Mikä rautasequksi?

18 posts, 1 page, 3,071 views

Avatar
#1 • • xybo Guest
Alkanu taas vaihteeks ärsyttää softat ja niiden kanssa säätäminen ja tarkoitus olisi hankkia joku rautasequ ohjamaan lähinnä muutamaa rumpukonetta ja synaa.

Yamaha RM1x:sää on kovasti suositeltu (halpa ja koska en tartte siitä mitään soundeja niin sekään puoli ei haittaa). Tosin olen lueskellut myös foorumeilta, että joidenkin laitteiden kanssa (esim JP8000) on bugeja havaittu jossa vain tietyilla kanavilla voi ohjata laitetta...

Mutta mitä muita olisi markkinoilla? Heikkouksia / vahvuuksia?
Avatar
#2 • • Daniel Braun Guest
Suosittelen kovasti tutustumista E-mun tuotteisiin...
Itselläni oli xl-7 jota käytin niin synanan kuin sequna ohjaamassa kaikkea muuta.
Toimivampaa & rakenteeltaan vakuuttavampaa masiinaa saa hakea.
Harmittaa vieläkin kun menin myymään.

Toi Yammu on ok, ehkä vähän jo vanhaa tekniikkaa ja soundimasiinaksi siitä ei pahemmin ole, Emut hoitaa vielä kohtuu hyvin (onhan niissä sisäisten soundien lisäksi muutama rommipaikka laajennuksillekin) synankin tehtävät.
Avatar
#3 • • gerry Guest
Itse olen harkinnut jotakin grooweboxia... Eniten mielenkiintoa herättää uusin rolandin MC-808 jossa on sampleri, motorisoitu feiderit (näppärä softasequis käyttää kontrollerina) jne... hinta vaan tonni.

Vaik softa hakkaa hardiksen (hinta laatusuhde) niin kiehtoo ajatus duunata hiukan rosoisemppaa saundia suoraan jollakin grooweboxil josta sit aina lennos nauhoittaa sampleja tietokoneen sekvensserin.


Se on vaan niin simppeli kun saa idean tai haluaa muuten vaan jamitella, kytken virrat päälle grooweboksiin ja naputtelen joitakin komppejä, kolinaa, bassoja, liidiä.... Sitten jos pohja on hyvä nauhoitan loopit erikseen tietokonesekvensseriin jossa sit varsinaisesti kasaan biisin, efektoin jne....

Toi työskentelytapa ei oo mikään paras jossakin kiksus, mut elektros, preiksis, kolinahouses toimii:)



http://www.roland.fi/New%20Pages/news/NAMM2006/MC-808.htm
Avatar
#4 • • xybo Guest
Haluan käyttää rautaa biisien tekemiseen koska se soundi on vaan niin ylivertainen softiin verrattuna (vst-plugarit + en osaa käyttää) vs. rauta mikä kuulostaa defaulttina jo hyvältä. Oon koittanu samplaa sekvenssejä synista ja tehny vaikka mitä luuppeja ja juttuja ja kokeillu esim ableton liven sitä samplaysjuttua, mutta ne on kovin kankeita ja menee aina säätämiseksi. Rautasequlla saan kaikki heti oikeseen synkkaan ja en hukkaa aikaa siihen säätämiseen.

Myöskin haluan stabiilimpaa ympäristö esim live käyttöön. Ableton live on aika kova, mutta äärimmäisen tylsä ja on täysin turhaa roudata mitään rautaa mukana jos moista käyttää. (Puhumattakaan että sen soundi livekäytössä on aika huonoa, paitsi ehkä kun renderöi).

