Viherkasvit

35 posts, 2 pages, 8,629 views

#21 • • Mimako Guest

Tää on kyllä sellanen osa-alue, jota en hallitse lainkaan. Eli saan tapettua kaikki viherkasvit mitä omistan, ja tällä hetkellä niitä ei olekaan yhtään. Joulukuusikin kävisi muovisena ihan hyvin :)

Hengenheimolainen. :heart:

Sama ongelma, mikään vihreä ja elävä ei meikäläisen käsissä voi
hyvin. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että kun tutut lähtee matkoille
ei kukaan uskalla uskoa kukkien kastelua kontolleni. :)

Teidän kandeis harkita kasvien siirtämistä altakasteluun. Jos ei itse ole koskaan kastellut muiden kukkia, altakastelusta on sekin etu ettei silloin tartte käyttää muita oman lomansa aikaisena kastelutyövoimana :)

Mulla on bonsai-limoviikuna, aasinkorva, nukkumatti, rönsylilja (kukkii ja rönsyää hulluna atm), traakkipuu, kultaköynnös ja kaksi joulu- tai pääsiäiskaktusta, en tiedä kumpaa, koska ne kukkivat valkoisina vyöryinä sekä joulut että pääsiäiset. Isompi tekee yleensä n. 90 nuppua, ei kuitenkaan jaksa ikinä avata niitä kaikkia. Kesäksi olen lisäksi siirtänyt ruokakaupan persiljan ja basilikan isompaan ruukkuun ja ikkunalaudalle. Ovat viihtyneet, suosittelen siemenestä kasvattamisen sijaan.

Mä tapoin nuorempana juorusta alkaen kaiken, mutta muutin sitten kesäkämppään, jonka omistaja jätti sinne parikymmentä mm. saintpauliaa. Pakko oli kuunnella hoito-ohjeet ja toimia, ja kukathan tykkäsivät musta! Nyt olen asunut vuosia yläkerroksen pohjoisikkunat -asunnossa, jossa on aika viileä peruslämpötila. Tottakai ne täällä viihtyy.

Altakastelusta vielä se, että kannattaa uudelleenistutuksessa käyttää hiekkasekoitemultaa (esim. Kekkilän Kestomulta). On kalliimpaa kuin jokakaupan mustamulta, mutta homehtuu niin paljon vaikeammin kuin ko. turvepaska. Altakastelussa homevaaraa lisäävät nimittäin ruukkujen muovisuus ja jos laittaa vahingossa kerralla liikaa vettä. Itse tankkaan täyteen oikeastaan vaan lomalle lähtiessä, muulloin kastelen kasvin janoisuuden mukaisen määrän n. 1-2 viikon välein laimealla Substral-vedellä (annosteluohje pullossa). Toimii.
#22 • • Dr.Phibes Guest

Mikään ei oo kivempaa kuin paljon tyttöjä jossain nurkassa ja keinoaurinko! <3

Word
#23 • • pie Guest
Lohikäärmepuu aka traakkipuu. Ikeasta ostettu hintaan 17e. Paras huonekasvini, koska on helppohoitoinen, on kasvanut paljon ja ihan kivan näköinen. Sitten on Saintpaulia, joku villisti kasvanut lilja sekä jokin tuntemattomaksi jäänyt kukka(ilmeisesti peikonlehti tms.) Kuistilla on pelargonia ja pari jotain pienempää kukkaa.

Aikaisemmin oli 2kpl bonsaipuita, mutta sain tapettua molemmat vaikka hoidin niitä mahdollisimman hyvin. Suomalainen kuiva huoneilma ei vaan sovellu niille hyvin ja ei auttanut vaikka suihkepullolla sumutti useita kertoja päivässä. En siis suosittele bonsaita, jos on kuiva huoneilma eikä ole aikaa tai jaksa sumetella puita useita kertoja päivässä.
#24 • • vaavu Guest
Mä oon kai tulossa aika vanhaksi, mutta jonkunlainen viherpeukalointi kiinnostaa yhä enemmän. Tulevassa asunnonostossa yhtenä tärkeänä kriteerinä tulee olemaan parveke. Parvekkeen on oltava riittävän iso, lasitettu ja suuntautunut tarpeeksi valoisaan ilmansuuntaan. Kaikkein parasta olisi sellainen puolilämmin tila, jossa voisi pitää myös talvella kasveja. Tuollaiselle parvekkeelle voisi rakentaa jo oikein kivan viherhuoneen.

Olen jopa mennyt niin pitkälle, että voisin kuvitella joskus isona asuvani rivitalossa tai omakotitalossa, sellaisessa jossa on piha jota voisi hoitaa. Kasvihuonekin voisi olla kiva.

Nytkin lueskelen yhtä puutarhakirjaa ja mietin minkälaisia kasveja voisi mun vanhempien mökille istuttaa. Me tehtiin Villen kanssa vähän pihanmuokkaustöitä heinäkuussa: nosteltiin järvestä kiviä, koottiin kivistä pengerrysaitoja pihan rinteisiin ja täytettiin pengerrykset maalla. Nyt vaan pitäisi keksiä, mitä noihin kohtiin voisi istuttaa. Mulla olisi muutenkin vaikka mitä suunnitelmia tota mökin pihaa varten, mutta äiti ja isä on enemmän laissez-faire -tyyppiä, eivät halua mitään muutoksia tai ylipäätään jaksa laittaa pihaa.

