jotka varsinaisesti eivät ole "älypuhelin" segmentiin kuuluvia.


Mä en pidä ton puhelimen muotoilua maailmaa mullistavana. Toi on käytännössä kosketusnäyttö, ei muuta. Käytettävyys voi sitä olla, se selviää aikanaan.


Mulle se juuri on se juttu et "less is more"...
Se on vaan näyttö.
Ei juuri mitään muuta.
Yhdistettynä kokoon <3


Lyhyesti sanottuna ...vaikkapa mp3 soittimen.


Joko sulta meni mun sarkasmi ohi, taikka pidät mua tyhmänä...
Matkapuhelimia on tullut vuosia suht tiiviisti seurailtua, joten noi tiedot on peruskauraa ;)


En tiedä, en ole edes katsonut mikä sen valmiusaika on.


Apple ilmoittaa tällähetkellä vain käyttöajan, 5h puhelinpuolella ja 16 mp3 toistoon.
Ja varsisnkin toi jälkimmäinen on sellainen aika jota ei monikaan "musiikki/mutimediapuhelin" vielä tarjoa...


Usein akkukesto ja tehokkuus ovat toistensa vastakohtia. Kyllähän puhelimesta kuin puhelimesta saisi nopean kun sisälle lataisi kunnon prossun. Ongelma vaan on, että tällöin se akku tuppaa hyytymään aika nopeasti.

En tiedä, mutta voi olla, että iphonessa on tehokas prosessori, joka syö akun nopeammin kuin nokian kommarissa.

Kokonaisuudessaan itse olen aika tyytyväinen nokian akkukestoon, mielenkiintoista on nähdä miten apple tulee onnistumaan tässä.


Mä olen perustyytyväinen omaan E50:seen akunkestossa.
Mutta, se ei kuitenkaan ole sitä mitä valmistaja lupaa, kaukana siitä.
Eikä ole olleet yhdessäkään niissä koneessa mitä olen käyttänyt.
Ok, kommarit ovat tehosyöppöjä, mutta mulle 9300 oli pettymys käytössä... :(
Kyllä sen akunkeston pitäis olla edes siedettävä.


Mutta muutama pointti, mikä imo tekee iphonesta hankalan myytyvän:

Jos laite maksaisi vaikka se 600e, niin se on 6x enemmän kuin vaikkapa nokian puhelimen keskihinta. Kannettavien tietokoneiden suosituin hintaluokka alkaa kohta olla samaa tasoa.


Mutta, se on "vain" 600,- niille jotka ostavat 300,- iPodin "vain" musiikinkuunteluun linja-autossa = yksi laite vähemmän, "katu-uskottavassa" paketissa.

Se on "vain" 600,- niille jotka käyttävät 800,- johonkin nokian teräskuoriseen erikoismalliin vain sen takia että se on "cool" tietyissä piireissä, vaikkakin akunkesto on onneton ja ominaisuudet samoin.

Se on "vain" 600,- niille jotka haluavat uusinta uutta, kovinta hypekamaa mitä on tarjolla. (nimimerkki: ostanut Nokia 7210 heti ilmestyttyä, hintaa 650,-)

Se on "vain" 600,- niille jotka haluavat puhelimen, webbitabletin, tutun iPod käyttöystävällisyyden, synkkauksen iTunesin kanssa jne jne samoihin kuoriin.


Tätä kallista hintaluokkaa ns älypuhelimia, myydään 100 000 000 vuodessa. Käyttäjät ovat usein teknisesti edistyksellisiä ja monesti yrityskäyttäjiä. Apple ei ole hyvä kummassakaan kategoriassa.


Eivät olekkaan, mutta väittäisin että Applen käyttäjäkunta on merkkiuskollisinta mitä melkein tietotekniikan saralla voi olla.
Pelkästään moni "macisti" ostaa tuon luurin vain sen takia että se on "apple"...


