Äänikortti hakusessa vanhaan tietokoneeseen

8 posts, 1 page, 1,901 views

Avatar
#1 • • Edited Pjotor Guest
Nyt ois neuvot tarpeen kun olen hankkimassa uutta äänikorttia vanhaan tietokoneeseeni (Pentium II 350Mhz, 196MB ja vuoden vanha Samsungin kovalevy).Käyttis on Windows 2000. Uusi kortti tulisi vain musiikkin kuunteluun stereona ja olisi kytketty Nadin vahvistimeen eli kotiteatteri ominaisuuksia en tarvitse.

Ongelma on vain se että noissa kaikissa hiukan paremmissa uusissa äänikorteissa on suositeltu tehontarve enemmän mitä nykyisessä koneessa on vai tarviitseeko ne kortin mukana tulevat ohjelmistot vain noin paljon tehoa koneelta?
eli antakaas neuvoja hyvästä kortista vai täytyykö tyytyä Soundblaster Live 24-bit korttiin johon näyttäisi suositellut tehot riittävän. Luulen että parempi äänisiäkin vaihtoehtoja olisi kun tuo Live taitaa olla aika peli käyttöön suunniteltu.

Katellut oon M-audion, E-mun ja Terracen kortteja mutta tuo tehon tarve hiukan arveluttaa. Hinta luokka olisi noin 50-130e.
Avatar
#2 • • jutapa Guest

Nyt ois neuvot tarpeen kun olen hankkimassa uutta äänikorttia vanhaan tietokoneeseeni (Pentium II 350Mhz, 196MB ja vuoden vanha Samsungin kovalevy). Uusi kortti tulisi vain musiikkin kuunteluun stereona ja olisi kytketty Nadin vahvistimeen eli kotiteatteri ominaisuuksia en tarvitse.

Ongelma on vain se että noissa kaikissa hiukan paremmissa uusissa äänikorteissa on suositeltu tehontarve enemmän mitä nykyisessä koneessa on vai tarviitseeko ne kortin mukana tulevat ohjelmistot vain noin paljon tehoa koneelta?
eli antakaas neuvoja hyvästä kortista vai täytyykö tyytyä Soundblaster Live 24-bit korttiin johon näyttäisi suositellut tehot riittävän. Luulen että parempi äänisiäkin vaihtoehtoja olisi kun tuo Live taitaa olla aika peli käyttöön suunniteltu.

Katellut oon M-audion, E-mun ja Terracen kortteja mutta tuo tehon tarve hiukan arveluttaa. Hinta luokka olisi noin 50-130e.



Nykyaikaiset kortit ovat yleensä 5.1 tai 7.1 kortteja, eivätkä tahdo toimia enään w95/w98 ympäristössä, joten tämän käyttis tiedon puuttuessa on hankala antaa neuvoja. Jos kuitenkin käyttiksesi on Windows 98SE tai 'uudempi', niin ainakin seuraavien korttien pitäisi toimia kokoonpanossasi:

M-Audiolta löytyy hintahaarukkaasi sopivat kortit Revolution 5.1 (< 100e) ja 7.1 (< 120e)

AudioTrak MAYA 7.1 (<70e) http://www.audiotrak.net

Juha
Avatar
#3 • • Sandor Guest
Minulla olisi ylimääräisenä "Hoontech SoundTrack Audio DSP24 Value" kortti rca-lähdöillä. Äänenlaatu on hyvä, ei juurikaan eroa nykyiseen M-Audio Audiophile 192:een. Laita pm, jos kiinnostaa.

http://www.staudio.com/products/dsp24ve.html
Avatar
#4 • • aleksivirta Guest
toi dsp24 value käyttää hyvin pitkälti samoja muuntimia kuin m-audion audiophile 2496 joka on se kortti mitä oon suositellu just tollaseen käyttöön.

se tehontarve ei ole huima millään kortilla stereoäänen kuunteluun, yleensä ne suositukset liittyy siihen jos konetta käytetään esim. musan tekemiseen tai monikanavaääneen joihin liittyy sit taas lisävaatimuksia.