Keski-ikäiset on aika status quon kannattajia. Esimerkiksi pihan siistiminen, jotta se ei ajan myötä metsittyisi, on ihan liian radikaalia. "Mitä, ei näitä rakkaita puita saa kaataa, nehän ovat olleet tässä jo kymmeniä vuosia! Mitä siitä vaikka oksat roikkuvat ikkunoissa ja piha peittyy varjoon!"

Pihasta ja puutarhastakin saisi niin kivan jos vain olisi oma. Joku japanilaishenkinen, kiveä ja ikivihreitä kasveja yhdistelevä piha olisi oikeasti todella lux.
#25 • • tumpsi Guest
Eilen siirty mun kasvit sitte inekseen.
Toivottavasti ne ei masennu.
#26 • • Remotion Guest
muutto takana kohta puolitoista kuukautta asuttu eikä yhtään kasvia. kai sitä jonkun rötiskön vois hankkii...
#27 • • Hansu Guest
Vuosien varrella olen onnistunut tappamaan muutaman kaktuksen (sekin on siis mahdollista :what: ), mutta viimeisin voi oikein hyvin, kun sille viimeinkin löytyi sopivan paahteinen paikka köllötellä. Sisältä löytyy myös terhakka rahapuu (setelit eivät ole vieläkään kypsyneet), jonkinlaisista ongelmista kärsivä kodinonni, vaiheessa oleva pepperoni sekä kovasti lehtiä pukkaava bambun varsi made by Ikea.

Parvekkeella kesää viettivät oranssit samettikukat (joissa on edelleenkin paljon nuppuja), kasvi jonka nimi oli jotakin tyyliin "leukoja" (punainen ja tuoksuu ihan purkalle) sekä muutama yrtti (persilja, salvia ja ruohosipuli). Ensi kesänä ajattelin kokeilla amppelimansikkaa sekä ruukussa kasvatettavaa pientä tomaattia.
#28 • • Edited cajwirman Guest
nn
#29 • • JsL Guest

jeeees

Mieluummin höylään tyttöjä hämärässä. :scared:
#30 • • Cype Guest
Mulla on himassa pari yucca-palmua, pari anopinkieltä, kirjovehka, traakkipuu, muita en tiedä nimeltä.
Tuntuu että ne viihtyy jopa liian hyvin. Palmu on taas kohta katossa kiinni ja anopinkielet täyttävät ruukkua kiihtyvällä tahdilla.
Monet ovat ihmetelleet kasvien mainiota kuntoa. En tiedä miksi viihtyvät niin hyvin? Kämppä on kyllä todella valoisa, siinä ehkä suurin syy. Vettä niille tulee annettua silloin ku muistaa ja lainnoittteena taisin muutama vuosi sitten tunkea niitä lannotetikkuja pari pakettia yhteensä kaikkiin.
Ehkä ne tykkää kun soitan niille hyvää musaa :excellent:
Tosin seurustelin joskus kauan sitten floristin kanssa, kait siitä jotain jäi takaraivoon.
Ainut minkä oon tappanut muutaman kerran on muratti, se ei oo menestynyt millään. No mutsikin sanoi että heitä se pois, kun tuottaa huonoa onnea, tiedä sitten..

Tarvis varmaan kokeilla noita viherpeukalon taitoja muillakin osa-alueilla :hah:
#31 • • sonni Guest

jeeees

Mieluummin höylään tyttöjä hämärässä. :scared:

höpöhöpö, molempi parempi!
#32 • • Lunatica Guest
Löytyy jukkapalmun poikanen (toivottavasti kasvaa joskus jätte stuuraksi), joku kivan näkönen viherkasvi, nuupahtanut kaktus, joku hassu kukkia tekevä juttu, tyräkki(??), jota pelkään ja kyökin puolella samettiruusu :) Pitäs tosiaan laajentaa kokoelmaa ja hankkii kunnon jungle olkkariin, paljon viherkasveja ja ehkä jopa orkkidea. Pari puutakin ois kiva..
#33 • • Remotion Guest
ostin chili pensaat tyttökamelille, kohta pitäis saada sit ruokaakin siitä.
#34 • • tumpsi Guest

Traakkipuu......... 3 uutta lehtee
Jättikirjovehka.... 1 uus lehti
Jukkapalmu........ 4 tai 5 uutta lehtee (en o vielä varma)

Ja nyt kun syksy on jo aikas pitkällä, on mun pusikot ollu sisätiloissa jo kukauden päivät, käytännössä kokonaan ilman auringonvaloa,
on tulos sisätiloista seuraavanlainen:

Traakkipuu......... 2 uutta lehtee
Jättikirjovehka.... 2 uutta lehtee
Jukkapalmu........ 2 uutta lehtee

On se vaan ihmeellistä että, mä, joka luulin olevani täysin spede noitten rehujen kans, saa tollasta tulosta aikaan.
Tai sit joku mu käy salaa hoivaamassa niitä :confused:
#35 • • miikkaL Guest
Menin ostamaan jonkun viherkasvin kodin ykkösistä, mutta en tajunnut kysyä että mikä se on ja kuinka kuivaksi sen uskaltaa päästää. Saa nyt nähdä kauan se pysyy kondiksessa, mutta veikkaan ettei mene 2kk pidempään kuin se on jo kuollut!