Roolipelaaminen

46 posts, 3 pages, 7,216 views

#21 • • xybo Guest

Minua, ärsytää perus-suomalaisset jotka ei niitä hyväkse ja halveksuvat harrastajia. En tosin ole selaisia niin kauheesti kohdannut.
Mutta tuoonkin vain merkki ks. porukan tyhmyydestä ja kaksinaamaisuudesta.

*pssst.. Tästä tekstistä saa semmosen kuvan, että et ymmärrä
sellaisia ihmisiä joita ei roolipelaaminen kiinnosta.
Alennut samanalaiseksi dissaamalla heitä, mutta vain toisinpäin.

-- xybo
#22 • • Lachesis Guest
Noniin. MTV3:n Kymmenen uutisten juttu Ropeconista oli aika hauska.
Kaikista roolipeleistä päätetään näyttää merirosvosotaa legoilla (jota pelataan ulkona nurmikolla) ja pelaajan kommentti on luokkaa "nää yrittää tappaa noita ja noi yrittää tappaa näitä".
Sitten ruotsalainen suunnittelija puhuu pelien luovuudesta, samalla kun kuva leikataan kahteen toisiaan boffereilla hakkaavaan kaveriin.

Onhan se mukava huomata, että roolipelit huomataan valtavirtamediassa, mutta enpä nyt tiedä onko tuollainenkaan julkisuus hyväksi.

Roolipelejä ei varsinaisesti ole tullut pelattua, muutamaa Cyberpunk ja D&D-iltamaa lukuun ottamatta, mutta Games Workshopin figuuripelien parissa on aikaa vierähtänyt enemmänkin. Warhammer 40k:ssa ja Blood Bowlissa osallistuin jopa muutamaan turnaukseen. Myös Warhammer Fantasy Battles ja Necromunda tulivat tutuksi.
#23 • • mark hamilton Guest

Minua, ärsytää perus-suomalaisset jotka ei niitä hyväkse ja halveksuvat harrastajia. En tosin ole selaisia niin kauheesti kohdannut.
Mutta tuoonkin vain merkki ks. porukan tyhmyydestä ja kaksinaamaisuudesta.

*pssst.. Tästä tekstistä saa semmosen kuvan, että et ymmärrä
sellaisia ihmisiä joita ei roolipelaaminen kiinnosta.
Alennut samanalaiseksi dissaamalla heitä, mutta vain toisinpäin.

-- xybo

Ai.. mä en sano noille dissajille mitään. Minua ärsytää vain ne jotka dissaa roolipelaajia ei ne jotka ei ole kiinostuneita. En mäkään pelaa autopelejä, mutta en mä niitä hauku jotka pelaa mutta ei niiden tarvii tulla mulle vituileen että olen erillainen ja tyhmä kun en pelaa autopelejä. Puhumattakaan, että ne alkaa esitään jeesusta ja väitään että mä yritän tyrkyttää nille jotain mun tyhmiä tietokonepelejä ja vituilla niille kun ne ei tykkää nistä. Ihan niin kun ne ei yritäis muuttaa mua samallaisesksi kun ne. Mutta, joo tämmösiä on ollut enemmänkin arvoihin, etiikaan, ihanteisiin, uskomuksiin, elämäntapoihin liityvissä asioissa ns. valtaväestön kanssa. Mutta, so what.. ei mun tarvii niitä kuunnella tai niiden jutuista välitää. Parempi pitää vaan turpa kiinnni ja antaa niiden sanoa mitä huvittaa. Ei se mun elämään mitenkään vaikuta. Enkä mä enää tollasia kohtaa misään. Tuollaista tulee vaan väistämättä armeijassa, kertausharjoituksissa ja jossakin ns. landenamiksissa. Mutta se voi olla myös ihan vaan huumoria ja viimeistään siinä vaiheessa kun on nenäkipeä niin tietää oliko se huumoria.
#24 • • Felis Guest

Löytyykö täältä harrastajia, jotka kehtaa myöntää? Tuli vaan mieleen, kun tänä viikonloppuna on Ropecon 2004, taas kerran.

