Klubiskene nousussa?

70 posts, 4 pages, 7,959 views

Avatar
#41 • • tumpsi Guest

Miten vedetään viiva keikalla onko mp3 imutettu laillisesti vai vertaisverkoista? Mistään et sitä näe, soittajalla on lupa joka oikeuttaa soittamaan tietyn määrän mp3:ia vuodessa mutta mistä tiedät että juuri se mp3 joka on soitettu on ostettu laillisesti?


:D
Mites, lukeeks sun kaikis vinyyleis esim:
"This record is not stolen from anyone,
or anywhere. It was bought by dj GateWay
@ Diipadaapa Rekkidz Store, Turkmenistan,
Halilimokalililikolomolombolo. Cheers, GOD
"
Avatar
#42 • • Tapsa Guest

:D
Mites, lukeeks sun kaikis vinyyleis esim:
"This record is not stolen from anyone,
or anywhere. It was bought by dj GateWay
@ Diipadaapa Rekkidz Store, Turkmenistan,
Halilimokalililikolomolombolo. Cheers, GOD
"



NOHNOH, soosoo !
Avatar
#43 • • GateWay Guest

Miten vedetään viiva keikalla onko mp3 imutettu laillisesti vai vertaisverkoista? Mistään et sitä näe, soittajalla on lupa joka oikeuttaa soittamaan tietyn määrän mp3:ia vuodessa mutta mistä tiedät että juuri se mp3 joka on soitettu on ostettu laillisesti?


:D
Mites, lukeeks sun kaikis vinyyleis esim:
"This record is not stolen from anyone,
or anywhere. It was bought by dj GateWay
@ Diipadaapa Rekkidz Store, Turkmenistan,
Halilimokalililikolomolombolo. Cheers, GOD
"



Fyysinen vinyyli tai prässätty originaali ceedee on 100x parempi laillisuuden tae kuin rivi nollia ja ykkösiä läppärin kovolla. Faktaa, ei muuta. Mun aivoissa aika ei ole kypsä tälle digitaalijutulle, laillisuutta ei voida helposti varmentaa ehkä koskaan.
Avatar
#44 • • hexasonik Guest

Mites, lukeeks sun kaikis vinyyleis esim:
"This record is not stolen from anyone,
or anywhere. It was bought by dj GateWay
@ Diipadaapa Rekkidz Store, Turkmenistan,
Halilimokalililikolomolombolo. Cheers, GOD
"



ei, koska sehän on tunnettu fakta, että kaikki dj:t pöllii soittamansa levyt.
Avatar
#45 • • Remotion Guest

IMO myös klubibileissä parhaiten bilettäjille tuntuu maistuvan biisit jotka he tietävät.



Jaa-a mulle tulee yleensä semmonen fiilis et camoon yritä ees, mä voisin soittaa näitä himassakin...
Avatar
#46 • • Andy Mugen Guest

IMO myös klubibileissä parhaiten bilettäjille tuntuu maistuvan biisit jotka he tietävät.



Jaa-a mulle tulee yleensä semmonen fiilis et camoon yritä ees, mä voisin soittaa näitä himassakin...



Juurikin näin. Se että jos tunnen kaikki biisit niin aivan sama olis soittaa niitä himassa. Mieluummin nostan kättä sille että enemmän uusia biisejä ja muutama klassikko mausteeksi.

Onhan niitä ***tun hyviä biisejä kiva kuulla klubilla ja lujaa, mutta rajansa kaikella. On todella nurinkurista ulista klubiskenen suvaitsevaisuudesta kun samaan aikaan dissataan DJtä joka uskaltaa soittaa jotain uutta :eek:
Avatar
#47 • • JussiS Guest

ei, koska sehän on tunnettu fakta, että kaikki dj:t pöllii soittamansa levyt.


jatketaan vielä ajatusketjua sillä, että mikäköhän saa oikeesti ihmiset luulemaan että poltettu musiikki on automaattisesti pöllittyä? totta on ettei sitä voida mitenkään varmentaa, mutta harvoin keikallakaan siellä kopissa ketään muuta on katsomassa, onko levy alkuperäinen vai viron piraatti. eli eiköhän toi oo ollut kunniakysymys jo siitä lähtien kun dj-cd-soittimia tuli markkinoille (ja cd-levyjä sai poltettua ite).

