MIDI ja Roland MC505

12 posts, 1 page, 2,298 views

Avatar
#1 • • miska75 Guest
Hei!

Olen tässä nyt pääsiäisen ajan yrittänyt löytää ohjeita joka puolelta nettiä ja manuskoja, mutta en ole löytänyt mistään. Itselläni on siis laitteena Rolandin MC505nen ja softina (käyttis xp) mm. reason, cubase, Ableton Live, Fruityloops.., mutta en saa laitettua mistään noita MIDI asetuksia. Piuhotukset on oikein ja rolandista käytän "kanavaa" 17 lähettämään tuota infoa, mutta mistäs sitten xpssä laitan asetuksen päälle, mistä sen pitää ottaa vastaan tuota MIDI infoa. Pitääkö winkkarissa käydä ensiksi tekeen jotkut pääasetukset, vai tehdäänkö asetukset kullekin ohjelmalle erikseen? Olen saanut aikoinaan midin kautta ohjailtua sampleria, mutta en ole saanut tietokoneeseen yhteyttä koskaan. Sellainen yksinkertainen sepostus riittää minulle, eli mistä lähden softassa ja windowsissa hakemaan noita asetuksia, muut hoituu kyllä tuon Rolandin manuskalla. Jos jollakin vastaava yhdistelmä käytössä, voi toki kertoa perinpohjinkin tuon asetuksten tekemisen.

Kiitos etukäteen!
Avatar
#2 • • R Guest
olisko tossa ollu jotenkin että vaan kanavat 1-7 lähettää sekkarilta midiä ulos tms..
tuon manuskan pitäs löytyä: http://www.rolandus.com
Avatar
#3 • • miska75 Guest
Mulla on toi manuska, jonka ohjeilla en saanut aikaseks pcn kanssa yhtään mitään, joskus aiemmin oon saanut Bossin 202n ja tuon rolandin toimimaan yhdessä. Käytin väärää nimitys, siis käytän kanavaa 1, mutta device id:nä mulla on 17, ihmettelen tässä, mihin tuon pääsen asentamaan. Elikkä pitäisikö mun käydä tuo device id laittamassa softassakin tai johonnkin päin winkkaria? En ainakaan reasonista löytänyt mitään paikkaa, jonne tuota pääsisi näpelöimään. "Midi in device" ilmoittaa vaan No MIDI Input:a...
Avatar
#4 • • 029 Guest

Käytin väärää nimitys, siis käytän kanavaa 1, mutta device id:nä mulla on 17, ihmettelen tässä, mihin tuon pääsen asentamaan. Elikkä pitäisikö mun käydä tuo device id laittamassa softassakin tai johonnkin päin winkkaria?



Tosta sun ei tarvii huolehtia nyt. Toi Device id ei vaikuta mihinkään mitä oot nyt tekemäs.

En ainakaan reasonista löytänyt mitään paikkaa, jonne tuota pääsisi näpelöimään. "Midi in device" ilmoittaa vaan No MIDI Input:a...



Yritätkö lähettää rolandilta viestiä koneelle vai miks johdot noin päin?

Jos koetat ohjata tietokoneella MC-505:sta niin silloin laitat johdon toisinpäin eli Tietokoneen "MIDI OUT" portista menis johto MC 505:n "MIDI IN" porttiin. Valitset siis siihen sekvensserin kanavaan sen midiportin josta toi johto lähtee ulos MC 505:n inputtiin. MIDI kanavia on vaan 1-16 käytettävissä ja tosiaan noi 1-8 on toiminnassa automaattisesti tosta rolandista.

Rummut löytyy muistaakseni kanavalta 10 tosta MC-505:sta ja kaikki muut saundit kanavilta 1-8.

edit: jäsentelyy
Avatar
#5 • • miska75 Guest
Siis ohjata 505lla tietokonetta, lähinnä noita edellä mainitsemiani softia. Olen seurannut manuskan ohjetta, kuinka 505lla ohjata ulkoista laitetta kuten 505:ta jne, mutta mitään ei tapahdu. Huomasin myös tietokoneen biosista olleen midiportin disabloituna joten laitoin sieltä kahdeta vaihtoehdota (300 ja 330) 300ksi ja "midi irq select":n 5ksi (en muuten tiedä mikä toi jälkimmäinen edes on), mutta siltikään ei ole yhteyttä noiden kahden välillä. 505ssa on siinä näytön vieressä ledi, jossa lukee midi ja se ei kyllä ole palanut missään vaiheessa ja luulen, että sen pitäisi palaa toimiakseen.

Mulla on joitakin vuosia sitten tekemiä trackeja ja biisejä 505lla, mutta sen köyhän soundimaailman takia haluaisin mainioita sekkariominaisuuksia käyttää noissa softissa. Pääasiassa reasonia ja fl-studioo olen ajatellut käyttää näin alkuun. Reason on muutenkin mulle uusi softa, itseasiassa en ole patcheja saanut soimaan muuta kuin siitä reasonin minikiipparista, en siis ole saanut tehtyä muuta kuin rumpuluuppeja, eli siinä on vielä opettelemistä. Fruity onkin sit jo tutumpi softa vuosien takaa...

