Silja vs Viking

41 posts, 3 pages, 7,970 views

#1 • • poet Guest
Eli mitäs mieltä olette: kummalla Tukholman botskilla on yleensä kokonaisuutta mitaten parempi fiilis? Itse oon sitä mieltä, et Siljalla puitteet on siistimmät mut Vikingillä irstaammat bileet... :D
#2 • • rewind Guest
Kyllä Siljalla tulee kruisailtua paljon mieluummin.
#3 • • Bio Guest
Kyllä mäkin enemmän tykkään siljasta, vaikka en oo paljon tehny laivareissuja. Siljalla on enemmän valikoimaa kaikesta kuin vikingillä.
#4 • • Hansu Guest
Vikingillä taitaa olla hieman rahvaanomaisempi leima kun taas Siljaa pidetään jotenkin "parempana". Itse en ole niinkään risteillyt kuin matkustanut pisteestä A pisteeseen B ja jatkanut sieltä matkaa edelleen, ja ainakin tällaisilla reittimatkoilla kumpikin yhtiö on ollut ihan OK. Siljalla oli kyllä pari hienoa risteilyalusta missä on se Promenade-kävelykatu, laivojen nimiä ei nyt tule mieleen. Ja joskus pienenä rakastuin siihen Siljan hylkeeseen, joten kai mun nyt sitten on vastattava Silja :cool: (tosin Vikingillä on maailman sympaattisin alus Ålandsfärjan, pikkuinen ja vanhanaikainen mutta todella hellyttävä purkki joka seilaa Maarianhaminasta Ruotsiin)
#5 • • hexasonik Guest
elin itsekin viime kevääseen asti siinä illuusiossa, että silja olisi jotenkin 'parempi' ja 'vähemmän rähjäinen' kuin viking line, mutta ruotsalaisten bikereiden rock'n'roll-risteily onnistui rikkomaan ko. illuusion varsin tehokkaasti.

eipä noilla kaukaloilla hirveästi eroa ole. viking taitaa olla halvempi.

itse en laivalle huvikseni lähde: käytän niitä matkatakseni tukholmaan. viime toukokuun jälkeen taidan mennä lentokoneella, semminkin kun 12h reissu yksin (päivä)laivassa on kuolettavan tylsää.
#6 • • Hugo Guest

Siljalla oli kyllä pari hienoa risteilyalusta missä on se Promenade-kävelykatu, laivojen nimiä ei nyt tule mieleen.

Serenade ja Symphony. Se Viikkarilta vuokrattu Europa on kans ihan hieno ja avara. Vaikka Siljan laivoista jokainen on nähnyt parhaimmat päivänsä ja ne on päässyt himan "kulahtamaan" niin Viikingin laivat ovat osittain vielä nuhjusempia. Tosin kokemukset rajoittuvat Helsingistä liikennöiviin Cabriellaan, Mariellaan ja Cinderellaan (nykyisin Tukholmasta risteilyjä).

Ennen oli kova usko ja luulo siitä, että Vikingillä on nuorempaa porukkaa liikenteessä, mutta esimerkiksi nyt pari viikonloppua sitten laivan matkustajien keski-ikä vaikutti aika korkealta - niin, vai johtuisiko siitä, että on itse vanhentunut :scared:

Hauskaahan noilla laivoilla on jos on vain hyvää seuraa ja reilu meininki. Joskus keskiyön showt on ihan ok, mutta joskus taas jotain aivan kauheaa kuraa. Siljan omistava englantilainen (joku) yhtiö on ilmoittanut alkavansa panostaa juuri laivojensa ohjelmatarjontaan. Saas nähdä mitä tuleman pitää.

Toivottavasti varustamot jatkavat vielä toimintaansa pitkään, koska onhan porauslautta-matkailu ihan hauskaa ja sieltä saa ostettua mm. nuuskaa kätevästi. Tukholmaankin ehtii kivasti pyörähtämään muutamaksi tunniksi.
#7 • • Remotion Guest
Silja o/

Ja jatkossa vältän sitten noita alimpien kerrosten hyttejä, sanotaanko vaikka et raja kulkee 7 tai 8 kerroksessa oli laiva mikä tahansa, ja viroon en myöskään matkusta. Ördäys on niiin pehvasta. Vikingillä ois kyllä tanssijattarina vanhoja tuttuja ... :)
#8 • • mark hamilton Guest
Henkilö kohtaisesti pidän enemmän Siljalinestä,
Viginline tuntuu joten siltä että oli mikä liva tahansa niin se on ihan perseestä.
#9 • • miikkaL Guest
Siljan laivat on mun käsityksen mukaan hienompia ja siistimpiä, mutta heillä taas on suolaisemmat hinnat.

