Stencylvania - Helsingin kadut dokumentoituna.

34 posts, 2 pages, 6,626 views

#21 • • CountStencyl Guest
Spectre:n pomo, ei kai sentään :)

Mulle riittää että kivat pienet ja piristävät tarrat ei häviäisi kokonaan kaduilta. Ja että jos ite muutaman oudon tarran johonkin liimaan, niin ei tarviis pelätä että karhuryhmä kolkuttelee oven takana (tietäen että maksan itse niiden palkan).

Ja kyllähän sekin suututtaa jos joutuu vaikka kesken bilejulisteiden levittämisen putkaan... Uusimman Imagen mielipideautomaattia siteeraten: Voisi kuvitella että kytillä olisi parempaakin tekemistä.
#22 • • Ana-- Guest

Mulle riittää että kivat pienet ja piristävät tarrat ei häviäisi kokonaan kaduilta. Ja että jos ite muutaman oudon tarran johonkin liimaan, niin ei tarviis pelätä että karhuryhmä kolkuttelee oven takana (tietäen että maksan itse niiden palkan).

Ja kyllähän sekin suututtaa jos joutuu vaikka kesken bilejulisteiden levittämisen putkaan... Uusimman Imagen mielipideautomaattia siteeraten: Voisi kuvitella että kytillä olisi parempaakin tekemistä.

Kuule, sut ois helpompi ottaa vakavissaan ellet jatkuvasti sortuis tollaseen
järkyttävään "Bleeding heart hippie"-retoriikkaan siitä, kuinka sun vero-
rahoillas kustannetaan epäoikeudenmukaisen valtion ryökälemäisten
poliisien toiminta, joka keskittyy ahdistelemaan viattomia, taidetta
rakastavia kansalaisia.

Toi "Mä maksan niiden palkat!11!!" on typerä laini, ei se tarkoita
sitä, että niiden pitää tehdä just niin ku sä haluat, jos promille sun vero-
tuloistas menee yhden poliisimiehen palkkaan. Poliisit ylläpitää lakia,
jokaista lakia. Mikäli kaupunki palkkaa yksityisen vartiointiliikkeen
ottamaan kiinni sotkijoita ja täten alentaa kaupungin siivoamiseen kuluvia
rahoja sekä suoraan torjumalla toimintaa että luomalla kiinnijäämisen
riskiin perustuvan pelotevaikutuksen, on poliisin myös lakien puitteissa
toimittava virkavelvollisuutensa mukaan.

Jos lasketaan vaikkapa että 3000 tarran poistattaminen maksaa kaksi
euroa per tarra (taitaa mennä alakanttiin), niin maksumiehenä on joko
kaupunki tai tekijä. Tämä on fakta; tarrat poistetaan joka tapauksessa.
Poliisilla EI ole ns "parempaa" tekemistä, koska näiden asioiden
priorisointi ei ole poliisin asia, varsinkin kun aktiivinen torjuntatyö on
ulkoistettu. Olisi väärin poliisilta ilmoittaa kaupungille, ettei nyt tällä erää
satu huvittamaan tutkia näitä rikoksia, vaan on "parempaa" tekemistä.

Ja turha tarttua tuohon ettei "taide ole rikos!", muiden ihmisten omistami-
en kiinteistöjen sotkeminen/koristelu on ilkivaltaa.

Jos haluat oikeasti ajaa katutaiteen asiaa, yritä toimia kaupungin kanssa
yhteistyössä, sen sijaan että yrität lietsoa jotain muutaman kymmenen
hengen kapinaliikettä ja kuvittelet, että saat "tyhmän massan" asenteita
graffiteja tai tarroja kohtaan muutettua. Tee työtä systeemin kanssa,
älä sitä vastaan. Näinkin pienissä asioissa saattaisi tehokkaasti
lobbaamalla saada hyvinkin luvan maalata sähköboksit, raksojen
vaneriaidat ja purkutuomion alla olevat talot. Tollanen propagandatarrojen
liimaaminen asettelee teidän vaan altavastaajan asemaan, ja miinoittaa
kaikki mahdollisuudet kehittää ajamaanne asiaa realistisesti eteenpäin.

p.s. propsit vielä siitä et hait mielipiteen automaatista ;)
#23 • • CountStencyl Guest
Heii *ojentaa kättään sovinnon merkiksi*

Ei tässä olla mitään vallankumousta lietsomassa. Tiedän miten asiat toimivat "oikeassa maailmassa" ja pahoittelen jos olen antanut projektistani liian aktivistisen kuvan. Sitä sen ei ole tarkoitus olla.