Mp3-kauppa on tervehdyttänyt levymyyntiä huomattavasti, erityisesti ennen vinyylijulkaisuihin painottuneita lafkoja (eli siis konemusaskene). Vinyylin tuotantokustannukset nousevat koko ajan, tällä hetkellä vinyylin painaminen on jo aika riskihommaa, ja levy-yhtiölle jääkin yhdestä myydystä mp3:sta enemmän rahaa käteen kuin yhdestä myydystä vinyylistä. Jos oletetaan että vinyylillä on originaali ja remix, jotka kummatkin täytyy ostaa erikseen mp3-kaupasta, on voitto jo yli kaksinkertainen. Jos jengi dissaa väärää formaattia vaan sen takia, että "vinyyli on pop", niin levy-yhtiöt tulee kuolemaan helvetin nopeesti. Itekin diggailen vinyyleistä tosi paljon, ja oon sitä mieltä et ostettu fyysinen levy on skiljoona kertaa arvokkaampi henkisellä tasolla kuin mp3, mutta se että dj:tä dissataan vaan sen takia, että se soittaa ostettuja mp3:sia, on kyl erittäin kummallista.

90-luku loppu jo, tervetuloa vuoteen 2005 :)
Avatar
#48 • • Loopy Guest

Miten vedetään viiva keikalla onko mp3 imutettu laillisesti vai vertaisverkoista?



IMHO about näin:
mp3-laillisuus.gif


Mistään et sitä näe, soittajalla on lupa joka oikeuttaa soittamaan tietyn määrän mp3:ia vuodessa mutta mistä tiedät että juuri se mp3 joka on soitettu on ostettu laillisesti? Ainoa mahdollisuus on luottaa soittajaan ja siksi ehkä teoston/gramexin silmissä touhu on hieman kyseenalaista.


Totta, ja juuri siksi niin kovin vittumaista.

Lisäksi hommaa vaikettaa se, että (ilmeisesti) osaa webbikaupoista pidetään Gramesin silmissä laillisina, sillä perusteella ostettaessa siirtyvät samalla myös kappaleen esitysoikeudet. Kaupat, joissa esittämisoikeutta ei ole pitäisi jatkossakin suorittaa Gramexin DJ-lupa

Varmaan tietoa minulla tämän hetkisestä tilanteesta ei ole, tarkoituksena on ottaa kuitenkin asiasta selvää.

Yllä olevat ovat henkilökohtaisia mielipiteitä, enkä takaa kyseisen menettelyn olevan lain silmissä oikein.

90-luku loppu jo, tervetuloa vuoteen 2005 :)


Samalla toivotan kaikki tervetulleiksi alkuperäiseen keskustelunaiheeseen. :)
Avatar
#49 • • Newhouse Guest

IMHO about näin:
mp3-laillisuus.gif


Juuri näin. 10/10.

Ajat muuttuvat. Kovinkaan moni järjissään (ja rajallisissa rahavaroissa) oleva tuottaja/musantekijä ei tietenkään ala prässätä asetaatteja demostaan vaan poltaa biisin CD:lle. Kustannukset kuitenkin suht eri luokkaa. Aikoinaan asetaatti maksoi euroina noin 30-40 EUR/siivu ja nykyään tyhjä CD-R taitaa maksaa halvimmillaan luokkaa 20-30 centtiä (?). Tekniikan kehitys on erittäin suurelta osalta vienyt meiningin tähän missä nyt ollaan. Turha taistella kehitystä vastaan... Parempi mennä sen mukana ja pitää oma linjansa ja etiikkansa kuosissa.

Mun tulee ostettua musiikkini edelleen 90%:sesti vinyylinä vaikka samat (uudet) julkaisut melko suurelta osin saisikin sekä CD:nä että digidownloadina. Why? Jaa-a... Jokin siinä mustassa muovissa vain viehättää ;)
Avatar
#50 • • reportteri Guest
Apua! Älkää päästäkö keskustelua sivuraiteille. Nyt moderaattori topikkia väsäämään formaattiasiasta vai aloittaisiko joku, että pysyttäisiin täällä Tässä Tärkeässä Asiassa.