Oon myös jostain saanut käsityksen että Vikingillä olisi parempi meno ja nuorempaa porukkaa, mutta viimeksi pari kk sitten ei ainakaan vaikuttanut siltä.

Yleensä Vikingillä tulee mentyä lähinnä hintojen vuoksi.
#10 • • Hugo Guest
Ai niin joo; ääni tosiaankin Siljalle :) Se Silja Opera on vielä katsastamatta, mutta eiköhän sen aika koita kun risteilyt Latviaan taas alkavat keväällä (jos...)

sanotaanko vaikka et raja kulkee 7 tai 8 kerroksessa oli laiva mikä tahansa

Siljan Serenadella ja Symphonyllä ne toiseksi "huonoimmat" hytit (Turisti 1) sijaitsevat kansilla 5 sekä 9-11 :D Joskus on ihan yllättynyt kun halpishytti löytyykin yläkansilta.
#11 • • Salla Guest
Kyllä mun mielestä Siljalla tulee oikee laivareissufiilis. Vikingit on yleensä niin pieniä botkseja ja se kävelykadun puuttuminen heikentää yleistä matkustusmukavuutta omalla kohdalla ainakin.
Kivoja piirteitä Siljalla on erilaiset hytit, esim promenade kansi missä voi tsiikailla alas kävelykadulle ikkunasta.
Kyllä mä ainakin tukholmaan Siljalla meen, ei se maksa ees niiiiin hirveen paljo enemmän kun viking, kun kuitenkin matka sujuu mukavammin :excellent:
#12 • • drS Guest
silja :heart:

vikingit vaikuttaa jotenkin räkäsiltä porauslautoilta, ja siljan lintumainos on ihq!
#13 • • Hansu Guest

...12h reissu yksin (päivä)laivassa on kuolettavan tylsää.

En tosin ole matkustanut yksin, mutta reittimatkoilla on mielestäni ihan oma fiiliksensä, tuntuu että on oikeasti menossa jonnekin eikä vain haahuile päämäärättömästi vuorokautta merellä. Jos laiva lähtee Turusta saa ajan kulumaan oikein rattoisasti jos kesä. Kannella voi silloin viettää koko matkan aina Ahvenanmaan tuolle puolen, kun viihdykkeestä vastaa ihan uskomattoman kaunis Turun saaristo. Itse ainakin jaksan tuijotella ohitse lipuvia pikku saaria ja luotoja vaikka kuinka kauan. Ja kyllähän siellä seisovassa pöydässäkin saa aina pari tuntia vierähtämään :excellent:
#14 • • poet Guest
Silja tuntuu tosiaan vetävän pisteet kotiin... tai ainakin vetävän vähemmän miinuksia. Kyllä Silja ehdottomasti on aina mukavuudessa peitonnu Viikkarin "Noan arkit. Kyllä edelleen näyttää kuitenkin siltä, että Viikkarilla on keskimäärin enemmän nuoria matkustajia,kuin Siljalla. Tosin sen voi sitten katsoa oman mielen mukaan plussana tai miinuksena.

Hinnat on tosiaan aina olleet Siljalla korkeammat, sekä hytin että itse botskilla olemisen suhteen. Maksankin kyllä laadusta aina mielellään, mut välillä sylettää jopa nelinkertaiset hintaerot keskitason hyteissä. Tosin Viikkarin lähdöt on melkein aina tarjouksessa, kun taas Silja pitää useammin kiinni listahinnoista. Ja onhan ne kaikki hyttiluokat kautta linjan paremmassa kuosissa Siljalla. Onneks onkin reissu kohta tiedos Siljalla ja kyllä maistuu tän syyskuran keskellä...(mennä katsomaan syyskuraa Tukholmaan :confused: :laugh: )
#15 • • hexasonik Guest

En tosin ole matkustanut yksin, mutta reittimatkoilla on mielestäni ihan oma fiiliksensä, tuntuu että on oikeasti menossa jonnekin eikä vain haahuile päämäärättömästi vuorokautta merellä. Jos laiva lähtee Turusta saa ajan kulumaan oikein rattoisasti jos kesä. Kannella voi silloin viettää koko matkan aina Ahvenanmaan tuolle puolen, kun viihdykkeestä vastaa ihan uskomattoman kaunis Turun saaristo. Itse ainakin jaksan tuijotella ohitse lipuvia pikku saaria ja luotoja vaikka kuinka kauan. Ja kyllähän siellä seisovassa pöydässäkin saa aina pari tuntia vierähtämään :excellent:

tämä on totta, mutta jos pakettiin lisätään n. 200 ördäävää biker-körilästä, niin reissu saa varsin erikoisia ulottuvuuksia. :D

turun saariston katseluun (ja siellä reissaamiseen - veneellä - ei noilla rantatuho-kaukaloilla) en väsy koskaan.
#16 • • vaavu Guest
Silja.