Toi Emun xl-7 vaikutti kanssa ihan mukavalta, mutta näyttä olevan tuote joka ilmeisesti on jo lopetettu. Rolandin kaikki grooveboxit on ollut aika suuria pettymyksiä, en tiiä haluanko enää ikinä kokeilla yhtäkään semmoista ;)
Avatar
#5 • • gerry Guest

Haluan käyttää rautaa biisien tekemiseen koska se soundi on vaan niin ylivertainen softiin verrattuna (vst-plugarit + en osaa käyttää) vs. rauta mikä kuulostaa defaulttina jo hyvältä. Oon koittanu samplaa sekvenssejä synista ja tehny vaikka mitä luuppeja ja juttuja ja kokeillu esim ableton liven sitä samplaysjuttua, mutta ne on kovin kankeita ja menee aina säätämiseksi. Rautasequlla saan kaikki heti oikeseen synkkaan ja en hukkaa aikaa siihen säätämiseen.

Myöskin haluan stabiilimpaa ympäristö esim live käyttöön. Ableton live on aika kova, mutta äärimmäisen tylsä ja on täysin turhaa roudata mitään rautaa mukana jos moista käyttää. (Puhumattakaan että sen soundi livekäytössä on aika huonoa, paitsi ehkä kun renderöi).



Me voidaan tästä keskustella ikuisuuden;) Mutta ei ne hommat oikeasti oo niin monimutkaisia (jos siis kyse on monimutkaisuudesta eikä tarpeesta).

Voin sanoa et oon omistanu hardista jossa on miljoona toimintoa jota en koskaan oppinut/jaksannut/viitsinnyt oppia käyttämään. Esimerkiksi aikoinani omistamani Korg Tritonin hienoa sekvensseriä efektien sentitystä jnejnejne... Ihme säätöä.

Samoin on nykyisen Roland jv1080 kans. Se on lähinnä vaan presettikone, vaikka ominaisuuksia ja säätöjä on niin oon hyvin laiska oppimaan joitakin alavalikkojuttuja ymym....

Mitä saundiin tulee niin jossakin elektropreiksis et ikinä tuu arvaa mistä joku pörinä on napattu. Onko se joku hybersynä tai koiran ulina joka on samplattu ja efektoitu....

Mut päk to aihe, yamahan sequ taitaa olla aika hyvä vaihtoehto pelkkä sekkariks. Halvemalla yhtä hyvää on vaikea löytää.
Avatar
#6 • • xybo Guest
No mulla ois vielä ninkin arvaamattomia laitteita ku kolkki ja ysi ja jotain basslineja ja preset stringejä jp8000:sesta. Elektroo ja Acidia. Ja toudellakaan ei haeta mitään uuta ja mitään erikoista. Vaan just sitä tiettyä soundia. Mut siihen tarttee raudan ja mitä pienemmällä säädöllä saisin omaa pikkukivaa sen parempi.

Joo. Rm1x maksaa uuten joku 430e ja käytettynäkin varmaan sais helposti/halvemmalla. Puhumattakaan, että jos siitä ei diggaakkaan niin voi ehkä alkaa kokeilee noita hienompia juttuja tai ostaa se kunnon äänikortti (vaikka RME) ja poistaa ongelmia sitäkautta?
Avatar
#7 • • Daniel Braun Guest
Suosittelen kyllä itse ennemmin etsimään käsiin noita emun vermeitä, käytettynä niitä liikkuu jonkin verran.
Samaa rautaahan tehtiin parillakin eri nimellä, kun sisäinen vakiorommi vaan vaihtui.
Tärkeintä mulle siinä oli se että kontrollereitä oli riittäväsi, oli vakaa kuin mikä ja soundit mitä siitä sai oli verrattain hyviä.
Varsinkin monikerroksisia padeja presetteinäkin löytyi :)

Vittu, myiskö joku mulle omansa?
Avatar
#8 • • whuf. Guest
Jaa kiinnostaisko jotakuta ostaa XL-7?

