Technics 1200 äänivarsi, help needed.

2 posts, 1 page, 1,145 views

Avatar
#1 • • yorkSOUL Guest
tarvitsisin hieman apua tee-se-itse miehiltä/naisilta.

kelkka äänivarren päässä näyttää olevan hieman vinossa verrattuna lautasen pintaan. ostin soittimen käytettynä vuosi sitten ja ongelma on ollut kokoajan. aluksi en kiinnittänyt siihen mitään huomiota, mutta kun monien eri neulanpaino/anti-skate/rasia-asento kokeilun jälkeen ei löytynyt oikeaa soundia eikä neulan käyttäytymistä.

kävin sitten parista liikkeestä kyselemässä että mikäs mahtaa mättää. sanoivat että kannattaa kokeilla kiristellä/löysäillä ruuveja äänivarren liikkumismekanismissa. no nyt olen löysännyt kaikki ruuvit enkä millään saa niitä edes takaisin. :hah:

voisiko kyseessä olla käyristynyt äänivarsi, jolloin ei auta kuin uuden ostaminen?
entä miten ne ihme ruuvit saa takaisin kiinni?

kiitos ja anteeksi, en ole mikään tekniikan ihmelapsi mutta olisi kuitenki kiva saada soitin takaisin toimintaan ilman kallista remonttia.
Caro²

Posts: 5,301

#2 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Itelläni on käytetyissä levareissa myös hieman vinossa kelkka. Äänivarren päässä on kuitenkin sen verran löysää, että sen saa melkein suoraan ihan pitämällä kelkkaa oikeassa asennossa..
mutta ne ruuvit.

ne on tehty kahdesta osasta, siinä on ensiksi se itse ruuvi, jonka kärjessä on piikki, ja stiten on ulkorengas.
laita se pelkkä piikkiosa sinne äänivarren ripustukseen ja rupee ruuvailemaan sisäänpäin sitä. sitten toinen ruuvi samalla tavalla.
kiristä niitä niin kauan, että varsi ei lonksu enää yhtään. Ite otan tämän jälkeen iiihan pikkuriikkisen takasinpäin (ei kiristy liian tiukalle). sen jälkeen kierittele se ulkokehä takasin kohdalleen, se kiristää sen ruuvin niin, ettei se sitten lähe vahingossa liikenteeseen.

Kaikki mikä lähtee ehjänä irti, menee takasin paikoilleen. se on hyvä motto.