Purismi

142 posts, 8 pages, 19,996 views

#81 • • serotonot Guest

haha, tästä alkaa kyl oikeesti tulla ihan ala-aste flashbackeja, ku jotain kiusattiin siellä ja opettaja tuli väliin ni kiusaajat vaan heitteli legendaarisia fraaseja kuten "leikkiähän tää ny vaan oli", "ihan huumorilla vaan heitettiin", "mitä sä ny pienistä suutut", "ei voinu sattuu ku ei vertakaan tuu" ja "eihän me ny ees lyöty kunnolla"

mitä vit...? :confused:
Ehä mä edes ollu koko jutussa mukana ennekuin kerroin vain oman mielipiteeni tästä "kiusaamisesta"...?

Tuskin tossa tarkoitettiin niinkään sua vaan tota samaa selitysmallia teoille mitä säkin toistat...
#82 • • Daniel Braun Guest

Tuskin tossa tarkoitettiin niinkään sua vaan tota samaa selitysmallia teoille mitä säkin toistat...

Totta :D
Pää on sekaisin tästä parin eri topicin välillä seilailusta...
#83 • • drS Guest

mitä vit...? :confused:
Ehä mä edes ollu koko jutussa mukana ennekuin kerroin vain oman mielipiteeni tästä "kiusaamisesta"...?

jep.

mut daniel, eniten mua ihmetyttää se et ihmettelet täällä et mikä siinä kuvassa ny muka oli v*ttuilua jne.. millä tavalla ne daniel beat ja digital braunit eroaa tästä paitsi et niitä oli määrällisesti enemmän?
#84 • • Jone Guest

Mä en oo paras ihminen sanomaan, mut helvetti mikä lastentarha tappelu taas meneillään...
Oletteko kuulleet että ihmisen pitäis osata nauraa myös itselleen...?
Tuskin mikään näistä gif:eistä on tarkoitettu loukkaukseksi sanan varsinaisessa merkityksessä.
Eiköhän noi aika läpällä oo tehtyjä...

Toise osaavat nähtävästi ottaa tuollaisen huumorilla, mutta toisille taitaapi olla kova paikka kun heihin kohdistetaan leikkimielistä vittuilua.
Mutta kyllähän sitä sitten itse voidaan vittuilla vaikka miten ja kenelle tahansa missä tahansa...

Mitäs jos sä jättäisit Daniel lusikkasi ulos tästä sopasta kun et tiedä henkilöiden välisistä kemioista, ystävyyssuhteista, niiden puuttumisista ja sen sellaisesti todennäköisesti mitään kuitenkaan.

Noilla kaikilla on suhteellisen paljon merkitystä sen suhteen onko giffianimaatio hauska vai ei. JussiS:n duunaamana toi Samulin tuotos olisi naurattanut muakin hemmetisti, mutta tilanteen ollessa toisin todellakaan ei ja noiden välinen ero vastaa yön ja päivän eroa.
#85 • • Daniel Braun Guest

Mitäs jos sä jättäisit Daniel lusikkasi ulos tästä sopasta kun et tiedä henkilöiden välisistä kemioista, ystävyyssuhteista, niiden puuttumisista ja sen sellaisesti todennäköisesti mitään kuitenkaan.

Vedetään sitten se lusikka pois tästä sopasta.
Ei se edes niin hyvää ollutkaan ;) :D

Huvittavaahan tässä on just tää meinki "tää on meidän juttu"
Eiks tällaista kitinää sit vois hoitaa privaatisti tms jos kerran muut eivät saa osallistua?
Kuitenkin tää on julkinen foorumi ja jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä.
Niinkuin mäkin tuossa tein.
Tosin, mielipiteeni perustui vain tiettyihin olettamuksiin.
Joten, siitä johtuen ehkä jonkinmoista väärinymmärrystä tms on voinut sattua.
#86 • • Jone Guest
Jepa, luonnollisesti sulla on oma suunvuorosi. Usko nyt kuitenkin pois, että sun on todennäköisimmin aika vaikea nähdä kaikkia tän sopan aineksia ja siksi mielipiteesi on se mikä on.

Tää pihvi hoidettiin ja hoidetaan muuten julkisesti tasan siksi, että niin se aloitettiinkin vaikka esim. itse en oo mitenkään erikseen pyytänyt päästä koko asiasta osalliseksi.
#87 • • Daniel Braun Guest

Jepa, luonnollisesti sulla on oma suunvuorosi. Usko nyt kuitenkin pois, että sun on todennäköisimmin aika vaikea nähdä kaikkia tän sopan aineksia ja siksi mielipiteesi on se mikä on.