Viimeisimpiä Klubiskene nousussa? -aiheesta:

Moni asia tarvii muuttua ennen kun konemusaskenestä tulee mikään samanlainen juttu verrattuna R'n'B:n ja rokin suosioon. Osa porukasta ei sitä varmasti edes haluakaan, onhan kyseessä kuitenkin alakulttuuri, jonka kuulukaan massoille olla. Eipä silti, kyllä porukkaa bileisiin vielä huomattavasti enemmänkin mahtuisi. Jos promoottorit uskaltaisi ottaa isompia riskejä, saataisiin parempia bileitäkin, nyt joudutaan liian paljon ajattelemaan budjetin varman päälle vetämistä.



En valitettavasti näe älyttömän suurta nousua yleisen klubikulttuurin tulevaisuudessa niin kauan kuin mediat eivät tue edes jollain tavalla asiaa. Ajat muuttuvat aina ja iankaikkisesti... Ehkä joskus muutaman vuoden päästä sitten



Hullu idea (tm)

Bileet, joihin pyritään saamaan mahdollisimman paljon "turisteja". Jokaiselle skeneilijän on tuotava mukanaan vähintään yksi turisti. Tästä hyvästä skeneilijä pääsee ilmaiseksi sisään, tai vaihtoehtoisesti juomalipun.

Uskon että yksi keino bileissä käyvien määrän nousuun on "turistien" avulla. Jokainen bileissä kävijä on ollut joskus bileissä ensimmäistä kertaa, älkäämme unohtako sitä.

Avatar
#51 • • Loopy Guest
Toinen idea, jolla saataisiin nuoriso kiinnostumaan on K-16 (vaihtoehtoisesti K-[insert-alaikäisen-ikä-here] -bileitä.

Kuitenkin tietäen nuorison tämän hetkisen musiikkimaun sekä about määrän, jonka alaikäiseltä voi lipusta pyytää, on nuorille suunnattuja tapahtumia hivenen ikävä lähteä tekemään.

Vaikka osa bilejärkkääjistä tekee tapahtumia pitkälti "pyhästä hengestä", ei kukaan silti halua ottaa turkeleesti takkiinsa.

Toinen "epäkohta" tulee vastaan siinä, että teinit tuntevat vain nämä suuret ja kuuluisat nimet. Olisihan siinäkin kestämistä jos joka kemuissa olisi aina Orkidea, Darude, Proteus ja K-System soittamassa, mikäli kyseiset herrat saa edes bookattua.

Nimivahvat ja osittain myös hintavat nimet on kiva koittaa kattaa jollain 3-5 euron piletin hinnalla. Hyvä jos paikkakunnalta edes löytyy nuoria joita konemusa kiinnostaa edes sen vertaa.

Toisaalta teinit ovat sikäli helppoja, että heidät saa paikalle, mikäli paikkakunnalla yleensäkään tapahtuu yhtään mitään. Ainakin maakunnissa toimitaan tällä tavalla. "Lieveilmiötkin" valittavasti tulevat massan mukana. Teinitapahtumissa poppoo ramppaa omalla pullolla ja päihtyneet teinit tuovat ongelmia monella eri tapaa.

Tuolla toisessa topikissa ihmeteltiin K-16 -bileiden vähyyttä. Tuossa ainakin yksi syy.


Miten tästä noustaan:
Hitti-formaatti radiot lähtevät tukemaan konemusiikkia. Sama tapahtuu samanaikaisesti kaikilla musiikkivideokanavilla.

