Tapaus Sedu Koskinen

274 posts, 14 pages, 46,059 views

Avatar
#21 • • . Guest
ensinnäkin. klubin perustaminen muualle kuin keskustaan on aikamoinen riski.
keskustan alueella sopivat tilat joissa koko riittää, löytyy tarpeeksi vessoja etc. ja meille musiikin ystäville niin tuikitärkeä naapureille aiheutuva haitta on mitätöity/ei ole(ei sijaitse asuintalossa tms.) löytyy TODELLA vähän.
tämän lisäksi, ettei paikasta tule yhden kaljan ohikulkupaikkaa, sen tulisi olla neljään auki.

Helsingin ja monen muun täyteen rakennetun kaupungin kohdalla tilanne on sellainen että uusia ravintolatiloja tulee ainoastaan uusien liiketalojen yhteyteen. (esim. kampin keskus johon sedulle tulee 6 "ravintolaa")

eli ainoa jäljelle jäävä keino saada tila haltuun, on ostaa vuokraoikeus olemassa olevaan mestaan. ja tätä sedu on järjestelmällisesti harrastanut joka kaupungissa. nimenomaan 4jän mestoja eikä todellakaan omilla rahoillaan. sedulla on ulkopuolinen rahoittaja ja muskelia löytyy kyllä.

tähän väliin viikon vitsi: mitä yhteistä on itämafialla ja turun heroiiniongelmalla ; sedu koskinen

siinä yksi monista veikkauksista rahoituksen suhteen. enkä olisi yhtään ihmeissäni. sedu on entinen rakennusmestari ja rak.alalla harrastetaan vielä enemmän harmaata taloutta kuin rav. alalla. konna mikä konna..

turkulaiset ystävämme ovat liikuttavan sinisilmäisiä oman paroninsa suhteen. taitaa olla oma lehmä ojassa. ette vaan olis diivan dj:tä molemmat. mutta minkäs sille voi jos aivopesu toimii...

tilanne on vaan sellainen et stadista meinaa mennä alta viimeinen 4jään oleva klubi joka ei ole SOK:n tai sedun. tämä pistää bileiden pitäjätkin aika ahtaalle. koettakaapa mennä sedun kanssa sopimaan diiliä.

onneksi ahneella on paskainen loppu ja sedun ahneuden huomioon ottaen alkaa vaikuttaa tod. näköiseltä että sedu päättää päivänsä hukkumalla loka-kaivoon.

sitä odotellessa...




[/quote]
Avatar
#22 • • MikkiHiiri Guest

ei nyt kantsi kaikesta syyttää taitavaa bisnesmiestä. ei se sedusta johdu että meillä on suuri väestönosa johon uppoaa ällöpopulaarikulttuuri kuin veitsi voihin



No taitava se äijä kyl on. Miinuspuoli on se, ettei mistään paremmasta kulttuurista ole Suomessa kohta enää tietoakaan
Avatar
#23 • • Jake pake Guest
Jos joku teistää tuntee sedun sanokaa et tuo Hooterssin suomeen.Alkais ainaskin karttua capitaalia . Pitää tehä jotain radikaalia et alkaa taas karttua capitaalia :)
Avatar
#24 • • lauri Guest
Mitähän hyötyä noistakin kiihkomielisistä vittuunnuksissaan toteutetuista
postauksista on? Sedu hoitaa homman kotiin omalla tyylillään ja jos vain
on joku kaupallisesti potentiaalinen klubi-konsepti, niin ei kai sitä kukaan
kiellä markkinoimasta sedulle?

Sedun yökerhot ovat kauttaaltaan erittäin tyylikkäitä ja toimivia,
päinvastoin kuin suurin osa teknokekkereistä ja brändeistä. Se, joka
laittaa sen Ison Rahan kiinni klubikonseptiin, varmasti myös löytää
venuensa SK:lta tarpeen tullen.

// L
Avatar
#25 • • JussiS Guest

Mitähän hyötyä noistakin kiihkomielisistä vittuunnuksissaan toteutetuista
postauksista on? Sedu hoitaa homman kotiin omalla tyylillään ja jos vain
on joku kaupallisesti potentiaalinen klubi-konsepti, niin ei kai sitä kukaan
kiellä markkinoimasta sedulle?

Sedun yökerhot ovat kauttaaltaan erittäin tyylikkäitä ja toimivia,
päinvastoin kuin suurin osa teknokekkereistä ja brändeistä. Se, joka
laittaa sen Ison Rahan kiinni klubikonseptiin, varmasti myös löytää
venuensa SK:lta tarpeen tullen.