On täysin mahdollista, että apple onnistuu brändäämaan tuon laitteen niin hyvin, että henkilöt, jotka aiemmin olivat valmiita maksamaan puhelimesta 300e, ovatkin nyt valmiita tuplaamaan tuon summan. Helppoa tämä ei ole. Itse en usko, että tämä edes onnistuu.


Minä taas uskon että tuo iPhone tulee olemana kohtyy myyvä laite, ei mikään maailman kovin hittituote mutta silti myyvä kone.


Se on hyvä että niitä arvostat, niin tekee moni muukin. Mutta lopulta MAC:ä myydään aika vähän ja ne ovat tunnettuja siitä, että ihan kaikkea niillä ei voi tehdä.


Ja kuitenkin macien myynti kasvaa kokoajan suuremmaksi ja suuremmaksi...
Joo-o...

Ohjelmistojen monipuolisuus, käytettävyys on mielestäni itselleni riittävää.
Toiselle ei.
Jokainen tarvii konetta vähän eri juttuihin.

Jos mun pitäis nyt hankkia esim isoäidilleni kone jota hänkin osaisi käyttää, ostaisin varmaan macin, se vaan on niin yksinkertaisen hauska käyttää...


Ehkä joku on valmis maksamaan vaikka 300e enemmän nimestä apple ja vähän paremmasta käytettävyydestä.


Kyllä.
Ja sellainen voin olla minäkin, ehkä.
Aika näyttää...
Avatar
#51 • • Daniel Braun Guest

Tätä kallista hintaluokkaa ns älypuhelimia, myydään 100 000 000 vuodessa. Käyttäjät ovat usein teknisesti edistyksellisiä ja monesti yrityskäyttäjiä. Apple ei ole hyvä kummassakaan kategoriassa.

Ehkä joku on valmis maksamaan vaikka 300e enemmän nimestä apple ja
vähän paremmasta käytettävyydestä.



Sä oot asian ytimessä. Mä oon tänään puhunut n.10 ihmisen kanssa jotka eivät ostaisi älypuhelinta, mutta ostaisi iPhonen heti tänään jos se olisi mahdollista. Todenäköisesti jos puhelin olisi tullut tänään myyntiin sitä olisi myyty välittömästi satoja tuhansia. Jos Apple saa saman hypen aikaan sitten kun puhelinta voi oikeasti ostaa, niin sitä tullaan myymään hyvin paljon. Nokialaiset on hyvin epä mediaseksikkäitä eikä ketään kiinnosta niiden uusien mallien julkaisut.

Sillä onko joku muu puhelin nörttiteknisesti parempi kuin iPhone ei ole mitään merkitystä. Ei ollut silloin kun VHS jyräsi Betan eikä ole nyt.

PS3 ja XBOX360 on spekseiltään paljon kovempia kuin WII, mutta silti mä haluan mielummin Wiin.

Jos käytettävyys on tärkeämpää kuin ohjelmistojen monipuolisuus, mac on varmasti hyvä valinta. Itselleni se ei sitä ole.



Täysin totta. Siksi 99% leffoista ja hittilevyistä tehdäänkin juuri mäcillä. Samasta syystä iPhone menee kaupaksi. Moni tietää että Applen tuotteet toimii. Samaa ei voi sanoa juuri mistään tietokoneita tai elektroniikkaa valmistavasta brändistä.

On kuitenkin täysin mahdollista että puhelin on käytännössä ihan susi. Sitä kun ei vaan vielä kuukausiin voida tietää.

Kymppi uutisissa kerrottiin äsken että iPhonen julkaisu laski Nokian pörssikurssia. Vaikka puhelinta ei koskaan edes laitettaisi myyntiin on Apple voittaja. Tälläisiä threadeja on tänään tuhansia ympäri maailmaa ja ne viimeisetkin jotka eivät olleet kuulleet Applesta tietävät siitä nyt.

Steve Jobs on maailman paras markkinamies.