Pelkästään näiden muutosten johdosta K-18 bileiden ovien ulkopuolella alkaa parveilemaan alaikäisiä teinejä.
Avatar
#52 • • Remotion Guest

Lisäksi hommaa vaikettaa se, että (ilmeisesti) osaa webbikaupoista pidetään Gramesin silmissä laillisina, sillä perusteella ostettaessa siirtyvät samalla myös kappaleen esitysoikeudet. Kaupat, joissa esittämisoikeutta ei ole pitäisi jatkossakin suorittaa Gramexin DJ-lupa



HAHA! ei hemmetti, eli ihmisä jaetaan kahteen ryhmään harrrastuksen, ammatin tai musiikillisen suuntautumisen perusteella. ja siten osalla ihmisistä on erilainen oikeus ostaa tuotteita kuin toisilla. toi nyt menee suoraan ihmisoikeuden ohi...
Avatar
#53 • • Dirt Guest
mä oon ainaskii sitä mieltä, että median huomion puute on yksi syy miksi jotenkin skene tuntuu olevan vähän varjossa. hyvä että ees "isoista tapahtumista" (Koneisto, Flow, ...) saadaan jonkinlainen lehtijuttu, ja hesarin NYT-liitteen esittelemät DJiit tuntuvat jo jonkinlaiselta voitolta. kyllähän puristin on helppo sanoa, että tää skene on niille olemassa jotka vain haluavat sen löytää. silti uskon, että jos saataisiin parempaa ja enemmissä määrin huomiota medioissa hyville niin pienille kuin isoillekin tapahtumille, se voisi saada kiinnostussa niissä joille homma tuntuu jotenkin etäiseltä.
Avatar
#54 • • JussiS Guest

mä oon ainaskii sitä mieltä, että median huomion puute on yksi syy miksi jotenkin skene tuntuu olevan vähän varjossa. hyvä että ees "isoista tapahtumista" (Koneisto, Flow, ...) saadaan jonkinlainen lehtijuttu, ja hesarin NYT-liitteen esittelemät DJiit tuntuvat jo jonkinlaiselta voitolta. kyllähän puristin on helppo sanoa, että tää skene on niille olemassa jotka vain haluavat sen löytää. silti uskon, että jos saataisiin parempaa ja enemmissä määrin huomiota medioissa hyville niin pienille kuin isoillekin tapahtumille, se voisi saada kiinnostussa niissä joille homma tuntuu jotenkin etäiseltä.


nykyiseen kävijämäärään suhteutettuna konemusiikki on mun mielestä aika paljonkin esillä lehdissä. lehtijutut on myös muuttuneet positiivisempaan suuntaan, ja erityisesti mainitsemasi hesarin dj-esittelyt on jo jotain sellaista mitä moni muu samankokoinen marginaalimusiikin skene tuu ikinä saamaan.
Avatar
#55 • • Kosmonaut Guest

Toinen idea, jolla saataisiin nuoriso kiinnostumaan on K-16 (vaihtoehtoisesti K-[insert-alaikäisen-ikä-here] -bileitä.

Kuitenkin tietäen nuorison tämän hetkisen musiikkimaun sekä about määrän, jonka alaikäiseltä voi lipusta pyytää, on nuorille suunnattuja tapahtumia hivenen ikävä lähteä tekemään.

...

Toisaalta teinit ovat sikäli helppoja, että heidät saa paikalle, mikäli paikkakunnalla yleensäkään tapahtuu yhtään mitään. Ainakin maakunnissa toimitaan tällä tavalla. "Lieveilmiötkin" valittavasti tulevat massan mukana. Teinitapahtumissa poppoo ramppaa omalla pullolla ja päihtyneet teinit tuovat ongelmia monella eri tapaa.

Tuolla toisessa topikissa ihmeteltiin K-16 -bileiden vähyyttä. Tuossa ainakin yksi syy.

Miten tästä noustaan:
Hitti-formaatti radiot lähtevät tukemaan konemusiikkia. Sama tapahtuu samanaikaisesti kaikilla musiikkivideokanavilla.

Pelkästään näiden muutosten johdosta K-18 bileiden ovien ulkopuolella alkaa parveilemaan alaikäisiä teinejä.