// L


Toisaalta taas Sedun ideologiaan kuuluu se, että tanssilattia on vaan pakollinen turha tila joka ei tuota mitään, ja dj on jukeboksi joka soittaa ennalta määrätyn soittolistan mukaiset biisit. Tää on mun mielestä yks paskimpia juttuja mitä Suomen ravintolakulttuurissa on.

Ei sillä että Sedu olis ainoo syyllinen tohon hommaan, mut tietyllä tavalla se on vieny ton homman äärimmilleen.
Avatar
#26 • • . Guest


Sedun yökerhot ovat kauttaaltaan erittäin tyylikkäitä ja toimivia,

// L



sedun mestat ovat kauttaaltaan pseudotyylikkäitä ja tungettu niin täyteen baaritiskejä ettei siel pysty liikkuun. koitas päästä kaivon tanssilattialt pois. hah
Avatar
#27 • • Tapi T Guest


sedun mestat ovat kauttaaltaan pseudotyylikkäitä ja tungettu niin täyteen baaritiskejä ettei siel pysty liikkuun.


Tämä juuri siksi - aivan kuten JussiS sanoi - että ne ovat paikkoja, jossa ravintola tuottaa. Voisin veikata, että Herran jokaisessa yökerhossa saa viinaa lähes jonottamatta silloinkin, kun mesta on täynnä ja siksi sitä tulee helposti ostettuakin.
Avatar
#28 • • . Guest
sen kun sit meet ens vknloppuna 51:seen tai onnelaan koittaa miten se onnistuu. paras totutella koska vaihtoehtoja sul ei koht oo.

se mikä täs eniten pelottaa on sedun (koht lähes) monopoliasema.
sen on todettu jo vuosisatoja sit aiheuttavan alal ku alal taantumaa.
kun ei oo kilpailua, ei tapahdu kehitystä. puhumattakaan välillisist vaikutuksist. eipähän koht tarvita plattariakaan ku kaikki voi lukee SK.netist (tai mikä lienee) et koska se indX tulee keikalle.

Mitähän hyötyä noistakin kiihkomielisistä vittuunnuksissaan toteutetuista
postauksista on?


sainpahan eroteltua teist plattari-tyypeist hiiret ihmisist. onhan se turvallisempaa pitää vaa suu supus. herran pelko on herran alku, sanotaan...

mut mä en vaa osaa pitää turpaani kii. ihan samal taval mä haluaisin purkaa alkon monopolin mut matti vanhanen on varmaa yhtä avoin uusil ideoil ku sedu.

ja jos te siel kuvittelette et mä tääl vaa hiuon tuntematta k.o. tyyppiä, ni ootte vääräs. oon tavannu ja ollu joskus SK-puljus keikal. (sain liksan jos sitä epailit)
on tutkittu et ihmisel kuluu 7 sekuntia muodostaa käsitys toisest ihmisest. mul oli kyl aikaa yli sen ja jätkän viehätysvoima ja miellyttävyys on jossain berlusconin ja george bushin välis. se ei tuu ikinä saamaan aikaan mitään hyvää.
Avatar
#29 • • tumpsi Guest

eipähän koht tarvita plattariakaan ku kaikki voi lukee SK.netist (tai mikä lienee) et koska se indX tulee keikalle..


Onneks ei tarvi kohta enää lukee tätä.

THANKS FOR THE INFO, DÜÜD!
Avatar
#30 • • . Guest
kiitti
Avatar
#31 • • lauri Guest


Mitähän hyötyä noistakin kiihkomielisistä vittuunnuksissaan toteutetuista
postauksista on?


sainpahan eroteltua teist plattari-tyypeist hiiret ihmisist. onhan se turvallisempaa pitää vaa suu supus. herran pelko on herran alku, sanotaan...



Lauseen sisällöstä sanat "kiihkomielinen", "vittuunnuksissaan" olivat
mielestäni painotettuja. Ne poissulkee mielestäni asiat "loppuun asti perusteltu" ja "asian tuominen esille useammasta näkökulmasta".

Turpaa ei tarvitse pitää kiinni, sitä en tod. tarkoittanut. Vaan vähän
laajemmat perustelut esim. monopolista ja kaikesta skeidasta mitä ko.
hahmo saa mielestäsi aikaan.