Uskon kyllä.
En mä niitä näekkään, enkä välttämättä haluaisikaan.
Anteeksi vaan jos esitin mielipiteeni.
Pahahan se on "sivullisena" tietää mitä taustalla on jos kerran tällaista asiaa puidaan julkisella foorumilla.
#88 • • zAo Guest
Noniin, nyt kun vihdoin sain aikaa järjestymään kommentoin
omalta osaltani tapausta.

Itselläni ei ole mitään tekemistä kuvassa esiintyvän ja kuvan
muokanneen henkilön välienselvittelyjen kanssa, joten
minun osuuteni tässä koskee puhtaasti minun tekijänoikeuksiin
kohdistuneita rikkomuksia (sekä Platinumiin, joka myös yksi
oikeuksien haltija).

Kuten Samuli aikaisemmin totesikin, keskustelimme asiallisesti
aiheesta ja päädyimme ratkaisuun asiassa. Joten siltä osin
asia on minun puoleltani selvä.

Mutta haluan kuitenkin painottaa sitä, etten hyväksy millään
tavalla kyseistä temppua. Tässä on tullut suunnasta jos toisestakin
kommenttia, että asia pitäisi ottaa jotenkin huumorilla.
On kuitenkin erittäin vaikea yrittää ottaa asiaa minkään tasoisena
vitsinä (edes huonona), jo pelkästään sen takia, että tässä rikottiin
tekijänoikeuksia sekä loukattiin kuvassa esiintyvää henkilöä.

Eniten kaikesta tässä minua harmittaa se, että olin itse
varsin tyytyväinen kyseiseen valokuvaan taiteelliselta kannalta.
Nyt kyseisen muokkauksen on varmasti nähnyt jo niin moni,
että se suoraan sanottuna vesittää koko alkuperäisen kuvan.
Ja kaikenlisäksi kuvani ja minut on nyt sotkettu näiden
kahden henkilön välien selvittelyyn, johon tätä ennen minulla
ei ollut mitään tekemistä.

Voitte aivan vapaasti pitää minua tosikkona kiukuttelijana
tämän takia, mutta en näe mitään syytä olla puuttumatta asiaan.

- Panu Rekola
#89 • • olliS Guest

apua.jpg

Mä oonkin aina miettinyt miks oot "sonni", mut nyt selvis :roll:
#90 • • mekaanikko Guest
Siis ensinnäkin toi crc:n postaama SAMin ja jUSSin (ja onpas pojilla muuten spede tapa kirjoittaa nimensä kun sitä näin nyt katsoo =D) kuva on niin tipauttava et huh huh! XDDD

Mut sitten itse asiasta, alkuperäistä kuvaa en ehtinyt näkemään mutta aika monta sopassa tavalla tai toisella mukana olevaa ihmistä jollain tasolla tuntien ja tätä keskustelua sivusta seuraten musta vaikuttais siltä että alunperin kellään ei ole ollut sinänsä paha tarkoitus, mutta sehän että tarkoitus on harmiton ei tarkoita etteikö se vittuilun kohdetta voisi oikeastikin loukata. Ehkä pientä empatian puutetta itse kullakin?

Mut on sekin on kyl totta että sillä on tietty ero että kuka tekee vittuilugiffejä kenestäkin. Sivullisten kannalta varmaan tämä on ihan triviaalia, mutta jos joutuu vittuilun kohteeksi niin totta kai siihen suhtautuu eri lailla jos tietää että vittuilijalla on ihan oikeasti jotain biiffiä itseä kohtaan kuin päinvastaisessa tapauksessa.

No enivei, enemmän toivoisin tollasia huumoripläjäyksiä kuin tän sivun alussa, mut tietysti jos ao. kuvan kohde pahoittaa siitä mielensä niin kyllähän sit kohtuullista on ko. kuva dumpata vaikkei olisikaan mitenkään pahalla sitä tarkoittanut. Mutta nyt photari laulamaan vaan, eiköhän tästä skenestä tarpeeksi monta sellaista ihmistä löydy jotka ovat siinä määrin toistensa frendejä että voivat ihan huumorimielellä toisilleen sikailla. =D
#91 • • jUSSi Guest

Mun täytyy tähän sanoa että mun mielestä vittuilu ja kiusanteko on eri asia.

Niin, tässä tapauksessa oletin muilla olevan riittävästi huumoria tämän tajuamiseen. Kyseessä kun ei ollut vittuilu eikä kiusanteko, vaan puhdas huumori, ainakin allekirjoittaneen mielestä. Se on paha tietää aina etukäteen ketä pahoittaa mielensä ja mistä. Aikomus ei ollut ilkeä, mutta reaktioiden perusteella, joku koki tämän ilkeänä.