No vähän mä ihmettelinki ku eilen tuli myymälään kaks tyyppiä Narutoksi ja Sasukeksi pukeutuneena.
#25 • • xybo Guest

Löytyykö täältä harrastajia, jotka kehtaa myöntää? Tuli vaan mieleen, kun tänä viikonloppuna on Ropecon 2004, taas kerran.

No vähän mä ihmettelinki ku eilen tuli myymälään kaks tyyppiä Narutoksi ja Sasukeksi pukeutuneena.

Ui ui. Naruto on kyl ihan huippu <3

-- xybo
#27 • • ovv Guest
Humm.. ropeltaminen ekan kerran kuvioihin joskus ~'90. Pelejä tullu pelattua vaikka mitä, eniten varmaan D&D ja Cyberpunk. GW:n peleissä tulee tässä 10 vuotta täyteen ja ropeconissa tullut käytyä vuodesta '96 ja turnauksia kierretty vaihtelevalla menestyksellä kuutisen vuotta. :)

Larppaus ei ole oikein koskaan kiehtonut, mutta tyttöystävä on (ei niin aktiivinen) larppaaja.

Korttipelejä tullut myös harrastettua. MtG:tä joitakin vuosia, mutta jäi sitten - onneksi. [jo edesmennyt] Doomtown on kyllä ehdoton suosikki.

Viimeisimpien vuosien innostus on ollut tälläiset pseudo-roolipeli -tyyppiset lautapelit ja muut nopeatempoiset pelit joita etenkin ropeconissa tulee pelailtua jos jonkinlaista. Zombies on oma tän hetken hitti, sitä yhden lisäosan voimin tuli pelattua viiden ja puolen tunnin, 10 hengen överipeli tuossa pe-la -yönä. :hah:
#28 • • pie Guest
Pakko tunnustaa, että en ole koskaan ymmärtänyt roolipelien ja larppaamisen viehätystä. Eli minun osaltani evvk koko touhu, mutta pelatkaa te innokkaammat ;)
#29 • • Ana-- Guest

Pakko tunnustaa, että en ole koskaan ymmärtänyt roolipelien ja larppaamisen viehätystä. Eli minun osaltani evvk koko touhu, mutta pelatkaa te innokkaammat ;)

okei, kiitos tästä :)
#30 • • pie Guest
pakkohan se jonkun on olla toista mieltä roolipeleistäkin - ja kertoa se roolipelien ystäville. :D
#31 • • Gnizhak Guest
Ala-asteen loppupuolella sitä tuli löydettyä fantasiapelit oy, ja sieltä kaverille käteen jäi muutama KERP-kirjanen. Sitä sitten pelattiin, aika munchkin-meininkiä aluksi, hullut hahmot ja hack & slash-meininkiä. Myöhemmin maailma pysyi samana, mutta KERP vaihtui Rulemonsteriksi, ja munchkinismi vaihtui taistelujen välttämiseksi ja ihan juonellisiksi seikkailuiksi.

Sittemmin on tullut pelattua paljon cp2020:aa, jossa meillä oli paras pelinjohtaja, ja siksi sitä on tullut pelattua ehkä eniten. Itse muistan vetäneeni porukalle yhden cp2020 rikostutkija-pelin (kaikki pelaajahahmot siis poliiseja), mutta se kuihtui kun peliporukasta alkoi kuulumaan soraääniä, kun en ensimmäisessä pelisessiossa sortunut Bruckheimer-menoon vaan enemmän Kova Laki-tyyliseen poliiseiluun. Mulla oli puolikas A5 vihkoa käytetty NPC-hahmoihin ja tarinan läpivientiin, mutta jengi ei suostunut pelaamaan kun ei ollu tarpeeks actionia. Sama homma kävi Cthulhun kanssa, kun tapamaamme zombia ei saanutkaan ampua vaan se antoikin meille "tylsän" tehtävän. Kaks jätkää jätti pelin siihen.