Täytyy kehua että pirun hyvin on toiminut keikoilla.. mutta on nyt käynyt jo vähän tarpeettomaks. Ihan unelmakone just technon, housen ym tekoon. Muutama biisi tullut itekkin sekkaroitua sillä ja esim Iio:n Is It Love remixin basso+urut on tosta koneesta. Pistäkää privamessua jos kiinnostaa.
Avatar
#9 • • bulk Guest

Joo. Rm1x maksaa uuten joku 430e ja käytettynäkin varmaan sais helposti/halvemmalla. Puhumattakaan, että jos siitä ei diggaakkaan niin voi ehkä alkaa kokeilee noita hienompia juttuja tai ostaa se kunnon äänikortti (vaikka RME) ja poistaa ongelmia sitäkautta?



Muutama RM1X on kiertänyt käsien läpi ja onhan se sekkari monipuolisen oloinen, mutta silti koneesta paistaa sen ikä. Käytettynä noita saa halvimmillaan jollain parilla huntilla. Ja niissä on vähän tyyppivikoja, potikat väljistyvät ja napit menettävät toimintakykynsä ja endless-rotaryt alkaa hyppiä.

Eiks ois järkevämpää hommata vaikka joku atari st ja cubase?
Avatar
#10 • • xybo Guest

Joo. Rm1x maksaa uuten joku 430e ja käytettynäkin varmaan sais helposti/halvemmalla. Puhumattakaan, että jos siitä ei diggaakkaan niin voi ehkä alkaa kokeilee noita hienompia juttuja tai ostaa se kunnon äänikortti (vaikka RME) ja poistaa ongelmia sitäkautta?



Muutama RM1X on kiertänyt käsien läpi ja onhan se sekkari monipuolisen oloinen, mutta silti koneesta paistaa sen ikä. Käytettynä noita saa halvimmillaan jollain parilla huntilla. Ja niissä on vähän tyyppivikoja, potikat väljistyvät ja napit menettävät toimintakykynsä ja endless-rotaryt alkaa hyppiä.

Eiks ois järkevämpää hommata vaikka joku atari st ja cubase?



Hehee. Jos se sikseen menis niin tokihan sitä vois käyttä vaan pc:tä ja dos:issa olevaa cubasee niin sais tuon atari st fiiliksen. Mut laitteen pitäs olla riittävän mobiili.
Avatar
#11 • • Zeraf Guest
Akai MPC xxxx. Kannattaako muita edes miettii...? :)
Avatar
#12 • • texmex Guest
Jos haluut semmoisen rumpukone-tyylisen steppipohjaisen sequn etkä perusmidiraitaa, niin kannattaa tsekata Elektronin MonoMachine. Sillä voi kontrolloida kuutta midivehjettä ja tietenkin laitteen kuutta varsinaisia monosynaa. Sopii todella hyvin livekäyttöön (siihen tarkoitettukin). Paljon kikkoja joita ei voi edes oikealla sequlla tehdä (esim resetoida lfo kesken nuotin). Midivehkeille voi valita kullekin 4 parametriä, joita voi laitteen omilla lfo:lla ja sekvensserillä säätää.

Hintaa tosin löytyy vähän enempi, mutta luulen, että voisit olla aika tyytyväinen. Ehkä suosituin IDM-skenessä, mutta kyllä tolla kolinat ja proget syntyy siinä missä muillakin - olettaen että on muitakin vehkeitä. Mut oikeasti aika erilainen vehje ja todellakin hyvässä mielessä.

http://www.monomachine.com
Cutoff

Posts: 14

#13 • • Cutoff
Olen täs vähän mietiskellyt, että mikä olisi se mulle paras sekvensseri liveen.
Teen samplepohjaista musaa, joten varmaan paras vaihtoehto on laite jossa on itsessään sampleri (sampleri kyl löytyy mut olen jo todennut että se o vähän nihkeetä säätöä ohjata sekkarilla sampleria. parempi vaan ois jos ois sekkari ja sampleri samassa vehkeessä). Tahdon tehdä pc:llä kaman ja siirtää sen sit tähän sekkuun. Olisi myös hyvä olla mahdollisuus ohjata midilaitteita tarvittaessa. Olisi myös hyvä jos jollain kontrolleria voisi kikkailla soundien kans.
Seuraavat tulee mieleen:
Akai MPC 2000/1000
Akai MPC60 lähinnä soundin takia, mutta millainen tää sit ois livesekkarina?