Loistavaa tekstiä.
Allekirjoitan.

Varsinkin toi Wii pointti, Ville mites otat kantaa tähän...?
Avatar
#52 • • P.Korhonen Guest

Apple ilmoittaa tällähetkellä vain käyttöajan, 5h puhelinpuolella ja 16 mp3 toistoon.
Ja varsisnkin toi jälkimmäinen on sellainen aika jota ei monikaan "musiikki/mutimediapuhelin" vielä tarjoa...



Hoh, toi kommentti oli kyllä isointa paskaa ikinä.
Avatar
#53 • • onnela Guest
Danielin kannattaa ottaa nyt kyllä omat kommenttinsa osittain kriittiseen tarkasteluun... Aikamoista mutua heität ottaen huomioon, että ilmeisesti et matkapuhelinalaa kuitenkaan kovin läheltä pääse seuraamaan? Toi Wii-pointti ei mun mielestä ole validi oikeastaan millään tapaa. Wiissä on oikeasti jotain erilaista ja mullistavaa (ohjaustapa) verrattuna muihin "teknisesti" kehittyneempiin konsoleihin. iPhonessa ei kyllä ole oikeastaan mitään, mitä ei olisi nähty. Siinä on itse asiassa myös jotain, mikä on yleisesti ottaen todettu varsin toimimattomaksi -> pelkkä kosketusnäyttö ilman hardisnäppistä... Voihan olla, että Apple on oikeesti saanut tuon homman tosi hyvin toimimaan. Uskallan vain epäillä hieman...

Itse puhelimesta sen verran, että kyllähän se on nätti ja litteä. Ja Applen laitteet on yleisesti ottaen kohtalaisen laadukkaita. Matkapuhelimen tekeminen on kuitenkin sitten vähän eri juttu. Etenkin kun yrityksellä ei moisista tuotteista aikaisemmin ole kokemusta. Eniten itseänikin ihmetyttää tuo 3G:n puuttuminen. Rampauttaa tuollaista "nykyaikaista" multimedia- / älypuhelinta IMHO aika lailla.

Oiskohan 3G jätetty pois jostain muusta syystä kuin varsinaisesti omasta tahdosta? Koko saatu kutistettua tuon ansiosta? Akkukesto saatu paremmaksi? 3G-implementaation kanssa ollut niin vallattomia ongelmia, että kyseessä on ollut pakko? Joku muu, mikä?

Toi hardisnäppiksen poisjättäminen on mun mielestä se isoin uhkapeli, mikä talloo varpaille ihmisten käyttötottumuksia. Itsekin usein käytän puhelinta puolittain sokkona esim. tekstiviestiä kirjoittaessa ja tarkistan tuloksen vasta ennen lähetystä. Tuo ei meinaan pelkällä kosketusnäytöllä enää onnistukaan... Ja toi näppis muuten vie esim. tekstiviestiä kirjoitettaessa aika nätisi puolen resoluutiosta. Olisivat tohon SMS-demoon laittaneet sekaan edes yhden esim. 3-osaisen tekstiviestin, mistä mahtuu ruudulle ne ekat kaks riviä. :)

Käytettävyys ylipäätään on vähän kaksipiippuinen juttu kun kännyköistä puhutaan. Nokialaisissa, Sony-Ericssoneissa yms. on mun mielestä nykyään aika hyvin minimoitu se, kuinka monen painalluksen (etenkin kuinka monen eri napin painalluksen) takana esim. puhelun tekeminen on.

Oliks tossa muuten vibraa? En huomannut spekseissä mainintaa asiasta... Jos ei ole, niin iso puute tämäkin.