Sittemmin on tullut pelailtua pari Twilight2000 peliä ja yks seikkailu AD2300:sta.

Ois kiva löytää sellanen viikottainen/vuoroviikoin oleva slotti jossa pääsis pelaa jonkun hyvän GM:n johdolla jotain just rikostutkija/sotapeli/cthulhu-seikkailua. Mut vähän kai pelottaa, että se on toi aikansa kutakin.
Ante

#32 • • Ante
- D&D:stä tuli omistettua aikoinaan kaikki kolme pakettia, joista nyt en muista oikeastaan mitään.
- Miekka ja Magia (siis jos nyt muistan, että se oli sellainen oranssikantinen vihkonen)
- RuneQuest

Sekä (eivät ole roolipelejä, mutta...)
- Warhammer Fantasy
- Dark Future (komistaa nykyisin Otaniemen roolipeliklubin kokoelmia)

Eipä ole tullut pelattua aikoihin, mutta ihan kiva harrastus tuo kuitenkin on. Melkein yhtä kivaa oli figujen maalailu. Muistelu vie historian hämäriin - kuka muistaa Helsingissä Kaivopihan Carrolsia lähellä olleen (toisessa kerroksessa) roolipelikaupan? Minkä niminen se oli? Sen ikkunassa oli yhteen aikaan ihan hemmetin hieno diorama linnaan hyökkäävistä örkeistä. Entä toinen - Lohikäärmepuu Radiomafialla! Ne kuolinhuudot!
#33 • • mekaanikko Guest

Muistelu vie historian hämäriin - kuka muistaa Helsingissä Kaivopihan Carrolsia lähellä olleen (toisessa kerroksessa) roolipelikaupan? Minkä niminen se oli?

Game World taisi olla nimeltään tuo.

Itsellä tuli joskus tosi junnuna pelattua noita (pen & paper) mutta aika nopeasti se jäi kun ei hyvää peliporukkaa ollut oikein. Sen sijaan kyllä pelejä on tullut ikäänkuin "keräiltyä" sen jälkeen pitkäänkin vaikkei sitten niitä varsinaisesti tullut pelattua.

Suosikkipelit olis tunnetumpien 2300 AD:n ja Cyberpunk 2020:n lisäksi vähemmän tunnetut Space 1890 (avaruusmatkailua viktoriaanisella ajalla) sekä TORG (aivan sekopäinen maailma, vaikea selittää lyhyesti). Myös Star Trek -roolipelistä diggailin, siinä oli (muistaakseni) jotenkin todella hyvin mallinnettu sitä maailmaa ja erityisesti diggasin hyvin mietitystä hahmon luontiprosessista.

Koneella kyllä hakkaan mielellään edelleenkin (ei-MMO-)RPG:itä aina kun joku kiinnostava tulee vastaan. Valitettavasti vain tuntuu olevan harvemmin kuin kerran parissa vuodessa kun julkaistaan jotain uutta kiinnostavaa ja tuntuu siltä että kaikki jo julkaistut kiinnostavat jutut on melkein tullut pelattua.
#34 • • xybo Guest

hämäriin - kuka muistaa Helsingissä Kaivopihan Carrolsia lähellä olleen (toisessa kerroksessa) roolipelikaupan? Minkä niminen se oli? Sen ikkunassa oli yhteen aikaan ihan hemmetin hieno diorama linnaan hyökkäävistä örkeistä. Entä toinen - Lohikäärmepuu Radiomafialla! Ne kuolinhuudot!

Eiös se ollut fantasiapelit vai gameworld silloinkin, siitä se siirtyi sitten
Runeberginkadulle.. ja lopuksi nykyiseen paikkaansa..
olikohan se jossain muuallakin siinä välissä.. voin kyllä
muistaa ihan väärin (varmaankin)

-- xybo
#35 • • erik Guest

hämäriin - kuka muistaa Helsingissä Kaivopihan Carrolsia lähellä olleen (toisessa kerroksessa) roolipelikaupan? Minkä niminen se oli? Sen ikkunassa oli yhteen aikaan ihan hemmetin hieno diorama linnaan hyökkäävistä örkeistä. Entä toinen - Lohikäärmepuu Radiomafialla! Ne kuolinhuudot!