Eikö muuten kiusauksen määritelmään kuulu jatkuvuus? Kaksi giffiä parin viikon välein ei taida ihan täyttää sitä kriteeriä. Teknopuristit naureskelevat kixumiehille ja polkkaajille aivan samalla tavalla kuin he naureskelevat meidän sisäsiittoisuudellemme ja puristelullemme.

Kyseinen kuva kun ei millään rationaalisella tavalla ollut sisällöltään loukkaava. Pohjana oli hyvä kuva Jonesta, joka on hyvä bilekuvaaja, ja johon lisättiin humoristinen, lievästi sarkastinen puhekupla, joka ilmentää lähinnä sitä, että Jone on saavuttanut "skenessä" tietyn statuksen ja tunnettavuuden, jolloin häneen kohdistuvat letkautukset saavuttavat "julkisuuden henkilöön" kohdistuvan irvailun tason. Verratkaa kyseistä kuvaa ja huumoria vaikka poliittiseen satiiriin tai sarkasmiin mitä esitetään ja huomaatte kyseessä oli erittäin lievä kuvamanipulaatio. Mm. Seppo Kääriäistä (puolustusministeri) pannaan paljon halvemmalla Itsevaltiassa, kun hänet esitetään hitaana maalaisena, joka ei paljoa ymmärrä.

Jos tarkastelee tätä pientä "yhteisöä", missä tämäkin huumoriteko tapahtui, ovat tietyt henkilöt "julkkiksia" joko tahtomattaan tai tietoisesti ja tällöin alttiina arvostelulle.

En tunne Jonea enkä JussiS:ää henkilökohtaisesti, eikä minulla ole yhtään mitään kumpaakaan vastaan. Ja mitä tulee siihen vanhempaan JussiS:n kuvaan, niin jos minä letkauttaisin jotain päätöntä ja kuulisin siitä irvailuja, en ottaisi sitä itseeni. Ymmärrän kyllä, että se saattaa vituttaa, mutta itseppä olisin sammakon sylkäissyt. Sanasta miestä, ei pidä laukoa päättömyyksiä ;)

Jos joku olisi tehnyt minusta vastaavanlaisia pilakuvia (ennen tätä episodia) olisin ottanut sen imarteluna ja todennut, että taidan olla sitten niin kuuluisa, että joku vaivautuu tekemään pilaa minusta. Tunnetuksi tulemisella on varjopuolensa, mutta se täytyy ymmärtää ja oppia elämään sen kanssa. Stereotypioita on helppo kärjistää ja tehdä niistä huumoria. Olen samaa mieltä mekaanikon kanssa, että piirimme ovat niin pienet, että kunnollinen huumori sekä sarkasmi on enemmän kuin tervetullutta tähän hieman eltaantuneeseen ilmapiiriin. Enemmän itseironiaa ja parempaa asennetta niin voidaan kaikki sitten pluristella toisiamme, eix je!
#92 • • serotonot Guest
drS sen aika hyvin tossa aiemmin sanoikin...

haha, tästä alkaa kyl oikeesti tulla ihan ala-aste flashbackeja, ku jotain kiusattiin siellä ja opettaja tuli väliin ni kiusaajat vaan heitteli legendaarisia fraaseja kuten "leikkiähän tää ny vaan oli", "ihan huumorilla vaan heitettiin", "mitä sä ny pienistä suutut", "ei voinu sattuu ku ei vertakaan tuu" ja "eihän me ny ees lyöty kunnolla"

Niin, tässä tapauksessa oletin muilla olevan riittävästi huumoria tämän tajuamiseen. Kyseessä kun ei ollut vittuilu eikä kiusanteko, vaan puhdas huumori, ainakin allekirjoittaneen mielestä. Se on paha tietää aina etukäteen ketä pahoittaa mielensä ja mistä. Aikomus ei ollut ilkeä, mutta reaktioiden perusteella, joku koki tämän ilkeänä.

Eihän kiusaajillakaan ole ikinä aikomusta aiheuttaa suurta mielipahaa vaan "ainoastaan pitää vähän hauskaa" jonkun kustannuksella. Mun mielestä huumorissa tärkeintä on se että sitä pyritään tekemään siten, ettei läppää kohdisteta suoraa johonkin henkilöön, ellei se sitten ole oma itse, josta pilkkaa tehdään. Siinä vaiheessa kun oma pilkka loukkaa jotain henkilöä, vaikka se olisi kuinka vain vitsiksi tarkoitettu, on mielestäni pilkantekijän syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa huumorintajuaan, sen sijaan että valittaa pilkankohteen huumorintajuttomuudesta.

Eikö muuten kiusauksen määritelmään kuulu jatkuvuus? Kaksi giffiä parin viikon välein ei taida ihan täyttää sitä kriteeriä. Teknopuristit naureskelevat kixumiehille ja polkkaajille aivan samalla tavalla kuin he naureskelevat meidän sisäsiittoisuudellemme ja puristelullemme.

