Musta on niin kivaa kun ihmiset purkaa angstejaan Postiin. Monta kertaa mietittiin työkavereiden kanssa, että kaikilla Postin asiakaspalvelijoilla pitäisi olla vähintään psykologin koulutus, ja mielellään kokemusta freudilaisesta terapiasta. Absurdeinta oli, kun jossain vaiheessa "posti ei palvele" vakiintui yleiseksi mielipiteeksi, ja sitä sitten hoettiin joka käänteessä, esimerkiksi: asiakas tulee viittä vaille yhdeksän illalla postiin: "Tämä paketti pitäisi saada huomiseksi Ranskaan". "No ei taida onnistua..." "Siis Posti ei palvele!" Ei Postikaan sentään ihmeitä harjoita. Posti on iso organisaatio, ja suunniteltu isojen massojen tarpeisiin, siksi kaikki erityispalvelut ovat kalliita, ja poikkeusten tekeminen hankalaa. Paljon kuitenkin riippuu työntekijöiden ammattitaidosta, joka myös vaihtelee suuresti, eikä varsinkaan pienissä konttoreissa ole lähelläkään sitä mitä sen pitäisi olla. Toiset taas kykenevät pieniin ihmeisiin Postin organisaation taivuttelussa asiakkaiden tarpeisiin.
Muutenkin ihmetyttää Postin touhu. Kahdesti minua on yritetty "huijata" osoitteenmuutosta tehdessäni niin että olisin ottanut maksullisen kääntämispalvelun ja kerran vaihtoivat verotuskuntaani tietämättäni.
Hmm... Postilla ei pitäisi olla mahdollisuuksia sörkkiä verotuskuntaasi, sillä Postilla on olemassa vain osoitetietokanta Postin omaan käyttöön. Teitkö mahdollisesti muuttoilmoituksen Väestörekisteriin samalla kertaa? Mitä tarkoitat "huijaamisella"? Normaalisti tehtyäsi maksuttoman osoitteenmuutoksen Posti lähettää kirjeitse ilmoituksen sen päättymisestä ja tarjouksen palvelun maksullisesta jatkamisesta. Se on siis tarjous, eikä velvoita mihinkään.
Mitä tulee maksikirjeiden toimitukseen, viimeksi kun oli Postissa töissä, maksikirjeen hintaan sisältyi kaksi toimitusyritystä peruskannossa (ei siis iltakahdeksalta, niin kuin yksi asiakas kerran vaati). Periaatteessa siis kantajan pitäisi aina ottaa kirje mukaan ensimmäisellä kerralla, ja jos ei saa sitä perille tai turvallisesti jätettyä, jättää saapumisilmoitus. Tämän jälkeen voi vielä soittaa Postiin ja pyytää kantajaa ottamaan kirjeen mukaan päivänä, jolloin varmasti tietää olevansa paikalla. Jakajien kesken on kuitenkin paljon eroja, kuten aina, ja joissain piireissä jopa jakeluesimiehet ovat sellaista kusipääainesta, ettei valituksista ole paljon apua. Konttoreissa me ollaan kuitenkin pyritty kirjaamaan kaikki valitukset ja toivottu, että niillä pitkällä tähtäimellä olisi jotain vaikutusta.
levyjä on tullut palasina ja lähettämäni levyjä on toimitettu palasina. Hrrhrr. onhan se tietty lähettäjän moka, jos ei pakkaa levyjä 50cm x 50cm x 50cm pehmustettuun laatikkoon.
Itse asiassa Postin toimitusehdoissa lukee ihan yksiselitteisesti, että pakkaaminen on aina lähettäjän vastuulla, ja että Posti ei vastaa puutteellisesti pakattujen lähetysten vaurioitumisesta. Jengi oikeesti lähettelee jotain lasitauluja kirjekuoressa ja sitten ihmettelee, kun ne on sirpaleina. Omaa järkeä saa käyttää. Sama homma on arvotavaran kanssa (johon myös Protestin mikseri olisi kuulunut): Posti ei periaatteessa vastaa arvotavarasta, ellei sitä ole lähetetty vakuutettuna lähetyksenä. Käytännössä katoamisesta tietysti saa korvauksia, mutta ei välttämättä lähetyksen arvon mukaisesti. Mun neuvoni olisi lähettää kaikki vähänkin arvokkaammat tavarat, kuten levarit ja mikserit vakuutettuina lähetyksinä. Kotimaassa se ei aina edes ole kovin paljon kalliimpaa, ja hintaan sisältyy käsittely särkyvänä lähetyksenä.
Laitetaan yksi kesäharjoittelija selvittämään "mummo@mummonmökki,masku" ja pari klingoninkielistä osoitetta.
Kyseessä ei ole mikään kesäharjoittelija, vaan pieni ryhmä 'susimiehiä', joilla on takanaan vuosikausien työkokemus postissa; pelkästään pääpostista lähtee päivittäin lähes laatikollinen enemmän tai vähemmän epäselviä tapauksia suoraan susimiehille. Nytissä oli heistä joskus pari vuotta takaperin hyvä juttu.