Omat fiilikset puhelimen plussista ja miikoista:

+ Pienehkö, ennen kaikkea litteä
+ Näyttää hyvältä ainakin niin kauan kun näyttö ei ole rasvainen / naarmuinen
+ Todennäköisesti hyvä mp3-soitin
+ Apple

- Ei kuitenkaan sitten niin pieni, että voisi oikeasti pieneksi kutsua
- Pelkkä kosketusnäyttö
- Vanhentunut kamera ja datayhteydet
- Pelkkä kiinteä muisti
- Demon perusteella hankala käyttää esim. puhelintoimintoja

Saas nähdä. Ja mitä bugittomuuteen tulee niin uskon vasta kun näen. :)
Ja ei, minulla ei todellakaan ole mitään Applea tai iPhonea vastaan, vaan tää on ihan oikeasti MIELIPITEENI kyseisestä puhelimesta ENNAKKOTIETOIHIN perustuen.
Avatar
#54 • • whuf. Guest


No, minen tästä asiasta rupea kinaamaan.
Yleisesti vaan noi Applet on pitäny arvonsa kuin monet muut merkit.
Ok, onko se sitten reilua ja oikein, siitä en tiedä.
Onko se fiksua ja järjellisesti selitettävää, en tiedä.
Mutta näin vain on.


Naarmuuntunut, ekan tai tokan vuosimallin ipod jonka akku on kärähtänyt(ja johon ei saa enää mistään varaosia) on tuskin kovin hyvin arvoaan säilyttänyt. Tai miten olis piloille naarmuuntunut Nano tms..
Joo toki apple nörtit maksaa isot rahat vaikka jobsin perskarvoista, mutta ei normaali ihmiset arvosta tollasta vanhan roskan hamstrausta. Jotkut haluaa rahoilleen vastinetta.


Mut palatakseni asiaan.. On tossa iPhonessa kyllä kiitettävän kokonen näyttö. Pelkäks mediatoistimeks se vois olla aika kiva... -> jos olis(reilusti) enempi muistia, jos puhelinosuuden sais pois päältä akkua syömästä kun sitä ei tarvi ja jos hinta olis järkevämpi. Mut toisaalta kun noita samantyyppisiä mediatoistimia on kattonut niin ei nekään halpoja oo.
Avatar
#55 • • onnela Guest


Kymppi uutisissa kerrottiin äsken että iPhonen julkaisu laski Nokian pörssikurssia. Vaikka puhelinta ei koskaan edes laitettaisi myyntiin on Apple voittaja. Tälläisiä threadeja on tänään tuhansia ympäri maailmaa ja ne viimeisetkin jotka eivät olleet kuulleet Applesta tietävät siitä nyt.

Steve Jobs on maailman paras markkinamies.



Tää oli mun mielestä huvittavin juttu ikinä ja kertoo kyllä markkinoista aika paljon. Toisaalta sinällään ihan luonnollinen, mutta aika vahvasti liioiteltu reaktio markkinoilta.

Tulee jotenkin ajat n. 5 vuotta sitten mieleen kun juttelin yhden analyytikon kanssa silloin esitellen uunituoretta 7650-puhelinta. Analyytikko kommentoi tuolloin, ettei usko, että kamerakännykästä tulisi ikinä minkäänlaista hittituotetta ja että markkinat ovat samaa mieltä...

Niinpä niin...

Itse uskon, että jahka alkuhypen pöly laskeutuu, tilanne normalisoituu aika nopeasti. Tiukat paikat applella on edessään siinä vaiheessa kun ekat protot eksyy testeihin nettisivustoille ja jos niiden softa + hardis ei toimikaan niin hyvin kuin on hypetetty.

Microsoftin piti aikaa sitten jyrätä Nokian S60-luurit maan alle. Eipä ole vielä tapahtunut...

Mut R24:llä ihan hyvä pointti kyllä. Applella osataan kyllä tuo markkinointi todella hyvin, ja ennen kaikkea osaavat luoda mielikuvia, niinkuin tämäkin keskustelu osoittaa. Kukaan meistä ei ole vielä päässyt puhelinta kokeilemaan, mutta siitä huolimatta monet julistavat jo täydellisen käytettävyyden ja bugittomuuden ilosanomaa. :)
Avatar
#56 • • whuf. Guest


Täysin totta. Siksi 99% leffoista ja hittilevyistä tehdäänkin juuri mäcillä.


