Houston kontrollerista ja softa työskentelystä yleensäkin

41 posts, 3 pages, 8,193 views

Avatar
#21 • • Slowman Guest
Semmoista vielä että onko kokemuksia Evolution UC-33e tai sitten Tascam us-224 kontrollerista? Käykö ne Logic 5.5.1 PC versioon? Tai onko muita tuollaisia halvempia malleja jotka toimii vähän vanhempien ohjelmien kanssa toisin kuin esim. Project mix joka edellyttää aika uusia ohjelmia(kuten Logicista 7.1 versiota...?
Avatar
#22 • • Slowman Guest
Jos noi edelliset on harvinaisempia eikä kokemuksia ole, niin mites, onnistuisko käyttää esim. mun vanhaa Roland xp-50 controllerina myös sen jogwheelin ja sen alapuolella olevien numeronappien osalta? Tähän mennessä vaan soittelen koskettimia ja pitch bend ja modulaatio ohjausta olen päässyt siitä käyttämään softa puolella.

Jossain noissa Logic ketjun aiheissa oli jotain niiden kontrollien asetamisesta halutuille napeille/säätimille yleensäkin. En kuitenkaan ymmärtänyt miten se tehdään jos ei ole sitä "learn" toimintoa, joka ilmeisesti 5.5.1 versiosta puuttuu.
Avatar
#23 • • jouni a Guest
Itekkin tossa miettinyt Behringerin hommaamista controlliriks. Olis kohtuullisen halpa vaitoehto. Ei just ole varaa tonnin investoihin.
Löytyyköhän hintahaarukasta 300-700 mitään varteenotettavia vaihtoehtoja? :confused:
Avatar
#24 • • whuf. Guest

Jos noi edelliset on harvinaisempia eikä kokemuksia ole, niin mites, onnistuisko käyttää esim. mun vanhaa Roland xp-50 controllerina myös sen jogwheelin ja sen alapuolella olevien numeronappien osalta? Tähän mennessä vaan soittelen koskettimia ja pitch bend ja modulaatio ohjausta olen päässyt siitä käyttämään softa puolella.

Jossain noissa Logic ketjun aiheissa oli jotain niiden kontrollien asetamisesta halutuille napeille/säätimille yleensäkin. En kuitenkaan ymmärtänyt miten se tehdään jos ei ole sitä "learn" toimintoa, joka ilmeisesti 5.5.1 versiosta puuttuu.



Yleensä tommoset ei-va-synat ei lähetä napeistaan tai jogwheelistään midi dataa joten luulisin ettei onnistu. Voit toki kokeilla nauhottaa sekkarilla jos se vaikka lähetteliskin. (midi kontrollereiden filtteröinnit ei sais olla päällä tässä vaiheessa.. siis ne jotka suodattaa midi controllerit pois nauhotuksesta yms)

Logic kysymyksees en osaa vastata.
Avatar
#25 • • RA Guest
Jos budjetti on tuikka, niin edukas ja _erittäin_ toimiva ratkaisu (joskin vaikea hankkia) on Peaveyn/Cakewalkin Studiomix.

9 moottoroitua(!) liukua, 18 potikkaa, 14 vapaasti assignattavaa nappulaa (+play, stop jne. kontrollit), jogwheeli, mikkietunen (ja tietty midi-interface) ja kaikki on pakattu perkeleen jämäkkään alumiinirunkoon. Keikkakontrollerina aikas ässä kun kestää pientä paiskomista/roudausta. Liu'ut on tarkat sekä moottorit jämäkät. :) Behringereissä arveluttaa juurikin se, että kestääkö ne oikeesti käyttöä vai rupeeko moottorit pykimään ja nappulat irtoilemaan. Natiivina tuota StudioMixiä tukee ainakin (yllättäen)Sonar ja Tracktion, mutta kiltisti on saatu toimimaan Ableton liven kaverina ja entinen omistaja käytti Cubasen kanssa.

Miinuksena ehkä näytön puuttuminen, mutta ittellä tuo on enemmänkin ollu keikkakontrollerina, eikä näytölle niin tuu tarvetta.

Hankalan tuosta tekee se, että noita ei enää valmisteta, mutta käytettynä irtoaa todella edukkaasti. Uutenakaan tuo ei tainnut olla kovinkaan tyyris. Itse hankin omani 80eurolla. Kaveri pelkillä postikuluilla jenkeistä!

niinjuu, tuossa kuva...
http://www.thomann.de/prodbilder/154274.jpg

Mutta sit jos rahaa riittää, niin kyllähän toi Project Mix vaikuttais myös ihan namilta...