jos et osta tota niin m-audio audiophile 2496 tai audiophile 192 - saundieron ei pitäis olla mikään huimaava joten ehkä noista se jonka löytää halvemmalla. e-mu 0404 tms. on myös varteenotettava valinta ja saundaa kuulemma ehkä vielä paremmaltakin, omaa kokemusta ei tosta oo.

creativen liveistä ja audigyistäkin pysyisin erossa jos mahdollista, ne on ehkä allround peli-/multimediakortteina hyviä mutta mitään kovin hifiä ei omien kokemusten mukaan oo. mene ja tiedä.
Avatar
#5 • • jutapa Guest

toi dsp24 value käyttää hyvin pitkälti samoja muuntimia kuin m-audion audiophile 2496 joka on se kortti mitä oon suositellu just tollaseen käyttöön.

se tehontarve ei ole huima millään kortilla stereoäänen kuunteluun, yleensä ne suositukset liittyy siihen jos konetta käytetään esim. musan tekemiseen tai monikanavaääneen joihin liittyy sit taas lisävaatimuksia.

jos et osta tota niin m-audio audiophile 2496 tai audiophile 192 - saundieron ei pitäis olla mikään huimaava joten ehkä noista se jonka löytää halvemmalla. e-mu 0404 tms. on myös varteenotettava valinta ja saundaa kuulemma ehkä vielä paremmaltakin, omaa kokemusta ei tosta oo.

creativen liveistä ja audigyistäkin pysyisin erossa jos mahdollista, ne on ehkä allround peli-/multimediakortteina hyviä mutta mitään kovin hifiä ei omien kokemusten mukaan oo. mene ja tiedä.



Toi kaupan oleva kortti pitäisi toimia koneessasi moitteetta, mutta muiden ehdotettujen korttien kohdalta sopivuus/toimivuus kannattaa tsekata ennenkuin hankit.

Valmistajien sivuilta:

Audiophile 192

Pentium 3 @ 700 MHz or higher, 256 MB RAM (192 and 96kHz operation)
Pentium 3 @ 500 MHz or higher, 128 MB RAM (48kHz operation)
DirectX 9.0b or higher
Windows XP (SP1) or Windows 2000 (SP4)

E-MU 0404

Minimum System Requirements:
Genuine Intel® Pentium® III or AMD® K6® class processor or higher operating at 500MHz or faster
Intel®, AMD® or 100% compatible motherboard & chipset
128MB System RAM
500MB of free hard disk space for full installation
Windows® 2000 SP 4, Windows® XP SP 1 or greater
PCI 2.1 compliant slot for E-MU® 0404 PCI card
CD-ROM or DVD-ROM drive required for software installation
XVGA Video (1024 X 768)

Creative Audigy 2 Value

REQUIREMENTS

Genuine Intel® Pentium® III or Celeron 800MHz, or AMD® 1 GHz processor or faster
Intel®, AMD® or 100% compatible motherboard chipset
Microsoft® Windows® XP, Windows® 2000 SP3 or Windows ME
128 MB RAM
600 MB of free hard disk space
Available PCI 2.1 or higher compliant slot for the audio card

Games or DVD applications viewing
Games: At least 128 MB RAM; a 3D graphics accelerator with at least 32 MB of texture RAM; and 300-500 MB available free hard disk space
DVD: At least second generation DVD-ROM drive with these recommended soft-DVD players: InterVideo's WinDVD 2000 or CyberLinks's PowerDVD 3.0 or later
DVD-Audio: Pentium III/AMD Athlon 1 GHz or faster processor recommended. Requires 256 MB RAM and Windows XP (SP1), Windows 2000 (SP4) or Windows ME. Also requires a second-generation 6x or faster DVD-ROM drive.

