Evoluutio

75 posts, 4 pages, 10,028 views

#21 • • Tommy_Wave Guest

- Onko Jumala luonut myös kaikki muut tähdet ja planeetat jokaisen erikseen, vai onko Maapallo erityisasemassa tässä suhteessa? Jos on luonut, miksi (havaintojen mukaan) esimerkiksi tähdet esiintyvät näennäisesti eri kehitysvaiheissa kaasupilvistä mustiin aukkoihin ja ties mitä siltä väliltä? Jos ei ole, miten selitetään havainnot niistä eli onko niitä sitten olemassa lainkaan ja jos on niin miten ne ovat syntyneet?

Sehän on niin, että Maa on universumin keskipiste joka on litteä ja jota kannattelee jättiläismäinen kilpikonna. Tätä kilpikonnaa taas kannattelee toinen kilpikonna jne... :D
#22 • • Ana-- Guest

Ottamalla mahdollisimman tarkasti huomioon jokainen todistekappale ja asettamalla se osaksi kokonaisuutta ollaan päädytty lähes ykskantaan siihen tulokseen, että evoluutiota on, ainakin jossain määrin, tapahtunut ja se on tämänhetkisen tieteen mukaan käsittääkseni todennäköisin vaihtoehto ihmisen syntykehitykselle.

Toiseksi viimeisimmässä (13/2004) National Geographicin Suomen painoksessa oli mielenkiintoinen artikkeli "Oliko Darwin väärässä?", joka hyvin vakuuttavasti todisteli evoluutioteorian paikkaansapitävyyden puolesta. Kannattaa lukea.

Jep. http://magma.nationalgeographic.com/ngm/0411/feature1/
#23 • • Ana-- Guest

pääpointti on siinä et uskoo Jumalaan eikä siinä että tietää sen olemassaolon.

Miksi pitää ees uskoa?
#24 • • Tres Guest

Miksi pitää ees uskoa?

Pfft. Eihän toi oo mikään valintakysymys :scared:
Ainakaan mulle :P

Siis: usko on tässä tapauksessa selittämätön
tunne jota et voi ohittaa, etkä kuitenkaan
myös selittää. Jne.

Mutta sullehan tää on pelkkää jaddajaddaa,
se on uskon luonne. Muuten tää kuuluiskin
tieteen piiriin.
#25 • • Ana-- Guest

Miksi pitää ees uskoa?

Pfft. Eihän toi oo mikään valintakysymys :scared:
Ainakaan mulle :P

Siis: usko on tässä tapauksessa selittämätön
tunne jota et voi ohittaa, etkä kuitenkaan
myös selittää. Jne.

Mutta sullehan tää on pelkkää jaddajaddaa,
se on uskon luonne. Muuten tää kuuluiskin
tieteen piiriin.

Mä en ymmärrä kun en itse koe sellasta. Must tuntuu et useilla se on vaan se tarve täyttää se iso kysymysmerkin mentävä osa maailmasta jollain, millä voi halutessaan kattaa kaiken.
#26 • • Tres Guest

Must tuntuu et useilla se on vaan se tarve täyttää se iso kysymysmerkin mentävä osa maailmasta jollain, millä voi halutessaan kattaa kaiken.

Totta, joillakin varmaankin onkin.

Mä en kuitenkaan tästä ala sun kanssa
forumeilla keskusteleen. :heart:
#27 • • Ana-- Guest

Must tuntuu et useilla se on vaan se tarve täyttää se iso kysymysmerkin mentävä osa maailmasta jollain, millä voi halutessaan kattaa kaiken.

Totta, joillakin varmaankin onkin.

Mä en kuitenkaan tästä ala sun kanssa
forumeilla keskusteleen. :heart:

Hmph. Ei sit. Mä oon oikeesti kyl ihan avoin ton aiheen suhteen, sillee kohtuu agnostinen. Ois kiva jos joku näyttäis vähän soihtua tänne pimiään! Mut jauhetaan joskus silmät ristissä baaritiskillä vaiks :heart:
#28 • • Remotion Guest

Uskon siihen et Jumala on luonut maan ynnä muun.

