Grand Theft Auto - San Andreas Jee Jee Thread

221 posts, 12 pages, 38,644 views

#201 • • akir0 Guest
Aiheesta off-topikkiin. Oon oikeastaan vasta nyt ehtiny alottaa kunnolla tän pelaamisen (Pro Evo 4 vie kaiken ajan), mutta vaikuttaa kyllä pc:llä pelaten tosi helpolta. En toki ole vielä pitkälläkään, mutta melko harvassa on tehtävät, joita on kokeilla useammin kuin sen yhden ainoan kerran.

Lisäksi kismittää kun autokisoissa ei enää (eika vanhoissa näkyny) näy kohteesta seuraavaa pistettä jonne mennä. Pitää koittaa jotain väsynyttä nuolta kattoa siitä kohteesta, että mihi vois veikata radan johtavan.

Lisäksi allekirjoittanut taitaa olla aika tumpelo, mutta badlands(tms) vaiheessa tuli kyl ajeltua armottomasti jatkuvasti harhaan ja vitutti rankasti.
#202 • • djsakke Guest

Kukas on väittänyt että äänet pätkivät vain jollain "integroidulla paskakortilla tai vastaavalla" ?
Itsellä on audigy 2 ja sama ongelma havaittavissa myös emon kortilla.

Äänet ei pätkineet lainkaan sillä oikealla alustalla ;)

Muistelinkin kyllä, että sulla oli Audigy 2. :) Mullakin on, käytössä KX:n ajurit (www.kxproject.com) ja ei oo mitään ongelmia. Villi veikkaus olisi, että vika liittyy jotenkin emoon (/sen ajureihin).

Eipa oo aanet patkiny audigy2:lla kertaakaan (creativen vakio-ajureilla), joten nojailisin vahan tohon samaan suuntaan, eli emo/ajurit -ongelmaan. Itsella intelia, it just works.
#203 • • khatt Guest
Nyt on main storyline pelattu melkein loppuun asti, sivumissioihin en ole ehtinyt perehtyä. Pelisessio on kestänyt yleensä sen 10-16 tuntia, aivan kuten Vice Cityn kanssa kävi, mikä kertoo jotain pelien mukaansatempaavuudesta.

Joitakin huomioita:

+ Maisemat ja pelin koko. Vaikka siirtyminen kaupungista toiseen kestääkin, koko pelialue näyttää helvetin hyvältä yhdistellen GTA3:n ja Vice Cityn parhaat puolet ja lisäten runsaasti uutta. Teiden layout on kyllä joskus ihmeellinen, joten karttaa pitää käyttää paljon.

+ Ajattaessa kameran pyörittely hiirellä (ei tainnut löytyä Vice Citystä). Opettelin tämän vuoksi ajamaan vasurilla (W-S-A-D), ja se kannattaa. San Andreaksessa on niin mäkinen maasto, että hiirellä kurvien taakse kurkkaaminen on välttämätöntä.

+ Uudet lentsikat ja laskuvarjohyppy. Uuh :hearts:

+ Lukuisat pikku lisäykset, kuten vehkeiden skillsit, uinti, monipuolinen vaatevalikoima, autojen tuunaus... :D

+/- Wanted-tähdet käyttäytyvät järkevämmin, myös kaksi tähteä voi feidata pois. Toisaalta poliisin tappaminen ja poliisiauton naarmuutus ovat yhtä vakavia rikoksia.. :scared:

+/- Esineiden luontia on sikäli parannettu, että kerran spawnitut autot eivät katoa silmänräpäyksessä kuten kolmosessa tai Vicessa, mutta nyt autoja spawnitaan täysin random paikkoihin, kuten umpikujiin, ja aivan selän taakse, jossa ei vielä hetki sitten näkynyt mitään. Selän kääntäminen on edelleen se maaginen juttu.

- Tyhmin kuskien tekoäly, mitä ikinä on GTA:ssa nähty. Yksi viideosa kuskeista on kamikazeja, jotka lähtevät kostamaan autoillaan jos heitä naarmuutetaan. Lisäksi maanteille syntyy hetkessä käsittämättömiä 10 auton ketjukolareita, jotka alkavat pian räjähdellä. Ihan hauska efekti pari ekaa kertaa, mutta kun pitäisi oikeasti päästä paikasta A paikkaan B, niin tuollainen käy vituttamaan. Molemmat ilmiöt ovat sinänsä luonnollisia(?), mutta niiden esiintymistiheys on aika rankasti liioteltu.