HAHA! :D Anna mun kaikki lukea :D
Toivottavasti sun lapses ei ikinä joudu kouluun jossa parin viikon välein ihmisen mielen pahoittaminen on ok :D
Tää episodi ei jatkunut tän pitempään, koska tähän puututtiin, mutta jos kukaan ei ois sanonu mitään, ni pelkään pahoin et noi gif:it ei ois jääny ainoiks.

Verratkaa kyseistä kuvaa ja huumoria vaikka poliittiseen satiiriin tai sarkasmiin mitä esitetään ja huomaatte kyseessä oli erittäin lievä kuvamanipulaatio. Mm. Seppo Kääriäistä (puolustusministeri) pannaan paljon halvemmalla Itsevaltiassa, kun hänet esitetään hitaana maalaisena, joka ei paljoa ymmärrä.

Mä luulen että Kääriäisenkin suhtautuminen asiaan ois vähän eri jos kyseistä miestä pilkattais toisten puolueiden poliitikkojen toimesta eduskunnassa... Itsevaltiaissahan pilkataan kaikkia ministereitä melko tasapuolisesti, eikä sorruta osoittamaan yhtä ihmistä sormella ja nauramaan, vaan tehdään kaikista karikatyyrejä.

Stereotypioita on helppo kärjistää ja tehdä niistä huumoria. Olen samaa mieltä mekaanikon kanssa, että piirimme ovat niin pienet, että kunnollinen huumori sekä sarkasmi on enemmän kuin tervetullutta tähän hieman eltaantuneeseen ilmapiiriin. Enemmän itseironiaa ja parempaa asennetta niin voidaan kaikki sitten pluristella toisiamme, eix je!

Mä toivon kanssa sitä kunnollista huumoria sekä sarkasmia, en yksittäisten ihmisten pilkkaamista. Tollasella läpällä se ilmapiiri eltaantuu entisestään. Ja kyllä, itseironiaa kaivataan, mutta mun mielestä sitä pitää velvoittaa ennen kaikkea itseltään ja löytää sitä omista teoistaan. Ja toi parempi asenne ois kans todella toivottavaa. IMO yksittäisten ihmisten pilkankohteeksi ottaminen ei ole sitä parempaa asennetta

Mun mielestä on kummaa, että vaikka tekijät ovat tajunneet loukanneensa joitakin ihmisiä, on rehellisen anteeksipyynnön esittäminen näemmä suhteettoman vaikeaa. Sen sijaan pyritään vähättelemään tekojaan niinku kaikki vastaavanlaiset kiusanhenget...
#93 • • jUSSi Guest

Eihän kiusaajillakaan ole ikinä aikomusta aiheuttaa suurta mielipahaa vaan "ainoastaan pitää vähän hauskaa" jonkun kustannuksella. Mun mielestä huumorissa tärkeintä on se että sitä pyritään tekemään siten, ettei läppää kohdisteta suoraa johonkin henkilöön, ellei se sitten ole oma itse, josta pilkkaa tehdään.

Eli, jokainen ihminen joka kertoo hauskan jutun sinusta, mutta jota sinä et pidä hauskana, on kiusaaja? Kiusaaja, siinä merkityksessä jossa minä sen ymmärrän, eli ihmisenä joka pyrkii toisen itsetunnon latistamiseen, vallantunteeseen sekä oman itsetuntonsa kohottamiseen ja tekee sen jatkuvalla ja päättäväisellä pieteetillä.

Kertaluonteinen iva/sarkasmi/vittuilu/huumori on kaukana kyseisestä määritelmästä.

Siinä vaiheessa kun oma pilkka loukkaa jotain henkilöä, vaikka se olisi kuinka vain vitsiksi tarkoitettu, on mielestäni pilkantekijän syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa huumorintajuaan, sen sijaan että valittaa pilkankohteen huumorintajuttomuudesta.

Onko kuva edelleen topikissa? Olenko keskustellut Jonen kanssa 15 minuuttia puhelimessa? Ei. Kyllä.

Toivottavasti sun lapses ei ikinä joudu kouluun jossa parin viikon välein ihmisen mielen pahoittaminen on ok :D
Tää episodi ei jatkunut tän pitempään, koska tähän puututtiin, mutta jos kukaan ei ois sanonu mitään, ni pelkään pahoin et noi gif:it ei ois jääny ainoiks.

