AViATiON

272 posts, 14 pages, 65,725 views

Avatar
#21 • • Annakins Guest

...tuntuu että esim. laivaonnettomuudessa olisi itsellä enemmän mahdollisuuksia selviytyä ja toimia.



Mulla taas on just toisin päin. En voi mennä edes Tukholmaan laivalla, kun pitäis olla joko ihan kamalassa kännissä tai unipillereiden vaikutuksesta koisimassa, muuten oon paniikissa koko matkan. Pelkään, että laiva uppoaa ja jään sinne loukkuun (suurin paniikki on nimeomaan siitä loukkuun jäämisestä ja hukkumisesta).

Lentokoneissa mua ei ole koskaan pelottanut, tosin luultavasti se johtuu siitä, että olen ns. lentävästä perheestä, itse lensin ekan kerran 2 kk vanhana, vaarilla oli aikanaan purjelentolupakirja ja iskä lensi vapaa-ajallaan purjekoneella ja työkseen Finskillä B-757:aa vielä vuosi sitten. Nyt ei enää lennä...

Mun purjelentolupakirja on edelleen vähän vaiheessa, ikinä ei ole kesällä aikaa suorittaa sitä loppuun, tosin nyt on kyllä teoriatkin menny umpeen.

-A-
Avatar
#22 • • kukaan Guest
En ole montaa kertaa ollut lentokoneessa, mutta silti pelkään ihan hulluna lentämistä. Lähinnä siksi, että se tuntuu olevan niin luonnoton tapa liikkua ihmiselle. Ehkä syynä on myös se, että lukuisista muiden ihmisten selitysyrityksistä huolimatta en ole koskaan tajunnut, miten se lentokone toimii. Miten sellainen metalliköntti voi nousta ilmaan? Ei tajua. Samalla meinigillä pienenä pelkäsin purjehdusta, kun en ymmärtänyt purjehduksen toimintaperiaatetta. Sitten kun itse oppi systeemin ei enää pelottanutkaan. :)

Mutta on kyllä hauskaa istua lentokentällä ja katsella miten koneet nousevat ilmaan. Se on mahtavan näköistä. Siitä pelkästä katselusta saa yllättävän kovat kiksit, se on jotenkin niin maagista miten se kone vain irtoaa maasta...
Avatar
#23 • • LindaGP Guest
Eipä ole ennen jännittänyt, lentäminen on ihan nastaa puuhaa. Lentokentätkin on mielenkiintoisia paikkoja. Nyt alkaa kuitenkin iskeä paniikki. Mieheni on tällä hetkellä Barcelonassa työmatkalla. 1.4. minun ja 9kk poikasemme on tarkoitus lentää sinne viikoksi. Pelottaa ihan sikana miten pentu tulee hanskaamaan touhun. Mitä jos ei suostukaan juomaan nousun ja laskun aikana ja korvat menee kipeästi lukkoon? :panic:
Avatar
#24 • • Remotion Guest

Mitä jos ei suostukaan juomaan nousun ja laskun aikana ja korvat menee kipeästi lukkoon? :panic:

Helppo nugetti, juota sille jotain paremmin maistuvaa, vaikka doppelbockia... :hah:
Avatar
#25 • • Annakins Guest

Mitä jos ei suostukaan juomaan nousun ja laskun aikana ja korvat menee kipeästi lukkoon? :panic:



Lentoemännilla on kanssa hyviä kikkoja noihin, joten kannattaa aika kysyä, mutta esim. yks mikä auttaa on laittaa muki korvaan. Ja toinen on, jos suostuu juomaan, että juottaa pillimehua nousun ja laskun aikana. Tosin 9kk ikäiselle se varmaan ois sit joo se tuttipullo... :)

Mulla menee korvat aina lukkoon, jopa kun metro menee tunneliin...
Avatar
#26 • • Tres Guest
Tekopirteät lentoemännät, ylikliiniset
lentokentät ja niiden ryöstöhinnat, pitkillä
lennoilla nukkumisen mahdottomuus, ahtaat
istuintilat, kuiva ja ionisoitunut ilma joka
saa limakalvot kuivumaan ja silmät kirvelemään.

Mikä tossa on siistiä? Se että pääsee hetkeks
ilmaan, okei, mut matkustusmuodoista
lentäminen on se josta diggailen vähiten.

Turvallisuusseikat nyt on aika triviaa, jos
on koskaan ylittänyt jalkaisin kadun jossain
suurkaupungissa.
Avatar
#27 • • djkopernikus Guest
Kertokaapa fiksummat mita kaikkea proseduureja on kun ollaan lahdossa lentomatkalle (taxiing ym..). Olisi kiva tietaa mita kaikkea dataa on radioliikeenteessa kun ollaan lentoon lahdossa. Myos lennonjohtajilla on suuri rooli, mita siella tapahtuu ?
Avatar
#28 • • Moraani Guest

Mieheni on tällä hetkellä Barcelonassa työmatkalla. 1.4. minun ja 9kk poikasemme on tarkoitus lentää sinne viikoksi.