- Moottoriteillä (etenkin Las Venturasin ympärillä) autot ajaa yli oman huippunopeutensa (nitromoodi menee päälle). Esim rekka, joka pelihahmon ajamana on _helvetin_ hidas, pystyy moottoritiellä ajamaan kiinni urheiluauton tai PCJ-prätkän ja tietty yrittää vetää sen kumoon. Ei täysin loogista tämäkään.

- Näppäinten mäppäys on puutteellinen. Kaikkia toimintoja ei voi määrittää uudelleen, ja toisinaan ohjeet muistavat vain sen vanhan näppäimen.

- Välillä liian lineaarinen storyline - toisinaan on auki tasan yksi missio, jonka ulkopuolelta voi tehdä korkeintaan taksin kaltaisia hanttihommia. Vice Cityssä missiot olivat vapaammin valittavissa.

- Haussiasema SF-UR:n dj heittää biisien väliin vitun tyhmää läppää, joka pakottaa vaihtamaan kanavaa. En myöskään lämpene kolmelle-neljälle gangstarap-kanavalle, mutta onneksi on kuitenkin vaihtoehtoja, kuten country.

Mihinköhän suuntaan seuraava GTA kehittyy? Toivottavasti siitä ei tule liian elämäsimulaattorin kaltaista - jos San Andreaksessa täytyy syödä, pitääkö seuravassa osassa käydä myös paskalla?

Btw. Mikä virka noilla ruokakaupoilla on? Onko tarkoitus, että niistä ostetaan/ryöstetään jotain, vai onko ne vaan dekoratiivisia sisätiloja?
#204 • • akir0 Guest
Off-topic kommentit:

Rc-lentokone tehtävä läpi ekalla (bensaa jäi aivan vitun vähän, mut meni kuitenkin)

Rc-helikopteri tehtävä läpi tokalla (ei kandenukkaa hakea niitä pommeja vaan tuhota tankit tynnyreillä).
#205 • • zAo Guest
Parhaillaan menee hermo noihin lentokoulun tehtäviin.
Olenko se vain mä, mut ihan helvetin hankalaa ohjata
kyllä näppiksellä tuota lentokonetta :mad:
#206 • • jorkki Guest

Pleikkarilla lentäminen onnistu yllättävän hyvin, tai no ainakin huomattavasti paremmin kuin PC:llä..
#207 • • akir0 Guest

Just nykäsin noi läpi. Paria joutu kokeilemaan muutamaan otteeseen, mut aika kivuttomasti meni.

Lentokonetta ohjatessa huomasin, että kandee suosiolla unohtaa q ja e-näppäimet kokonaan. Eikä painaa koko aikaa lisää hanaa.
#208 • • :t:c: : : Guest

Just nykäsin noi läpi. Paria joutu kokeilemaan muutamaan otteeseen, mut aika kivuttomasti meni.

Lentokonetta ohjatessa huomasin, että kandee suosiolla unohtaa q ja e-näppäimet kokonaan. Eikä painaa koko aikaa lisää hanaa.

muistakaa sit et se on vasta menty läpi ku 100% huitelee ruudussa! lasten prosentteja ei lasketa eikä niistä tuu ees kaikkia leluja.
#209 • • khatt Guest
Lentsikat on tosiaan hankalia, varsinkin jos pitää tehdä tiukkoja kurveja ja lentää niiden punaisten donitsien läpi. Ongelmana on se, että lentsikaa ohjatakseen joutuu ohjaamaan niin monia asioita: kamerakulma hiirellä, kiihdytys/jarrutus, kallistus oikealle/vasemmalle, peräsimellä kääntyminen ja nokan suunta ylös/alas. Yhteensä 8 eri näppäintä ja hiirikäsi. Lisäksi hävittäjä Hydrassa on suihkumoottorin putkien suunnan kääntäminen ja kolme eri tulitusnappia. Lopputuloksena tehokas lentokoneen ohjaus (etenkin taistelutilanteessa) vaatisi kolmea tai neljää kättä, ja non-USB-näppäimistöllä ongelmaksi muodostuu myös painallusten samanaikainen rekisteröinti. Voisihan ne kontrollit mäpätä kätevästi yhden käden ympärille, mutta samat kontrollit pätee sitten myös autojen ja muiden vehkeiden ohjailuun, jossa ne ei olekaan niin käteviä.