Luuletko, että ihmiset yhtäkkiä lopettaisivat toisten mielen pahoittamisen? Missä fantasiamaailmassa sinä elät? Jatkuva ja järjestelmällinen kiusaus on minusta aivan toisen luokan käsittelyä, kuin satunnainen pilkanteko, mitä tapahtuu kaikkialla ja useimmiten hyvässä hengessä (kuten minäkin postasin ko. kuvan hyvässä hengessä). Toivon, että lapseni oppii kestämään tällaisen häneen kenties kohdistuvan pilkanteon, sillä sitä tapahtuu, toivoi sitä tai ei ja toivon, että lapsestani kasvaa sen verran vahva, että hän voi kohdata maailman sellaisena kuin se on, ottamatta muiden toimista tai sanomisista itselleen minkäänlaista riippakiveä.

Mä luulen että Kääriäisenkin suhtautuminen asiaan ois vähän eri jos kyseistä miestä pilkattais toisten puolueiden poliitikkojen toimesta eduskunnassa... Itsevaltiaissahan pilkataan kaikkia ministereitä melko tasapuolisesti, eikä sorruta osoittamaan yhtä ihmistä sormella ja nauramaan, vaan tehdään kaikista karikatyyrejä.

Eikö tämäkin kuva aivan selvästi ollut karikatyyri jonesta? Siitähän koko kuvan huumori kumpusi!

Mä toivon kanssa sitä kunnollista huumoria sekä sarkasmia, en yksittäisten ihmisten pilkkaamista. Tollasella läpällä se ilmapiiri eltaantuu entisestään. Ja kyllä, itseironiaa kaivataan, mutta mun mielestä sitä pitää velvoittaa ennen kaikkea itseltään ja löytää sitä omista teoistaan. Ja toi parempi asenne ois kans todella toivottavaa. IMO yksittäisten ihmisten pilkankohteeksi ottaminen ei ole sitä parempaa asennetta

Jaa, minusta tämä oli kunnollista huumoria, kieliposkella tehtyä ivaa. Kuten sanoin, olisin itse kokenut tällaisen kuvan imarteluna, joten oletusarvoisesti ajattelen muiden kokevan samoin.

Mun mielestä on kummaa, että vaikka tekijät ovat tajunneet loukanneensa joitakin ihmisiä, on rehellisen anteeksipyynnön esittäminen näemmä suhteettoman vaikeaa. Sen sijaan pyritään vähättelemään tekojaan niinku kaikki vastaavanlaiset kiusanhenget...

And I quote..

Eli, kuva poistettu. Pahoittelen mahdollisesti aiheutettua mielipahaa. Yhtään pahaa aikomusta tai henk.kohtaista kaunaa ei sisältynyt kyseisen kuvan postaukseen.

Mitä ylläolevasta lauseesta et ole ymmärtänyt? Minä ihmettelen vain ihmisten pikkusieluista kommentointia asian ulkopuolelta ja joidenkin ihmisten kyvyttömyyttä nauraa itselleen ja omille heitoilleen. Ei elämä ole vakavaa, varsinkaan nettipersoonien kautta eletty. Kärjistetyt nettipersoonat sekä tunnetut sellaiset ovat oivia huumorin kohteita.
#94 • • zAo Guest

Verratkaa kyseistä kuvaa ja huumoria vaikka poliittiseen satiiriin tai sarkasmiin mitä esitetään ja huomaatte kyseessä oli erittäin lievä kuvamanipulaatio. Mm. Seppo Kääriäistä (puolustusministeri) pannaan paljon halvemmalla Itsevaltiassa, kun hänet esitetään hitaana maalaisena, joka ei paljoa ymmärrä.

En lähtisi tässä tapauksessa käyttäämään tuollaisia vertauksia.
Tässä on mielestäni turha kenestäkään puhua julkisuudenhenkilönä,
sillä tässä kyllä liikutaan puhtaasti yksityishenkilöiden välillä.
Julkisuudenhenkilön määritelmää en tähän hätään ehdi kaivaa,
mutta uskoisin, että se ei vielä tee julkkista, että on saavuttanut
tietyn tunnettavuuden elektronisenmusiikin yhteisössä.

Minusta tässä ei tarvita enää minkäänlaista selittelyä.
Kuvaani on käytetty ilman lupaa sekä kuvan alkuperäinen
sanoma on vesitetty.

Ja edelleen, vaikka kyseessä olisi ollut kuinka lievä kuvamanipulaatio
tahansa, ei se siltikään tee omalta osaltani tätä hyväksyttäväksi.
Vai oletteko koskaan nähneet sanomalehdessä ilman lupaa
muokattuja valokuvia.

Kuvamanipulaatiot voivat olla oikein käytettynä todellakin
hauskoja, mutta tässä nimenomaisessa jutussa ei alkuunsakaan.
#95 • • tumpsi Guest

Eli, kuva poistettu. Pahoittelen mahdollisesti aiheutettua mielipahaa. Yhtään pahaa aikomusta tai henk.kohtaista kaunaa ei sisältynyt kyseisen kuvan postaukseen.