Jos nyt saisi edes ton midin toimiin, niin samalla voisi sitä reasonin käyttöäkin opetella. Ja jos reasoniin löytyy vinkkejä, niin otetaan niitäkin mielellään vastaan.

kiitos ja kumarrus!
Avatar
#6 • • diskreet Guest
shift+sekkarin nappi 12 antaa menun missä on LocalTx niminen täppä.

kato että kaikki kanavat on tilassa "B", eli lähettävät kalaa sekä itse laitteelle että midi outtiin

tän jälkeen kannattaa kokeilla myös josko (samassa menussa olevan) Edit TxRx:n vaihtaminen mode1:stä mode2:een vaikuttais johonkin, tai toisinpäin.

mitä tohon äänikorttijuttuun tulee... ois suuri apu jos sulla ois joku toinen midilaite millä voisit varmistaa että onko se pc:n inputti vai 505:n outputti mikä prakaa.

edit: niin joo... et halunnut käyttää laitteen sisäisiä soundeja. siinä tapauksessa LocalTx pitäis olla "E".
Avatar
#7 • • R Guest
..lataa joku ilmanen midi-monitor softa ja kato eka tuleeko mitään sisään.
Avatar
#8 • • 029 Guest

Siis ohjata 505lla tietokonetta, lähinnä noita edellä mainitsemiani softia. Olen seurannut manuskan ohjetta, kuinka 505lla ohjata ulkoista laitetta kuten 505:ta jne, mutta mitään ei tapahdu. Huomasin myös tietokoneen biosista olleen midiportin disabloituna joten laitoin sieltä kahdeta vaihtoehdota (300 ja 330) 300ksi ja "midi irq select":n 5ksi (en muuten tiedä mikä toi jälkimmäinen edes on), mutta siltikään ei ole yhteyttä noiden kahden välillä. 505ssa on siinä näytön vieressä ledi, jossa lukee midi ja se ei kyllä ole palanut missään vaiheessa ja luulen, että sen pitäisi palaa toimiakseen.

Mulla on joitakin vuosia sitten tekemiä trackeja ja biisejä 505lla, mutta sen köyhän soundimaailman takia haluaisin mainioita sekkariominaisuuksia käyttää noissa softissa. Pääasiassa reasonia ja fl-studioo olen ajatellut käyttää näin alkuun. Reason on muutenkin mulle uusi softa, itseasiassa en ole patcheja saanut soimaan muuta kuin siitä reasonin minikiipparista, en siis ole saanut tehtyä muuta kuin rumpuluuppeja, eli siinä on vielä opettelemistä. Fruity onkin sit jo tutumpi softa vuosien takaa...

Jos nyt saisi edes ton midin toimiin, niin samalla voisi sitä reasonin käyttöäkin opetella. Ja jos reasoniin löytyy vinkkejä, niin otetaan niitäkin mielellään vastaan.

kiitos ja kumarrus!



joohei tuli yks juttu mieleen... Et jotta voisit käyttää useempaa kun yhtä saundia sekkarista niin sun pitäs pystyy valita sen midiportin lisäks input kanava erikseen jokaselle kanavalle...

Ainakaan cubasessa toi ei taida onnistua (korjatkaa jos oon vääräs ku en oo kyllä jaksanu säätää ny viimeaikoina tollasii ku ei oo ollu tarvetta) niin tuli mieleen et onnistuuko sit noissa sun käyttämissä softissakaan.

Jos jollain ni Logikilla luulis hoituvan.
Avatar
#9 • • miska75 Guest
kovasti tuosta midi monitor vinkistä. Kyllä tuosta vehkeestä (MC505) näemmä pihalle mtietoo tulee, kun tuo ohjelma näytti kaikki painamiseni ja rolandin midivalokin syttyi. Nyt siis on selvää, että se vika löytyy softapäästä, eli sinne ei jostain syystä tule tietoa ton olemassa olosta. Kyllä mun tietääkseni reasonia voi käyttää tuollaisella sekkarilla, niin ainakin oon ymmärtänyt ohejista. Näyttäs vaan että toi mc505nen lähettää vähän omaa infoo, kun tuossa midimonitorissa tietoo vilkkuu, mutta sitä liikkuu vaan sillon kun piuhat rolandin päässä on väärinpäin ja näyttäis jotenkin siltä että laite lähettää infoa vaikken sitä niin käskekään. En sit tiedä, onko jossain edelleen vikaa...
Avatar
#10 • • miska75 Guest
Sain siis jutteleen keskenään tuon rolandini ja tietokoneen softat. Kiitos kaikille avusta. Tuopn reasonin kanssa kun vielä sais jäämään nuo nuotit soimaan, löytyy kyllä manuskoista, mut jos jollain pikainen ohje niin otetaan mielellään vastaan. Kiitos vielä :cool:
Avatar
#11 • • Daniel Braun Guest

näyttäis jotenkin siltä että laite lähettää infoa vaikken sitä niin käskekään.


MUTU veikkaus:
Jos se vaikka lähettää kelloa? ;)

Mitä tarkoitat "väärinpäin" piuhoilla?
Avatar
#12 • • miska75 Guest
kaipas vaan pientä hienosäätöä, tai ainakin reason kaipasin. Nyt toimivat yhteen rolandi ja reason kuten pitääkin, saa "nauhotettua" yms. Oli vaan jäänyt asetuksista se master kiippari asentamatta, kun on harvinaisen pieni lista noita asennettavia laitteita reasonissa. Jouduin siis asentamaan reasoniin tuon rolandin ihan midikiipparina, koska listalta ei löytynyt mitään rolandin laitteistoa...

Tarkoitin sitä piuhojen väärin päin laittamisella, kun piuhassa on kaksi päätä, toinen menee pc:hen ja toinen synaan ja ovat din-liittimillä, lukee synapäässä liittimissä sekä synassa in ja out, ovat nyt din-liittimen "in" liitin synan "out" liittimessä ja piuhan out synan inissä...

Mut tosiaan nyt toimii lähes kaikki kuten pitääkin, tietty joitakin ominaisuuksia ei voi 505n potikoista käyttää, enkä ole vielä löytänyt reasonista paikkaa, missä niitä voisi mappailla...