Esim. JussiS perusteli, että Sedun ideologiaan kuuluu mm. tanssilattian
oleminen välttämättömänä pahana, mikset itse tuonut tällaista asiaa
esille? Ja omasta mielestäni baaritiskillä jonottaminen on yksi vihoviimeisimpiä asioita mitä haluan baarissa tehdä, eli sekin on vain
plussaa, että baaritiskejä on paljon.

Studio 51 on toimivuudeltaan varmasti ainakin Helsingin keskustan paras yökerho kokoluokassaan (ja ainoa? ja samalla isoin tanssilattia helsingin yökerhoista?)

Itse en käytä SK-ravintoloita ajanvietepaikkoinani, mutten myöskään
aja kansaa barrikadeille sen puolesta, etteivät hekään kävisi SK-ravintoloissa. Itsehän jokainen päättää, mihin rahansa käyttää.

// L
Avatar
#32 • • dna Guest
Yhdyn Laurin mielipiteisiin.

Miksi pitäisi ihmetellä Sedun hyvä duunia? Minun mielestä pitäisi tukea ja käydä niissä tapahtumissa joka koetaan viihtyväksi ja dj:it ei ole pelkästän jukeboxi, sen kautta pysty vaikuttamaan dj:in/klubi kultuurin jne.
Myös vaikutta omilla valinoilla omihin tuttuihin ja kavereihin että ne menis samaan paikkaan vietämään Quality Time with Quality Music.
Avatar
#33 • • JimmyD Guest
En ymmärrä tätä nillitystä, isot rispektit lähtee multa Sedulle, Suomessa ravintolan tai yökerhon pitäminen on helvetin vaikeata. Menee vuosia, että ravintola lähtee tuottamaan rahaa. Jos Sedu "tarkkaan" valitsee kohderyhmänsä tai asiakkaansa niin mikäs siinä,näin se ravintola-ala toimii. Turha itkeä sitä mikä musiikki sielä soi, se on Sedun valinta ja Sedun rahat.
Heikossa jamassa on Suomen klubi "kulttuuri", jos muka Sedun valinnat siihen vaikuttaa. Toisaalta en kyllä itsekään antaisi tilojani klubi illoille jos olisin ravintoloitsija, hyötysuhde on mitätön niillä illan myynneillä ja ravintolan on säilytettävä tietty kohderyhmä ja tietty idea. Rispekt Sedulle!
Avatar
#34 • • De Souza Guest

Meni sitten Mocambonkin poistamaan.


mitä vittua???!
voe elämä...hyvältä näyttää :scared:



Just joo... :angry: Propsit ja rispektii äijälle bisneksen tekemisestä, mutta vois kyllä lopettaa aitojen mestojen ostamisen ja muuttamisen paskoiksi teinidiskohelveteiksi tai trendihittipoppijuottoloiksi. Jossainhan niidenkin ylitarjonnan raja menee, vai meneekö? :scared:
Avatar
#35 • • . Guest
väännetään sitten rautalangasta..

tapa minkä olen itse havainnut toimivaksi konseptiksi:

ravintola on parhaimmillaan tiivis yhteisö jossa kaikki työntekijät tuntevat toisensa, pomonsa ja ehkä jopa rav. omistajan. toiminta ja tiedonvälitys on asiassa kuin asiassa mutkatonta koska ei tarvitse joka käännteessä olla tekemisissä ISOPOMON kanssa joka on jossain toisessa kaupungissa eikä itse edes käy paikalla. ravintolapäällikköllä on tulos- ja kaikki muu vastuu.
työntekijät ovat ammattitaitoisia.

SK:n konsepti:
ketju koostuu yksiköistä jossa päätäntävalta on SK:lla. firmaa johdetaan numeroin. ohjelma on kekusjohtoista; jos ilta ei tuota, ohjelma muutetaan kansaan menevämmäksi.

työntekijät revitään pystymetsästä, miksi? koska ne eivät tiedä oikeuksiaan eivätkä vaadi asiaankuuluvaa palkkaa ja etuuksia. paras esimerkki tästä on tigerin avajaiset. siellä järjstettiin kauneuskilpailut. voittajat "pääsivät" tiskille töihin. olisin halunnut nähdä sen tilityksen..