Viime suosikissa (sain töistä, en ostanut) oli juttua Suomen kymmenestä "kovimmasta" dj:stä, sekä yleistä löpinää dj-hommista, mutta toki toi oli vaan ihan satunnainen aukeama. Tiedä sitten herääkö se kiinnostus tuota kautta mutta silti ihan positiivinen yllätys :)
Avatar
#56 • • OSC8 Guest

mä oon ainaskii sitä mieltä, että median huomion puute on yksi syy miksi jotenkin skene tuntuu olevan vähän varjossa. hyvä että ees "isoista tapahtumista" (Koneisto, Flow, ...) saadaan jonkinlainen lehtijuttu, ja hesarin NYT-liitteen esittelemät DJiit tuntuvat jo jonkinlaiselta voitolta. kyllähän puristin on helppo sanoa, että tää skene on niille olemassa jotka vain haluavat sen löytää. silti uskon, että jos saataisiin parempaa ja enemmissä määrin huomiota medioissa hyville niin pienille kuin isoillekin tapahtumille, se voisi saada kiinnostussa niissä joille homma tuntuu jotenkin etäiseltä.




100% asiaa. Ei oo periaatteessa kovinkaan montaa vuotta aikaa siitä kun hiphop ja konemusa oli suurinpiirtein samaa kokoluokkaa olevia marginaalisen musiikin alueita, mutta eihän siinä kauaa mennyt kun hiphop veti potin kotiin. Konemusa oli silloin vielä suht "sexyä" aihetta medialle, prodigy veti festareilla kansaa jne, mutta rap nyt vaan vetoaa pidemmällä tähtäimellä isompiin massoihin paljon helpommin. Ei liene vaikea arvata miksi..

Sitten vielä pari lausetta omaa aivan huuhaa-teoriaa ja avautumista.. ;)

Tekno on perinteisesti ollut sellaista "yliopistoväen" touhua (paremman sanan puutteessa), siitä faktasta ei vaan pääse eroon. Jos mietitte jotain itä-helsingin tai radanvarsien tavallista murrosikäistä, niin mitä luulette kumpi vetoaa heihin enemmän, nipsujengin ja/tai yliopistonörttien kanssa tanssiminen läpi yön vaiko 50centin tai eminemin kaltaiset "real 2 da hood" mänttiuhoräppärit, tuunatut riisikupit ja herkullista pyllyä heiluttavat R'n'B tähtöset? I'z like 'dat on da kerava streets, ya heard me, dawg!??!

Toinen homma on tämä yletön kuosaus. Jep, hys hys tätä mieltähän ei saa olla vaan pitää huutaa sitä virallista totuutta: "media mustamaalaa meidät".. Totuus kuitenkin on, että konemusiikkiskenessä kuosataan aivan vitusti, ja jos ei kuosata niin vähintäänkin hyväksytään se. Ei ole tavatonta että eteen osuu kommentti "minä en välitä kuosaajista, kunhan tekevät sen huomaamatta", "onhan viinakin sellainen huumausaine ettei oo tosi" tai sokerina pohjalla "jos mentäisiin johonkin normibaariin niin sieltä löytys iha niinq saleen yhtä paljo aineita".. 12v bileissä ja normibaareissa käyneenä voin sanoa että missään muualla ei tule lautassilmiä niin vastaan kuin konemusiikkitapahtumissa. Missään ympyröissä ei ole eteen tullut niin huumemyönteistä sakkia kuin konemusapiireissä. Mutta skenehän josta on kummunnut mm. käsitteet pirijyrä, essolokki, piripolkka ja ties mitä muita ei voi olla huumeiden ympärillä pyörivä, eihän?

Sitä en lähde arvuuttelemaan mistä tämä johtuu, tekikö median uutisointi tehtävänsä vai mitä, mutta imo ihmisten olisi vihdoinkin aika katsoa peiliin ja myöntää että teknobileissä kuosataan paljon PALJON enemmän ja kovempia aineita kuin muiden musiikkityylien tapahtumissa. Tälläisenään on turha odottaakaan että "teknobileistä" tulisi yhtään nykyistä isompaa millään muotoa.
Avatar
#57 • • Loopy Guest

HAHA! ei hemmetti, eli ihmisä jaetaan kahteen ryhmään harrrastuksen, ammatin tai musiikillisen suuntautumisen perusteella. ja siten osalla ihmisistä on erilainen oikeus ostaa tuotteita kuin toisilla. toi nyt menee suoraan ihmisoikeuden ohi...