Mulla ei tosiaan oo mitään kokemusta mpc-laitteista ja niiden sekvensseri ja käytettävyysominaisuuksista.

E-MU SP12/1200 Soundin takia jälleen. Miten soveltuu liven pääsekkariksi. Voiko tällä ohjata jotain muuta laitetta. Vähäisen samplausajan takia olisi hyvä jos pystyis linkittämään perään toisen samplerin. Ainoa laite jonka kohdalla olisin valmis tekmemään myönnytyksen, että ois toinen sampleri messissä...mut onko kyseessä nyt vaan hyvä soundinen skenehirviö?

Yamaha RM1X kokeiltiin jo. Jotenkin jähmeä ja kankea eikä omaa sampleria. Hirveät soundit, joten ei kiitos.

Roland MC909/808 Vaikuttavat tosi hyvältä. Linkki pc:n välillä kans kiinnostaa. Onko jollain hyviä kokemuksia?

Läppäri + ableton live. Kerran livessä kokeiltu. ei kovin hyvät fiilikset jääny. Jotenkin tympeää säätöä, huono soundi ja yleinen epävakaus. + ultimate gay vaa seisoa jossain läppärin takana niinku irkkais lavalla.

Valaiskaahan jos tulee jotain mieleen. Tärkeintä on se livekäytettävyys oikeestaan, ettei mene ihan playbackiin mut ei taas sit tartte kolmea kättä säätämään.
Avatar
#14 • • xybo Guest
Hankin lopulta MPC 4000:isen ja olen ollut tähän asti varsin tyytyväinen. USB toimii ripeesti ja kone lukee muutenkin kaikenlaista USB sälää lähtien muistitikuista. Omat liittimet levarista samplaamiseen jne on vaan kaikki plussaa. Sequ on .. no mpc-tyylinen .. siis about träkkeri (joka sopii mulle hyvin). Miljoonia ärsyttäiviä pikkuasioita ja puutteita sequissa/efekteissä... mutta kaikesta huolimatta nyt voipi ohjailla kaikkia leluja, samplaaminekin toimii mukavasti (tosin samplejen leikkaaminen/timestretchaaminen kannattaa edelleen tehä pc:llä).
Avatar
#15 • • gerry Guest


Läppäri + ableton live. Kerran livessä kokeiltu. ei kovin hyvät fiilikset jääny. Jotenkin tympeää säätöä, huono soundi ja yleinen epävakaus. + ultimate gay vaa seisoa jossain läppärin takana niinku irkkais lavalla.

Valaiskaahan jos tulee jotain mieleen. Tärkeintä on se livekäytettävyys oikeestaan, ettei mene ihan playbackiin mut ei taas sit tartte kolmea kättä säätämään.



Saundi johtuu ihan käytössä olevista sampleista, synista. Tympeä säätämästä siinä ei tosiaan oo sillä voit oman templaten rakentaa mielesi mukaan. Ja epävakaa? En oo saanut liveä kertaakaan vuoden aikana kaatumaan (muutaman kerran tahmeilut jonkun epämääräisen plugarin kanssa vaan), mitälie kokeiluversiota oot käyttänyt;)?

Yhtä ultimate geilda näytät kyl jonkun grooweboksin takanakin... Saahan sen läppärion piiloitettua jos se niin haittaa....:D Tai hommaat mäkin, se tuo uskottavuutta;)

Heh, noh, tarkoitus ei ollu olla irooninen... Perustelusi olevat vaan aika huterat.