Mitä ylläolevasta lauseesta et ole ymmärtänyt?

Mä ainakin ymmärsin ihan kokonaan, ja uskon että poliisinpalleroinenkin
ymmärsi. Mutta mitenkäs tää oletettu vittuilu ja kiusanteko (intter netskussa)
eroaa normaalista jokapäiväisestä elämästä? Ei paljoakaan mielestäni.
Joten kärjistänpä: miks esim. Yrjö Puska ei vaan sano kaikille tapattamilleen siviileille ja sotilaille seuraavaa:

Eli, sodasta uutisointi on lopetettu. Pahoittelen mahdollisesti aiheutettua mielipahaa. Yhtään pahaa aikomusta tai henk.kohtaista kaunaa ei sisältynyt kyseisen sodan käymiseen.

(joo esimerkki on "hieman" kärjistetty ja kaukaa haettu, mutta tajunnet pointin jUSSiseni.)
#96 • • jUSSi Guest

Joten kärjistänpä: miks esim. Yrjö Puska ei vaan sano kaikille tapattamilleen siviileille ja sotilaille seuraavaa:

Eli, sodasta uutisointi on lopetettu. Pahoittelen mahdollisesti aiheutettua mielipahaa. Yhtään pahaa aikomusta tai henk.kohtaista kaunaa ei sisältynyt kyseisen sodan käymiseen.

(joo esimerkki on "hieman" kärjistetty ja kaukaa haettu, mutta tajunnet pointin jUSSiseni.)

Oli kyl hyvä kärjistys, heh, kielletään siis kaikki huumori (myös huono!), joku voi loukkaantua!

Jone ja JussiS ovat joutuneet suhteellisen rankan pilanteon kohteeksi, mutta kaatuuko heidän maailmansa siihen? Tuskin. Kokevatko he olevanvsa kiusattuja? Tuskin.
#97 • • serotonot Guest

Eihän kiusaajillakaan ole ikinä aikomusta aiheuttaa suurta mielipahaa vaan "ainoastaan pitää vähän hauskaa" jonkun kustannuksella. Mun mielestä huumorissa tärkeintä on se että sitä pyritään tekemään siten, ettei läppää kohdisteta suoraa johonkin henkilöön, ellei se sitten ole oma itse, josta pilkkaa tehdään.

Eli, jokainen ihminen joka kertoo hauskan jutun sinusta, mutta jota sinä et pidä hauskana, on kiusaaja? Kiusaaja, siinä merkityksessä jossa minä sen ymmärrän, eli ihmisenä joka pyrkii toisen itsetunnon latistamiseen, vallantunteeseen sekä oman itsetuntonsa kohottamiseen ja tekee sen jatkuvalla ja päättäväisellä pieteetillä.

Kertaluonteinen iva/sarkasmi/vittuilu/huumori on kaukana kyseisestä määritelmästä.

Kysehän ei tässä ole jutun kertomisesta vaan pillkkaavasta kuvasta/animaatiosta. Jos tuollainen "hauska" kohdistetaan yksittäiseen henkilöön asian sijasta on mielestäni pilkkaa enemmänkin kuin hauskan jutun kertomista. Mä itseasiassa näen tässä kyseisessä asiassa joitakin noita piirteitä mitä sä kiusaajaan luettelit. Mutta sun mielestä kiusaaminen on siis aina pitkäkestoista ja päättäväistä, jossa satutetaan tietoisesti toista, eikä koskaan hassuttelua jossa on tapahtunut paha arviointivirhe?

Siinä vaiheessa kun oma pilkka loukkaa jotain henkilöä, vaikka se olisi kuinka vain vitsiksi tarkoitettu, on mielestäni pilkantekijän syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa huumorintajuaan, sen sijaan että valittaa pilkankohteen huumorintajuttomuudesta.

Onko kuva edelleen topikissa? Olenko keskustellut Jonen kanssa 15 minuuttia puhelimessa? Ei. Kyllä.

Miten toi liittyi sanomaani?

Luuletko, että ihmiset yhtäkkiä lopettaisivat toisten mielen pahoittamisen? Missä fantasiamaailmassa sinä elät? Jatkuva ja järjestelmällinen kiusaus on minusta aivan toisen luokan käsittelyä, kuin satunnainen pilkanteko, mitä tapahtuu kaikkialla ja useimmiten hyvässä hengessä (kuten minäkin postasin ko. kuvan hyvässä hengessä). Toivon, että lapseni oppii kestämään tällaisen häneen kenties kohdistuvan pilkanteon, sillä sitä tapahtuu, toivoi sitä tai ei ja toivon, että lapsestani kasvaa sen verran vahva, että hän voi kohdata maailman sellaisena kuin se on, ottamatta muiden toimista tai sanomisista itselleen minkäänlaista riippakiveä.