---

Sitte vähän tuohon ihan ekaan postaukseen. Jotenkin jäi pieni saivartelun maku, niin saivarrellaan takas. :) Kyllä sitä keskittymistä ja motorista tarkkuutta vaatii myös sen työaseman pienen nappulan etsiminen ja painaminen. Ja pointti tuosta yksivärisestä näytöstä näytöstä... ömm.. ei. :D

Kyllähän noita ohjaimia on vaikka minkäsorttisia nykyään, että siihen hiireen ei niin paljoa tarvitse koskea. Kyse on vaan sen oman softan ja omien työskentelymetodien tuntemisesta. Mitä toimintoja käyttää paljon niin ne myös laittaa silloin kontrollerilla hoidettavaksi tai näppäinkomentojen taakse. Tietty. Itseäni häiritsee työasemissa juurikin se pieni näyttö ja miljoonat valikot. Mutta samalla tavallahan nekin oppii tietysti tuntemaan kun nuo softat... No jos mä lopetan ennen kun alan kinastelemaan itseni kanssa. ;)
Avatar
#26 • • 029 Guest

Tosta kontrollerihommasta noin yleisesti, et oon kans ite miettiny vastaavaa, mut mietin et mitäs sitten ku pitäs editoida plugaria joka on raidalla?



Ihan samalla tavalla kuin softasynienkin kanssa. Esim 01x antaa selata helpolla käyttöliittymällä audioraitoja ja instrumentteja, näyttää raidoilla olevat plugarit ja synat, ja antaa mennä napinpainalluksella niin syvälle parametreihin kun haluaa. Hiireen ei tarvitsisi koskea edes kun haluaa lisätä plugaria raidalle, mutta se on käytännössä hiirellä kuitenkin kivempaa :)



joo tota just oikeestaan kelasin tässä, et oikeestaan toi menee sit samoille linjoille ku et säätäs synan lcd näytöllä ja parilla kontrollerinapilla synan parametrejä :)
Avatar
#27 • • Slowman Guest
Mut nyt alkaa tuntua että noissa isoissa kontrolli "pöydissä" yhden miehen konemuusikko tai multi instrumentalisti maksaa ihan turhasta kun ei tarvitse olla monta kanavaa sisääntuloja ja muita.

Löysin tuossa sellaisen ilmestyksen kuin CME http://www.carbonmusic.fi/engine.cgi?sivu=vaaka&paaryhma=hardware&luokka=tuotteet&merkki=CME&tuote=111511220155&alaryhma=

Onko kellään kokemuksia. Aika hyviltä vaikuttaa! Lyhyin malli jää halvemmaksi kuin Behringer ja samalla saa kunnon kiipparin. Tosin liukusäätimet on kai vähän kömpelöt sen minkä Riffistä luin.
Avatar
#28 • • Slowman Guest


Sitte vähän tuohon ihan ekaan postaukseen. Jotenkin jäi pieni saivartelun maku, niin saivarrellaan takas. :) Kyllä sitä keskittymistä ja motorista tarkkuutta vaatii myös sen työaseman pienen nappulan etsiminen ja painaminen. Ja pointti tuosta yksivärisestä näytöstä näytöstä... ömm.. ei. :D



Kiitos kovasti vastauksesta, mutta tarkoitukseni ei ollut saivarrella vaan ilmaista todella yksityiskohtaisesti se kuinka vaikeaksi koen tuollaisen työskentelyn. Parhaat biisini olen tehnyt Roland XP-50 työasemalla jossa on kaksi rivinen yksivärinen LCD näyttö! Ei tarvitse routtailla mitään vaan kaikki on hyvin suoraviivaista. Valikoissa liikkuessa ei voi samalla tavalla ohjata mitään kuin hiirellä. Rajat on sisäänrakennettu ja integroitu jo ihan kursorin liikeratoja myöten. (Tosin nykytuotantoon se on jo liian puutteellinen esim. efektien ja saundien suhteen, mutta ei silti logiikan suhteen) Se on selkeää eikä vie energiaa itse luovalta musiikilliselta ajattelulta...kuten lukemattomia eri toimintokohtia sisältävän näytön tuijottelu ja sillä pohjalla hiiren kanssa kikkaillessa jonka "liikkeen rajattomuus" ahdistaa ja lisää motorisen suorituspaineen ja lipsahdusten määrää.
Mutta synestesia, eli aistihavaintojen sekoittuminen taitaakin olla vain taiteilijoiden ominaisuus :excellent:

Katso ja kuuntele vanhoja mestareita kuten Vangelis, ei hänkään mitään tietokone hilavitkuttimia ja näyttöjä ole käyttänyt kultaisella 70 luvulla eikä varmaan myöhemminkään:) ...tosin hänellä oli mahdollisuus käyttää studio säätäjiä apuna sitten tuotanto vaiheessa... kaikki kunnia heillekin, en halua vähätellä sitäkään puolta!

tässä ehkä vastaus ongelmiin:
http://www.openlabs.com/products/product_info-nekoseries.htm
Avatar
#29 • • Tuppu_ Guest
Niin no ehkä homma on nykyään menny siihen, että softat on mahdollistanut sen, että lähes kuka tahansa pystyy myös muusikon tehtävien lisäksi toimimaan tuottajana. Ilman jotain logicia/cubasea ja nykyajan hienoja plugineita tämä olisi huomattavasti hankalampaa. Ja tässähän on vain kyseessä, että tykkääkö tuosta tavasta tehdä musaa vai ei ja haluaako opetella jotain hieman laajempaa softaa käyttämään. Aika perusjuttuja noillakin voi tehdä, kun unohtaa kaikki oman käytön kannalta turhat toiminnot.

btw, Mackien C4 olis varmaa aika luxus nuppivehje, mutta tietty maksaa taas about tonnin. Jenkeistä sais edullisesti ainakin noita fader-laajennuksia, $699.
Avatar
#30 • • R24 Guest


btw, Mackien C4 olis varmaa aika luxus nuppivehje, mutta tietty maksaa taas about tonnin. Jenkeistä sais edullisesti ainakin noita fader-laajennuksia, $699.



Ei ole. Se ei tue muuta kuin logicin omia plugareita eikä juuri mitään softasynia. Meinattiin ostaa, mutta se on liian rajoittunut.
Avatar
#31 • • Jusu Guest

Itse olen katellut Tascamin kontrolleria, siinä ois ainakin sopivasti kanavia hintaan nähden:

us2400.jpg
http://www.tascam.com/Products/US-2400.html



En tiedä mihin hintaan näitä yleensä saa ostaa, mut http://www.musik-service.de :ssä on abverkauf ja hinta noin 50% ovh:sta.

Itse olen kuolannut äänikortti-controlsurfacen perään jo piitkään. Lähinnä himottais Tascamin FW-1884. Nyt pähkäilen seuraavanlaisen setupin toimivuutta:

Aion ostaa läppärin seuraavan konepäivityksen tullessa ajankohtaiseksi. Erittäin todennäköisesti macbookin (tää kysymys pitäiskin ehkä osoittaa tonne toiseen topikkiin mut kokeillaan nyt täältä ensin ;). Jos mulla on tuo tascam kiinni mäkissä kotona, mutta reissun päällä käytän integroitua äänikorttia, minkälaisia ongelmia on luvassa? Softaksi tulee Logic.
Avatar
#32 • • 029 Guest


btw, Mackien C4 olis varmaa aika luxus nuppivehje, mutta tietty maksaa taas about tonnin. Jenkeistä sais edullisesti ainakin noita fader-laajennuksia, $699.



Ei ole. Se ei tue muuta kuin logicin omia plugareita eikä juuri mitään softasynia. Meinattiin ostaa, mutta se on liian rajoittunut.



Joo jollei oo ihan pakko päästä säätään fadereita nupeilla niin tuntuis, et nyt on sellanen aika jolloin kannattais ehkä hiukan odotella kontrollerin oston suhteen.

Sen verta noista on itelläkin kokemusta et mulla oli tossa Cubasen kontrollerina jonkin aikaa Yamahan 01V ja siinä oikeestaan tuli sellanen fiilis, et eipä noista oikeen varmaan muuhun oo ku faderien levelien säätöön ja playn/stopin rullailuun. Olihan ne motorisoidut faderit tietty kivat ja hienot näyttää kavereille, mut siihen se hyöty niistä ainakin mulla jäi :) Mä uskon että aika pian tulee markkinoille sellasia sürfeizzejä jolla pystyy säätään astetta helpommin ja paremmin myös plugareita.
Avatar
#33 • • RA Guest



