Kirjasto

20 posts, 1 page, 2,719 views

Avatar
#1 • • tumpsi Guest
En ainakaan heti löytäny kirjastohenkistä topikkia, joten :
Eli kuinka paljon jengi käyttää aikaa kirjasto(i)ssa, tai kuin paljo lainaa tms.
Ite en juurikaan lue mitään, laiska kun oon.
Mutta sitte kun jonkun hyvän opuksen saa avattua, se tulee luettua muutamassa päivässä. (LOTR 3 in 1 paketti muistaakseni kymmenessä päivässä muutaman vuoden lukutauon jälkeen.)
Joskus muinoin lainasin paljonkin cd:tä, nyttemmin jäänyt.
Tosin viime viikolla lainasin muutaman eri hyvän levyn.
Avatar
#2 • • Hasse G Guest
En enää uskalla lainata kirjastosta mitään, ellei ole ihan pakko (lue: koulukirjat), koska lainatut romppeet jäävät kuitenkin palauttamatta ja siinähän sitä maksellaan myöhästymismaksuja sitten. Tämä on yksi niistä monista asioista, joissa tiedän olevani idiootti, mutten voi asialle mitään joten yritän välttää sitä.

Oli muuten aikamoinen shokki kun olin muuttanut Espooseen ja kirjastosta tuli eräänä kauniina päivänä myöhästymismaksu. Kirkkonummella (missä asuin ennen tätä) ne olivat olleet summaltaan osastoa 'huge'.
Avatar
#3 • • tumpsi Guest
Juu tosiaan noista maksuista, mun omalla kortilla on ties kuinka paljon miinusta kun eräs nimeltämainitsematon ex-avovaimoni joskus lainaili korttia ;) (tosin lupautu kyllä myös maksaan ne)
Nyttemmin oon lainannu kaverin kortilla...
Ja noi maksut on kyllä luokkaa fuckin' enormous, mielestäni _hieman_ ylihinnoiteltu esim. päivän luvaton lisälaina.
Avatar
#4 • • Tapi T Guest
Vielä ylä-asteella ja lukiossa tuli kirjastoa käytettyä oikeastaan viikoittain. Yleensä luin siellä about kaikki lehdet, mitkä sattuivat kiinnostamaan ja lisäksi lainasin suunnilleen kolme kirjaa kuukaudessa. Lisäksi erilaisia kouluun liittyviä ryhmätöitä, esitelmiä ja muita isompia juttuja tuli tehtyä yleensä poikkeuksetta kirjastossa.

Nykyisen duunipaikan lähellä on yksi maan parhaista kirjastoista, jossa tulee roikutta silloin tällöin.

Ja noi maksut on kyllä luokkaa fuckin' enormous, mielestäni _hieman_ ylihinnoiteltu esim. päivän luvaton lisälaina.


Hei kamoon! Jos kirjastosta saa lainata ilmaiseksi kirjoja, niin on mielestäni todella pientä vaatia niitä palautetuiksi eräpäivään mennessä. Jos oman hölmöilyn seurauksena saa pienen sanktion, niin se on näinä pienten määrärahojen aikana IMO täysin oikeutettua.
Avatar
#5 • • vaavu Guest

Ja noi maksut on kyllä luokkaa fuckin' enormous, mielestäni _hieman_ ylihinnoiteltu esim. päivän luvaton lisälaina.



20 senttiä? Onko se susta ylihinnoiteltua? Musta ei.
Avatar
#6 • • dixoff Guest
Ja kyllä se muuten pistää risomaan, jos tarvitsee jotain erikoisempaa opusta kipeästi, ja sitten sitä ei saa, kun se on edelleen jollain torspolla vaikka eräpäivä meni jo, ja palautuksesta ei mitään tietoa. Niin että siltä pohjalta ne maksut voisi hyvin vaikka tuplata, ja lintsareille perintätoimisto perään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Avatar
#7 • • pakana Guest
Luulen et pkseudulla ei ois enää kirjastoja ilman mun avokätistä tukea :D

Pahoittelut kaikille jotka on joutunu venttailemaan levyjä... kirjoja ei oo enää juuri tullu lainailtua kun kirjahylly on täynnä lukemattomia opuksia.
Avatar
#8 • • olliS Guest
Eipä tule hirveästi kirjastoissa käytyä, lähinnä terveystieteiden keskuskirjastoa kulutan päivittäin opiskelujen ollessa käynnissä. Vanhemmilla on sen verran kattava kaunokirjallisuus ym.-kokelma, että olen katsonut paremmaksi kysyä kirjasuositukset suoraan sieltä :)
(samalla saa hyvää ruokaa :D )
Avatar
#9 • • tumpsi Guest

20 senttiä? Onko se susta ylihinnoiteltua? Musta ei.



no eipä oo, jotenkin se vaan tuntu isolta ku oli reilun 10 päivää myöhässä..
perun puheeni ;)
Kirjastot on oikeesti jees. :)
Avatar
#10 • • miikkaL Guest
Yritän käydä kirjastossa kerran kuussa lukemassa lehtiä, eli lähinnä Tietokone, Mikrobitti, Pelit, Tieteen Kuvalehti, Tiede, ja muita vastaavia..