Paino sanalla uskot. Mitään konkreettista puoleen tai vastaan ei ole kukaan vielä esittänyt. Logiikkakin murenee tuon alla.

Jumala voidaankin sitten määritellä ihan miten halutaan, Jumala voi olla vaikka se pieni värähdys, joka aikoinaan saattoi alulle Big Bangin ja näinollen siis "loi" nykyisen maailmankaikkeutemme. Ihan miten haluat.

Itse en usko jumalaan, joten evoluutioteoria on mielestäni ainoa mahdollinen tapahtumasarja, joka on johtanut tällaisen itsensä tiedostavan lajin syntyyn.

En ota kantaa siihen miten jumala on kaiken luonut esim maailmankaikkeuden "uskottu" jatkuva laajentuminen antaa viitteitä siihen suuntaan et kaikki energia joka on muuttunut massaksi on aikanaan (tähän väliin niitä nollia ihan oikeestikin :) ) lähtenyt suht samasta pisteestä liikkeelle.

Pääpaino on siinä et näen ympärilläni esim ihmiset ja eläimet, luonnonkiertokulun ym jossa on kaikki tehty sangen viisaasti ja tarkoituksen mukaisesti viittaa älylliseen suunnittelijaan, luojaan eikä sattuman varaiseen kehitykseen. IMO aika naurettavaa on se että kouluissa opetetaan rinnan kumpaakin ja että mitäköhän eriskummallisia oppeja joku tulevaisuuden darvin opettaa seuraavaksi ihmiskunnalle...
En tätä asiaa hirveesti täällä kyl jaksa puida koska tiedän mitä enemistö nykyään ajattelee.

Noh. uskoivathan aikoinaan älymystö siihenkin että maa on litteä ja sitä kannattelee jättiläismaakilpikonna jne...

Olen tosi paljon lukenut aiheesta ja mua kiehtoo luomisessa (kirkko ei liity tähän mitenkään, hyihyi) se että asiat ovat loogisesti ja järjellä selitettävissä, se antaa elämälle myös laadukkaampaa sisältöä kuin evoluutioteorian, vahvimmat säilyy ja lisääntyminen on tärkeintä motot tai kohtalo opin ennaltmääräys et kaikki mitä tehdään ois ennaltamäärätty joten loppupeleis ihan sama mitä tehdään.

Toi mitä Ana sanoi ("Must tuntuu et useilla se on vaan se tarve täyttää se iso kysymysmerkin mentävä osa maailmasta jollain, millä voi halutessaan kattaa kaiken."), on kyllä totta. Mun mielestäni kyse on kuitenkin siitä et jumalan olemassa olo halutaan hyllyttää koska kamalaa kamalaa, jos se ois olemassa niin sitähän saattais vaikka kiinnostaa mitä me täällä tehdään. Noh tästähän vois kirjoittaa romaanin mutta en usko et tässä kontekstissa siitä tulis muuta kuin väittelyä, enkä pidä väittelystä.
#29 • • Ricke Guest

Uskon siihen et Jumala on luonut maan ynnä muun.

...

Jumala voidaankin sitten määritellä ihan miten halutaan, Jumala voi olla vaikka se pieni värähdys, joka aikoinaan saattoi alulle Big Bangin ja näinollen siis "loi" nykyisen maailmankaikkeutemme. Ihan miten haluat.

Tästä muuten keskusteltiin viime syksynä Inhimillinen tekijä ohjelmassa erittäin asiallisesti. Siinä kirkonmies myönsi avoimesti Raamatun faktatietojen olevan vanhentuneita ja Jumalan sijoittamisen tieteen tällä hetkellä ulottumattomissa olevaan hetkeen/paikkaan, esimerkiksi alkuräjähdyshetkeen, ajavan väistämättä ennemin, tai myöhemmin uskonnon selkä seinää vasten nurkkaan.
#30 • • Ana-- Guest

En ota kantaa siihen miten jumala on kaiken luonut esim maailmankaikkeuden "uskottu" jatkuva laajentuminen antaa viitteitä siihen suuntaan et kaikki energia joka on muuttunut massaksi on aikanaan (tähän väliin niitä nollia ihan oikeestikin :) ) lähtenyt suht samasta pisteestä liikkeelle.