Asiaan melkeen liittyen, Quu ja pari muuta on tällä hetkellä barcassa. Pidä silmät auki jos törmäisitte sattumalta! Tosin ne tulee 2.4. takasin. Pyydä lentoemänniltä mukit korviin, "mikkihiirikorvat" ja sen pitäs jeesata. Voithan soittaa lentoyhtiöön etukäteen ja kysyä kikkoja, jotta saisit mielenrauhaa. :)

Ei oo lentopelkoa. Lentäminen on mulle vaan tapa matkustaa paikasta A paikkaan B. En näe tai koe siinä mitään sen kummempaa kuin autolla matkustamisessakaan. Toisaalta se fakta, että yleensä kun lentokoneella matkustan tiedän pääseväni jonnekin lähisiwaa kauemmas, tuottaa hyvää mieltä ja perhosia vatsaan. Olen lentänyt pienestä pitäen melko paljon ja tuhlannut tunteja lentokentillä, mistä varmaankin johtuu se, että pidän kenttiä aika tylsinä mestoina. Mutta on ihan kiva pitkillä lennoilla päästä välillä jalottelemaan ja vaikka pelaamaan Photoplayta. :hah:
Avatar
#29 • • D.Dekker Guest

Kertokaapa fiksummat mita kaikkea proseduureja on kun ollaan lahdossa lentomatkalle (taxiing ym..). Olisi kiva tietaa mita kaikkea dataa on radioliikeenteessa kun ollaan lentoon lahdossa. Myos lennonjohtajilla on suuri rooli, mita siella tapahtuu ?



Mitä mä asiasta tiedän (joku tietää varmaan tarkemmin):

Lentäjät tulee koneelle ja alkaa laittamaan ohjaamoa lentokuntoon. Penkit oikeeseen asentoon, tarvittavat paperit ja muut härpäkkeet hollila. Lentäjät on saanut valmiin lentosuunnitelman, joka syötetään muistaakseni(?) FMS-nimiseen(flight managament system) järjestelmään. Sen mukaan koneen lentää itse itseään matkalennolla.

Sitten alotetaan erilaisten check-listien läpikäyminen. Näitä on iso liuta eri lennon vaiheita varten. Varmistetaan, että kaikki nappulat yms on oikeissa asennoissa ja kakki vehkeet toimii. Samaan aikaan konetta jo luultavasti tankataan, matkustamoa siivotaan yms. Kääntöajat(aika jonka kone seisoo paikallaan) on aika lyhyitä, joten esim finskin perus euroopan lennolla saatta olla maassa vaan tunnin ennen paluumatkalle lähtöä.

Valmisteluun kuulu myös painolaskelmat, kuinka paljon bensaa, rahtia? Kuinka paljon kone painaa. Kun tiedetään nämä, sääolosuhteet, kiitoradan kitkakerroin(onko jäässä? märkä?), kiitoradan pituus yms, niin lasketaan mm. v1, vr, v2 nopeudet. (Nää laskutoimitukset tehdään useimmilla yhtiöillä ns. Cockpit PC:llä, joka on ihan normi pc-läppäri).
v1= takeoff decision speed, suurin nopeus jolla nousukiito voidaan vielä keskeyttää. Eli kun v1 on saavutettu, on pakko nousta.
vr= rotation speed, nopeus jossa koneen nokkaa aletaan kampeamaan ylöspäin
v2= safe climb-out speed, eli nopeus jolla kone alkaa ottamaan korkeutta, kone nousee.
Ja nämä koneen lentäjä lausuu ääneen siellä kiitoradalla...

Kun kaikki on valmista starttia varten, matkustajat on sisällä ja istuu kiltisti paikoillaan, matkalaukut ruumassa yms, lentäjä pyytää lennonjohdolta lupaa startata moottorit. Kun moottorit on käynnissä ja kone on irti putkesta(matkustajasilta), lentäjä pyytää lähettäjää(mies joka seisoo koneen eturenkaan tuntumassa portilta lähdettäessä) suorittamaan pushbackin. Trukki työntää koneen pois portilta. Kun pushback on tehty, lentäjä pyytää lennonjohdolta taxiing-lupaa, eli rullauslupaa kiitoradalle. Lennonjohtaja antaa luvan, ja määrää käytettävät taxiwayt (eli mitä reittiä kiitoradalle rullataan).