Kirjoja tulee lainattua aika harvoin, koska tykkään että kaikki lukemani kirjat löytyy kirjahyllystä. Mutta joskus on tullut lainattua jotain sellasia mitä ei tulisi ostettua, esim muutama tosi huono estonia-kirja.
Avatar
#11 • • jUSSi Guest
kyl tulee käytettyä. Omenassa on ihan kiva kirjasto ja toisista kirjastoista tilaaminen on helppoa :)

ja perkele! palauttakaa ne saatanan kirjat ajoissa!
Avatar
#12 • • pie Guest
kun useampi kirja oli muutaman päivän myöhässä. Nyt en ole käynyt pitkään Satunnaisesti. Keväällä käytin paljon ja myöhästymismaksujakin tuli 12,10e, aikaan. Lehtiä tulee myös luettua kirjastossa käydessä. Joskus aikasemmin lainailin paljon cd-levyjä, mutta nykyään en ole levyjä juurikaan lainannut.

Btw, jos kaikki palauttaisi lainansa ajoissa niin uusien hankintojen määrä vähentyisi reilusti, koska myöhästymismaksut muodostavat merkittävän osan hankintamäärärahoista. Älkää nyt silti jemmatko kirjoja kotiinne kuukausiksi ;)
Avatar
#13 • • vaavu Guest
Nuorempana olin lukutoukkana kirjaston himokäyttäjä. Koska kotini lähellä oleva Munkkiniemen kirjasto oli niin suppea, kävin myös usein Pasilan pääkirjastossa. Siellä tulikin sitten koluttua nuorten- ja aikuisten osastoa läpi.

Käytin myös aika laajasti erilaisia kirjaston haku- ja varauspalveluita, erityisesti kun yritin metsästää jotain mielenkiintoista kirjaa. Muistan vielä ne pahviset hakukortit, joita oli joskus kauan aikaa sitten. Jossakin vaiheessa ne korvattiin ascii-pohjaisilla pystypäätteillä, joilta saattoi hakea sähköisesti. Kun ensimmäinen kodin kautta toimiva hakupalvelu, plussa, lanseerattiin, olin ihan onnessani. Nykyäänhän tuo helmet.fi-palvelu on todella upea, kun sitä kautta voi tehdä varauksia ja uusia lainansa. Aikaisemmin se ei ollut mahdollista.

Viime vuosina olen käyttänyt aika vähän kirjastoa, koska lisääntyneen rahamäärän ja vähentyneen ajan vuoksi siirryin ennemminkin ostamaan kirjoja. Nyt taas jostakin syystä aivan viime aikoina olen löytänyt kirjastot uudelleen. Esimerkiksi nyt mulla taitaa olla peräti neljä kirjaa lainassa ja yksi varauksessa. (Varauksessa on matkaopas Bostoniin - turha niitäkään on ostaa, kun voi matkaa varten lainata ilmaiseksi.)

Kirjaston käyttötapani ovat kuitenkin muuttuneet. Ennen vietin paljon enemmän aikaa itse kirjastossa, katsellen hyllyjä ja etsien sopivia kirjoja. Nyt käytän lähes yksinomaan helmet.fi-palvelua. Etsin haulla sopivan kirjan itselleni ja teen siitä varauksen. Kun ilmoitus saapuneesta kirjasta sitten kolahtaa sähköpostilla (kätevää), käyn hakemassa kirjan. Lisäksi uusin kaikki lainani helmet.fi:n kautta.

