Kannanpa nyt omat ajatukset kekoon (vähän sivuraiteilla keskustelu miun mielestä tuolla).
Mainitsin ekassa kommenttissani markkinoinnin. Halusitte tai ette, sitä se pinnalle pääseminen on. Tahtomatta, tai tiedostettuna.
Ensiksi on dj joka haluaa soitella levyjä, valitsee biisit sen mukaan mistä ite pitää, soittelee niitä. Tutustuu johonkin bilejärjestäjään. Seuraava asia mitä tapahtuu (aika usein ainakin):
"Mie oon kans soitellu levyjä, vähän samaa soundia kuin [laita tähän joku iso-stara / kasa labeleitä]." Bilejärjestäjä saattaa kiinnostua, jos on tuttu, on varmaan kuullutkin onko soitto riittävän varmaa keikalle. Jos on, tulee joku illan alottajaiskeikka. Viimeistään tässä vaiheessa dj miettii itselleen nimeä. Joku nimi joka varmasti erottuu. Dj Kalle on liian tylsä, keksitään joku hieno nimi jonka kaikki muistaa ensimmäisen näkemisen jälkeen, vaikka "Säröpää".
Ko. kaveri saa pikkukeikkoja, ja "past gigs"-lista kasvaa, joka kertoo muille järjestäjille, että ko. kaverilla on keikkaa - se siis ehkä osaa jotain. Jos silmiin sattuu esm tapahtuman formaatti (vaikka ny tekno), mietitään osaakoha se soittaa, ajatus jää siihen.
Säröpää on myös erittäin innostunut klubi-skenestä ja kirjoittelee aktiivisesti sekä klubbariin, että plattariin. Skene ihmiset lukee hänen kirjoituksiaan mielenkiinnolla. Ihmiset myös huomaavat, että ko henkilö on dj - yhtään mix-tapea eivät vaan ole kuulleet. Säröpää myös tuottaa itse teknoa tai vastaavasti valokuvaa (tai ehkä molempia), sekä on ihan siedettävällä tasolla myös em. asioissa. Näin saadaan markkinoitua nimi koko yleisön tietoisuuteen. Ilman, että ihmiset edes tajuaa kyseessä olevan markkinointi (vaikkakin sana markkinointi aiheuttaa heti "tarkoituksen mukaisen"-leiman, voi se olla myös ihan tahatonta - omiin harrastuksiin pohjautuvaa).
Nyt Säröpää on kuitenkin ajatellut tehdä mix-tapen. Soitettuaan muutaman vuoden harjoittelun merkeissä. Pitäähän ihmisten saada kuulla millaista musiikkia Säröpää työntää. Pitäisi saada kuitenkin jotenkin nimi erottumaan listasta.. jakoon tulee uusi mix-tape:
Säröpää - Tissit jojottaa.
Järjestäjä, joka on aikaisemmin kuullut jostain "säröpäästä" lueskelee plattarin mix-tapes osiota. Kaksi asiaa pistää silmään: Ennestään tuttu, ja hieman erikoinen dj-nimi "Säröpää", ja toinen asia - Tissit. Tissit huomataan sanana sen takia, että sitä ei listauksissa juurikaan koskaan esiinny, ja on muutenkin näissä ympyröissä harvemmin käytetty sana (plus, että useamman mielestä vallan mielenkiintoinen). Myöskin dj-setin nimi "tissit jojottaa" saattaa aiheuttaa erilaisia mielleyhtymiä, minkä näköiset mahtaa olla jojottavat tissit :eek:
Parhaimmasta tapauksessa järjestäjä hihittelee koko paketin nimellä siinä määrin, että päättää imasta setin "ihan mielenkiinnosta".
Tässä vaiheessa Säröpään osaaminen vasta astuu mukaan kuvioihin.
Jos soitto on hirveetä kädetystä - Säröpää vaipuu unholaan. Jos taas soitto on omanlaista, erikoista, mieleenpainuvaa, hyvä ja mieleenpainuva selektio. Järjestäjä kiinnostuu Säröpäästä siinä määrin, että miettii mahtuisiko ko. henkilö mihinkään tilaisuuteen soittamaan.
Tilaisuus löytyy ja Säröpää saa taas keikan. Keikkapaikalle tullessaan hän on jokaisen järjestäjän unelma. Ei tiedä tekniikasta mitään, ei neuvo järjestäjää. Ei vaivaa muita järjestäjiä turhilla kysymyksillä, etsii itse vessansa. Jutustelee järjestäjän kanssa silloin kun järjestäjällä ei ole paniikki päällä. Ottaa kuvia ihmisistä (muistaa toki kysyä luvan), ja kertoo mihin kuvat tulee. Jakaa uusimman promo-levyn (biisit / mix-tape) tapahtuman järjestäjälle. Hoitaa keikan kunnialla ja kotiin päästyään kirjoittelee biisilistan jakoon. Tämän jälkeen vielä menneet-tapahtumat topikkiin fiilikset jälkikäteen, sekä lista biiseistä biisibongareita varten.
