Digiboxit ja digilähetykset

4 posts, 1 page, 1,362 views

#1 • • miikkaL Guest
Tuossa pari viikkoa sitten tuli hankituksi digiboxi, kun kuvanlaadun rakeisuus yllätti uudella isommalla telkkarilla. Mutta miten tällainen tuote on päästetty kuluttajille asti??

Ensinnäkin, kanavia näkyy analogipuolella paljon enemmän. Digin puolella kun ei näy kuin peruskanavat, Urheilukanava ja YLE:n teemakanavat, sekä kanava Viisi, missä lukee vain tulossa. Milloinkohan tämä alkaa lähettää jotain ohjelmaa?

Eniten tuossa ärsyttää kuvan pätkiminen. Noin kerran 2 minuutissa lähetys pysähtyy niin että ääni kuuluu mutta kuva ei näy. Tämä on jo tarpeeksi ärsyttävää, mutta tämän lisäksi kuvassa on välillä pikselöitymistä ja muita omituisia ongelmia.

Teksti-tv:n kanssa on myös ongelmia. Välillä teksti-tv näkyy ihan normaalisti, mutta on päiviä jolloin tulee vain "no text" -herja.

Tämä ei liity aiheeseen, mutta täytyy kyllä avautua laajakuva-telkkareistakin. Leffoja ym on kyllä hyvä katsella, mutta eihän tällaisella voi televisioa katsoa. Suurin osa lähetyksistä on 4:3 kuvasuhteessa, joka tarkoittaa sitä että joko valitsen televisiosta laajakuvan jolloin kuva venyy luonnottoman leveäksi, tai katson isosta televisiostani kuvaa, joka on pienempi kuin aiemmalla 21-tuumaisella 4:3 -telkkarilla.

Milloinkohan näitä asioita aletaan korjailla, ja millon tv-lähetykset alkavat suurelta osin olemaan 16:9 formaatissa? Täytyy vaan toivoa että mahdollisimman pikaisesti.
#3 • • akir0 Guest
Miikalle vinkiksi, että osa bokseista on auttamattoman paskoja ja oireilevat mm. kuvan ja/tai äänen pätkimisenä. Jos sulla on vuokraboksi niin firmaan valittamaan, että saisit testata toisella.

Itse vaihdoin boksia(kaapeliverkossa) 2 kertaa ja nyt toimii siten kuten pitäisikin. Lisäksi löytyi boksi, jossa kanavien vaihto on nopeaa ja EPG toimii kohtuullisen mukavasti.

Mitään yleistä vinkkiä ei hyviin bokseihin ainakaan kaapeliverkossa tunnu olevan, sillä toisilla toimii toiset ja toisilla toiset.

Ja toi 4:3 kuvasuhteen lähettäminen on tosiaan surullista, pakko vaan leikata vähän kuvaa ja snadisti levittää. Ainakin itse olen tähän ratkaisuun tyytynyt.

Mutjoo, kyllä ainakin allekirjoittaneen kämpässä digikuva on parempi kuin kaapeliverkon kohinainen kuva, eli mieluummin tuota katselee.
#4 • • andy braun Guest
Myös antennivahvistin auttaa tohon pätkimiseen, ainaskin mulla. :)