Enimmäkseen lentokoneita tuleekin käytettyä nopeaan siirtymiseen, eli lennetään lentokentältä toiseen kaupunkiin ja hypätään laskuvarjolla alas.
#210 • • sonni Guest
ei hiirtä tarvi lentäessä, ainakin mulla toimii helpoiten kahdella kädellä
(näppiksellä). vakionapit jostain syystä toki kaipasivat pienoista muokkausta.
#211 • • akir0 Guest
Joop, en mäkää kyl hiirtä käyttäny lentäessä. Ja vakionapeilla tuli vedeltyä. W/S vauhdin säätö vasurilla ja sit nuolista ohjaus oikealla. Ja tarvittaessa numpadistä kameran kontrollointi oikealla tassulla.

Noh, ny on juoni läpi ja ruudussa pälyilee luku 57%, eli jotain ylimääräistäkin tuli kai suoritettua.

Pelin loppuhetkistä kyl kommentteja sen verran, että ainakin toi jengialueiden valtaus oli varsin turhaa hommaa pc:llä kun se oli käytännössä yhtä "hankala" kuin noi ammunationin ampumakisat. Hyvä paikka ja sit vaan headshottia toisensa perään m4:lla.

Viimoiseen tehtävään joutu sentään kolme kertaa testaamaan, että meni läpitte, ilman fire-prooffia toki.

Positiivisimmat jutut oli ehdottomasti se Harrier ja Jet Packki, joista kyl irtos ihan hervottomasti hupia tehtävissä ja niiden jälkeenkin.

Juoni oli ehkä vähän hajanainen, muistaakseni vice citysä pysyi paketti paremmin kasassa ja nyt etenkin siirtyminen Grove Streetiltä Badlandsiin meni tosi nopeasti ja jotenkin vanha puoli jäi irralliseksi.

Keväällä tuli naputettua Mafia läpi toisen kerran ja itse toivoisin GTA-sarjan suuntaavan enemmän vahvaan juoneen kuten Mafiassa ennemmin kuin pikkunäpräyksen lisäämiseen ja elämäsimulaatioon menemiseen.

Ja joo, olihan se aivan hemmetin kova peli ja jatkoa odotellaan. Todennäköisesti seuraavaksi PSP:llä.

p.s. Kaikkien 18-vuotta täyttäneiden kandee toki instata Hot Coffee-modi, joka siis avaa noi "poistetut" seksipeli-osiot tuosta. Toimii kätevästi kun voi kesken pelin säätää sensuroinnin joko pois tai päälle. Ja tällä on itseasiassa vaikutusta jopa yhteen tehtävään, joka normaali-moodissa menee läpi kävelemällä huoneeseen, mutta modi päällä joutuu piiskailemaan tyttösiä :)
#212 • • da_chef Guest

ja itse toivoisin GTA-sarjan suuntaavan enemmän vahvaan juoneen kuten Mafiassa ennemmin kuin pikkunäpräyksen lisäämiseen ja elämäsimulaatioon menemiseen.

Eiku just päinvastoin :-)

Odotetuin fiitsöri, walkman/ipod kun fillaroi.

Ja parastahan GTA:ssa on metapelaaminen, siinä CJ:n talossa ja kaupoissa sun muualta löytyviä videopelejä oli hauska pelata.
#213 • • trusti Guest

ja itse toivoisin GTA-sarjan suuntaavan enemmän vahvaan juoneen kuten Mafiassa ennemmin kuin pikkunäpräyksen lisäämiseen ja elämäsimulaatioon menemiseen.

Eiku just päinvastoin :-)

Odotetuin fiitsöri, walkman/ipod kun fillaroi.

Ja parastahan GTA:ssa on metapelaaminen, siinä CJ:n talossa ja kaupoissa sun muualta löytyviä videopelejä oli hauska pelata.

plääääh. mun mielenkiinto loppu just ton takii tähän peliin ettei juoni kantanut tarpeeksi hyvin. jos mä haluan ajella pitkin kaupunkia, kuntoilla, ostaa vaatteita, viedä tyttöjä ulos, nussia etc.. voin tehdä sitä ihan oikeastikin (tai ainakin yrittää). on muuten paljon mukavampaakin.
#214 • • da_chef Guest

plääääh. mun mielenkiinto loppu just ton takii tähän peliin ettei juoni kantanut tarpeeksi hyvin.