Kuten alkuräjähdysteoriassa sanotaankin. Paitsi ettei ollut paikkaa, missä alkuräjähdys tapahtui, vaan alkuräjähdys itsessään sisälsi kaikki paikat, ajat ja mahdollisuudet.

Pääpaino on siinä et näen ympärilläni esim ihmiset ja eläimet, luonnonkiertokulun ym jossa on kaikki tehty sangen viisaasti ja tarkoituksen mukaisesti viittaa älylliseen suunnittelijaan, luojaan eikä sattuman varaiseen kehitykseen. IMO aika naurettavaa on se että kouluissa opetetaan rinnan kumpaakin ja että mitäköhän eriskummallisia oppeja joku tulevaisuuden darvin opettaa seuraavaksi ihmiskunnalle...
En tätä asiaa hirveesti täällä kyl jaksa puida koska tiedän mitä enemistö nykyään ajattelee.

No mitäs vittua mun häntäluu tuolla sitten luuhaa? Miks mulla on nännit? Mitä ihmettä mun ois tarkotus tehä näillä rintakarvoilla? Onko mun umpisuolella joku merkitys? Miksei tää älyllinen suunnittelija oo ottanu näihin asioihin kantaa?

Kreationismia ja evoluutioteoriaa ei opeteta sitäpaitsi kouluissa rintarinnan, sillä "intelligent design" ja kreationismi on kumottu jo. Se mikä mua kans hämää tässä kreationistisessa ajattelumallissa on se, että mikäli evoluutioteoria ei pidä paikkaansa, se jo itsessään todistaisi kreationismin puolesta. Höpön löpön. Tieteessä ei kilpailuteta kahta ajatusta rinnan niin, että jos toinen saadaan kumottua, hyväksytään toinen voittajaksi. Luomiskertomukset puolesta ei ole käsittääkseni yhtäkään todistetta, ellei evoluutioteorian aukkoja sellaisiksi lasketa. Mielestäni ei voida laskea.

Perinteisen luomiskertomuksen tai älyllisen suunnittelun tukeminen osoittaa lähinnä perehtymisen puutetta koko ongelmaan.

Noh. uskoivathan aikoinaan älymystö siihenkin että maa on litteä ja sitä kannattelee jättiläismaakilpikonna jne...

Ja toiset uskoo vielki siihen et maa on sutastu paikoilleen kuudessa päivässä.

Olen tosi paljon lukenut aiheesta ja mua kiehtoo luomisessa (kirkko ei liity tähän mitenkään, hyihyi) se että asiat ovat loogisesti ja järjellä selitettävissä, se antaa elämälle myös laadukkaampaa sisältöä kuin evoluutioteorian, vahvimmat säilyy ja lisääntyminen on tärkeintä motot tai kohtalo opin ennaltmääräys et kaikki mitä tehdään ois ennaltamäärätty joten loppupeleis ihan sama mitä tehdään.

Sekavasta lauseesta huolimatta.. Älyllinen suunnittelu on imho ehkä se vähiten looginen ja järkevä ratkaisu, koska edelleen puuttuu vastaus kysymyksiin "Kuka teki" ja "Miksi" ja "Mekö vain?", sekä "Mitäs vitun luita täältä maan alta löytyy?"

Toi mitä Ana sanoi ("Must tuntuu et useilla se on vaan se tarve täyttää se iso kysymysmerkin mentävä osa maailmasta jollain, millä voi halutessaan kattaa kaiken."), on kyllä totta. Mun mielestäni kyse on kuitenkin siitä et jumalan olemassa olo halutaan hyllyttää koska kamalaa kamalaa, jos se ois olemassa niin sitähän saattais vaikka kiinnostaa mitä me täällä tehdään. Noh tästähän vois kirjoittaa romaanin mutta en usko et tässä kontekstissa siitä tulis muuta kuin väittelyä, enkä pidä väittelystä.