En luule että lopettaisivat, ainakaan yhtäkkiä. Tämä maailma kun koostuu yksilöistä, niin siihen ei voi vaikuttaa kuin omalla panoksellaan, mutta jos voin saada jonkun ymmärtämään mitä pahan mielen tuottaminen aiheuttaa, hän saattaa tajuta sen ja ehkä jopa lopettaakin vastaavan tekemisen. Ja kas vain, maailma on jälleen hieman parempi paikka elää. Toivon todellakin että jos lastasi joskus kiusataan, ymmärrät myös puuttua siihen etkä pelkästään hoe sille "älä välitä siitä mitä ne puhuu". Toisaalta missä vaiheessa sitä lasta on kiusattu ja missä vaiheessa sitä on vasta pilkattu satunnaisesti ja missä vaiheessa vasta alettu kiusaamaan. Kun eihän siihenkään liian aikaisin kannata puuttua ettei ole pikkusieluinen.

Eikö tämäkin kuva aivan selvästi ollut karikatyyri jonesta? Siitähän koko kuvan huumori kumpusi!

Luitko sä tosta quoteamastasi osasta mitään muuta kuin sanan karikatyyri?

Jaa, minusta tämä oli kunnollista huumoria, kieliposkella tehtyä ivaa. Kuten sanoin, olisin itse kokenut tällaisen kuvan imarteluna, joten oletusarvoisesti ajattelen muiden kokevan samoin.

Jep. Jotkut tykkää tapella kännis joten kenet vaan voi "haastaa" nakkikioskilla...

And I quote..

Mitä ylläolevasta lauseesta et ole ymmärtänyt? Minä ihmettelen vain ihmisten pikkusieluista kommentointia asian ulkopuolelta ja joidenkin ihmisten kyvyttömyyttä nauraa itselleen ja omille heitoilleen. Ei elämä ole vakavaa, varsinkaan nettipersoonien kautta eletty. Kärjistetyt nettipersoonat sekä tunnetut sellaiset ovat oivia huumorin kohteita.

No huh :D
Eipä ne ajat paljoa 15 vuodessa muutu :D
Mitä pikkusieluista on siinä että näen ihmisten pilkkaamisen ja kiusaamisen pahana asiana? En saa antaa mielipidettäni keskusteluun koska musta ei oo tehty (tai ainakaan tänne postattu) hauskaa gifiä enkä oo tehny ite sellaisia kenestäkään.

Toki voi aina verhoutua nettipersoonan tuomaan näennäiseen anonymiteettiin ja vedota siihen et "en mä oikeesti tällasta tee" mutta kumman usein se nettipersoona on aika lähellä sitä oikeaakin... Ja täälläkin kun suuri osa aktiivikäyttäjistä on kohdannut ihan tuolla oikeankin elämän puolella, ni mun mielestä se nettipersoona-raja vähän häilyy siinä.

Mun mielestä nettiä (tai mitään muutakaan) ei pidä ottaa turhan vakavasti, mutta jossain on vika jos huumoria ei pysty kehittämään kuin jollekin henkilölle joukolla nauramalla...

Katsoisitte välillä vaikka Monty Pythoneita
#98 • • Tres Guest

Katsoisitte välillä vaikka Monty Pythoneita

Tai tissigiffiä

tissigiffi.gif

Itse asiassa tätäkään ongelmaa
ei syntyis jos ihmiset viettäis vähemmän
aikaa intternetissä ja enemmän aikaa
ulkona.
#99 • • JussiS Guest

Jone ja JussiS ovat joutuneet suhteellisen rankan pilanteon kohteeksi, mutta kaatuuko heidän maailmansa siihen? Tuskin. Kokevatko he olevanvsa kiusattuja? Tuskin.

Ei kaadu maailma, kuten sulle privana kirjoitinkin, mua ei oikeestaan yhtään haittaa noi giffit niin kauan kun ne pysyy hyvän maun rajoissa. Mut kyllä mä silti koen joutuneeni erään ryhmän silmätikuksi. Sekään ei sinänsä haittaa koska mulla on vahva itsetunto (tän voi lukee siis "kusta päässä ja liian iso ego"), ja nyt kun mulle on selvitelty näitten juttujen syitä, niin en voi kun tuntea hieman ylpeyttä itsestäni.

Nimittäin jos kiksudj (kiksu on saatanan musiikkia) saa klubitukseen (klubitus on se saatanasta oleva ihqplurhymiöhelvettifoorumi) kirjoitetusta huonosti ajatellusta, lähes typotetusta yhdestä sanasta tollaisen porukan noin liekkeihin, niin siinä vaiheessa mä oon mielestäni tehny jotain oikein, jos kerran oon noinkin punainen vaate tolle porukalle. Mä luulin ettei noita bioja oikeesti ees lue kukaan, mut näköjään sitten. Taas sain uutta motivaatiota päivitykseen.

