Säästä energiaa, sulata jääkaappisi pakastelokero

20 posts, 1 page, 12,212 views

Avatar
#1 • • ville Guest
Alkoi vähän tympiä kun oma pakastelokero oli tämän näköinen:

Alku.jpg


Sitten:

- 5 h
- 40 l:aa 100 asteista vettä
- Hirveesti veitsellä tökkimistä

Niin kaaappi oli sulanut ja tiskipöydällä muutama jääpala pakastelokeron takaseinästä jääkaapin puolelta:


Jaata.jpg


Tossa on kokonaisuudessaa max 1/4 kaikesta jäästä eli jääkaappi oli varmaan kaikkea muuta kuin energiaystävällinen.

Voisi kyllä kirota maanrakoon sen pässin joka keksi laittaa jääkaappiin pakastelokeron ilman mitään eristystä :mad:
Avatar
#2 • • Daniel Braun Guest
Onneksi löytyy ihan ihka oikea pakastin (tai siis semmonen jääkaappi/pakastin kombo, jossa jääkaappi päällä ja lähes samankokoinen pakasti alla) eikä tommosta rääpäle pakastelokeroa.
Toimii paljon paremmin ja ei kerää niin paljoa jäätä.
Paitsi mitä nyt vähän...
Pitäis vissii sulattaa ku laatikkoa vedettäessä ääni on kylmän kiskoinen kitinä ja rahina :mad:
Sattuu korviin.

Mut jees.
Kyllähän toi säännöllinen sulatus säästää säköä erittäin paljon.
Mut se sulatus on niin "työläs" et sitä ei aina ihan vapaaehtoisesti aloita iltaselle.
Mut muutenkin toi jääkaappi taitaa olla suht kova energiasyöppö.
Ainoastaan nää uudet überhifienergiansäästö jääkaapit taitaa olla reilusti vähemmän virtaa syöviä, mut tommonen -98 mallinen perus Rosenlew kaappi on kyl varmaan tän talouden suurimpia virransyöjiä.
Saunan kiukaan jälkeen...
Avatar
#3 • • akir0 Guest
Joo, itelläki on erillinen pakastin ja sitten jääkaappi, jossa pakastelokero. Oon koittanu ettiä, että mistä sen pakastelokeron sais pois päältä, vaan eipä oo namiskaa löytyny.

Ja kerran vuodessa kyllä sulatan pakastimeni, jonkun verran sieltä aina jäätä lähtee.

Mul on yleensä 2-3 kattilaa, joihin keitän keittolevyillä koko ajan vettä ja sit ne pakkaseen ja pyyhkeitä pakastimen eteen, ettei vedet mee sinne tänne. Sit käy nakuttelemassa välillä niitä jäitä pois. Ja kun kattiloissa alkaa vesi jäähtyä niin taas lisää lämpöä niihi keittolevyjen avulla.

Sellanen 2, max 3 tuntia tohon on menny. Villen tilanne toki oli paljo huolestuttavamman näköinenki.

Nykyisin en myöskään pidä pakastimessani kovin hirveää höökiä päällä, koska oon huomannu, että jäässä ne tavarat pysyy, vaikkei pakastin max-asennossa olekaan.
Avatar
#4 • • ville Guest

Joo, itelläki on erillinen pakastin ja sitten jääkaappi, jossa pakastelokero. Oon koittanu ettiä, että mistä sen pakastelokeron sais pois päältä, vaan eipä oo namiskaa löytyny.

Ja kerran vuodessa kyllä sulatan pakastimeni, jonkun verran sieltä aina jäätä lähtee.



Joo, meillä on sama juttu eli ton jääkaapin lisäksi on kunnollinen pakastin ja juuri sen takia harmittaa kun tota pakastelokeroa ei saa kytkettyä pois päältä.