Yks kaverini joka aikoinaan teki ihan listamusaa käyttää mainsequna rollun MC-505:sta. Se on kyl ihan haka siinä. Sil on kytketty kaikki samplerit ja synat siihen kiinni ja sillä se vaan veivaa... Tuskin markkinoitten paras sekvensseri, mutta jos halvalla saa niin kannattaisi kokeilla..:)
Cutoff

Posts: 14

#16 • • Cutoff


Saundi johtuu ihan käytössä olevista sampleista, synista.


ainakin heti kun vähänkään piti tempoa muuttaa niin soundi muuttui (siis hyvin pienienkin muutosten kohdalla), mutta tokihan homman voi hoitaa niinkin että samplet ja loopit on valmiiksi oikeassa tempossa.


Heh, noh, tarkoitus ei ollu olla irooninen... Perustelusi olevat vaan aika huterat.


heh, totta. Rivien välistä saattoi varmaan lukea, että yleiset fiilikset ei ole läppäriä kohtaan kovin korkealla...oikeastaan ilman mitään järkevää syytä.
Jokin sampleriboksi miellyttäisi nyt minua suuresti. En millään haluais lähteä tohon läppärisäätöön :)
Avatar
#17 • • markedman Guest


Seuraavat tulee mieleen:
Akai MPC 2000/1000
Akai MPC60 lähinnä soundin takia, mutta millainen tää sit ois livesekkarina?



Jos teet sämplepohjaista matskua, niin nää ovat varmoja valintoja. Jos sekvensserin ominaisuudet on tärkeitä, niin 2000XL mun mielestä paras valinta näistä, 2500:sta tai 4000:sta en ole vielä kokeillut, mutta 4k:n pitäisi olla tietenkin helvetin hyvä.

2000XL on kuitenkin varma valinta, sekvensseri sopii erittäin hyvin liven tekemiseen ja sillä on helppo sotkea sämplejen soittamista ja MIDI-ohjausta.

Ongelma on se, että jos oot tottunut käyttämään monipuolisia sämplereitä niin 2k ei taas riitä.. siinä on about amp envelope + low pass filtteri per sämple, ja siinä se - yksinkertaistettuna. Riittää rumpusoundeille, mutta jos haluat vähän villimpää soundinmuokkausta niin sitten 2500:nen tai 4000:nen. Se 1000 käy vaan vituttamaan ja nappulatkin on liian pieniä :) 60:ssa on hieno soundi, mutta tuskin kannattaa hankkia markkinahinnoilla ainoaksi sekkariksi.. ellei halua väkisin tehdä asioita vaikeasti.

Output-laajennusta kannattaa harkita, jos löytyy esim 8 kanavainen mikseri. Sillä saa livetilanteeseen helposti eriteltyä esim rumpuraidat, ettei tartte soundcheckissä käydä sämple kerrallaan muuttamassa bassorumpua hiljasemmaks ku PA on hajoomispisteessä.

E-MU SP12/1200 Soundin takia jälleen. Miten soveltuu liven pääsekkariksi.



Unohda noi. Mä sämplään SP12:sta kautta rumpusoundeja MPC:lle, enkä jaksa edes leikellä niitä SP12:sta käyttöliittymän takia saatika sitten koskea sekvensseriin. Joku vois sanoa tähän, että "se on vaan hyvä et on rajoituksia niin joutuu olee luova" - mut liikaa rajoitteita tappaa hyvin äkkii luovuuden.


Jos teet kuitenkin raitoja koneella jollain sekkarilla ja haluat vaan siirtää niitä livekäyttöön, niin yks ratkaisu on Alesis MMT8 + sämpleri + joku potikkamidikontrolleri. MMT8:lle on helppo siirtää kahdeksalle raidalle mididataa ja tehdä biisirakenteet about mute-nappien varaan, ja midikontrollerilla sitten tehdä tweakkaukset livenä.
Avatar
#18 • • 1005 Guest
pekis, mulla on tollanen e-mu mp-7 oman tuotannon sydämenä ja sekkarina.
edit: aajoo, hankitkin jo 4000:sen