Runous

7 posts, 1 page, 1,566 views

Avatar
#1 • • Funkatronik Guest
Jostakin syystä ei runoudesta täällä ole vuosien varrella keskusteltu, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan.

Eli, miten ihmisille täällä maistuvat runot? Minä itse olen ainakin aika aloittelija, lähinnä olen tutustunut noihin suuriin klassikoihin (Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Coleridge, Blake, Keats yms.), mutta asiantuntemusta yritän laajentaa sitä mukaa kun ehdin teoksia löytää. Hyvien runojen löytäminen on kuitenkin usein aika vaikeaa, kirjaston runovalikoima on niin suppea, käännöksiä ei ole olemassa tai sitten jotain teosta ei vain saa mistään kun painos on loppunut ajat sitten.

Omiakin runoja tulee joskus rustailtua, mutta ainakin toistaiseksi vielä aika heikoin tuloksin.
Avatar
#2 • • poet Guest
Loistava topic :D
Avatar
#3 • • Lauri Leino Guest
Jonkin verran on tullut perehdyttyä. Mutta lähinnä proosaan. Ehkä jatkossa enemmän runoihinkin.

Kaverilla on tallessa Matti-Esko Hytösen kolumni hesarista, pointtina se että se on soitellut lukuisille ihmisille ja kysellyt muistavatko he ulkoa yhtään Pentti Saarikosken runoa; juuri kukaan ei muistanut,
ei edes Tuula-Liina Varis (Yksi Saarikosken vaimoista)
Ryyppäämisen ja naisseikkailut kylläkin.
En usko että kyse on siitä että Saarikoskella ei olisi loistavia runoja, pikemminkin siitä että ne ovat monitahoisia.
Ja ei välttämättä tarvitsekkaan muistaa ulkoa runoja :) (perustanko tälle oman topicin)
Paitsi omat.

P.S. Leinosta sain jo intissä kuulla tarpeekseni ;)
Avatar
#4 • • Edited poet Guest
Pentti Saarikoski on kyllä legenda. Lahjakas ihminen, joka ryyppäsi vuosiensa aikana uima-altaallisen viinaa.. Tuskinpa olisi itsekään muistanut jälkeenpäin yhtään runoaan. Ulkomaisiin runoilijoihin en itse ole tutustunut laisinkaan... Kotimaisista muutamiin vähän. Lähinnä nyt mieleen tulee Juhani Ahvenjärvi, Jouni Inkala ja Tommy Taberman. Kotimaisia hyviä on varmasti paljon. Ilmeisesti tämä synkkä ilmastomme kirvoittaa ihmisissä luovia ajatuksia, joita on sitten helppo purkaa paperille.

btw, tässä omia ajatuksia soittelusta :D

KAKSI MINUUTTIA

Näenhän sen. Olette luotu toisillenne.
Kuulen sen kun timantti raapii yönmustaa ihoanne.
Jokainen ura teissä tarkoittaa paljon.
Tutustukaa toisiinne.
Teillä on hetki, kun saatan tarinanne yhteen.
Tarttukaa siihen ja ottakaa jokainen askel yhtäaikaa.
Syleilkää kunnes kuolema teidät erottaa...
Edes seuraavat kaksi minuuttia.
Avatar
#5 • • Lauri Leino Guest

Pentti Saarikoski on kyllä legenda. Lahjakas ihminen, joka ryyppäsi vuosiensa aikana uima-altaallisen viinaa.. Tuskinpa olisi itsekään muistanut jälkeenpäin yhtään runoaan.



Kyllä se oikeastaan muisti mutta ei tietenkään kaikkea, johon on syynä viinan lisäksi valtava tuotanto;
tekstiä tuli lähes taukoamatta :)
näin.


btw tuo oma pätkäsi oli oikeastaan ihan hyvä.
toinen ja neljäs rivi hieman töksähti.
Avatar
#6 • • erik Guest
Jos haluaa pähkäiltävää, kannattaa tutustua Gunnar Björlingin tuotantoon ;)
Myös Leif Färdingiä vois suositella.
Runojen analysointi on kliffaa aivojumppaa :)
Avatar
#7 • • Emil Guest
people kill, people die
I will stay and you will cry