Tervetuloa internettiin ^__^

Must tuntuu et rationaalinen tarve Jumalalle alkaa olee aika vähissä, kun enää ei tavata päivittäisellä tasolla arkipäivän ilmiöitä, joiden vaikuttimia ja syitä ei tunneta. Tästä ehkä sit seuraa se, et uskoville uskon kokemus syvenee, siinä missä tapakristittyjen määrä vähenee. Se, kuinka tää ois huono asia, pakenee multa täysin. Antaa niiden uskoa, jotka usko kokemuksen tuntevat; kadunmies ei välttämättä enää tarvitse Jumalaa selittämään miksi taivaalla salamoi.

Mä kunnioitan kyl sitä jos joku tosissaan henkilökohtaisesti uskoo asioihin, mut mä en kyl suostu siihen et joku levittää harhaoppeja Luomiskertomuksesta ja "Älyllisestä Suunnittelusta" siinä ohella :)
#31 • • Juba Guest

Pääpaino on siinä et näen ympärilläni esim ihmiset ja eläimet, luonnonkiertokulun ym jossa on kaikki tehty sangen viisaasti ja tarkoituksen mukaisesti viittaa älylliseen suunnittelijaan, luojaan eikä sattuman varaiseen kehitykseen.

Tarkoitat varmaan epä-älyllinen suunnittelija. Ainakin allekirjoittaneella olisi muutamia valituksia annettavana omasta puolestani, jos tuollainen älyllinen suunnittelija toisaalta jossain on. Toisaalta ehkä me ollaan vaan se beta-versio ;)

Mut joo, jos nyt mennään tosissaan asiaan, niin olen seuraillut keskustelua "älykäs suunnittelija vs. evoluutio" muutamalla eri foorumilla ja kyllä tuo älykkään suunnnittelijan kannattajajoukko on aika pientä. Yhdistävänä tekijänä taitaa lähinnä olla se, että he uskoivat aiemmin kreationismiin ja kun totesivat, että tuollaisella ajatuksella ei päästä jenkkikouluihin opettamaan niin päivittivät "teoriaa" hieman niin, että Raamatun jakeet eivät tule täysin selvästi esiin.

Suurin ongelmahan älykkään suunnittelija teoriassa ei ole se, että se kilpailee evoluutiota vastaan vaan se, että se ei ole teoria. Teorialtahan vaaditaan, että se on testattavissa ja mahdollista osoittaa vääräksi. Koska älykäs suunnittelija toimii sellaisessa ulottuvuudessa, että sitä ei voi testata mitenkään ja osoittaa vääräksi, niin se ei ole tieteellinen teoria.

Mut joo laitetaan muutama linkki jossa voi käydä ihmettelemässä evoluution vastaista kritiikkiä ja vastauksia siihen:
Talkorigins kertailee niitä evoluution todisteita
Talkdesign arvioi kriittisesti älykkään suunnittelijan teoriaa.

IMO aika naurettavaa on se että kouluissa opetetaan rinnan kumpaakin ja että mitäköhän eriskummallisia oppeja joku tulevaisuuden darvin opettaa seuraavaksi ihmiskunnalle...

Joo on se naurettavaa, kun koulussa opetetaan sellaista, josta noin 99 % alan ammattilaisista on suunnilleen samaa mieltä. Mutta tämähän on ateistien suuri salaliitto Jumalaa vastaan.
#32 • • Ana-- Guest

IMO aika naurettavaa on se että kouluissa opetetaan rinnan kumpaakin ja että mitäköhän eriskummallisia oppeja joku tulevaisuuden darvin opettaa seuraavaksi ihmiskunnalle...

Joo on se naurettavaa, kun koulussa opetetaan sellaista, josta noin 99 % alan ammattilaisista on suunnilleen samaa mieltä. Mutta tämähän on ateistien suuri salaliitto Jumalaa vastaan.

Where can I sign up?
#33 • • miikkah Guest
Uskontokuntien kolmen kärkeen kristittyihin, islamiin ja hinduihin kuuluu noin 4 miljardia ihmistä. Siihen pienemmät kuten juutalaiset ja kasa erilaisia 'heimo-uskontoja' esim. afrikasta päälle. Puolta miljardia buddhalaista ei tarvinne tässä yhteydessä laskea, kun ne ei usko ns. 'jumalaan'.