Ikävä murskata sun villit unelmat. Suurin osa leffojen graffoista väännetään Linux purkeilla. Mäkkejä käytetään yleensä vaan kuvien ja matte-taustojen yhdistelemiseen. Lueppa vaikka Applen oma selostus siitä miten mäkkejä käytettiin LOTRin teossa... Hmm jaa katos ne on poistaneet sen sivuiltaan. Tais olla sittenkin huonoa mainosta.

Hittilevyistä ehkä 30% tehdään mäkeillä. Vierailemistani studioista vain noin 40% on käytössä mäkki ja mukavana lisämausteena ne kaatuili vähän väliä.. "when did you last save? - i dont know.." Oli ihan koomista katseltavaa. Samoin esim PVD:n mäkkiläppäri kenkkuilee ja kaatuilee keikoilla, kun taas omat kokemukset pc-läppäristä on olleet tosi hyviä.

Joo toki mäkki on ihan hyvä. Mut ei ihan tollasta 99% paskaa pidä uskoa.
Tää tais mennä vähän ohi aiheen taas...
Avatar
#57 • • Edited Tapi T Guest

ei tavallinen käyttäjä katso speksejä insinöörin näkökulmasta, kunhan laite tuntuu helpolta käyttää, ominaisuudet suunnilleen kondiksessa ja sleekki ulkoasu on plussaa.


Jos nyt ihan aluksi lähetään siitä, että tuo sama tavallinen käyttäjä ei ikimaailmassa maksa puhelimestaan 700e:a eikä varsinkaan silloin, kun tuote on jo valmiiksi ajastaan jäljessä. Jos lähdetään tekemään 700e:n sijoitusta laitteeseen, josta vastaavan voi saada halutessaan puolet halvemmalla, niin myös speksit alkavat painamaan vaakakupissa olipa käyttäjä kuka tahansa.

voiko joku oikeesti väittää että nykyisissä puhelimissa olisi käytettävyys kunnossa? esim. kaikkien nokialaisten käyttöliittymät on suoraan ysäriä, ja lisäksi suuressa osassa malleja onnettoman lagisia.


Ominaisuuksiin nähden ainakin Symbianin 60-alustalla pelaavat puhelimet ovat käytettävyydeltään varsin hyviä ja loogisia verrattuna esim. Windows-puhelimiin. Tietyt asiat löytyvät helposti, käyttäjä pystyy itse vaikuttamaan puhelimen toimintoihin ja laitteen laajennettavuus ollaan toteutettu yksinkertaisesti. Lagisuus on laitteissa ehdoton haitta, mutta sen syitä esim. Vaavu on perustellut tossa ylempänä.

Ensimmäiseen konfaamiseen menee tehokäyttäjältä n. 20min - mikäli hänellä on ollut vastaava laite jo ennestään, niin vanhan laitteen ohjelmat ja asetukset pystyy palauttamaan muistikortilta parissa minuutissa.

Sulta löytyy varmaan esimerkki valmistajasta, jonka laitteilla vastaavat ominaisuudet ovat saavutettavissa ja käytettävyys huomattavasti parempi?

Peruspuhelimissa käyttiksen arkkitehtuuri noudattaa suurimpien valmistajien keskuudessa varsin samaa kaavaa, joskin Motorola on tippunut tässä luokassa kärryiltä jo jokin aika sitten. Onks sulla mielessä jokin valmistaja, joka poikkeaa käyttikseltään huomattavasti eduksi muista?


Ja noi akkujutut.
Voi herran jumala, kuinka moni voi oikeesti väittää että esim Nokialaisen akku pitäisi kutinsa niinkuin tuoteselosteessa lukee?