Tähän on pari syytä. Ensinnäkin, mulle laivamatkojen motiivina on usein vierailu isoäidin luona Tukholmassa, Lidingön saarella. Silja tulee Värtanin satamaan, josta on lyhyt matka Lidingölle, Viikkarin satama taas on ihan väärällä puolella Tukholmaa.

Toisekseen, kun sillä Siljalla on tullut matkusteltua, olen liittynyt kanta-asiakkaaksi. Sopivasti ostelemalla taxfreestä ja matkustamalla kanta-asiakkaiden erikoistarjouksilla rahoittaa aika mukavasti noita reissuja. En muista että olisin koskaan (ainakaan omalla rahalla) maksanut muutamaa kymppiä enempää kokonaisesta hytistä (*) - ja hyttivalintana on kuitenkin aina vähintään Promenade.

Monet liittävät ruotsinlaivoihin ennen kaikkea ördäyksen ja hauskanpidon. Mulle laivat ovat aika pitkälti keinoja päästä Tukholmaan, siinä sivussa voi sitten tehdä vaikka taxfree-ostoksia ja käydä syömässä. Olen mäkin kyllä muutamalla ördäyspainotteisella risteilyllä ollut, mutta ne ovat aika pisarana kaikkien matkojen meressä.

(*) Oceania on tässä suhteessa poikkeus.
#17 • • GodOfMoves Guest
Ehdottomasti silja!

On ollu tapana mennä ns. lähimpien kavereiden kanssa joka tapaninpäivä kinkunpolttajaisristeilylle ja niin tänäkin vuonna.
Lisäksi tänä vuonna tulee 10:n kerta täyteen joten teimme luksukset ja varasin juuri yhden sviitin ja sit yhden ihan tavis hytin (sviitti o 52m2 ja tietty omalla saunalla ja mukavallla oleskelu tilalla) et kyl siel sit kelpaa varmaankin örveltää!! Eikä tuo hintakaan niin hirvittäväksi muodostunut per jammppa.

P.s mulle tulee aina vikingistä mieleen romaanit :D
#18 • • miikkaL Guest

P.s mulle tulee aina vikingistä mieleen romaanit :D

Eikä turhaan! Meinasin itekin mainita tuosta, nimittäin jostain syystä niitä parveilee noilla Mariellan ja Gabriellan reiteillä hämmästyttäviä määriä. :D
#19 • • JussiS Guest
Turusta lähtiessä ehdottomasti Viking.

Syystä että Europa on järkyttävä. Sen yökerhoon mahtuu about 20 ihmistä, tanssilattiaa ei käytännössä ees oo, ja musa on aivan järkyttävää (sorry BF). Vikingin kummatkin laivat jotka lähtee Turusta on varustettu yökerholla, jonka valo- ja äänitekniikka riittää hienosti bileisiin, ja musakin on (sitä parempaa) R'n'B:tä, housee ja trancee. Yökerhoon mahtuu about 300 ihmistä, se on kahdessa kerroksessa ja on avara ja korkea. Tanssilattiatilaa löytyy about samanverran kuin esim Hesperiasta. Periaatteessa mitään muuta eroa noilla laivoilla ei oo, samat viinat löytyy tax freesta, ruoka on about samaa, kalja menee kummassakin päähän ja laidan yli on helppo oksentaa. \o/
#20 • • mizzione Guest

Se Viikkarilta vuokrattu Europa on kans ihan hieno ja avara.

Pilkunviilauksena sanottakoon, että Silja Europalla ei ole muuta tekemistä viikkarin kanssa, kuin että niiden toinen puolisko (Slite) tilas sen aikoinaan viikkarin liikenteeseen. Sliten konkurssin jälkeen Laiva jäi saksalaisomistukseen, joilta Silja sitä edelleen vuokraa.

Ehdottomasti ykkösiä on siljan helsingin laivat, muilla on vähän sellainen eläintarhameininki. Hyvässä ja pahassa...