Tietenkään kaikki uskontokuntien tilastoihin lasketut ihmiset eivät ole 'uskovaisia', eivätkä kaikki niihin kuulumattomat ole 'ei-uskovia' ja tilastot eivät varmastikaan ole kovin tarkkoja mutta tässä on mielestäni oleellista karkea suuruusluokka. Täysin ei-uskovat lienevät maailmalla ja suomessa pienenä (mutta esim. pohjois-eurooppalaisessa mediassa merkittävästi näkyvänä) vähemmistönä.

Kaikki saavat (tai ainakin kaikkien pitäisi saada) tietää ja uskoa mitä haluavat mutta valtaosan maailman ihmisistä pitäminen tieteeseen / evoluutioon uskomattomina hihhuleina on mielestäni melko rohkeaa. Eli ei nyt hirveästi aliarvioida muuta ihmiskuntaa. Kyllä ne keskimäärin ihan keskimääräisen älykkäitä ovat vaikka joistain asioista erillä tavalla ajattelisivatkin.

Löytyy varmaan paljon ihmisiä jotka uskovat kirjaimellisesti johonkin ns. pyhään kirjoitukseen tai yksistään maapallon litteyteen, 'uuteen talouteen', painovoimaan, evoluutioon ja muuhun sen hetkiseen tieteelliseen totuuteen. Uskoisin (!), että suurin osa ihmisistä kuitenkin näkee sävyjä ääripäiden välillä eikä koe mitään ristiriitaa esim. tieteen ja mahdollisen oman uskonnollisen vakaumuksensa välillä. Kuten edellä on mainittukin, kyseessä on kaksi täysin eri asiaa, joita ei ole mielekästä keskenään sotkea. Webbifoorumi / iltapäivälehtigalllup -kysymyksenasettelu: uskotko Koraaniin vai Lajien syntyyn on mielestäni väärä.
#34 • • Funkatronik Guest
Darwinismi on hieno juttu. Huono puoli siinä on se, että se on niin hemmetin epämoraalista. Periaatteessa meidän pitäisi olla kiitollisia siitä että joku pikkulapsi (ja nimenomaan lapsi, sen jälkeen kun omat jälkeläiset on jo siitetty on aika sama mitä ihmiselle tapahtuu, näin evoluution kannalta) jää auton alle, koska tämä edesauttaa ihmisen kehittymistä lajina, jonka pitäisi kai olla paljon tärkeämpi juttu kuin vaikkapa yksittäisen ihmisen oikeudet. Näin periaatteessa siis, nykyaikaisia, rationaalisia ihmisiä kun ollaan ja kaikkea.

Välillä uskonnoissa on aika paljon järkeä.

Paitsi tietysti jos se pikkulapsi ei kuulu samaan uskontokuntaan, jolloin hän palaa ikuisesti Helvetin liekeissä samalla kun kaikenmaailman deemonit tökkivät häntä hiilihangoilla tai käyttävät väärin puolipisteitä.

Humanismissa on myös aika paljon järkeä, vaikka se tarkoittaakin sitä että ihminen lajina rappeutuu kun kukaan ei enää kuole ruttoon tai ristiretkiin.

Vähän vaikea valinta, tämä että mihin joukkoon kuuluu.
#35 • • Ana-- Guest

Huono puoli siinä on se, että se on niin hemmetin epämoraalista.

Luonto noin niinku periaatteessa tuppaa olemaan. Pesässä heikomman veljensä säälittä hengiltä nokkiva kotkanpoikanen ei varmaan hirveesti pysähdy ajattelemaan että onko teko "oikein".
#36 • • Remotion Guest

Mä kunnioitan kyl sitä jos joku tosissaan henkilökohtaisesti uskoo asioihin, mut mä en kyl suostu siihen et joku levittää harhaoppeja Luomiskertomuksesta ja "Älyllisestä Suunnittelusta" siinä ohella :)

HOHHOHHOO aika polleeta tekstiä. :laugh:
#37 • • Ana-- Guest

No jos näin asian näät, ni nykäseppä ässä hihasta ja perustele todistein väittämäsi! Saatat voittaa muuten Nobelin, jos siinä onnistut.
#38 • • Remotion Guest

No jos näin asian näät, ni nykäseppä ässä hihasta ja perustele todistein väittämäsi! Saatat voittaa muuten Nobelin, jos siinä onnistut.