Mulla on duunissa n. 90 eri valmistajien eri puhelinta. Puhelinten ominaisuuksien kasvaessa akkukesto tippuu ja näin on käynyt myös mm. Nokian älypuhelimille. Esim symbianin 60-sarjojen puhelinten akut kestävät mulla käytössä pari päivää ja tähän sisältyy hyvin kohtuullinen määrä puhetta, uusien meilien tsekkaus 5min välein kl. 09-22 ja n. 1mb dataa per päivä. Tästä ajasta puhelin on 95%:sti 3G-verkossa.

Mä en oo kauheesti vertaillut muiden valmistajien älypuhelinten akkukestoja, mutta minkä oon duunikavereiden kanssa jutellut, niin ne ovat samaa luokkaa kaikilla.

Ennen älypuhelinten aikaa Nokia soitti valmius- ja puheajoillaan kaikki valmistajat suohon.

Mulle toi iPhone ei o mikään maata järisyttävä hyperübermasiina, samat jutut (ilman kosketusnäyttöä) saan käyttämästäni E50:sestäkin.


Samat jutut ja helvetisti kaikkea muuta.

Mä maksan heti 700e Applen valmistamasta puhelimesta, kun mulla on niin hyvät kokemukset Applen tietokoneista ja iPodeista. Se tuskin bugaa lainkaan siinä vaiheessa kun joskus suomeen


Mulla ei ole asiasta faktatietoa, mutta kaltaisiasi applehihhulismin vallanneita käyttäjiä, jotka ovat valmiita sijoittamaan täysin käsittämättömän summan jo valmiiksi vanhentuneeseen laitteeseen tuskin on tarpeeksi, jotta laitteella päästään tekemään kunnolla bisnestä.

Nokialaiset on hyvin epä mediaseksikkäitä eikä ketään kiinnosta niiden uusien mallien julkaisut.


Mediaseksikkyys on varmasti myyntivaltti, mutta hyvin harva käyttäjä on valmis maksamaan moisesta satoja euroja ylimääräistä.

Sillä onko joku muu puhelin nörttiteknisesti parempi kuin iPhone ei ole mitään merkitystä.ole nyt.


Millä on merkitystä?

PS3 ja XBOX360 on spekseiltään paljon kovempia kuin WII, mutta silti mä haluan mielummin Wiin.


Spekseiltään kyllä, mutta Wii vie pelaamisen kokonaan toiselle tasolle ja tarjoaa sellaista, mistä muiden konsolien omistajat voivat vain unelmoida. Wiillä pelaaminen poikkeaa edukseen muista ja nimenomaan tämä on se, joka myy.

iPhonessa on spekseiltään muita saman hintaluokan laitteita selvästi heikompi, eikä siinä ole tasan ainoatakaan oikeaa ominaisuutta, joka kääntää koko älypuhelimen idean päälaelleen tai tuo ylipäänsä jotain uutta markkinoille.

Eivät olekkaan, mutta väittäisin että Applen käyttäjäkunta on merkkiuskollisinta mitä melkein tietotekniikan saralla voi olla. Pelkästään moni "macisti" ostaa tuon luurin vain sen takia että se on "apple"...


Mun mielestä on suorastaan hämmentävää huomata, kuinka te Mac-uskovaiset ette näe asiassa metsää puilta.

Macin brandi on vahva ja käyttäkunta merkkiuskollista, mutta eiks ny oo sanomattakin selvää, että tästä ainoastaan murto-osalla on varaa pistää 700e haisemaan vanhentuneeseen laitteeseen ja tästä murto-osa laitteen hankkii. Lisäksi Macistä puhelinvalmistajana ei oo kenelläkään kokemuksia, mikä lisää ostajakunnan ennakkoluuloja entisestään. Laitteen suosiota ja menestystä ei tulla missään nimessä ratkaisemaan jo valmiiden Mac-käyttäjien kukkaroilla, vaan nimenomaan niiden, joiden tulisi vaihtaa merkkiä.

Kilpailijoilla on vielä rutkasti aikaa tehdä vastaava laite ja tulevat varmasti niin tekemään.
Avatar
#58 • • -orion- Guest
Ville: Apple ei tavoittele 10% osuutta älypuhelinmarkkinoista - vaan ainoastaan 1%.

Jobsin Keynote-puheen mukaan 3G on tulossa.

iPhonesta voidaan Euroopan markkinoille odottaa jo päivitettyä versiota - etenkin jos aika ja kilpailijoiden kehitys alkaa syömään näitä nyt julkaistuja ominaisuuksia.

Muillakin valmistajilla on kosketusnäytöllisiä puhelimia. Kuinka moni niistä kuitenkaan tukee kahden kohdan samanaikaista koskettamista (multi-touch)? Kuinka moni vaihtaa moodia sen mukaan, missä asennossa puhelinta pidetään tai muuttuu mp3-soittimesta puhelimeksi vain nostamalla se korvan viereen?

Tästä päästään näppärästi käytettävyyteen. Tottakai ylläolevat voi helposti kumota sanomalla "kuka tuollaisia tarvitsee" tai "ei se kuitenkaan toimi" tai "eivät ole merkittäviä uudistuksia". Kuitenkin mun mielestä käytettävyyden puolella yksinkertaisuus ja helppous ratkaisee peruskuluttajan kohdalla hirveästi - se on käynyt viime aikoina selväksi esim. Nintendo Wiin kohdalla. Ja Apple handlaa tällä hetkellä tietokonepuolella kaikkein parhaiten tämän UI-helppokäyttöisyyden ja loogisuuden - ja YouTubesta pari iPhone-videota katsottuani sama näyttäisi pätevän nyt myös puhelinpuolella.

Vaikka täällä kuinka yritetään väittää vastaan tuolle vallankumouksellisuudelle, niin ainakaan minä en ole koskaan nähnyt noin helppokäyttöistä puhelinta noin suurella määrällä ominaisuuksia.
Avatar
#59 • • tumpsi Guest
ringo_big.jpg

en edelleenkään kykene sisäistään sitä, miten applella ollaan yhtäkkiä sellasessa asemassa, et voidaan ottaa nokian n. 20 vuoden kokemus matkapuhelinten valmistuksessa kiinni tosta noin vaan sormia napsauttamalla kahdesti (multi touch)
Avatar
#60 • • ville Guest

Sä oot asian ytimessä. Mä oon tänään puhunut n.10 ihmisen kanssa jotka eivät ostaisi älypuhelinta, mutta ostaisi iPhonen heti tänään jos se olisi mahdollista.



Mä puhuin eilen kymmenien ihmisten kanssa ja kukaan ei ikinä ostaisi tuota puhelinta.

Ystävät tuota tuskin päättävät, kertoo lähinnä siitä, että eri kuluttajaryhmissä tuote herättää hyvin erilaisia mielipiteitä.


Nokialaiset on hyvin epä mediaseksikkäitä eikä ketään kiinnosta niiden uusien mallien julkaisut.



Lähde?

Nokia myy eniten puhelimia maailmassa ja veikkaisin, että nokia julkaisut ovat matkapuhelinallalla kaikkein seuratuimpia.

Tottakai apple nyt kiinnostaa ihan tajuttomasti, koska kyseessä on firman eka puhelin ja applen historia tuo hommaan mukaan tosi kivan lisän.

Mutta kuinka moni on kiinnostunut kun apple julkaisee vaikka uuden revision ipodista? Syntyykö tällöin kovin suurta hypeä? Onko todennäköistä, että applen hypet tulevat tulevaisuudessa olemaan murto-osa tästä launchista?


Sillä onko joku muu puhelin nörttiteknisesti parempi kuin iPhone ei ole mitään merkitystä. Ei ollut silloin kun VHS jyräsi Betan eikä ole nyt.