Siinä Säröpää jatkaa samalla kuviolla eteenpäin, ja mitä ihmisille jää matkan varrelta mieleen:
1) Erikoinen dj-nimi
2) Omintakeinen tyyli soittaa
3) *Laita tähän jokin positiivinen piirre, joka on sama kuin SP:tä muistelevalla henkilöllä*
4) SP kirjoittaa paljon (ja kohtuu fiksuja)
5) SP kuvaa paljon (ja kohtuu kivasti)
6) Hän on mukava ihminen, eikä omahyväinen kyrpä
7) Hän myös muistaa tavan bilettäjiä laittamalla kuvat ja biilsilistat nopeasti esille.
PS. Asiaa ei myöskään haittaa, jos on esimerkiksi "korkeassa" asemassa jossakin "skenen" foorumissa, on itse tunnetun klubin järjestäjä / resident dj. Vierailee jossakin radio-ohjelmassa tai pitää sellaista (netti tai fm).
Kunhan se nimi on riittävästi esillä, ei sitä pääse unohtamaan :)
Kun ihmiset käy miettimään sen fanittamansa dj:n piirteitä, saattaa yllättävän moni asia löytyä em. tekstistä :)
Vai oliko tuo laisinkaan järkevää?
EDIT: Tuohon kun vielä lisää sen, että dj jaksaa jutella asiakkaiden kanssa kesken setin. Sekä jaksaa toteuttaa mahdollisesti joitakin toiveita, ollaan jo aika korkealla :)
ensimmäinen on, että sinulla on tissit.
Kaikilla on tissit, mutta tarkoitat varmaan nyt naisten sellaisia. Väitteesi ei pidä paikkaansa ainakaan Suomen olosuhteissa, kyllä töitä joutuu tekemään ihan yhtälailla. Mulla ei ainakaan ole mitenkään huomiotaherättävä rintavarustus, iso perse kylläkin.
Miulla on sekä kohtuu isot tissit, että iso perse. Kumpikaan ei o auttanu eteenpäin tämän harrastuksen tiimoilta :)
Joten, allekirjoitan tuon :excellent:
Case in point: olenpa itsekin soittanut viiden tunnin pelkkiä klasarisettejä huoraamatta kertaakaan
niinno.. mielipiteitä on monia. kyllä mulle 5h klasarisetti on ainakin huoraamista perse ruvella. vaikka sitten itse pitäisinkin k.o. musasta. kelaas ny vähän. sä soitat koko illan niitä biisejä joita suurin osa yleisöstä haluaa kuulla/tulis toivomaan. jos tää ei oo huoraamista niin mikä sitten?
Miksi sekotat ravintola/disko-dj:t klubi-dj:hin?
Se raja saattae ehkä olla sinusta hieman hämärä, mutta itse vedän sen ainakin tähän:
Ravintolassa dj soittaa musiikkia ihmisille
Klubissa ihmiste tulee kuuntelemaan dj:tä.
Jos tuo ei auennut, avaan enemmän:
Ravintolassa on musiikkilinja jonka ihmiset tuntee. Ihmiset tulee musiikkilinjan perässä - dj toteuttaa sen musiikkilinjan ihmisten toiveet huomioon ottaen.
Klubin tai bileillan mainoksesta selviää ihmisille ketkä siellä soittaa - ja sitä kautta mitä soitetaan. He tulevat nimenomaan kuuntelemaan joko a) kyseistä dj:tä, b) tyylisuuntaa jota ko. dj edustaa. Se, millätavoin ko dj illan rakentaa - on aivan hänen oma asiansa.
Jos joku tulee toivomaan kappaletta ja se sopii dj:n settiin - miksi sitä ei toteuttaisi? Eikö se ole kaikkien etu, että jos biisi on hyvä - se soi? Jos minulla joku biisi on jonka joku haluaa kuulla (ja itse myös - eikait sitä ny muuten olisi mukana), totta munassa soitan sen. En itse ainakaan kanna paskoja levyjä mukana. Huoraanko sitten? En. Asiakas ei maksa minulle pennin hyrrää siitä kappaleesta. Saan saman rahan soitin sen kappaleen tai en!
Jos taas haluan retroilla - soittaa klassikoita, soitan ne sen takia, että ne on minusta hyviä. En soita sellasia klassikoita joista en itse pidä - eihän minulla ole niitä edes mukana(!).
Onko se sitten huoraamista? Ilmeisesti on.. Huoraan itselleni. Oikea käteni on ainakin vitun tyytyväinen.
EDIT: Jäsentelyä.