Voidaa tietty joskus jutella ihan mielellään perustelen mutta kirjottelen kuitenki töiden ohessa tänne plattarilla ni ei niinqu jaxxa... Ei mut ihan sillä vaan et kannattaa kuitenkin arvostaa toistenkin mielipidettä sekun on vaan yks mielipide siinä missä omasikin. ;)
#39 • • Juba Guest

Darwinismi on hieno juttu. Huono puoli siinä on se, että se on niin hemmetin epämoraalista.

Ööh, darwinismi epämoraalista??? Darwinin teoria lajien kehittymisestä (eli evoluutio) ei ota mitään kantaa oikeaan ja väärään, joten sen tuomitseminen epämoraaliseksi on väärin. Noin yleisestikään luonnontieteet (kuten tässä tapauksessa evoluutio), eivät ota mitään kantaa moraalisiin kysymyksiin.

Vähän sama asia kuin jos tuomitsisi fission epämoraaliseksi, kun sen avulla saadaan aikaiseksi ydinpommi. Eli ei se luonnonlaki ole epämoraalinen, mutta ihminen voi käyttää sitä hyödykseen epämoraalisesti.

Periaatteessa meidän pitäisi olla kiitollisia siitä että joku pikkulapsi (ja nimenomaan lapsi, sen jälkeen kun omat jälkeläiset on jo siitetty on aika sama mitä ihmiselle tapahtuu, näin evoluution kannalta) jää auton alle, koska tämä edesauttaa ihmisen kehittymistä lajina, jonka pitäisi kai olla paljon tärkeämpi juttu kuin vaikkapa yksittäisen ihmisen oikeudet. Näin periaatteessa siis, nykyaikaisia, rationaalisia ihmisiä kun ollaan ja kaikkea.

Välillä uskonnoissa on aika paljon järkeä.

Paitsi tietysti jos se pikkulapsi ei kuulu samaan uskontokuntaan, jolloin hän palaa ikuisesti Helvetin liekeissä samalla kun kaikenmaailman deemonit tökkivät häntä hiilihangoilla tai käyttävät väärin puolipisteitä.

Humanismissa on myös aika paljon järkeä, vaikka se tarkoittaakin sitä että ihminen lajina rappeutuu kun kukaan ei enää kuole ruttoon tai ristiretkiin.

Vähän vaikea valinta, tämä että mihin joukkoon kuuluu.

Tässä vaiheessa mä tipuin jo perusteluissa ihan pihalle :)

Eihän kysymys ole siitä, että pitäisi valita uskonnon,filosofian tai luonnontieteiden väliltä. Jos evoluutio on totta (kuten nykyisillä tiedoilla voidaan vahvasti sanoa), niin ei se pakota ihmistä mitenkään toimimaan niin, että evoluutio voimistuisi.

Täytyy muistaa, että evoluutiolla ei ole mitään päätepistettä, joten vaikka olemmekin nyt ns. luomakunnan huipulla, niin olosuhteiden muuttuessa voi käydä niin, että häviämme maapallolta.
#40 • • drS Guest

Miksi pitää ees uskoa?

no ei tietenkään pidä. eikä se oo mikään valintakysymys..

mut kyl musta välillä tuntuu siltä et ois helpompi olla uskovainen ja selittää ne tyhjät kohdat maailmassa tollasella kaikenkattavalla asialla, siitä saa tietynlaista sisältöö ja ohjenuoraa elämään eikä sillon joskus kun kuolema on ajankohtainen asia tarvitse pelätä tai olla surullinen, vaan päinvastoin. yks kaveri joka riparilla 'tuli uskoon' on muuttunut mielestäni paljon parempaan suuntaan, eikä hän enää stressaa tai murehdi asioita niin paljon. voisin väittää että hän on paljon onnellisempi nykyään.

vaikka esim. ajatus kuoleman jälkeisestä elämästä ja pelastuksesta olisi kuinka naiivi tahansa, niin mitä väliä sillä loppujen lopuksi on?