Kun ottamisen hetkellä jääkaappi oli ollut päällä about 15kk. Koska jääkaapin viilennys tapahtuu ton pakastelokeron kautta niin pienikin jääkerros heikentää jääkaapin tehoa radikaalisti. Tämä johtaa kierteeseen jossa pakastelokeron tehoa on pakko nostaa jotta lämpötila pysyisi alle +5:ssä. Lopulta pakastelokero on täysillä ja vuoden kuluttua tilalle ihan hirveä :(
Avatar
#5 • • osenoko Guest
Kannattaa olla varovainen kun hakkaa pois sitä jäätä, itse kerran operaatiota suorittaessani iskin vahingossa pienen reiän pakastelokeron pinnassa kulkevaan sitä jotain jäähdyttävää kaasua sisältävään ohueen kammioon -> eipä toiminut enää.

Siitä lähtien olenkin sulattanut lokeron säännöllisesti muutaman viikon välein.
Avatar
#6 • • Quu Guest
Hassua että puhutte tästä juuri nyt, sillä juuri tuli sulatettua jääkaapin takaseinä. Siinä oli noin viiden sentin kerros jäätä. Yksi punajuuripurkki oli jo puoliksi jään sisällä.

Duuniahan se vaati, mutta tulipahan hoidettua. Tämä jääkaappi oli ollut yhtä mittaa päällä kaksi vuotta.

Samalla reissulla löytyi kaksi pulloa glögiä (yli vuoden vanhaa), sekä kaksi kuukautta sitten vanhaksi menneitä kananmunia. :D
Avatar
#7 • • rewind Guest

Pitäis vissii sulattaa ku laatikkoa vedettäessä ääni on kylmän kiskoinen kitinä ja rahina :mad:
Sattuu korviin.



Mulla toi ääni tuntuu hampaissa.

Pakastin piti jo viime talvena sulattaa, mutta jotenkin homma jäi. Pitäis tänä vuonna kyllä ottaa se työn alle ennen kuin lokerot jäätyy kiinni.
Avatar
#8 • • root Guest
Tämä on tarina pakastimen sulattamisesta 45 minuutissa:

Viime vuonna olimme Lincolnissa viimeistä päivää eli lähtö Suomeen kello 15 Newcastlesta. Aamulla vuokraisäntä (800 puntaa takuuvuokria taskussaan) tuli visiitille katsomaan tilanteen, aikeissa palauttaa rahat.

Kaikki oli muuten fine, mutta pakastin olisi pitänyt sulattaa! Lähtöön oli reilu tunti aikaa joten sovittiin että tulee visiitille n. tunnin päästä jonka aikana sulattaisimme pakastimen!

-Keitimme vettä kaikilla neljällä levyllä+vedenkeittimellä
-Hakkasimme jäätä brutaalisin keinoin tylpillä ja terävillä esineillä
-Kuumaa vettä kului useampi kattilallinen
-Lattian kuivaus vaati oman taktiikkansa

Saimme pakastimen tyhjäksi ja kuivattua ennen kun isäntä palasi. Palautti rahat ja pyysi, että sammuttaisimme vielä jääkaapin, koska talo olisi tyhjillään 3kk. Onneksi ei tajunnut katsoa pakastinlokeroa sillä se oli prikuulleen yhtä jäässä kuin Villen lokero.

Voinut olla kostea kesä keittiössä...

e.typo
Avatar
#9 • • catt Guest
aarg. mun pakastelokero näyttää tismalleen tolta, vaikka sulatin sen ei niin kauan aikaa sitten.
hermo menee kun on pakastelokero joka ei kumminkaan pakasta mitään, senkun kasvattelee himmeetä jääkerrosta...ei mitään hyötyä!
Avatar
#10 • • Matlåck Guest
Mun jääkaapin alauolella on sellainen toinen osasto jota ensi näkemältä saattaisi luulla jääkaapiksi. Mulle sanottiin että se on kuitenkin viileäkaappi joka ei jäädy mutta on jääkaappia kylmempi. Siellä sitten hyvä säilyttää vaikka perunoita yms.
No perjantaina laitoin sen ensi kertaa päälle kun tuli vieraita kaljalastin kans käymän. Muutaman tunnin päästä meillä oli korillinen jäätynyttä kaljaa+ limsaa :laugh: Oli jotenkin niin säälittävää sulatella kaljapulloja kuumalla vedellä.
okei,mut oma moka toi oli.
Avatar
#11 • • tumpsi Guest
Oma jääkaappi-pakastin-kombo sulaa huomena, kiitos tän topikin ;)
Alko vituttaan ku säätää tehoo niin, että jääkaappissa on on sopiva lämpötila, ni pakastimessa on n.-35C..
Kun taas laittaa pakastimen siihen -18C, ni jääkaappi on n.15C..