Tai vaikkapa nykyinen hd-dvd vs blue-ray jossa hd-dvd on ehkä niskan päällä vaikka paskempi onkin?

Vertausta voit hakea näistä tekniikoista, mutta vertaus ei ole ihan validi. Nyt ei puhuta "maailman uutuudesta" vaan puhutaan tekniikasta, joka on ollut jo vuosia markkinoilla. Tekniikkaa käyttää sadat miljoonat ihmiset. Uusi tuote, joka tulee markkinoillle, joutuu pakosti vertaamaan itseään jo myytäviin tuotteisiin. Tällaisessa tilanteessa tekniset ratkaisut nousevat tärkeämpään osaan, sillä ihmiset ovat tottuneet tiettyyn tasoon. Myönnän kyllä, että tämä ei todellaan tarkoita sitä, että featurerikkaampi tuote aina voittaa, mutta featureilla tulee kyllä olemaan kohtalainen merkitys.


PS3 ja XBOX360 on spekseiltään paljon kovempia kuin WII, mutta silti mä haluan mielummin Wiin.



Kuten myös, mutta vain sen takia, että wii mahdollistaa jotain täysin erilaista ja uutta.

Jos PS3 tulisi wiin ohjaimella niin ottaisin varmaan ps3:n. Niin tekisi moni muukin.

Ottaisiko moni muu nokian, jos nokiaan löydään tehokkaampi prossu, 3.5" kosketusnäyttö, kiva käytettävyys ja applea paremmat featuret?


Täysin totta. Siksi 99% leffoista ja hittilevyistä tehdäänkin juuri mäcillä. Samasta syystä iPhone menee kaupaksi. Moni tietää että Applen tuotteet toimii. Samaa ei voi sanoa juuri mistään tietokoneita tai elektroniikkaa valmistavasta brändistä.



Kuitenkin varmaan 95% yrityskäyttäjistä käyttää maccia? Jos macit toimii, miksi osuus on näin pieni? Osoittaako syyttävä sormi microsoftia (kun se vaan ei anna mahdollisuutta) vai voisiko vikaa olla myös macissa? Voiko iphone kohdata saman ongelman? Ihmiset ovat tottuneet käyttämään nokioita, sonyericssonejaan sun muita. Jos ihmiset eivät nyt vaihda pc:ä maciin, miksi he vaihtaisivat puhelimensa maciin? Millä tavalla nämä ovat erilaisia? Miksi sä automaattisesti oletat, että iphone menee kaupaksi? Mikä tekee iphonesta oikeasti erilaisen, muuta kuin että se on apple?


Kymppi uutisissa kerrottiin äsken että iPhonen julkaisu laski Nokian pörssikurssia. Vaikka puhelinta ei koskaan edes laitettaisi myyntiin on Apple voittaja. Tälläisiä threadeja on tänään tuhansia ympäri maailmaa ja ne viimeisetkin jotka eivät olleet kuulleet Applesta tietävät siitä nyt.

Steve Jobs on maailman paras markkinamies.



Miten markkinat suhtautuvat tilanteeseen, jossa puhelin ei myy? Miten ne suhtautuvat siihen, että apple tuhlaa miljardien kehitystyön laitteisiin, joita kukaan ei osta? Mitä käy applen brändille jos "kaikkien tuntema tulevaisuuden puhelin" osoittautuu kaikkien aikojen suurimmaksi puhelinflopiksi? Miten ihmiset mieltävät applen helppokäyttöisyyden tulevaisuudessa, jos puhelin bugittaa ja lagittaa enemmän kuin mikään muu tuote markkinoilla?

Applella on pirusti hävittävää. Käytännössä apple laittaa peliin koko brädinsä ja tuo markkinoille tuotteen, josta heillä ei ole mitään kokemusta. Suurin voitettava asia heillä lienee suurempi kassavirta....