Kone lähtee rullailemaan kohti kiitorataa. Samalla käydään vielä läpi check-listejä, testataan että kaikki ohjauspinnat toimii(pystyvakaimet, sivuvakaimet, ns. spoilerit yms). Ennen kuin mennään kiitoradalle, pyydetään lennonjohdolta takeoff clearance, eli lähtölupa, ellei sitä ole jo annettu.
Saadaan lähtölupa.
Lining up, eli rullataan kiitoradan lähtöpaikalle.
Sen jälkeen toinen lentäjä sanoo, takeoff power is set, ja työntää samalla moottorien tehot nousuasetukseen.
Moottorit karjuu ja nopeus kiihtyy.

toinen lentäjä sanoo:

v1
rotate (koneen nokka irtoaa maasta)
v2

ollaan ilmassa
Avatar
#30 • • Tapsa Guest
Sweet
:)


Mistäs heebo tietää noi kaikki yksityiskohdat ?
Avatar
#31 • • D.Dekker Guest


Sweet



Mistäs heebo tietää noi kaikki yksityiskohdat ?


Joskus kakarana kärpänen puri ja tartutti muhun jonkun ilmailukuumeen :crybaby:
Sitä kautta sit perehtyny aiheeseen enemmän tai vähemmän...

Jos megahyvin käy niin joskus ehkä iteki puuhamas noit juttuja :hearts:
Avatar
#32 • • Remotion Guest


.
.
.



Loisto postaus!! Nyt rupesi heti kiinnostamaan tuo ala ihan eritavalla, vaikka aina se on vähän kiinnostanutkin! jotenkin tuossa on niin oma hohtonsa. itteeni tosin kiinnostais vaan lähinnä henkilökohtaisen koneen osto ja silä lentely jonnekin kaukaisiin paikkoihin! vesitasokin ois hiukan makee, karauttais vaikka kesällä jonnekin tanskan biitsille sillä! :excellent: :hah:
Avatar
#33 • • Transistor Guest
Jep, toukokuun alussa alkaa sit lupakirjan suorittaminen. Luvassa 110 tuntia teoriaa ja 50 tuntia lentoa kesän aikana. \o/
Avatar
#34 • • Daniel Braun Guest

Jep, toukokuun alussa alkaa sit lupakirjan suorittaminen. Luvassa 110 tuntia teoriaa ja 50 tuntia lentoa kesän aikana. \o/


Jos saan kysyä, ni mitäköhän tuommoinen lysti maksaa?
Riippuu varmaankin hyvinkin paljon siitä minkä luparinjan meinaat suorittaa, mutta noin yleisesti?
Avatar
#35 • • Transistor Guest

Jep, toukokuun alussa alkaa sit lupakirjan suorittaminen. Luvassa 110 tuntia teoriaa ja 50 tuntia lentoa kesän aikana. \o/


Jos saan kysyä, ni mitäköhän tuommoinen lysti maksaa?
Riippuu varmaankin hyvinkin paljon siitä minkä luparinjan meinaat suorittaa, mutta noin yleisesti?


Kyseessä siis yksityislentäjän lupakirja. Suoritan lentokerhon kautta ja lupakirja lennetään Cessna 152 Aerobat-koneella. Kerhon kautta tulee 'halvemmaksi' suorittaa tuo. Kustannuksia tulee yhteensä vähän yli 6000e, mutta kustannukset jakautuvat koulutuksen eri osiin, esim. lentotunnit maksetaan sitä mukaan, kuinka paljon ilmassa ollaan. Lentokerhon kautta suoritettuna kustannuksissa säästää melkein puolet.
Avatar
#36 • • Daniel Braun Guest

Kyseessä siis yksityislentäjän lupakirja. Suoritan lentokerhon kautta ja lupakirja lennetään Cessna 152 Aerobat-koneella. Kerhon kautta tulee 'halvemmaksi' suorittaa tuo. Kustannuksia tulee yhteensä vähän yli 6000e, mutta kustannukset jakautuvat koulutuksen eri osiin, esim. lentotunnit maksetaan sitä mukaan, kuinka paljon ilmassa ollaan. Lentokerhon kautta suoritettuna kustannuksissa säästää melkein puolet.


Eli kaikesta huolimatta toi ei ole mitään halpaa puuhaa...
Tosin, ei se lentäminenkään mitään ilmaista tuon lupakirjan hankkimisen jälkeen oo.
Harrastukset maksaa.
Mutta toisaalta, ei se unelmien täyttäminen sitä rahaa katso.
Avatar
#37 • • Transistor Guest

Kyseessä siis yksityislentäjän lupakirja. Suoritan lentokerhon kautta ja lupakirja lennetään Cessna 152 Aerobat-koneella. Kerhon kautta tulee 'halvemmaksi' suorittaa tuo. Kustannuksia tulee yhteensä vähän yli 6000e, mutta kustannukset jakautuvat koulutuksen eri osiin, esim. lentotunnit maksetaan sitä mukaan, kuinka paljon ilmassa ollaan. Lentokerhon kautta suoritettuna kustannuksissa säästää melkein puolet.