Ootasny.

minulla tämän hetkisestä tilanteesta ei ole, tarkoituksena on ottaa kuitenkin asiasta selvää.

Yllä olevat ovat henkilökohtaisia mielipiteitä, enkä takaa kyseisen menettelyn olevan lain silmissä oikein.



Pitänee ottaa tonne Gramexiin yhteyttä ja lukea noita FAQeja nettikauppojen sivuilta.
Avatar
#58 • • Tapi T Guest

Sitä en lähde arvuuttelemaan mistä tämä johtuu, tekikö median uutisointi tehtävänsä vai mitä...


En tiedä onko tämä oikea paikka asiaa pohtia, mutta menkööt. Merkittävä syypää konemusiikkikulttuurin huonolle maineelle on ilman muuta media, joka uutisoinnillaan ja sen myötä syntyvien ennakkoasenteiden muodossa saattaa kulttuurin epäsuotuisaan valoon. Kaiken ulkopuolelta tulevan mollaamisen lisäksi on imo havaittavissa myös oman pesän likaamista - alla pari esimerkkiä.

Klubituksessa on erikseen "päihdekeskustelu"-niminen osasto, joka on enemmän tai vähemmän täynnä kuosiläppää. Ajatelkaa Lupitukselle ekaa kertaa eksyvän reaktiota, kun hän näkee huumejuttuja puitavan konemusayhteisön sivulla noin näyttävästi. Jo tässä vaiheessa vierailijalle muodostuu selkeä ennakkoasenne, vaikka hän ei ole päässyt forumin etusivua pidemmälle.

Yhtä kyseenalaista on mielestäni Millennium-organisaation varsin näyttävä yhteistyö YAD:n kanssa. Vaikka molemmat organisaatioilla on varmasti ylevät tarkoitusperät, niin mielestäni he tekevät kuitenkin karhunpalveluksen teknoskenelle. Tämä siksi, että vaikka YAD onkin huumeita vastustava yhteisö, niin sen näkyminen Millenniumin tapahtumissa yhdistää huumausaineet bileisiin.
Avatar
#59 • • JussiS Guest

Viime suosikissa (sain töistä, en ostanut) oli juttua Suomen kymmenestä "kovimmasta" dj:stä, sekä yleistä löpinää dj-hommista, mutta toki toi oli vaan ihan satunnainen aukeama. Tiedä sitten herääkö se kiinnostus tuota kautta mutta silti ihan positiivinen yllätys :)


Ketäs ne 10 "kovinta" oli suosikin mukaan?
Avatar
#60 • • SnoXn Guest

100% asiaa. Ei oo periaatteessa kovinkaan montaa vuotta aikaa siitä kun hiphop ja konemusa oli suurinpiirtein samaa kokoluokkaa olevia marginaalisen musiikin alueita, mutta eihän siinä kauaa mennyt kun hiphop veti potin kotiin. Konemusa oli silloin vielä suht "sexyä" aihetta medialle, prodigy veti festareilla kansaa jne, mutta rap nyt vaan vetoaa pidemmällä tähtäimellä isompiin massoihin paljon helpommin. Ei liene vaikea arvata miksi..



Hiphop vei potin kotiin. TV:ssä on rap-aiheisia mobiilipelejä ja Pikku G on kohta ehdolla eduskuntaan. Ainoata kuunneltavaa suomirappia tekee edelleen ne samat tyypit jotka teki juttuaan jo ennen tätä massiivista hiphop-buumia. Miksi "skenen" edes pitäisi kasvaa tai miksi konemusiikin pitäisi olla "massojen musiikkia" enempää kuin se jo nyt on? Klubiskene kasvaa jos on kasvaakseen, mutta minusta selleinen ajattelu että "laimennetaan" touhua/pidetään bileitä varmoilla lineupeilla sen takia että saadaan ehkä joku teini kiinnostumaan asiasta on suoraa p:stä.

Joku ikäluokka "keksii konemusiikin" tulevaisuudessa uudestaan jossain sellaisessa muodossa josta suuri osa nykyisestä konemusa/klubi-porukasta ei tule pitämään. Tavallaanhan tämä sama prosessi on kokoajan käynnissä pienemmässä mittakaavassa.