Toivottavasti sulatus auttaa..


edit: ja juu, ne on molemmat aika lahjakkaasti jäässä
Avatar
#12 • • Remotion Guest
no kai mäkin sitten kun muutkin. siellä on kyllä sellasta jäässä pidettävää tavaraa että taidanpa hilpasta jollakin lekalla vaan pahimmat pois...
Avatar
#13 • • melu Guest
kaksi hiustenkuivaajaa, yhteislämpöteholtaan n. 3 kW nopeuttaa sulattamista. (sulatus 15min) Mikäli vesi ei valu helposti lattialle tms., niin vielä nopeampi keino on kaataa kuumavesihanan vettä jään päälle n. 20 litraa. (sulatus 5min). Tietty jos tajuaa sähkön päälle niin kannattaa kytkeä jääkaapin kompressorin moottori pyörimään toiseen suuntaan, jolloin se lämmittää pakastelokeroa ja jäähdyttää lauhdutinta. (siis se ritilä jääkaapin takana joka normaalisti lämpenee.) Kahviloiden jääpalakoneet toimivat nimenomaan tällä vuoroin lämmitetään vuoroin sulatetaan periaatteella.
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#14 • • Hugo Guest
Tänään oli pakko sulattaa pakastin kun ei saanut laatikoita enää laitettua kiinni :( mutta nyt homma ohi :)
Avatar
#15 • • blastic Guest
Tulikin tässä mieleen, että aikanaan opiskelijasolun jääkaapin pakastelokerosta oli n. 80% jään vallassa. Äijäsolussahan perinteisesti ei tällaiset sulatushommat ketään kiinnosta, mutta siinä vaiheessa kun maito alkoi pahentua jääkaapissa (siis huom - päiväyksen sisällä), oli asialle tehtävä jotain.

Muistaakseni löysin jään alta noin kolme vuotta vanhoja kalapuikkoja.
Avatar
#16 • • Juki54 Guest


Muistaakseni löysin jään alta noin kolme vuotta vanhoja kalapuikkoja.



:D

Maistuiko?
Avatar
#17 • • blastic Guest


Maistuiko?



Eheh, emmää viittiny testata :-P
Avatar
#18 • • Salla Guest
mä en tajua miten pakastin voi mennä sulattamisen jälkeen tosi nopeasti takas siihen jää-tilaan missä se oli ennen sulatusta. Onks se pakastus liian isolla vai mikä siinä voi olla?? Meillä on jääkaappi-pakastin yhdistelmä ja se pakastin oli luultavasti parin kuukauden päästä sulattamisesta jo valmis sulatettavaksi :mad:
Avatar
#19 • • Remotion Guest
mul oli täysin jäätön loota, kunnes olin unohtanu sen väsyneenä auko noin 8 tunniksi, ärrrr-syttää oma huolimattomuus... pitäs vissii sulatella taas.
Avatar
#20 • • Taedium Guest
Q:

mä en tajua miten pakastin voi mennä sulattamisen jälkeen tosi nopeasti takas siihen jää-tilaan missä se oli ennen sulatusta. Onks se pakastus liian isolla vai mikä siinä voi olla?? Meillä on jääkaappi-pakastin yhdistelmä ja se pakastin oli luultavasti parin kuukauden päästä sulattamisesta jo valmis sulatettavaksi :mad:



A:

mul oli täysin jäätön loota, kunnes olin unohtanu sen väsyneenä auko noin 8 tunniksi, ärrrr-syttää oma huolimattomuus... pitäs vissii sulatella taas.



Ta-daa!