DJ politiikka:

esimerkki tulee oman uran alkuvaiheilta: taphtumapaikkana pikkukaupunki

pääsin soittamaan klubiin aluksi 1 ilta/vk. soitin aivan liian vaikeaa musaa jengille mikä halusi kuulla kiksutrancea ja hardhousea. välillä illat oli vähän heikompia ja omistaja joka tuijotti numeroita olisi halunnut illan lopettaa mutta ravintolapäällikkö, itsekkin entinen dj, diggasi musasta ja minusta sen verran että antoi illan jatkua. homma jatkui loppujen lopuksi 2 vuotta useampana iltana viikossa ja kokemusta karttui vastaava määrä.
olen soittanut nyt yli kymmenen vuotta. viimeiset 7 ammatikseni.
jos sitä firmaa olisi johdettu numeroin eikä fiilispohjalta olisin varmaan aikaa sitten mennyt jo johonkin oikeisiin töihin.

tämän päivän aloitteleva dj, hypoteettinen tilanne:
pääsee koettamaan omaa klubi-iltaa SK:lle.
homma ei lähde aina ihan lennosta käyntiin, tiedätte kyllä. flaijerit tulee samana päivänä painosta kun on bileet, räntää sataa ja viereisessä korttelissa on orkidea, proteus ja eliot ness keikalla. keskusjohto, joka ei ole paikalla, eikä huomioi näitä paikallisia riskitekijöitä. katsoo illan tilityksen ja antaa klubille kenkää.
dj:n alku soittaa mielestään uutta ja mielenkiintoista musaa eikä tästä lannistu vaan järjestää uuden illan toisessa ravintolassa. paha vaan että SK:lla on kylän ainoa 4:jän mesta, joten kaikki menevät sinne koska kaikki käyvät siellä. lipun hintaa pudotetaan ja illan jälkeen saadaan ehkä rässäkkä ja taksimatka himaan. levykokelma ei kartu ja innostus lopahtaa. dj:n alku menee nokialle töihin ja ottaa asuntolainan...

puhumattakaan niistä ravintola-sukupolvista jotka tulee meidän jälkeemme. ne tulee soittamaan soundia mikä meidän mielestä ei ole tanssittavaa tai edes musaa ollenkaan. joku vois mennä tarjoamaan jotain IDM/glitch iltaa SK:lle. olis varmaan tosi innoissaan. ei, kyl SK luottaa tuttuun testattuun ja turvalliseen. juuri tämä on keskusjohtoisen monopolin vaara. uudet ideat eivät pääse kehittymään.
(toisaalta sedulle vois myydä liike-idean: otetaan 1 skandinavian hunkseista ja 1 perintöprinsessa. pistetään ne soittamaan IDM:ää tangoissa ja lappu-bikineissä. saadaan tupa täyteen jengiä ja kaikki pysyy baarissa, pois tanssilattialta)

SK:n niinsanotusta tyylikkyydestä voi olla montaa mieltä, mut mun mielestä sedun paikat on tyylikkäitä just niiden mielestä joilla ei ole tyylitajua ollenkaan. minä käyn mielummin vähän rähjäisemmissäkin paikoissa jos niissä vaan on persoonallisuutta. sedun mestoissa mikään ei pistä silmään mutta mikään ei myöskään kohoa, vähän niinkuin lauantaimakkara. ja toimivuus sitten hmm...itse en ole 51:sessä käynyt mutta kaikki ravintola-alan ammattilaiset kenen kanssa olen jutellut ovat haukkuneet pohjaratkaisun maanrakoon.

mut sedun on rahat, ja niin on kohta teidänkin rahat. en vaan voi ymmärtää sitä sen mentaliteettia et sillä pitää olla KAIKKI klubit. tai siis voin, kaverilla on aika paha napoleon-kompleksi niinkuin monella muullakin alle 160senttisellä. mut senkun käytte SK mestoissa jos maistuu.
sitten kun joku joskus tekee teidän paikkakunnalle klubin mikä oikeasti näyttää ja kuulostaa hyvältä ja siellä on hyvä fiilis, niin tulette tietämään mistä mä puhun.

jos olen kärjistämisellän saanut joitakin henkilöitä vittuuntumaan, pyydän anteeksi, se on paha tapani. ellette ole pannut vielä merkille niin nimimerkkinikin on yksiulotteinen. kuuluu luonteeni ehdottomuuteen..

.
Avatar
#36 • • tumpsi Guest

dj:n alku menee nokialle töihin ja ottaa asuntolainan...


Ai, kuinka nokialle mennään töihin, pistä vaikka privaa...
Mä oon kato työtön just nyt niin muutama vuosi nokian palveluksessa ei
olisi pahitteeks.
Avatar
#37 • • 2 Strong Guest
yas.jpg
Avatar
#38 • • tumpsi Guest

yas.jpg


"OMG, LOL"
Avatar
#39 • • salme Guest
No juu, otetaan kantaa..

SK on kahden viime vuoden aikana hankkinut Helsingissä The Clubin, Studion, Kaivohuoneen,Onnelan nyt Mocambon sekä SF baarin liiketilat. Näistä ainakin The Club (Kartano), Studio(Maestro), Onnela(Ctrl), Mocambo olisivat todennäköisesti lopettanut toimintansa seuraavan vuoden sisällä. Oletan että muutkin palstaa lukevat uskovat tämän, jos usko ei riitä ko. lukijan näkemys ravintola-alasta on huono. Tosin Hok/Elanto olisi voinut kituuttaa Ctrl:lia vaikka 10 vuotta tappiolla tai vaikkapa rakentaa siihen supermarketin, mutta kun hekin tekevät tätä rahasta..

Toisin sanoen Hallut, Coloursit tai mitkään muutkaan bileet eivät olisi ko. paikoissa jatkuneet l. kuka menetti ja mitä??

Taas jos ajatellaan, että SK ei olisi ostanut paikkoja olisi.. katsotaas.. Studio varmaan joku 1500, Onnela saman verran, The Club 500.. äkkiä laskettuna joku noin 4000 umpijunttia, tyylitöntä, siiderilantiota!? ja ylipäätään kusipäistä ihmistä joita ei voi sietää ja jotka eivät osaa pitää hauskaa, pyörineet tyylikkäiden, itsensä tuntevien älykköjen keskuudessa. Mitä siitäkin olisi tullut?!

Juu olen käynyt Hallmarkeissa, Colourseissa, oli hauskaa, olen ollut ko. illoissa duunissa, oli hauskaa. Ihmiset vaan kun käyttävät rahaa puolet normaali-illan asiakkaaseen verrattuna. Hesarilla oli Tiesto, paikka niin täynnä väkeä et seisomaan ei mahtunut ja myynti oli tavallisen perjantain tasolla(ilman lippuja tietty jotka menevät järjestäjälle). Montakohan kertaa vastaavanlaisia tapahtumia voisi järjestää, 1/kk?, 1/6kk? Ei oikeen tunnu houkuttelevalta.
Saako rahat pienemmällä vaivalla jos ravintolaa markkinoidaan ihan tavallisille siiderilantioille? Onko se varmempi keino menestyä? Haluaako joku menestyä?


Onko SK paikoissa ammattitaidottomia tiskijukkia? Kuka soittaa Onnelassa, kuka Studiossa? Tietääkö joku mutta ei viitsi alkaa haukkua kollegojaan?

Tunteeko joku baarimestareita? ammattitaidottomia? Onko Amarillossa ammattinsa osaavia ihmisiä töissä?

muutama fakta, enimmäkseen kysymyksiä..
Avatar
#40 • • jUSSi Guest

Hesarilla oli Tiesto, paikka niin täynnä väkeä et seisomaan ei mahtunut ja myynti oli tavallisen perjantain tasolla(ilman lippuja tietty jotka menevät järjestäjälle). Montakohan kertaa vastaavanlaisia tapahtumia voisi järjestää, 1/kk?, 1/6kk? Ei oikeen tunnu houkuttelevalta.



En ole koskaan käynyt Hesarilla, joten tietoa minulla ei ole, mutta tästä kuvauksesta ensimmäisenä heräsi kysymys, että jos porukkaa on näin paljon, niin kuinka hyvin baaritiskit vetävät? Onko viinankaatajia tarpeeksi? Entä kaljahanoja/pisteitä? Ei taida olla viinanmyynnin määrä ihan lineaarinen ihmismäärän kanssa, jos resurssit ei ole kunnossa.

Ymmärrän mitä . ajaa takaa/kiroaa eli liian tuotteistettua ravintolaketjua, mutta se nyt taitaa olla ajan trendi. Sedu tekee bisnestä, ei klubikulttuuria. Ja tämä on se syy miksi minä en tue hänen ravintoloitaan. Se on minun tekoni hänen edustamaansa rahakuultturia vastaan. Kute Lauri sanoi, sen verran jokainen voi tehdä.

Minä jaksan uskoa, että SK:n valtakausi on rajallinen ja jossain vaiheessa kapitalismi/kuluttajat iskevät takaisin ja mikäs nyt UG:n tappaisi ;)