Tarkoitan että voisi ehkä tarkistaa, tarvitseeko yhteiskunnan käyttää ihan niin paljon varoja esimerkiksi Stop töhryille kampanjaan. Anteeksi jos huolimaton sanavalintani söi viestin uskottavuutta, ei ollut aikaa muotoilla sitä tarkemmaksi.

Ja mitäpä minä tietäisin politiikasta, kunhan diggailen kivoja tarroja :o)

Peace and happiness.

PS. Suunnitelkaa lisää mageita bilejulkkia jookos :)

-Johannes
#24 • • Ana-- Guest

Heii *ojentaa kättään sovinnon merkiksi*

En mä mitään riitaa ollu haastamassa, eli ojennetaan takaisin :)
#25 • • CountStencyl Guest
Noin, nyt threadin otsikko on vähemmän uhmallinen :) Ja otin sen juliste kehotteen myös pois..

Tulevaisuudessa on tarkoitus on laajentaa sisältöä myös paljolti katugraffan ulkopuolelle.. Onhan tuolla jo osastot katumuusikoille ja kadonneille tavaroille. Kaikelle vähänkin kiinnostavalle mitä Helsingin katukuvassa ilmaantuu..

Täällä on mun muuta visuaalista tuotantoa viime vuosilta:
http://www.kontrasti.net/

-Johannes
#26 • • Ana-- Guest

Noin, nyt threadin otsikko on vähemmän uhmallinen :) Ja otin sen juliste kehotteen myös pois..

Tulevaisuudessa on tarkoitus on laajentaa sisältöä myös paljolti katugraffan ulkopuolelle.. Onhan tuolla jo osastot katumuusikoille ja kadonneille tavaroille. Kaikelle vähänkin kiinnostavalle mitä Helsingin katukuvassa ilmaantuu..

-Johannes

Juu, mäkin annoin ehkä vähän turhan aggressiivisen kuvan itsestäni
kirjoituksissani, arvostan kyllä katutaidetta siinä määrin missä se näyt-
tää hyvältä ja on piristävää, halusin vaan tuoda julki senkin näkökulman,
että monet pitävät sitä ihan vaan sotkuna, joten salaliittoteoriat kansa-
laisten luovuuden ehkäisemisestä on pikkasen tuulesta temmattuja. Hieno-
ja saitteja molemmat, varsinkin kontrastista nautin kovasti.

Keep up the good work!
#27 • • jUSSi Guest

-Johannes

Ei jumalauta, noi sinisen kuvat veti ihan mykäks :eek:

määd props!
#28 • • CountStencyl Guest
Sinisen kuvista en voi ottaa kredittiä, paitsi siinä mielessä ainostaan että valkkasin ne.. Siksi tuolla lukee "Kuvat (c) Gettyimages". Tarkoitus on kyllä korvata ne, sitten kun löytyy omista arkistoista tarpeeksi hyvää materiaalia. Saattaa mennä "tovi" :) Itse tarina on kyllä 100% omaa käsialaa...

Flyer graffaa olisi muuten hienoa tehdä pitkästä aikaa, *wink wink* ;)
#29 • • R2 Guest
Ei hyvän tähen, toi sininen on ihan jumalattoman hieno..!

Tota vois jo sanoa Taiteeksi.. upeita kuvia, mut toi teksti herättää ne eloon vähä eri tavalla.

Upee!
#30 • • Jone Guest

Itse kuulun siihen ryhmään, että ihailen taidokkaita ja oivaltavia teoksia, mutta suurin osa (lue; 99%) tarroista, tägeistä ja graffiteista on mun mielestä niin saatanan rumia että mielummin eläisin ilman. Jos niissä panostettaisin volyymin sijasta esim. laatuun ja yritettäisiin keksiä omaperäisiä tapoja piristää kaupunkikuvaa, nostaisin hattua korkeammalle. Esim. roskisapinat oli mun mielestä ihan loistavia, "let me love"-tarrasarja sen sijaan silkkaa sotkua.