Katso ja kuuntele vanhoja mestareita kuten Vangelis, ei hänkään mitään tietokone hilavitkuttimia ja näyttöjä ole käyttänyt kultaisella 70 luvulla eikä varmaan myöhemminkään:) ...tosin hänellä oli mahdollisuus käyttää studio säätäjiä apuna sitten tuotanto vaiheessa... kaikki kunnia heillekin, en halua vähätellä sitäkään puolta!

tässä ehkä vastaus ongelmiin:
http://www.openlabs.com/products/product_info-nekoseries.htm



Eikös tuo Chris Franke (Tangerine Dream) myyny juurikin melkeen puolet studiostaan pois koska oli ahdistunut piuhojen määrästä ja ihastui ideaan, että kaikki voisikin olla vituaalisena. Näin muistan jostain päin internettiä lukeneeni.

Itse en koe tuotannossa ongelmaksi noita mainitsemiasi juttuja, mutta live tilanteessa kylläkin. Nyt kun ableton live on ilmeisesti Se juttu, niin 'läppärilivejä' on tullut todistettua enemmänkin. Ensinnäkin se näyttää tosi tylsältä ja se syö aikalailla fiilistä. Itsekin on tullut muutama keikka heitettyä läppärin varassa ja silloin juurikin kaipaisi mahd paljon konrollereita ja muita vimpaimia. Näytöltä jonkun yksittäisen tiedon hakeminen 'lennosta' on hankalaa ja hiiren kanssa sohiminen olisi jo syntiä.

Neko voisi olla siihen tarkoitukseen mukava laitos... mutta ei näillä palkoilla. :D
Avatar
#34 • • gerry Guest


Äänenlaatu en huomannu mitään valittamista, ei mitään suhinaa tms. Toki joitakin em. ominaisuuksia on varmaan Macien kontrollerissa, mut mielestäni se on aivan överihintainen, eikä oo muu ku pelkkä kontrolleri! Ja toimii ainoastaan midillä....



Kiitos kaikille kommenteista. Mukava huomata etten ole ainoa ongelmani kanssa:-)

Niin mitä gerry tarkoitit Mackien kalleudella ja vain Midi ohjattavuudella? Eikös tuo Project mix ole myös midi ohjattava vai? Ja kalliimmaltakin se vaikuttaa verrattuna Mackien universal controlleriin. Tai Musakauppa.fi ssä on alennuksessa suurin piirtein samoihin hintoihin kuin Mackie saksasta... (n.950e)

Niin ja onko siinä siis äänikortti sisällytettynä kun kirjoitit suhinoiden olemattomuudesta? Se tekisi siitä edukkamman hankinnan kuin Mackie jossa ei käsittääkseni ole "äänikorttia"...



Siis mackies on vain midi in/out vaihtoehto (eli se pitää kytkeä midiportteihin). Kun toi projectmix toimii usbil ja on samalla audio/midi interfacena....

kannde tsekata tarkemmat speksrit valmistaijen sivuilt...
Avatar
#35 • • JussiS Guest
Jahas, livesettiä vois alkaa kasailemaan, ja haussa olis joku halpa mutta toimiva usb-midikontrolleri, jossa vähintään 4 liukua ja 12 potikkaa. Suositelkaa jotain, jos on kokemuksia.

Oon kattellu hiukan tälläistä, eikä hintakaan olis paha: http://www.thomann.de/thoiw3_evolution_uc33e_usbcontroller_prodinfo.html
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ko. laitteesta tai muusta vastaavista?

Tarkoituksena siis pyörittää Ableton Liveä tuon avulla.
Avatar
#36 • • Daniel Braun Guest

Jahas, livesettiä vois alkaa kasailemaan, ja haussa olis joku halpa mutta toimiva usb-midikontrolleri, jossa vähintään 4 liukua ja 12 potikkaa. Suositelkaa jotain, jos on kokemuksia.


Halpaa ja hyvää kontrolleria ei olekkaan :)
Vai haluatko että livesettisi kusee kun nuppi hajoaa kesken kaiken?
:D


Oon kattellu hiukan tälläistä, eikä hintakaan olis paha: http://www.thomann.de/thoiw3_evolution_uc33e_usbcontroller_prodinfo.html
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ko. laitteesta tai muusta vastaavista?


Kokemusta tosta ei ole, mutta ainakin Abletonin foorumilla ovatten kovasti haukkuneet tota, enemmän siellä on behringerin vehkeet saannu kannatusta kuin toi.
Muuten, ihan mielenkiinnosta, miks tarvit liukuja?
Mä olen ainakin huomannu et "livenä" jammaitaessa volan säätöjä on palon helpompi hoitaa nupeilla, noi peruskontrollerien liu-ut kun on aikas tunnottomia ja melkoisen skeidaa laadultaan.
Avatar
#37 • • Darude Guest
Mul on Korgin microKontrol (www.korg.com), josta eipä juuri muuta pahaa sanottavaa, kuin että koskettimet ovat pienet (jonka toki tiesin hankkiessani), joten soitto normaalikokoiseen kiippariin tottuneella on vähän hakusessa (tosin mun kaltaiselle Claydermanille se ei paljon meinaa ;)). Logicin kans siin on sellanen natiivimoodi, joka on monella tapaa hyvä. Kontrolleri "keskustelee" Logicin kans ja mm. fader ja potikkakohtaiset toiminnon nimet näkyy kanavakohtaisissa LCD:issä. Monet käyttävät kuulemma sitä silti ei-natiivimodessa, ja ovat konffanneet juuri ne kontrollit toimimaan, joita käyttävät, ei mitään muita "turhia". Itse olen enemmän key command/hiiri/quick controller assign-miehiä, kun Logicin kanssa teen töitä, mutta kyllähän se nuppi/potikka interface kanssa miellyttää, mutta enemmän olen tota mK:ta käyttänyt Liven ja myös Traktor DJ:n kera. Yks palikka joka myös pitää saada testiin on Novationin ReMOTE SL (www.novationmusic.com), joka toimii kans "automaattisesti" monen softan ja VST/AU-instrujen ja efektien kans. Itse hankkisin sen Zero version, jossa ei ole keyboardia, koska masterkeyb mulla jo on. Onko kukaan näpelöinut tuota SL:ää?
Avatar
#38 • • dixoff Guest

Oon kattellu hiukan tälläistä, eikä hintakaan olis paha: http://www.thomann.de/thoiw3_evolution_uc33e_usbcontroller_prodinfo.html
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ko. laitteesta tai muusta vastaavista?

Tarkoituksena siis pyörittää Ableton Liveä tuon avulla.



Mulla on tollainen, ja olen käskenyt sillä juurikin Ableton liveä. Toimii kyllä, ja erilaisten namiskojen suuri määrä onkin ihan kiistaton etu.

MUTTA:

Jos haluaa rassata useampaa potikkaa samaan aikaan, on vähän totuttelemista, kun namiskat ovat aika tiheässä. Liukujen nupitkin ovat aika snadit, mikä heikentää käytettävyyttä. Samoin halvasta hinnasta kärsii myös siten, että laite on kauttaaltaan muovinen, ja siten halvin ja paskin dj-mikserikin tuntuu käteen jämäkämmältä.

Ehkä nuo luettelemani jutut haittaavat, ehkä eivät, mutta suosittelen jonkinnäköistä hand on -tutustumista ennen ostopäätöstä. Evolutionin halvempi kontrolleri, UC17, on huomattavasti tukevampi ja muutenkin käteensopivampi, jonka vuoksi ainakin omasta mielestäni sitä on paljon miellyttävämpi käyttää kuin tuota kolmekolmosta, ja selkeästi 17 on suunniteltu enemmän keikkakäyttöön kuin 33.

Eli lyhyesti vielä uc33e:sta:
+ namiskojen määrä
- rakenne
Avatar
#39 • • JussiS Guest


Eli lyhyesti vielä uc33e:sta:
+ namiskojen määrä
- rakenne


Jees, mulla on kaverilta lainassa just tää uc33 (ei e), ja aika muovinen tää kyl on... Tossa UC-17:sta on kyl varmaan riittävästi kontrolleita mun käyttöön, eli periaattees luulis riittävän...
Avatar
#40 • • Daniel Braun Guest
Jos sä Jussi päädyt tohon UC17 ni kerro ihmeessä kokemukset siitä, oon itsekkin nimittäin harkinnu tota Liven kontrolleriksi, O2:sen kaveriksi...
Halpa mutta ainakin ulkomaanfoorumeitten mukaan suht tykätty vehje.
Ainakin tossa näyttäis olevan noi nupit inhimillisen kokoisia ja niiden asettelu oikeesti toimivan oloinen, joka mulla ainakin karsii monet kalliimmat kontrollerit kokonaan laskuista...