Eiös se ollut fantasiapelit vai gameworld silloinkin, siitä se siirtyi sitten
Runeberginkadulle.. ja lopuksi nykyiseen paikkaansa..
olikohan se jossain muuallakin siinä välissä.. voin kyllä
muistaa ihan väärin (varmaankin)

-- xybo

gameworld se oli.
fantasiapelit oli aluksi runskilla ja sitten kaisaniemen metriksellä ja sielläkin kahdessa eri mestassa. niillä oli kunnia-asia vittuilla varhaisnuori-räkänokille!
#36 • • Carlos B Guest

fantasiapelit oli aluksi runskilla ja sitten kaisaniemen metriksellä ja sielläkin kahdessa eri mestassa. niillä oli kunnia-asia vittuilla varhaisnuori-räkänokille!

Heh, kunnon skenekauppameininki, lienee tuttua myös musiikkiliikkeissä (vrt. High Fidelity). Tampereen Fantasiapeleissä oli ainakin viiden markan kolikko liimattuna lattiaan jota tietenkin kaikki hyväuskoiset yrittivät poimia. Sitten oli myös lappu jossa luki "Älä varasta! Mutta jos sinun on pakko varastaa, niin muista varata aika viereisestä liikkeestä" (viereinen liike on hautaustoimisto:).
#37 • • djsakke Guest

Tampereen Fantasiapeleissä oli ainakin viiden markan kolikko liimattuna lattiaan jota tietenkin kaikki hyväuskoiset yrittivät poimia. Sitten oli myös lappu jossa luki "Älä varasta! Mutta jos sinun on pakko varastaa, niin muista varata aika viereisestä liikkeestä" (viereinen liike on hautaustoimisto:).

Hmm en muista tota kolikkoo mut ehka se oli sit myohemmin.. enivei tampereel oli yleensa aina iha asia meininki kaupassa, kavin itseasiassa toissavuonna hakemassa jotakin ja vielakin naama muistettiin, vaikken varmaan 93/94 jalkeen kaupassa ollut kaynytkaan.
Ante

#38 • • Ante

Tampereen Fantasiapeleissä oli ainakin viiden markan kolikko liimattuna lattiaan jota tietenkin kaikki hyväuskoiset yrittivät poimia.

Miten tämä nyt liittyy enää aiheeseen... No, ellen ihan väärin muista, niin Tampereen Fantasiapelit-liikkeen ikkunassa oli Richad Dean Andersonin (Mac Gyver) kuolinilmoitus. Oliko tämä jotain tamperelaista huumoria - mene ja tiedä.
#39 • • mark hamilton Guest
Tampereen fantasia peleissä ainakin popoteltiin superpalloa ja yritettiin osua "vahingossa" aiakaisiin.

Isäntä oli oikean miekan kanssa tahallaan uhkaavan näköisenä vahtaamassa asiakkaita.

Ne tähtäili ohikulkijota kiväärillä oven raosta.

Ne meni noppa jääkiekkoo paikan lattialla.

Kirjoihin ei saa koskea jos ei osta ellei ole "hyvä" asiakas.
#40 • • marli Guest

Ankh:illa alotin minäkin. Myöhemmin kuvaan astu Cyberpunk, D&D, RuneQuest, Twilight2000 ja HarnMaster. Harnia on pelattu sillon tällön, mutta joku 10 vuotta sitten alotettu D&D-kampanja jatkuu vieläkin.. Aina juhlapyhinä on pyritty lyömään vanha jengi kasaan ja pistämään pelit pystyyn.

Olipa helppo rasti kun ei tartte ite kirjottaa listaa. Samassa porukassa kun on tullu nämä pelattua:) Juhlapyhiä odotellessa...

Eipä ole myöskään mulla ollu larppaamiseen intoa.