Eli kaikesta huolimatta toi ei ole mitään halpaa puuhaa...
Tosin, ei se lentäminenkään mitään ilmaista tuon lupakirjan hankkimisen jälkeen oo.
Harrastukset maksaa.
Mutta toisaalta, ei se unelmien täyttäminen sitä rahaa katso.


Koneen tuntivuokra kerhojen kautta on alkaen 85 euroa tunnilta, konetyypistä riippuen. Mitä isompi kone, sen enemmän tuo tuntivuokra on. Tietysti pitää ottaa huomioon se, että vain sellaisen koneen voi vuokrata mihin on voimassaolevat tyypit suoritettuna. Noiden suorittaminen maksaa jälleen erikseen. Loppupeleissä tuo koneen vuokra ei ole hirveän kallis, ottaen huomioon, että tunti on pitkä aika ilmassa. Lupakirjan saamisen jälkeen voi sitten ottaa kaverin kyytiin, jolloin kustannukset voi puolittaa.

Jos jotain kiinnostaa, lisää asiasta löytyy esim. täältä:
http://mik.fi/
Avatar
#38 • • Transistor Guest


Sweet



Mistäs heebo tietää noi kaikki yksityiskohdat ?


Joskus kakarana kärpänen puri ja tartutti muhun jonkun ilmailukuumeen :crybaby:
Sitä kautta sit perehtyny aiheeseen enemmän tai vähemmän...

Jos megahyvin käy niin joskus ehkä iteki puuhamas noit juttuja :hearts:


Mitäs sulla oli suunnitelmissa? Patria, Salpauslento, vai ihan harrastuspohjalta?
Avatar
#39 • • D.Dekker Guest


Sweet



Mistäs heebo tietää noi kaikki yksityiskohdat ?


Joskus kakarana kärpänen puri ja tartutti muhun jonkun ilmailukuumeen :crybaby:
Sitä kautta sit perehtyny aiheeseen enemmän tai vähemmän...

Jos megahyvin käy niin joskus ehkä iteki puuhamas noit juttuja :hearts:


Mitäs sulla oli suunnitelmissa? Patria, Salpauslento, vai ihan harrastuspohjalta?



Syksyllä laitan paperit SIO:on ja haen sinne niin kauan kunnes pääseen sisään tai ne sanoo suoraan, että älä turhaa hae enää :)

Oon myös himollu purjelentolupakirjakurssia ja PPL:ää, mutta vähään aikaan ei rahatilanne veny niihin...

Mut pitää olla realisti, kuten joku on joskus jossain sanonut: "Lentäjäksi ei ryhdytä, lentäjäksi tullaan"
Avatar
#40 • • Edited Transistor Guest


Sweet



Mistäs heebo tietää noi kaikki yksityiskohdat ?


Joskus kakarana kärpänen puri ja tartutti muhun jonkun ilmailukuumeen :crybaby:
Sitä kautta sit perehtyny aiheeseen enemmän tai vähemmän...

Jos megahyvin käy niin joskus ehkä iteki puuhamas noit juttuja :hearts:


Mitäs sulla oli suunnitelmissa? Patria, Salpauslento, vai ihan harrastuspohjalta?



Syksyllä laitan paperit SIO:on ja haen sinne niin kauan kunnes pääseen sisään tai ne sanoo suoraan, että älä turhaa hae enää :)

Oon myös himollu purjelentolupakirjakurssia ja PPL:ää, mutta vähään aikaan ei rahatilanne veny niihin...

Mut pitää olla realisti, kuten joku on joskus jossain sanonut: "Lentäjäksi ei ryhdytä, lentäjäksi tullaan"


Jos kiinnostaa tietää niin SIO:n lisäksi liikennelentäjäksi voi valmistua myös seuraavista Suomalaisista omarahoitteisista kouluista:

http://www.salpauslento.fi/
http://www.pilotfactory.fi/fi/

vastaava koulu jenkeissä, josta on valmistunut mm. Golden Airin, Blue1:n jne. pilotteja:

http://www.naiasc.com/
ja sitten tosiaan tämä SIO:
http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/index.shtml

Hinnat yksityisissä on sitten kyllä ihan eri tasoa ja työllistymisnäkymät on myös huomattavasti epävarmemmat, kuin SIO:lla. Itse olen käynyt kerran hikoilemassa tuolla Salpauksen/ Tilkan testeissä. Kurssille pyrki silloin n. 30 tyyppiä josta kurssille ottivat lopulta 3. Kokemuksena silti ihan hauska!