Kirjastoa käyttämällä voi oikeasti säästää ihan mukavasti rahaa. Nytkin mulla on ollut helmikuusta lähtien yksi drinkkikirja lainassa. Ja huom: se ei ole myöhässä, vaan ihan laillisesti uusittu helmet.fi:n kautta. (Tosin tuo kirja on sen verran hyvä, että ehkä mun pitää kohta ostaa se ihan omaksi. Mutta ihan hyvä koeaika tuollainen laina on.)
Avatar
#14 • • mekaanikko Guest
Kirjaston palveluita tulee käytettyä melko vähän, yleensä kirjakaupat, divarit sekä kaverien ja vanhempien kirjahyllyt ovat palvelleet meikäläistä paremmin. Nyt viimeisen vuoden aikana on kuitenkin tullut käytettyä Aralis-kirjaston palveluita aika paljon hyväksi. Sieltä, siis lähinnä sieltä taidekirjaston puolelta, löytyy niin loistavaa materiaalia jota on turha enää kirjakaupoista etsiskellä (esim. mainonnan vuosikirjoja 50-luvulta, typografisia mallikirjoja 1800-luvulta alkaen jne.).
Avatar
#15 • • Mrrshan Guest
Kirjastoista en uskalla minäkään enää paljoa lainata, niin paljon sakkoja on tullut maksettua. Pitäisi alkaa tilailla nettikaupoista, harmillisen harvoin vaan jää rahaa käytettäväks kirjoihin.
Avatar
#16 • • Funkatronik Guest
Olen kai jonkinlainen kirjaston himokäyttäjä; kuukaudessa menee siinä 20 kirjaa, joskus enemmänkin. Usein kirjoja ei saa edes lainattua kun on lainamäärän yläraja ylitetty, mihin tosin auttaisi jos jaksaisin joskus palautella niitä kirjoja. Yleensä sängyn vieressä on n. 20:n luetun kirjan pino, joiden laina-ajan käyn uusimassa eräpäivän lähestyessä, kun niiden palauttamisesta on niin (muka) iso vaiva.
Avatar
#17 • • LindaGP Guest
Täytyy häveten tunnustaa, että vaikka olen asunut Kotkassa jo yli puoli vuotta, en ole saanut aikaseksi mennä hakemaan itselleni kirjastokorttia. Lompakosta löytyy kylläkin pk-seudun, Keski-Uudenmaan ja Loviisan kirjastokortit.
Skidinä tuli tosi ahkeraan lainattua kirjoja, opiskeluaikanakin aika paljon. Viime aikoina ei ole tullut luettua paljoakaan muuta kuin Husis, ja sekin tulee omaan postilaatikkoon.
Avatar
#18 • • louis Guest
Netin takia käyn kirjastossa, tosin tietotorin puolella. :hearts:
Avatar
#19 • • 8PUS Guest
Hmmh, mulla on toi kirjastonkäyttö sellaista melko kausiluontoista. Tällä hetkellä on sakkoja Lahden kaupunginkirjastoon ehkä 40-50eur ja Oulun kaupunginkirjastoon about 30eur. Yritän nyt sitten kovasti käyttää Oulun Yliopiston kirjastoa (tai sit tyttö lainaa..).

Eli tuotanoinniin, sillonku pystyy käyttämään (ei sakkoja, ei lainauskieltoa..) kirjastopalveluita, lainaan kyllä kirjoja oikein kovasti ja levyjä myös. Eritoten sarjikset on sellaisia, että niitä tulee lähinnä kirjastossa luettua/sieltä lainattua, sillä melko osa ihan ok sarjiksista on reilusti ylihinnoiteltuja kirjakaupoissa.

Emt sit, pitäis varmaan jossain vaiheessa jos on enemmän rahaa, taas maksella ainakin Oulun kaupunginkirjastolta sakot pois.. ovatpahan siellä jo yli vuoden roikkuneet. Senjälkeen vois taas rumbailla.

Aiemmin joskus tuntui siltä, että minä pidän tuonkin kirjaston pyörimässä. 20 levyä pari päivää myöhässä, niin johan on taas parisataa markkaa laskua. Teininä tuntui kukkarossakin hieman eri tavalla. Toisaalta nyt sitten ei ois rahaa ostaa safkaa, jos maksais ne laskut :P

Mutjoo. Kirjastohan se on aivan loistava keksintö. Onko muuten tietoa, että tuleeko vapaakappaleasetuksen perusteella myös kaikista äänitteistä antaa osa kirjastolle? Taisiis että onko esimerkiksi Yleisradion levystössä mahdollisuus lainata niitä äänitteitä.. :P
Avatar
#20 • • mekaanikko Guest

Onko muuten tietoa, että tuleeko vapaakappaleasetuksen perusteella myös kaikista äänitteistä antaa osa kirjastolle? Taisiis että onko esimerkiksi Yleisradion levystössä mahdollisuus lainata niitä äänitteitä.. :P



Vapaakappaleita toimitetaan äänitteistä 2 kappaletta, jotka sijoitetaan Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen kirjastoihin. Käsittääkseni vapaakappaleiden lainaus ei mene ns. lyhemmän kaavan mukaan eli ei voi vaan lampsia kirjastoon ja plokata sieltä kiinnostavia lättyjä messiin.