Ulkoiset äänikortit / audio-interfacet

35 posts, 2 pages, 6,215 views

Avatar
#21 • • bulk Guest

moi

ostin m-audion firewire audiophilen ja ääni ratisee kauheesti..

latensseja olen ruukannut maksimiin mutta ei auta..
helsingin musiikin myyjä ainakin väitti että ristiriitoja emon äänipiirin kanssa ei pitäisi tulla
eli pitäiskö emon äänipiiri disabloida vai onkohan laite rikki?



Tapahtuuko tämä kaikissa ohjelmissa? Millä ajureilla? Vaikuttaako ruudun skrollailu esim. selaimessa rätinään?

Emon äänipiiri (kuten kaikki muutkin emon ominaisuudet joita ei tarvitse) kannattaa disabloida pois häiritsemästä ja hidastamasta konetta. Esim com- ja lpt-portteja kukaan nykyään tuskin tarvitsee paljoa, kuten myöskään korppuasemaa, joten ne voi suoraan disabloida. Kunhan sitten muistaa, että ne on disabloitu, kun niitä yrittää käyttää. ;)
Avatar
#22 • • hardikaveri Guest
jep eli rätinää esiintyy koko ajan varsinkin mp3 kuunellessa..

uudet ajurit on asio 4 all ja muitakin kuten sen mukanatulleita ja asio multia koitin
emon äänet tulee ihan moitteetta
Avatar
#24 • • hardikaveri Guest
ok kiitti..

pitää tsekkaa kun pääsee himaan..
mä olen aina luullut että äänen ei pitäis ollenkaan kulkee jos irq on väärä mutta olen ollut nähtävästi väärässä

winxp on mulle täys mysteeri mutta katotaan saanko ne vaihdettua
Avatar
#25 • • bulk Guest

ok kiitti..

pitää tsekkaa kun pääsee himaan..
mä olen aina luullut että äänen ei pitäis ollenkaan kulkee jos irq on väärä mutta olen ollut nähtävästi väärässä

winxp on mulle täys mysteeri mutta katotaan saanko ne vaihdettua



Kyse ei ole väärästä IRQ:sta, vaan jaetusta sellaisesta. Kun luet ajatuksella läpi vaikka tuon M-audion sivulla olevan jutun, niin saat ainakin irq-ongelman ratkeamaan. Vikahan voi tietysti olla myös muualla, mutta tosi usein siinä.
Avatar
#26 • • hardikaveri Guest
okei nyt alkaa menee yli hilseen!!

elikkäs tuolta järjestelmätiedoista irq sivun alta ei löydy ristiriitoja
mutta sieltä löytyy realtecin äänet(eli emon äänet) irq 22!!
mutta m-audiosta ei tietoakaan. firewirekortin resursseja (mm irq) ei näy myöskään laitehallinnassa kortin asetuksia katsellessa, mutta kun järjestelmätiedoissa hakee nimellä m-audio niin se ilmoittaa irqn 22 eli sama kun emo... no mutta niinhän sen pitäisikin vai? käyttää samoja asetuksia kun emon äänipiiri mutta kun virran laittaa päälle kortista niin emon ääni lähtee pois ja firewire tulee kehiin..

noniin, mutta toi irq asetus m-audion suositteleman 1-15 menee siis yli.. miten mä sen irqn vaihdan kun vaihda asetukset ja käytä automaattisia asetuksia napit on harmaana.. onko tässä win xp-homessa joku turva-asetus päällä sit et en pääse vaihtamaan niitä???

ja huomasin kans että pätkiminen alkaa aina kun koneen latausvalo vilkkuu.. eli ottaa siitä häiriöö.. johtuuko se juuri tästä väärästä irq:sta

auttakaas nyt tätä win xp noobia
Avatar
#27 • • bulk Guest
Eli:

mieti mitä kaikkia tietokoneesi väyliä et tarvitse. Sitten disabloit nämä biosista (itselleni ovat turhia Com-portit, LPT, korppuasemat, emon audio, ylimääräiset ide-väylät, ylimääräiset USB-väylät, integroitu näytönohjain), jotta saat matalia irq-osoitteita vapaaksi. Muutenkin kannattaa pitää päällä vain välttämättömimmät ja kytkeä laitteita vain tarvittaessa käyttöön. Ja järkeilemällä resursseja saa aina vapaaksi, esim jos ADSL-modeemi on usbissa kiinni, niin ei kannata pitää verkkokorttia lainkaan päällä, ei se konetta ainakaan nopeuta.

Sitten deletoit wintoosan control panelista kaikki toimimattomat laitteet ja väylät pois (mukaanlukien äänikortti).

Sitten boottaat koneen ja annat koneen tunnistaa laitteet uudestaan + asennat uusimmat ajurit ja laitat sormet ristiin.

Jos ei vieläkään toimi, niin sitten mietitään lisää.
Avatar
#28 • • hardikaveri Guest
joo mut kun idis on siinä että mun koneen mukaan tää audiophile ei edes omaa omaa irq:ta vaan käyttää samaa kun emon kortti joka myymälän mukaan on oikein..

irquita on vapaana alueelta 1-15 vaikka kuinka monta, mutta miten mä sen saan sit muutettua..

no mutta joka tapauksessa vien sen maanantaina takas ja sit koitetaan toimiiko se siellä, että ei sit ole laitteessa vikaa..


hyvästi helpot koneostokset
Avatar
#29 • • hardikaveri Guest
okei valoa tunnelin pääässsä

soitin koneen kokoajalle ja kysyin miksi en voi irq asetuksia vaihdella. no se sano aluks et raskaammissa audiokorteissa tosiaan pitää olla irq 1-15 koska muut on ns virtuaalisia.. koska koneessa oikeesti on vain 15 irq paikkaa...ja et xp automaattisesti pitää irq asetukset jos sitä ei ruukkaa asetuksista toisin no nyt se tekee sit mulle siitä ohjeet jolla saan irq muutettua..

on se niin helppoo
Avatar
#30 • • bulk Guest
Joo, vielä ymmärryksen parantamiseksi mainittakoon, että noi virtuaaliset irq:t on just niitä jaettuja resursseja, joissa vika siis todennäköisesti piilee kuten heti kärkeen ounastelinkin.

Noita irq-osoitteita ei yleensä ole vapaana vaikka kuinka montaa, vaan siksi on käytössä näitä virtuaalisia, jaettuja keskeytyksiä.

Yleensä kun koneita kasaillaan, noi irq-asetukset menevät vaan defaulttina, jos ei erikseen kasata audiomikroa. Joka on sinänsä kumma homma, koska useampi kuin joka toinen näistä äänikorttiongelmista johtuu noista.
Avatar
#31 • • jopi Guest
OSC8, kerroit että sait ohjeet siitä, miten IRQ osoite muutetaan. Viitsisitkö jakaa sen täällä foorumilla. Olen yrittänyt saada sitä selville, mutten ole onnistunut.

Kiitollinen avusta!

-Tomi
Avatar
#32 • • R24 Guest
Pakollinen OSTA MÄKKI!, reply :D

Jos jostain mäkisessä diggaan, niin siitä ettei ole IRQ:ta tahi registryä.

Mulla FW410 toimii vihdoinkin hyvin powerbookin kanssa, ihan ok kortti.
Avatar
#33 • • OSC8 Guest

OSC8, kerroit että sait ohjeet siitä, miten IRQ osoite muutetaan. Viitsisitkö jakaa sen täällä foorumilla. Olen yrittänyt saada sitä selville, mutten ole onnistunut.




Ööh taisi siis olla hardikaveri joka oli saamassa niitä ohjeita, en minä :)

Mutta kyllä noilla bulkin ohjeilla pitäis imo onnistua kanssa ihan hyvin.. quottaanpa sen vielä tälle sivulle:

mieti mitä kaikkia tietokoneesi väyliä et tarvitse. Sitten disabloit nämä biosista (itselleni ovat turhia Com-portit, LPT, korppuasemat, emon audio, ylimääräiset ide-väylät, ylimääräiset USB-väylät, integroitu näytönohjain), jotta saat matalia irq-osoitteita vapaaksi. Muutenkin kannattaa pitää päällä vain välttämättömimmät ja kytkeä laitteita vain tarvittaessa käyttöön. Ja järkeilemällä resursseja saa aina vapaaksi, esim jos ADSL-modeemi on usbissa kiinni, niin ei kannata pitää verkkokorttia lainkaan päällä, ei se konetta ainakaan nopeuta.

Sitten deletoit wintoosan control panelista kaikki toimimattomat laitteet ja väylät pois (mukaanlukien äänikortti).

Sitten boottaat koneen ja annat koneen tunnistaa laitteet uudestaan + asennat uusimmat ajurit ja laitat sormet ristiin.




Sanottakoon vielä että jos ei ole aiemmin kovin syvällisesti PC:tten kanssa pulannut niin ihan kauhean helppo rasti tuo ei välttämättä tule olemaan.. Biossin ruuvailut yms IRQ asetukset nyt ei vaan ole niitä jokapäiväisimpiä juttuja tavalliselle koneenkäyttäjälle (musantekijälle..;))
Avatar
#34 • • bulk Guest
Tuli vielä mieleen, että lähestulkoon paras mahdollinen väline IRQ-säätämiseen biosista on emolevyn manuska. Siellä lukee ihan tasan tarkkaan, miten pakotetaan mikäkin pci-paikka jollekin keskeytykselle plus tietysti miten enabloidaan ja disabloidaan kaikki mahdolliset integroidut härpäkkeet.

Tietysti tuon säätämisen voi joku kokea vaikeanakin. Jotenkin kaukana takana ovat ne ajat, jolloin jokainen joutui väsäämään koneeseensa jokaisen lisälaitteen ihan itse ja samalla joutui miettimään, mitä keskeytyksiä ja suoria muistinosoituksia ne käyttivät, että saivat ne yleensä heräämään henkiin. Integroidut laitteet ja automoidut laiteajurit on pilanneet hardispuolen osaamisen täysin.
Avatar
#35 • • hardikaveri Guest
jesh eli tässä tämä ohje jonka juuri sain:


Terve,

IRQ:n muuttaminen WindowsXP:ssä onnistuu vain, kun käytetään "Standard PC" HAL:ia normaalin "ACPI" HAL:n sijaan. Tämä johtaa Windowsin uudelleen asentamiseen. Windowsin asennuksen alkuvaiheessa asennus ilmoittaa "Asennus tutkii tietokoneen laitteisto määrityksiä". Tämän aikana painetaan F5-näppäintä, jonka jälkeen vähän ajan päästä tulee lista, josta voidaan valita "Standard PC"


thnx again gates
:mad:

ei yhtään vaikeemmin vois tota tehdä