Koetko taiteeksi vai "silkaksi sotkuksi" ne tarrat, joilla kaupungilla mainostetaan sun omaa Turkish Lover(tjsp)-julkaisuasi? Mua oikeasti hieman kummeksutti törmätä eilen sellaisiin lyhtypylväissä kun kuitenkin ilmeisesti (?) oot sitä mieltä, että jengin ei pitäis tarroja ympäriinsä liimailla.
#31 • • Juha Vilkamo Guest

Koetko taiteeksi vai "silkaksi sotkuksi" ne tarrat, joilla kaupungilla mainostetaan sun omaa Turkish Lover(tjsp)-julkaisuasi? Mua oikeasti hieman kummeksutti törmätä eilen sellaisiin lyhtypylväissä kun kuitenkin ilmeisesti (?) oot sitä mieltä, että jengin ei pitäis tarroja ympäriinsä liimailla.

Mä ainakin koen ne "silkaksi sotkuksi". :D otaniemessä vessoissa on näkynyt "[email protected]"-tarroja jotka ovat kanssa silkkaa kuraa. Vaikka tuskin ana nyt niitä liimailee, niin voisi kuitenkin huomauttaa sille jäbälle asiasta.

Semmonen yleinen nyrkkisääntö taitaa olla, että tarrat jossa mainostetaan mitä tahansa kuten kotisivua, bändiä, bilettä tai vaikka tarran tekijää, ovat äärimmäisiä poikkeuksia lukuunottamatta sotkua josta sietäisikin saada sakot.

Sitä "taidetta" sisältävät tarrat ovat sitten vaikeampia määriteltäviä, mutta jos haluaa jotain suuntaviittoja asetella, tärkeimpänä tekijänä tarran laadulle taitaa olla tarranliimaajan motiivi ja suhtautuminen harrasteeseensa.

Vaikea sanoa. Ehkä tässä ei voi kaivertaa mitään totuuksia kiveen.
#32 • • Ana-- Guest

Itse kuulun siihen ryhmään, että ihailen taidokkaita ja oivaltavia teoksia, mutta suurin osa (lue; 99%) tarroista, tägeistä ja graffiteista on mun mielestä niin saatanan rumia että mielummin eläisin ilman. Jos niissä panostettaisin volyymin sijasta esim. laatuun ja yritettäisiin keksiä omaperäisiä tapoja piristää kaupunkikuvaa, nostaisin hattua korkeammalle. Esim. roskisapinat oli mun mielestä ihan loistavia, "let me love"-tarrasarja sen sijaan silkkaa sotkua.

Itseasiassa mä en ees tienny et sitä on tarroilla mainostettu, enkä oo itte yhtäkään liimannut. Niistä on ollu vastuussa sit eräs tässä välissä nimeltämainitsematon markkinointitaho, jonka kanssa kyl sovittiin ettei ees aleta tarroilla mainostamaan. Ilmeisesti niitä muutama kuitenkin kerkes seiniin ilmestyä.
#33 • • snt Guest

Mahtavia kuvia ja muutenkin kaikinpuolin miellyttävä sivu.

Toi Sininen oli aivan mahtava! ...hullut rispektit.
Musiikki, kuvat ja tarina toimii kaikki tossa.

Mii laiks!

Edit: ontopiccia sen verran että itse katutaidekuvatkin olivat miellyttävän näköisiä, visuaalisessa mielessä... muuten en moista töhrimistä ja tarraamista ymmärrä :|
#34 • • SamZa Guest

Oikealla tavalla toteutettuna tommonen taide on kyl todella piristävää urbaanissa ympäristössä. Eli ei "töhrittynä" vaan hillittynä oikeanlaisessa ympäristössä. Normaali kaupunkiympäristö on liian kolkko ja "kaupallinen". Eli kyllähän rahalla saa vaikka oman naamataulunsa muiden ihaitavaksi näkyvimmälle paikalle.. Sick! Kuitenkin se kaikki ympäristö on meidän kaikkien käytössä ja on ns. freezone, tosin tota nyt ei saa käsittää väärin. Katutaide kunniaan ja taiteilijoille propsit. "Töhrijät" menkää itteenne. Kirkkovene tai teksti VITTU kertoo köyhästä itseilmaisusta ja ne näyttää yleensä rumilta. Tai niitä on juuri siellä minne ne ei todellakaan sovi ja sit on syytä nostaa tommonen kohu.

http://photos1.blogger.com/img/248/958/1024/P1200002.jpg

:cool: