Luova hardis-samplerin käyttö

4 posts, 1 page, 1,152 views

Cutoff

Posts: 14

#1 • • Cutoff
Searchilla löysin parikin samplereita käsittelevää topiccia, mutta mielestäni mikään niistä ei käsitellyt aihetta tällätavalla. Mua ei esim. kiinnosta softa vs hardis keskustelu.
Setuppina olisi nyt siis PC (Cubase SX) + E-mu 4XT Ultra.
Yksinkertaistettuna tää homma on siis, että sampleri soittaa siihen ladatun samplen. Sample on assignoitu johonki midinuottiin. Cubasesta pianorollissa maalataan assignoidun nuotin kohdalle viiva ja sit se sample soi spiikkereistä. Whoa! ...mut tää nyt kovin luovalta vaikuta.
Vaikka oon manuaalia lukenut kovasti ja Emuonacid foorumia, ei mulle oikein avaudu mitä varsinaisesti on samplerin luova käyttö ja mikä on sen etuus. En tykkää softasamplereista. Nyt olisi tarkoitus valjastaa kohtuu jämäkkä Emuni tehokäyttöön silleen, että siitä saa kaikki mehut irti.
Eli...kertokaas nyt mitä on luova samplerin käyttö. Dogsonacid foorumilta lukee aivan mystisiä sankaritarnoita Emun käytöstä. Nyt sama suomeksi kiitos.

...niin ja siis ei tämä nyt pelkästään Emua koske vaan ihan kaikkia samplereitä.
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Tuli 90-luvulla tehtyä musaa jotain 3-4 vuotta pelkällä ASR-10 sämplerillä. Normaali päivä arskan parissa oli kutakuinkin jotain tällästä:

Muistiahan tossa on vaan 4MB, vaikuttaa aika paljon miten pitkiä pätkiä lähtee sämpläilemään. Mietitään ekana mitä soundia haetaan, otetaan levyt käteen ja sämplätään haluttua soundia, biittejä, synasoundeja jne. Sitten sämpleistä feidataan naksaukset pois lopusta ja alusta ja cropataan, ettemme tuhlaa vähäistä muistia. Sen jälkeen lähdetään kenties veivaamaan haluttua maustetta sekaan efektiprossun voimin, resamplataan ja uusi soundi on valmis. Kaikki tarvittavat soundit kun on kasassa, tehdään niistä rumpu-/biittikitit ja synille omat arrangementit. Jos halutaan variaatioita (esim vähän erilainen rumpusoundi), kopsataan soundin pelkät parametrit toiselle koskettimelle ja säädetään kopio halutuksi. Turhat sämplet hävitetään. Sitten koko hoito korpuille talteen, käynnistetään sämpleri uusiks ja ladataan kaikki uusiks muistiin (Arskan ominaisuus on paska ja hidas muistinkäyttö, ei pysy sekvensserin tahdissa millään jos muisti on "fragmentoitunu").
Biitit, synat ja rumpukitit eri MIDI-kanaville ja eikun veivaamaan musaa.

ASR:ssä on muuten sisällä ehkä paskin sekvensseri ikinä, tuli joskus jotain teknompaa väänneltyä sillä ja tuskaahan tuo oli mutta hauskaa ajanvietettä:)
Avatar
#3 • • dpdrm Guest
Vaikee antaa sen kummempaa vastausta tohon, varsinki ku ite käytän vain softasampleria, nii en tiedä tarkalleen mihin kaikkeen hardis-samplerit pystyy / ei pysty...

Tosta ilmaisusta 'luova samplerin käyttö' voi tietty olla montaaki eri mieltä, mut mä käsittäisin ton siten, et käytetään sitä vehjettä samplaamisen ja samplejen toistamisen välissä myös muilla tavoin?

Mulle sampleri on tärkein instrumentti, koska sillä voi tehdä "melkein kaiken". Sillä on helppo muokata sampleista uusia omanlaisia sampleja ja saada aikaan yksinkertaisista samplatuista aaltomuodoista vaikkapa perus-synasoundeja (looppaamalla, tekemällä envelopeja, efektoimalla yms.).

Mulla 99% ladatuista sampleista menee aina jonkinmoisen editointiprosessin läpi samplerissa, jo pelkästään senkin takia et suurin osa mun samplekirjaston sampleista on originaalimuodossaan aika kuraa. Kannattaaki siis panostaa huonoihin sampleihin, nii oppii väkisinki sitä luovuutta sit?

Niinku sanoin, ni vähä vaikee ny tajuta mitä haet...

Joku vois sanoa et luovaa samplerin käyttöä on esim. se, ku pomputtelee koripalloa lattiaa vasten, samplaa sen äänen ja säätää siitä envelopen ja equjen avulla kickkejä samplerilla... tai tekee haitsuja vaikka siitä sihinästä mikä kuuluu, ku avaa kokistölkin tjsp? :D
Avatar
#4 • • master bator Guest
Mä nyt en muista samplereista tiedä ku tuosta mun Electribestä. Sillä mä ainakin melko usein pyörittelen sampleja sen sekkarissa ympäriämpäri, resamplaan ja pyörittelen uutta luuppia miten huvittaa :) Huono puolihan tässä hommassa on, että huono äänenlaatu huononee entisestään. (32kHz sampling rate) Plussapuolena mainittakoon, että ainakin hauskaa on :)

Ei tossa Emussa oo omaa sekkaria millä vois kikkailla?