No meiltä on 5 minsaa Kontulaan, josta löytyy Suomen laajin kattamaton ostari. Perus postin, apteekin ja alkon lisäksi löytyy mm. itämaisia elintarvikekauppoja, leipomo, optikko, divari sekä uimahalli. Keskustassa saat kävellä tai ajella ratikalla aika tovin kiertääksesi vastaavat palvelut mitkä täällä on alle neliökilometrin sisällä.
Noinkohan ... mä vähän veikkaan, että keskustasta saat oikeesti 500m säteeltä paljon enemmän kuin yksikään ostari tarjoaa. Jos vetäistään keskukseksi esim vanha, niin mukana on kamppi, forum, aleksi, citykäytävä, stocka, sokos jne jne. Siinä jää kontulan ostari tai tapiolan keskus kakkoseksi aika pahasti ... liikkeitä varmaan 1000 ja miljoona + yksi vaihtoehtoa.
blaa blaa - stocka - blaa blaa - itäkeskus --- blaa blaa - baarit - blaa blaa
Vaikka itse asunkin tapiolassa, jossa palvelut ovat espoon mittakaavassa ehkäpä jopa parhaat (riippuu mitä haluaa), en silti ikinä mene väittämään, että ne vastaavat keskustan palveluita. Pieni ostari on aina ostari, vaikka siellä onkin posti. Suuri kauppakeskus idässä tai lännessä on suuri kauppakeskus, joka asiakasprofiilin takia on muokkautunut aika erilaiseksi kuin keskusta.
Tottakai hyvä kauppakeskus on mukava olla vieressä, sen takia mekin valittiin asuinpaikka niin, että lähikauppa on tapiolan liikekeskus.
Mutta edelleen: se kauppakeskus ei todellakaan ole keskusta. Eikä se stockan herkku tapiolassa ole sama asia kuin stockan herkku keskustassa.
Klubeilla ja bileissä käynti on omalla kohdalla melkeinpä ainoa syy poistua vapaa-aikana keskustaan täältä idän ihanuudesta.
Oleellista on tuo mitä itse sanoit: "melkeinpä". Hyvässä asuinpaikan valinnalla säästää vaivaa paljon, sillä palveluita on paljon vieressä. Mutta edelleen: itä tai länsi ei todellaan ole keskusta, kuten sä jatkuvasti yrität väittää. Se riittää pitkälle, esim mun ja vaavu ei tarvitse kovin usein keskustan kaupoissa käydä vaikka joka päivä keskustan läpi kuljenkin.
Mulla kestäisi duunimatka Vallilaan Kaivarista tai Eirasta pidempään kuin metrolla täältä perimmäiseltä asemalta. Ilmanlaatu on jossain Kampissa ruuhka-aikaan aivan järkyttävä ja fillarilla liikkuminen on helvettiä verrattuna itään, jossa pyöräreitit on suunniteltu hieman paremmin. Tai jossa niitä siis ylipäätään on. Eikä se merikään ole keskustan tai Espoon yksinoikeus, tjeu esim. Vuosaaren Aurinkolahti tai Uutela.
Tää on totta, työmatka tietysti vaikuttaa ja monesti on fiksua asua niin, että työmatka ei ole pitkä.
Mutta edelleen: keskustassa työpaikkoja on suhteessa enemmän kuin missään muualla. Yhteydet keskustaan ja sieltä pois ovat parhaat mitä suomesta löytää. Idässä tai lännessä yhteydet eivät yleensä älyttömän hyviä ole ellei lasketa muutamaan solmupaikkaa. Pääasiassa yhtydet ovat vain keskustaan ja poikittaisliikenne on hoidettu aika huonosti.
Sinänsä on kummallista, että jokainen tuntuu aina asuvan siellä "maailman parhaassa paikassa", jossa palvelut, yhteydet, rauhallisuus ja viheralueet kohtaavat ennennäkemättömällä tavalla. Vielä kummallisempaa on, että tämä maailman paras paikka tuntuu muuttuvan sen mukaan missä sattuu sillä hetkellä aina asumaan.
Omaa esimerkkiä käyttäen: Tällä hetkellä asun itselleni parhaassa mahdollisessa paikassa tällä tulotasolla ja työmatkalla. Parempiakin paikkoja olisi kyllä saatavissa, mutta ei näillä tuloilla.
Edit: sen verran vielä itähelsinki vs espoo taistelusta, että väittäisin näiden kahden muistuttavat toisiaan uskomattoman paljon. Itä-keskuksen asiakaskunta näyttää suunnilleen samalta kuin joku lippulaiva espoonlahdessa ja asuntokanta on aika samanlaista: harvaan asuttuja keskuksia joissa hemmetisti kerrostaloja. Näiden aluiden välillä jonkinverran omakotitaloja. Nähdäkseni ainoa suurempi ero itä-helsingissä ja länsiespoolla on pääkulkuväline, joka helsingissä on metro ja espoossa bussi. Kummallakin on omat hyvät ja huonot puolensa, itse jos saisin valita ottaisin metron espooseen :)