Jos haluan hyvän juonen/tarinan, luen kirjan.
#215 • • zAo Guest

plääääh. mun mielenkiinto loppu just ton takii tähän peliin ettei juoni kantanut tarpeeksi hyvin.

Jos haluan hyvän juonen/tarinan, luen kirjan.

Ja peleissä ei voisi olla hyviä juonia? Etenkin Mafian kohdalla
hyvä juoni oli erittäin tervetullut yllätys. Mulla ainankin lisää
pelin kokemuksellisuutta huomattavasti kun peliin on viitsitty
käsikirjoittaa uskottava ja hyvin rakentuva juoni.
#216 • • George Shield Guest

Mihinköhän suuntaan seuraava GTA kehittyy?

Mun mielestä seuraava osa saisi olla GTA: Russia, jossa

- Seikkaillaan Venäjällä. Kylmää, pimeää ja paljon lunta. Lumimyrskyssä näkyvyys 1 metri.

- Autot ovat luonnollisesti Ladoja ja Skodia. Kovan pakkasen takia autoilla on käynnistysvaikeuksia, joten poliisia pakoon juostessa ei välttämättä kannata rynnätä lähimmälle autolle nopeamman paon toivossa.

- Gangstat ja poliisit on luonnollisesti korvattu Venäjän mafialla, miliiseillä, KGB:llä sekä pienemmillä ryhmittymillä. Lahjuksilla voisi mm. tiputtaa tähtien määrää ja saada miliisit hoitelemaan hankalat yksilöt pois päiväjärjestyksestä esimerkiksi asuntorynnäköillä.

- Rahayksikkönä rupla, jossa voi käyttää Valko-Venäjän ruplan nykyistä kurssia (1 USD = 2,153 BYR). Eli kadulla teilatulta tyypiltä voisi saada helposti useita kymmeniä tuhansia rahaa. Halvimmat asunnot olisivat ~ 21 miljoonaa jne.

- Ruokapaikoissa tarjoillaan blinejä, borssikeittoa ja hapankaalia. Kadulta voisi ostaa viinaa yms., mutta metanolilla höystetty vodka viesi näköaistin joksikin aikaa (ruutu pimeänä vaikka 5 minuuttia).

- Musiikkivaikoimana kansanmusiikkia ja propagandapuheita.

Voisi olla aika omaperäinen kokemus... :-)
#217 • • akir0 Guest

Mihinköhän suuntaan seuraava GTA kehittyy?

- Seikkaillaan Venäjällä. Kylmää, pimeää ja paljon lunta. Lumimyrskyssä näkyvyys 1 metri.

Oispa hienoa, jos ne tosiaan sais lisättyä piirtoetäisyyttä!
#218 • • khatt Guest
Joo lentäessä se draw distance alkaa hieman vituttaa. Helikopterilla tsekkaa että siisti aukio, laskeudunpa tuonne, niin alaspäin tultaessa peliengine taikoo sinne metsän! Eli on sellaisia alhaisen prioriteetin spritejä jotka viitsitään näyttää vasta tosi lähellä, vaikka kaupunki muuten piirtyykin ylhäältäpäin nätisti. Ja oletteko muuten huomanneet, että kun astut helikopteriin, alkaa hyvin todennäköisesti joku hiekkamyrsky, jollaisia ei muuten näe koskaan. Murphyn laki vai pelin tekoälyä?

Stuntplane on muuten aika loistava vehje, pystyy tekemään tosi kamikazemaisia kikkoja (ilmestyy lentokoulun eteen jos saat kaikista sen tehtävistä hopeaa).
#219 • • djkopernikus Guest
Muuten helvetin loistava peli, tunnelma pysynyt Vice Cityn jälkeen samana ja musatarjonta myös, mutta olen jumissa siinä musiikin tahtiin hyppelytehtävässä. En tajua että miten siinä pitää hyppiä, mitä ne nuolet tarkoittaa???
#220 • • zAo Guest

Muuten helvetin loistava peli, tunnelma pysynyt Vice Cityn jälkeen samana ja musatarjonta myös, mutta olen jumissa siinä musiikin tahtiin hyppelytehtävässä. En tajua että miten siinä pitää hyppiä, mitä ne nuolet tarkoittaa???

Pitää painaa nuolen osoittamaan suuntaan näppikseltä :)