Kertokaapa fiksummat mita kaikkea proseduureja on kun ollaan lahdossa lentomatkalle (taxiing ym..). Olisi kiva tietaa mita kaikkea dataa on radioliikeenteessa kun ollaan lentoon lahdossa. Myos lennonjohtajilla on suuri rooli, mita siella tapahtuu ?
Mitä mä asiasta tiedän (joku tietää varmaan tarkemmin):
Lentäjät tulee koneelle ja alkaa laittamaan ohjaamoa lentokuntoon. Penkit oikeeseen asentoon, tarvittavat paperit ja muut härpäkkeet hollila. Lentäjät on saanut valmiin lentosuunnitelman, joka syötetään muistaakseni(?) FMS-nimiseen(flight managament system) järjestelmään. Sen mukaan koneen lentää itse itseään matkalennolla.
Sitten alotetaan erilaisten check-listien läpikäyminen. Näitä on iso liuta eri lennon vaiheita varten. Varmistetaan, että kaikki nappulat yms on oikeissa asennoissa ja kakki vehkeet toimii. Samaan aikaan konetta jo luultavasti tankataan, matkustamoa siivotaan yms. Kääntöajat(aika jonka kone seisoo paikallaan) on aika lyhyitä, joten esim finskin perus euroopan lennolla saatta olla maassa vaan tunnin ennen paluumatkalle lähtöä.
Valmisteluun kuulu myös painolaskelmat, kuinka paljon bensaa, rahtia? Kuinka paljon kone painaa. Kun tiedetään nämä, sääolosuhteet, kiitoradan kitkakerroin(onko jäässä? märkä?), kiitoradan pituus yms, niin lasketaan mm. v1, vr, v2 nopeudet. (Nää laskutoimitukset tehdään useimmilla yhtiöillä ns. Cockpit PC:llä, joka on ihan normi pc-läppäri).
v1= takeoff decision speed, suurin nopeus jolla nousukiito voidaan vielä keskeyttää. Eli kun v1 on saavutettu, on pakko nousta.
vr= rotation speed, nopeus jossa koneen nokkaa aletaan kampeamaan ylöspäin
v2= safe climb-out speed, eli nopeus jolla kone alkaa ottamaan korkeutta, kone nousee.
Ja nämä koneen lentäjä lausuu ääneen siellä kiitoradalla...
Kun kaikki on valmista starttia varten, matkustajat on sisällä ja istuu kiltisti paikoillaan, matkalaukut ruumassa yms, lentäjä pyytää lennonjohdolta lupaa startata moottorit. Kun moottorit on käynnissä ja kone on irti putkesta(matkustajasilta), lentäjä pyytää lähettäjää(mies joka seisoo koneen eturenkaan tuntumassa portilta lähdettäessä) suorittamaan pushbackin. Trukki työntää koneen pois portilta. Kun pushback on tehty, lentäjä pyytää lennonjohdolta taxiing-lupaa, eli rullauslupaa kiitoradalle. Lennonjohtaja antaa luvan, ja määrää käytettävät taxiwayt (eli mitä reittiä kiitoradalle rullataan).
Kone lähtee rullailemaan kohti kiitorataa. Samalla käydään vielä läpi check-listejä, testataan että kaikki ohjauspinnat toimii(pystyvakaimet, sivuvakaimet, ns. spoilerit yms). Ennen kuin mennään kiitoradalle, pyydetään lennonjohdolta takeoff clearance, eli lähtölupa, ellei sitä ole jo annettu.
Saadaan lähtölupa.
Lining up, eli rullataan kiitoradan lähtöpaikalle.
Sen jälkeen toinen lentäjä sanoo, takeoff power is set, ja työntää samalla moottorien tehot nousuasetukseen.
Moottorit karjuu ja nopeus kiihtyy.
toinen lentäjä sanoo:
v1
rotate (koneen nokka irtoaa maasta)
v2
ollaan ilmassa