Kiitokset jUSSi:lle kun osoitti ton kirjoitusvirheeni tuolta klubituksesta, en ollut sitä huomannutkaan.
#100 • • jUSSi Guest

Mutta sun mielestä kiusaaminen on siis aina pitkäkestoista ja päättäväistä, jossa satutetaan tietoisesti toista, eikä koskaan hassuttelua jossa on tapahtunut paha arviointivirhe?

Ainakin termeissä kiusaaja/koulukiusattu. Kiusata, voi toki tarkoittaa myös kertaluonteista tapahtumaa, mutta sen negatiivinen painoarvo on mielestäni pienempi.

Miten toi liittyi sanomaani?

Siten, että olen jo pyytänyt anteeksi tekemääni.

Tämä maailma kun koostuu yksilöistä, niin siihen ei voi vaikuttaa kuin omalla panoksellaan, mutta jos voin saada jonkun ymmärtämään mitä pahan mielen tuottaminen aiheuttaa, hän saattaa tajuta sen ja ehkä jopa lopettaakin vastaavan tekemisen. Ja kas vain, maailma on jälleen hieman parempi paikka elää. Toivon todellakin että jos lastasi joskus kiusataan, ymmärrät myös puuttua siihen etkä pelkästään hoe sille "älä välitä siitä mitä ne puhuu". Toisaalta missä vaiheessa sitä lasta on kiusattu ja missä vaiheessa sitä on vasta pilkattu satunnaisesti ja missä vaiheessa vasta alettu kiusaamaan. Kun eihän siihenkään liian aikaisin kannata puuttua ettei ole pikkusieluinen.

Juu, mutta minä en näe toimissani kiusaamisen merkkejä. Se alkuperäinen mentaliteetti on todellakin tärkeä ja huomattuani, että hjuumorin kukka ei kaikilla kuki, niin olen pyytänyt anteeksi.

Luitko sä tosta quoteamastasi osasta mitään muuta kuin sanan karikatyyri?

Toki, en vain suostu siihen, että vain tietyn ihmisryhmän ulkopuoliset henkilöt voisivat harrastaa moista (arvostelua, satiiria jne)

Jep. Jotkut tykkää tapella kännis joten kenet vaan voi "haastaa" nakkikioskilla...

Eikö ole aivan luonnollista tulkita muuta maailmaa itsensä kautta? Kuten jossain aikaisemmassa postauksessa sanoin, rationaalisesti ajatellen tuon kuvan olisi voinut tajuta loukkaavaksi, mutta aina ei tule ajateltua loppuun. Joskus ihminen toimii olettamuksiensa perusteella.

No huh :D
Eipä ne ajat paljoa 15 vuodessa muutu :D
Mitä pikkusieluista on siinä että näen ihmisten pilkkaamisen ja kiusaamisen pahana asiana? En saa antaa mielipidettäni keskusteluun koska musta ei oo tehty (tai ainakaan tänne postattu) hauskaa gifiä enkä oo tehny ite sellaisia kenestäkään.

Minua vain ihmetytti se paatos millä ulkopuoliset ovat tähän paneutuneet. Kuvien kohteetkaan eivät ole paljoa niistä mellastaneet. Ja tollanen giffi me saadaan varmasti aikaiseksi, anna vaan kunnon kuva :P

Toki voi aina verhoutua nettipersoonan tuomaan näennäiseen anonymiteettiin ja vedota siihen et "en mä oikeesti tällasta tee" mutta kumman usein se nettipersoona on aika lähellä sitä oikeaakin... Ja täälläkin kun suuri osa aktiivikäyttäjistä on kohdannut ihan tuolla oikeankin elämän puolella, ni mun mielestä se nettipersoona-raja vähän häilyy siinä.

En minä ole minkään taakse vetäytynyt, enkä vetoa mihinkään. Minä olen samanlainen livenä ja heitän joskus todella hurttia ja erittäin henkilöön kohdistuvaa huumoria. Esimerkiksi Jonen nettipersoona on tietääkseni erittäin kärjistetty ja erittäin altis sarkasmille.

Mun mielestä nettiä (tai mitään muutakaan) ei pidä ottaa turhan vakavasti, mutta jossain on vika jos huumoria ei pysty kehittämään kuin jollekin henkilölle joukolla nauramalla...

Ok, mä olen sit viallinen :P ai mut hei, mähän keksin huumoria myös kaikesta muusta. Ja nauran usein yksin ja itselleni. Ihmeellistä, minä keksin huumoria ihan mistä vain! Elämä on hauskaa.