Creative Live! 24

REQUIREMENTS

Intel® Pentium® III 450MHz, AMD® K7 500MHz®
64MB for WinME, 128MB for Win2000 SP2 & Win XP
WDM driver for the following OS:
Windows ME
Windows 2000 SP3 & 4, Windows XP SP1 (SP2 when available)

Additional Requirements for Games, Viewing DVD Titles or Internet Radio

CPU: Genuine Intel® Pentium® III 500MHz or AMD® 500MHz for Games
DVD: At least a 2nd generation DVD-ROM drive with these recommended soft-DVD players: Intervideo's WinDVD 2000, CyberLink's PowerDVD 3.0 or later


Juha
Avatar
#6 • • durak Guest
yks vaihtoehto jonka voi kans käytettynä löytää on terratec ewx 24/96 tjsp, vanhassa koneessa itelläni.. vastaava kun tuo m-audion audiophile.
edit: niin tuo hoontechan tuossa oli jo tarjolla käytetynä, varmaan hyvä valinta. ite piti tuo joskus muinoin ostaa mutta verkkokauppa sähläs niin myi sitten samaan hintaan muistaakseni tuon terratecin mulle.
Avatar
#7 • • aleksivirta Guest
jutapa,

oikeesti, kuten sanoin niin ne boksissa olevat vaatimukset on vähintäänkin viitteelliset ja parhaimmillaan melkein stetson-harrison-menetelmällä kehiteltyjä.

olennaista on se että jos kuuntelee esim. 16bit/44khz ääntä ilman että tarvii miettiä matalia latensseja musakäyttöön tai ilman että pelailee uusimpia multimediapelejä tai kattelee dvd:itä - kaikki juttuja jotka itsessään vaatii tehoja - kuten kysyjällä oli aikomuksena niin jos yks kortti toimii oikuttelematta ja toinen ei niin sit on jotain kyl vialla.

latensseja tiputtaessa ajurien tehokkuuserot saattaa alkaa näkyy mut normaalilla tosi isolla bufferilla jota kuuntelukäytös käytetään ei oikeesti pitäis olla kauheita eroja.

samoin se paljonko kiintolevytilaa joku kortti "vaatii" on aika turhaa skeidaa (IMO) koska harvemmin sitä tarvii asentaa muuta kuin max. muutaman kymmenen megan ajuripaketti (joka sekin on jo xtun iso ajurisetiks) että sais sitä ääntä kiltisti ulos. toki mukana tulevat huikeet multimediasoftat voi vaatia vaikka minkälaisia tehoja mutta se että pukataan normaalia stereoääntä isolla puskurilla ulospäin ei pitäis vaatia älyttömiä tehoja ja sehän tässä kai oli olennaisin pointti?

ajuriyhteensopivuus on toki aina relevantti juttu, mutta abt kaikissa korteissa tuntuu olevan w2k-yhteensopivat ajurit nykyään, sen takia ei kiinnostanut alkaa sen kummemmin erittelemään noita. samoin on aina tietokonehardiksen kanssa mahdollista että jotkut jutut on epäyhteensopivia toistensa kanssa mutta ne on yleensä ns henkimaailman hommia joita valmistajaa ei kiinnosta erikseen paketin kyljessä eritellä.
Avatar
#8 • • jutapa Guest

jutapa,

oikeesti, kuten sanoin niin ne boksissa olevat vaatimukset on vähintäänkin viitteelliset ja parhaimmillaan melkein stetson-harrison-menetelmällä kehiteltyjä.



Joo, oikeassa olet, mutta kun en tullut huomanneeksi, että alkuperäistä, ketjun ensimmäistä viestiä oli muokattu tuon käyttistä koskevan huomautukseni osalta (siis lisätty tieto), joten 'täydensin' viestiäsi noilta osin hiukan.

Kannattaisi aina luoda uusi viesti, eikä editoida vanhaa, niin ei tarvitse koko ketjua lukea läpi jotta pysyisi ajan tasalla :).

Kyllähän se että käyttis on W2k (ja josko vielä SP4:llä maustettuna) laajentaa valinnan mahdollisuuksia rutkasti. Vaikka vastuu virhevalinnasta kuitenkin loppujen lopuksi jää ostajalle, en halua ottaa kantaa noiden edellisessä viestissäni mainitsimieni korttien toimivuuteen ko. systeemissä.

Juha